Grooot Konijnenras gezocht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Re: Grooot Konijnenras gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 00:10

Niet helemaal Ylana.

25kg = 25000 gr
140gr*2 = 280 gr per dag voeren met 2 konijnen.
is ongeveer 2 maanden.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 08:11

let wel op dat er veel gesjoemeld wordt met duitse reuzen! Heb hier vlamen van 6 t/m 8 kg rond huppelen of rong gehuppeld. Had een optie op een duitse reus want die zou nog veel groter worden. Wat bleek nu? Mams was 4 kg en paps 6 kg. Maar nee, het waren echt duitse reuzen en veel groter dan de vlaam. Of ik er ook 2x zoveel geld voor wilde neer leggen. Heb het uiteraard niet gedaan. Mijn vlamen zijn nog zwaarder. En achteraf: mijn vlaam van 8 kg is maar 2 jaar geworden (nog net niet zelfs) door problemen met achterpoten. Ben er inmiddels wel achter dus dat groot heel leuk en gaaf is maar dat het wel normaal moet blijven.

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 09:02

Op de kinderboerderij hebben we Vlaamse reuzen en Lotharingers.
De vlaamse reuzen dames komen van een fokker, ze waren te oud om mee verder te fokken en zouden dus geslacht worden. De Lotharingers komen eveneens van een fokker, ze hadden ongelijke stippen en zouden dus ook geslacht worden.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 10:58

Mizora schreef:
Niet helemaal Ylana.

25kg = 25000 gr
140gr*2 = 280 gr per dag voeren met 2 konijnen.
is ongeveer 2 maanden.

Het was al laat :+

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:05

Laptopmuis schreef:
Op de kinderboerderij hebben we Vlaamse reuzen en Lotharingers.
De vlaamse reuzen dames komen van een fokker, ze waren te oud om mee verder te fokken en zouden dus geslacht worden. De Lotharingers komen eveneens van een fokker, ze hadden ongelijke stippen en zouden dus ook geslacht worden.

Jeetje zeg wat zielig voor wat stippen naar de slacht
en na jaren trouwe dienst naar de slacht...

Ik vind zo iets echt hard

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:07

Helaas zijn er idd fokkers die hun konijnen naar de slacht brengen, wanneer ze niet meer gebruikt kunnen worden.
Of als de oren wat te lang/kort zijn enz...
Sneu hoor, waar gaat het dan om he ? Geld of het welzijn van het dier

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:09

Agossie, wat een zoeties, die kanjers van nijnen!! Als ik er ooit de ruimte voor heb, wil ik ook een paar grote misschien. Ik heb nu een Rode Nieuw-Zeelander en een kruising ram erbij. Die rooie is ook al aardig groot, maar deze zijn echt joekels. Geweldig!!! <3

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:12

Prachtig vind ik ze!
Helaas hebben we er de ruimte niet voor.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:14

Ik zou als ik TS was en zeker wist dat ik een van deze grote jongens (naja of meisjes) aan ging schaffen echt het idee van 'rondom Cuijk' loslaten. Je zult echt op zoek moeten gaan naar een goede fokker.
Dit om te voorkomen dat je dadelijk met prutswerk opgescheept zit. Bij die gigakonijnen (eigenlijk net als bij alles wat erg groot of erg klein is) komt het heel erg nauw in verband met gezondheidsissues.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:18

Gaaf hoor die grote nijnen.

Ben het met Iris eens. Zowieso zijn konijnen snel "doorgefokt" en qua gezondheid vaak erg zwak. Daardoor heb ik veel geld in mijn konijn geinvesteerd en uiteindelijk is hij toch nog overleden.
Gebitsproblemen komen vaak voor, als de kaken niet goed op elkaar staan slijten de tanden verkeerd en deze blijven doorgroeien.

Futurefox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-11 11:31

Iris82 schreef:
Ik zou als ik TS was en zeker wist dat ik een van deze grote jongens (naja of meisjes) aan ging schaffen echt het idee van 'rondom Cuijk' loslaten. Je zult echt op zoek moeten gaan naar een goede fokker.
Dit om te voorkomen dat je dadelijk met prutswerk opgescheept zit. Bij die gigakonijnen (eigenlijk net als bij alles wat erg groot of erg klein is) komt het heel erg nauw in verband met gezondheidsissues.

Ik zoek ook een Fokker rondom Cuijk :j Heb idd geen zin in gedoe. Maar als er een dier op mn pad komt die een goed tehuis nodig heeft tja..... :)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:32

Ik zou ook het lieft bij een hobbyfokker kopen
hoef niet persee papieren maar wel iemand die gewoon met liefde die beestjes verzorgt en opvoed en niet persee een groot bedrag ervoor wil vangen... :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:33

Zorg dat je niet naar een broodfokker gaat, ik denk dat je beter wat opvangcentra kan mailen...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:34

Ik bedoelde eigenlijk dat je beter niet alleen bij Cuijk kon zoeken maar juist door het hele land moest kijken. :o Als je opvang kan krijgen is het natuurlijk helemaal super. :)

scoobydoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 11:38

zelf heb ik een blauwe en een chinchilla vlaamse reusze zijn nog niet volledig uitgegroeid dus geen idee hoe zwaar die van ons uiteindelijk worden.
ik ben nooit in het openlucht museum geweest dus ik heb geen idee welk ras het is.
heb je er geen foto van gemaakt?

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:10

WinSel schreef:
Helaas zijn er idd fokkers die hun konijnen naar de slacht brengen, wanneer ze niet meer gebruikt kunnen worden.
Of als de oren wat te lang/kort zijn enz...
Sneu hoor, waar gaat het dan om he ? Geld of het welzijn van het dier

Sorry hoor, maar wat denk je dat een slacht konijn opleverd?
Nog geen stuiver ben ik bang...
Wat zou een fokker dan moeten doen met konijnen die niet geschikt zijn?
Ik had het geluk dat ik toen der tijd een ras fokte die er gewild was.
Ik bleef nooit met jongen zitten die niet geschikt waren voor de fok of TT want die gingen dan als huisdier weg.
Maar als je een ras fokt dat a niet geschikt is voor kinderen en b niet gewild is, tja, dan houdt het al snel op...
Bij mij werden alleen de konijnen geslacht die vals waren en ik niet verder mee wilde fokken. Maar deze werden standaard opgegeten door mijn 'slachter' of mijn DA. Ik mocht ze ook terug hebben, maar zo lang ze niet schoongemaakt, gekruid en gebakken waren bedankte ik daarvoor.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:20

Kun je die grote konijnen ook zindelijk maken? En een tuigje omdoen en ermee naar buiten enzo? Als een soort hond? :o Ik vind ze echt gaaf!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:23

Mijn FH's waren inderdaad allemaal zindelijk. In de zin van dat ieder een toilet in het verblijf had staan en daar hun behoefte in deden.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 13:29

Die van mij zijn ook zindelijk en kunnen ook aan een lijn lopen. :j

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:17

Hoe leer je ze dat :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:32

Aan een lijntje lopen zou ik met die grote rassen niet doen.
Als er iets mis gaat en ze beginnen te spartelen dan kunnen ze zich zo beschadigen. Ze zijn wel fragiel.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 14:44

Klopt, het is bij elk konijn een risico.
Ik denk dat het bij de kleintjes nog wel een groter risico is aangezien die schrikachtiger zijn. De grotere rassen zijn een stuk koeler.

Bij mij lopen ze alleen aan de lijn als we naar de da gaan.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 19:59

mijn vlamen zijn gewend aan tuig en riem i.v.m. de aaiprojecten die ik doe en waar ze mee naartoe gaan. Mijn eerste witte vlaam zat ook regelmatig in de tuin aan lange lijn en tuigje. Die was dat helemaal gewend. Nu kan dat niet meer omdat ik een hond heb die liever nijnen eet dan ernaar kijkt.
Kleintjes deed ik nooit aan tuig en riem laten lopen. Die zijn enorm wendbaar en die van mij ook schrikachtig en dat maakte dat ze konden ontsnappen en idd zichzelf beschadigen. Die hadden wel tuig en riem aan bij aai projecten als ze op schoot zaten bij mensen bijv. Puur voor veiligheid.

Qua voeding: ik geef 200 gram biks en heb nu 2 vlamen van 5 en 6 kg. Ze eten ook 2x per dag een behoorlijke hoeveelheid groenvoer en fruit en altijd hooi ter beschikking.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:06

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
samen met dwergjes. HEb ze onlangs gescheiden want de kleintjes zijn te fel voor de grote. Echter 1 op 1 kan goed maar niet meer 3 om 3.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 20:10

Lotharingers <3

Van die grote zwart witte konijnen!

Thuringers zijn ook mooi! Heb er zelf ook één zitten :j