Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:10

Voor katten zoals Hugo is het vast erg moeilijk om na een poosje een baasje te krijgen, best triest eigenlijk en wat een engelengeduld moeten jullie er nu ook mee hebben.
Maar geduld is een schone zaak :) en wie weet wat er straks voor aanhankelijke kat tevoorschijn komt als hij is ondooit.
Erg leuk om je ervaringen te lezen hoor.
Ik had ook dit werk graag gedaan maar helaas naast mijn gewone werk geen tijd hiervoor.
Maar ooit ga ik dit zeker hier in de buurt doen.

myquitte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 09:30

wat een leuk topic zeg. ik heb niet alles gelezen, maar ik heb door je leuke en soms ontroerende verhalen meer interesse gekregen in het vrijwilligerswerk in een dieren opvangcentrum. Jeetje, petje af hoor. Ik studeer nog volledig, maar mocht ik straks klaar zijn, dan wil ik hier ook zeker over nadenken. Voor dit goede werk zijn er altijd mensen nodig die een hart voor dieren hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Re: Mijn avonturen in het Dieren opvangcentrum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 13:50

Vandaag weer een fijne dag op het asiel :). Ik had vandaag de zorg over acht katten, waarvan drie katten gisteren zijn binnengebracht en erg bang/boos zijn.

Zoals gewoonlijk alles weer netjes schoon gemaakt en gevoerd. Verder, omdat het zo rustig was bij de katten, heb ik ze lekker veel aandacht kunnen geven. Een van de binnen gebrachte katten, Beertje, heb ik uiteindelijk kunnen aaien, terwijl hij in het begin nog net niet door de muur verdween, zo klein maakte hij zich.

Alle katten eten goed, van de nieuwe katten moet de ontlasting en het plassen nog op gang komen, dit hebben ze vannacht niet gedaan. Ze eten en drinken wel, dus dat komt vast goed. De vorige keer heb ik over Betsie verteld. Betsie is geadopteerd en het gaat goed met haar. Ook vertelde ik over Hugo. Hugo is een geval apart, hij zit nu in de ziekenboeg (niesziekte) waar hij ontzettend lief is, echt een kroelkater. Hij zet zijn klauwen in de tralies en trekt zich zo naar voren om zich vervolgens helemaal tegen de tralies te drukken om kriebels in ontvangst te nemen. Tot je het hok open doet om hem fatsoenlijk te aaien, dat gaat een keer goed, twee keer en dan krijg je een knauw. En hard. Verder gaat het goed met hem.

Omdat er zoveel tijd over was, heb ik nog wat foto's van de honden kunnen maken. Wij hebben momenteel 5 honden die geadopteerd kunnen worden, Balou, Genji, Nero, Dandy en Sjakie. De Engelse Cocker Spaniel Buster is vandaag als het goed is met een familie meegegaan.

Afbeelding

Dit is Balou. Balou is een práchtige en ontzettend lieve hond! Ik heb al eens eerder over hem verteld en waar mij eerst was verteld dat Balou een ontzettend moeilijke hond is, laat hij bij ons het tegenovergestelde zien. Hij is ontzettend aanhankelijk en speels, doet geen vlieg kwaad en kan nu ook redelijk fatsoenlijk aan de riem meelopen. Hij heeft nog steeds wat concentratieproblemen en wil nog steeds erg graag naar andere honden en levend wild toe. Dit gaat echter steeds beter. Balou is vorige week geadopteerd en meteen de volgende dag weer terug gebracht omdat hij gromt naar visite. Dit is bekend en is voordat Balou meeging ook duidelijk gecommuniceerd. Helaas is hij dus weer terug. Nou ja, kan ik iig met hem knuffelen :@.

Afbeelding

Op deze foto kan je goed zien dat Balou deels husky is, een klein deel van zijn oog is blauw. Verder heeft hij de bouw van een husky, maar de kleuren van een Duitse Herder.

Afbeelding

Dit is Sjakie. Sjakie is vorige week binnen gebracht en is een ruwharige teckel middenmaat. Hij heeft hele mooie kleuren, donker kastantjebruin van boven doorlopend naar roodbruin op zijn buik. Hij is veel te dik, echt een worst op pootjes.

Afbeelding

Dit is Genji. Genji is een American Staffordshire terriër reu van 1,5 jaar oud (dacht ik). Genji is ontzettend leuk. Hij heeft een bot bij zich die hij in iedere hoek van de loopweide heeft proberen te begraven. Genji is een braaf dier, maar heeft wel een consequente baas nodig.

Afbeelding
Afbeelding

Dandy is een Rhodesian Ridgeback (kruising) zonder ridge. Een erg mooie, grote, ietwat onzekere hond. Hij is leuk in de omgang, heel speels en hij luistert goed.

Ik heb ook nog wat foto's van de konijnen en knagers.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op de eerste foto Baby vrouwtje.
Op de tweede foto Papa Cavia
Op de derde foto Mama Cavia. Allemaal roodogig. Papa en mama zitten inmiddels weer bij elkaar (geholpen), de baby's zijn gescheiden, de vrouwtjes zitten samen in een hok en de mannetjes ook.

Afbeelding

Een paartje konijnen. De konijnen die samen zitten krijgen dubbel zoveel ruimte als konijnen die alleen zitten. Wij hebben nu drie paartjes. De rest zit apart omdat wij niet de ruimte hebben alle konijnen in groepen samen te houden (zoals wel zou moeten) en ook niet ieder konijn met de ander kan.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De onderste foto is gemaakt in het buitenverblijf. Daar zitten een halfwas Vlaamse Reus en een Franse hangoor gezellig samen dag en nacht buiten. Ze hebben een ruimte van zo'n 2 bij 2 meter, een nachthok vol met stro en hooi en met een loopplank en onder het hok ligt ook nog een plak stro waar ze mee kunnen spelen. Tevens hebben ze een balletje, waar ze dankbaar gebruik van maken.

Afbeelding

Dit is Koos. Koos is leeftijdloos. Tevens heeft Koos een zere poot. Ik denk dat hij gebroken is geweest en hij daar nooit aan geholpen is waardoor zijn poot uit zichzelf is gaan genezen. Zijn poot is bij het spronggewricht twee keer zo dik en zijn poot staat ook niet goed, hij belast de poot niet, maar de poot doet hem ook geen pijn. Maandag gaat hij naar de dierenarts waar er foto's worden gemaakt. Koos is een enorme knuffelkat, echt ontzettend lief en hij praat veel.

Afbeelding

Dit is Zazoe, een mooie poezendame. Zazoe is 1 jaar oud ongeveer en twee weken geleden binnengebracht. Ze wordt volgende week geholpen en mag daarna naar de Lange Gang. Zazoe is net als Koos een enorme knuffelkont met felgroene ogen.

Vandaag zijn 5 katten geadopteerd vanuit de Lange Gang en tevens is Buster besproken/geadopteerd :). Er zijn geen katten binnengekomen vandaag, wel een hond, een kruising korthaar Chow Chow welke ontzettend dik is, stinkt en al oud is. Ze is bij ons gekomen omdat haar baasje dement in het verzorgingstehuis zit en niemand anders voor haar wilde zorgen. Ze is niet heel vriendelijk lijkt het, dus maandag komt er een gedragstherapeute bij.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:08

Ohh balou is leuk en die am. stafford :+: Jammer dat ze hem na 1 dag terug brengen, geef het dier ook een kans om te wennen denk ik dan maar goed je hebt er van die mensen bij die denken niet na voordat ze ergens aan beginnen. Zijn het trouwens allemaal vondelingen? Vind ze wel allemaal erg gaaf!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 14:11

De honden zijn geen van allen vondeling, die zijn allemaal door de ex-eigenaren zelf gebracht of bij ons gekomen omdat de eigenaar bijvoorbeeld niet meer voor de hond kan zorgen. Ook hebben wij honden die uit een inbeslagname komen die wij dan vasthouden tot de eigenaar ze weer mag komen ophalen.

De katten zijn bijna allemaal vondelingen, op een enkele na. De konijnen ook. De cavia's zijn gebracht.

kapiteintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 20:01

oh kei leuk allemaal

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 13:53

Vandaag weer een fijne ochtend in het asiel :). We zijn begonnen met het omzetten van de katten, wat inhoudt dat de gezonde katten naar de Lange Gang gaan en adopteerbaar worden en de katten die zo goed als gezond zijn naar de andere kant van de ziekenboeg gaan.

Vanuit de kittenkamer zijn 8 katten naar de lange gang vertrokken, twee katten zitten er nog, aangezien deze twee nog steeds wat niezen en snotteren. Vandaag heb ik op de ziekenboeg gestaan, waar ik vijf katten van de rechter naar de linker kamer heb gezet (in de linker kamer zitten de meest gezonde katten, dus dat is weer goed nieuws). In totaal zitten er nu nog 11 katten in de ziekenboeg, 10 op de quarantaine en 2 in de kittenkamer. Tevens hebben wij drie katten helemaal geïsoleerd in een aparte ruimte ver van de andere katten, aangezien deze dieren vermoedelijk schimmel hebben, er is een kweek gemaakt, echter is daar nog geen uitslag van.

Na de grote verhuizing, tijd voor de grote schoonmaak, wat met maar 11 katten relatief snel gaat. Op de ziekenboeg zijn nog maar twee katten aan de medicatie. Mies krijgt doxy 75 en Minoes krijgt een zalfje voor op haar oog, vier keer per dag.

Afbeelding
Dit mooie lapje is Minoes, erg lief en aanhankelijk. Haar linker oog is ontstoken (als je goed kijkt zie je dat op de foto ook wel), gelukkig gaat het de goede kant op. Toen ze bij ons kwam, zat haar oog helemaal dicht.

Afbeelding
Dit is Mies. Mies is heel erg lief, maar ook heel erg onzeker tegenover mensen die ze niet kent. Ik stond vandaag voor het eerst sinds een jaar of zo, weer op de ziekenboeg, dus Miesmeisje kent mij niet en heeft dus eigenlijk de hele ochtend tijdens het schoonmaken zo gelegen. Wel kon ik haar aaien waardoor ze wat ontspande.

Afbeelding
Deze knappe heer is de beroemde en beruchte Hugo. Als Hugo aan het eten is en je kijkt hem aan, wordt hij heel boos. Als er geen eten is en je kijkt hem aan, begint hij te mauwen, kopjes tegen de tralies en de muren te geven en de handdoek te 'melken'. Dit laatste doet hij ook als je hem aan het kroelen bent.

Afbeelding
Josje zegt hai tegen James :D. Beide katten zijn van kamer rechts naar kamer links gegaan, wat inhoudt dat ze zo goed als gezond zijn, Josje kwam vanaf de Lange Gang met niesziekte. Josje is een trut, je kan haar heerlijk kroelen, tot ze besluit dat ze het niet meer leuk vindt en dan krijg je zonder waarschuwing een knauw :+.

Afbeelding
Mickey is een verhaal apart. Volgens mij heb ik twee weken terug of de week daarvoor verteld over de katten aan de sondevoeding. Mickey was daar een van. Hij wilde/kon door de niesziekte niet eten en kreeg daarom convalescence support door een sonde rechtstreeks zijn maag in zo'n zes keer per dag. Dit is dezelfde Mickey, bijna helemaal gezond, knuffelig en een waar fotomodel _O-.

Afbeelding
Op deze foto kan je goed zien waar de sonde heeft gezeten. De wond ziet er perfect uit en is mooi schoon en geheel dicht.

Afbeelding
Dit is Snoes. Snoes is een brutale aap :+:. Maar wel heel lief en knuffelig. Snoes is 1 jaar oud en is goed genezen van de niesziekte.

Ik ben vandaag ook nog even bij de honden geweest. Ik wilde een paar mooiere foto's van Genji maken en tevens Murphy op de kiek zetten. Helaas is dit door tijdgebrek niet echt gelukt, dus volgende keer weer een poging. Wel heb ik een paar leuke foto's van andere honden:

Afbeelding
Sjakie <3. Deze fijne vent heeft, net als Balou, mijn hart gestolen. Wát een typetje is het, echt ontzettend lief. Ik ging in zijn hok zitten en meteen sprong hij op schoot om m'n neus te likken :+. Hij luistert ook echt goed, omdat ik graag een mooie foto wilde, heb ik hem naar zijn mand gewezen voor deze foto :+:. Sjakie heeft heel erge beschermingsdrang. Als hij in zijn mand zit, mag je NIET bij hem komen, dan gaat hij grommen en happen.

Afbeelding
Dit is Bobbie. Bobbie is een kruizing Malteser en erg lief. Zijn baard is wel heel erg smerig door het eten en drinken... :'). Toen ik zijn hok weer uit wilde gaan werd meneer boos en begon in m'n laars te bijten _O-.

Afbeelding
Deze knappe kop is een Alaskan Malamute pup van 4 maand. Zijn naam begint met een B, maar is heel vaag dus ik heb 'm niet onthouden :+. B. is deze week gevonden en dus in de hondenquarantaine geplaatst. Zijn eigenaren zijn gevonden maar deze hebben meteen afstand van de hond gedaan, geen idee waarom, ze zeiden 'We hoeven hem niet meer, houd hem maar'. B. is een geweldige energieke pup, geen seconde zit hij stil, vandaar dat deze foto nogal een wonder was, hij sprong de hele gang op en neer _O-.

Tevens hebben wij deze week een groot aantal in beslag genomen honden opgevangen (144 meldingen), deze honden mogen niet op de foto, dus geen afbeeldingen. Wel zijn ze adopteerbaar. Onder de in beslag genomen honden zit een prachtige Rottweiler dame en een jong slank Duitse herder pupje van 5 maand, die voor een lekkere brutale uitstraling een blauwe doek als halsband heeft :+.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:00

Wat een heerlijke beestjes zitten er weer tussen. <3 Ik zou echt met veel te veel dieren thuiskomen.
Lijkt me geweldig werk om te doen ook wat jij doet!

webster543

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 14:12

Super topic!! Blijf verder posten. En ik vind het super knap dat je daar werkt!
Ik heb momenteel twee katten uit het aziel en zou direkt terug een kat gaan halen als een van hen er niet meer moest zijn.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 15:19

Leuke reacties :D.

Ik vind het ook echt heel leuk werk. Het helpt ook dat mijn collega's ontzettend leuk en aardig zijn.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:15

_San87_ schreef:
Tevens hebben wij deze week een groot aantal in beslag genomen honden opgevangen (144 meldingen), deze honden mogen niet op de foto, dus geen afbeeldingen. Wel zijn ze adopteerbaar. Onder de in beslag genomen honden zit een prachtige Rottweiler dame en een jong slank Duitse herder pupje van 5 maand, die voor een lekkere brutale uitstraling een blauwe doek als halsband heeft :+.

Wat jammer dat je geen afbeeldingen van deze honden mag plaatsen.
We zijn namelijk op zoek naar een rottweilerteefje, een pup of herplaatser :j ;)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 22:24

Daarvoor moet je contact opnemen met ons asiel :). Ik kan je de gegevens per PM sturen, mocht je interesse hebben.

Ze is nog relatief jong, volgens mij een jaar of 2 (pin me daar niet op vast :+), voor zover ik weet vriendelijk en ze heeft haar staart nog :D.

Sadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:26

Doet maar de gegevens, kan er altijd even een mailtje aan wagen :j

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:10

wat een topic! Goed dat je dit werk doet, en dat je ook erg veel hart hebt voor wat je doet.

Toch maakt het me ook ergens erg verdrietig. Het feit dat al deze beestje zonder baasje zitten en dat mensen gewoon maar door gaan met pretnestjes en dergelijke. Maar goed daar gaat dit topic niet over.

Mijn poezel komt ook uit een asiel. Het is dat ik er echt maar 1 kon meenemen, want het liefst was ik met armen vol vertrokken. Er zaten daar ook veel katten die in het verleden erg mishandeld waren (afgeknipte oren enzo) Had toen ik buiten stond echt een rot gevoel. Was enerzijds erg blij met mijn poezel (zowaar nog een raskat ook), maar anderzijds ook erg verdrietig voor alle beestjes waar ik niks voor kon betekenen.

Maar binnenkort ga ik samen met mijn zus, om er 1 voor haar uit te zoeken. We zouden dit weekend gaan, maar hebben het vanwege het weer maar ff uitgesteld.

Ts keep on the good work!!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 12:21

Bedankt voor die ontzettend toffe reactie :D. Ik ben van plan dit werk nog een hele tijd te blijven doen, iig. Ik vind het echt ontzettend fijn en dankbaar werk. Vooral als je zo'n ontzettend ziek dier helemaal ziet opknappen, dan weet je weer waar je het voor doet :+:.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:35

O wat interessant om te lezen!
Klinkt wel als een goed asiel. En dat is in Enschede?
Ik heb er ook wel eens over nagedacht om in het asiel te gaan werken, maar heb er gewoonweg de tijd niet voor, helaas.
Heb mijn 2 katten uit het asiel gehaald, en dat is met echt top bevallen, zou het zo weer doen! Nam wel het lievelingetje van een van de verzorgsters mee, dus er moesten nog wel gauw fotos gemaakt worden :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:38

die alaska pup is zo gaaf... snap niet dat mensen zich eerst in een ras/honden/opvoeding verdiepen voordat ze er 1 aanschaffen... Vind dat zo zonde...

Je doet top werk!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-12 12:44

EsBianc schreef:
O wat interessant om te lezen!
Klinkt wel als een goed asiel. En dat is in Enschede?
Ik heb er ook wel eens over nagedacht om in het asiel te gaan werken, maar heb er gewoonweg de tijd niet voor, helaas.
Heb mijn 2 katten uit het asiel gehaald, en dat is met echt top bevallen, zou het zo weer doen! Nam wel het lievelingetje van een van de verzorgsters mee, dus er moesten nog wel gauw fotos gemaakt worden :)

Dit is inderdaad in Enschede :). En ik moet ook zeggen dat toen ik anderhalf jaar geleden voor het eerst kwam kijken, ik heel content was met de verzorging en ik er ook van overtuigd ben dat de dieren het goed hebben :). Alles is keurig schoon en wordt keurig schoongemaakt, de dieren krijgen echt alles wat ze nodig hebben, ook al is het asiel niet rijk :).

lifaya schreef:
die alaska pup is zo gaaf... snap niet dat mensen zich eerst in een ras/honden/opvoeding verdiepen voordat ze er 1 aanschaffen... Vind dat zo zonde...

Je doet top werk!

Daar sta ik ook vaak van te kijken... Maar het is met katten en konijnen en knagers net zo. Ongelooflijk hoeveel mensen bij ons komen om een konijntje op te halen. Wij geven konijnen alleen per twee mee, tenzij baasjes al een eigen konijn hebben, die bij ons gekoppeld wordt aan een andere. En dan zijn veel mensen ook nog boos dat ze geen konijn mee krijgen... Nou sorry, wij streven naar het beste voor onze dieren en daar hoort een leven alleen in een hok niet bij :).

B. is echt een prachtige pup, ontzettend lief en luistert voor de leeftijd echt ontzettend goed en is erg aanhankelijk en heel geïnteresseerd. Ik ga zaterdag de naam nog even goed bestuderen in de hoop dat ik hem kan onthouden :+.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:49

Wat een vreselijk leuk topic zo, niet veel mensen weten wat er wel niet gebeurd in een asiel.
Die teckels vooral die op pagina 2 is zooo leuk echt een teckel kwa karakter zo te horen :j

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:45

Dit is inderdaad een heel leuk en leerzaam topic, zeg.
Leuk om mee te kunnen leven met de dieren in het asiel.
Ga vooral door met wat je doet; helemaal top! +:)+

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 22:54

Een van mijn konijntjes komt uit het asiel in Enschede. Een blauw gecastreerd rammetje dat Sam heet.

Dustyenmax18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 23:42

ook wij halen onze katten altijd uit het asiel, wij hebben er nu 5 gehad ( dat ik nog weet ) uit het asiel. ooit eentje bij iemand thuis opgehaald omdat ik toen persee een schildpad kleurige kat wilde. Op dit moment hebben wij Snoopy en felix uit het asiel. Felix is al bij ons sinds kitten zijnde en is nu 8 jaar. Snoopy ( ligt op dit moment op me haha) hebben we als 1 jarige kat gehaald, hij is nu 7. Snoopy hebben ze tussen een schouwmuur uitgehaalt, en is nu ook nog erg bang in kleine ruimtes.

Verder waardeer ik het heel erg wat je doet voor deze dieren! ik zou het zelf niet kunnen dus diep respect.
ik blijf mooi je verhalen volgen, erg mooi om te lezen allemaal.

bij deze ff een foto van Snoopy & Felix ( Felix is de grootte kat :Y) )

Afbeelding

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:07

Wat een ontzettend leuk topic, ik ga dit zeker volgen! 1 van onze poezen komt ook uit dit asiel, wel vanuit de vorige locatie want madame is inmiddels al 12 jaar oud. En het is dus ook alweer 12 jaar geleden dat we haar hebben opgehaald. Het is de allerliefste poes die ik me maar wensen kan, en mocht er ooit weer een poes komen dan komt die zeker weten vanuit dit asiel. Top!

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 00:09

Superleuk topic, en ook triest om te lezen hoe mensen met dieren omgaan....goed werk wat je doet TS!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-12 10:01

Bedankt voor de leuke reacties weer :D. Geeft me weer reden om lekker door te blijven posten.

Wij hebben voor morgen Sjakie gereserveerd. Om te kijken of hij bij ons gezin past.