hond & vuurwerk gaat niet samen!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Agossielover

Re: hond & vuurwerk gaat niet samen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:35

de honden van mij zijn een beetje bang maar dat komt omdat kinderen vuurwerk in onze tuin hadden gegooid toen mij hondne aan het spelen waren in de tuin. maar ze druven eigenlijk allen op oud en nieuws jaars dag niet naar buiten maar in de huis zijn je rustig.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:38

Mijn hond is helemaal niet bang voor vuurwerk,
hij rent zelfs achter de rotjes aan dan moeten we het allemaal vasthouden.

wij hebben hem gewoon als pup bij vuurwerk gelaten.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 20:45

Dan heb je echt ontzettend veel geluk!!!

Onze taro was als pup en 1 jarige ook totaal niet bang voor vuurwerk!! Tot het jaar erop m'n vriend even alleen met Kazuo naar buiten ging, net de hoek om kwam en een of andere achterlijke....... van dat zware belgische vuurwerk het achterpad in gooide............ Ik heb werkelijk nog nooit een hond zo horen gillen!!!!
het wordt helaas met de jaren erger... ;(

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:56

Kentaro schreef:
Ik zou geen medicijn van de dierenarts aanraden!
Dit artikel kreeg ik vorig jaar van de hondenvereniging:

Geen medicijnen

De Hondenbescherming waarschuwt baasjes echter om hun hond geen kalmerende middelen toe te dienen tijdens Oud en Nieuw. Volgens de Hondenbescherming bevatten sommige medicijnen de werkzame stof acepromazine. Er zijn sterke vermoedens dat het medicijn juist de geluidsgevoeligheid vergroot, terwijl het dier zijn angst niet meer kan uiten omdat het medicijn de spieren verslapt. „Het medicijn is bijvoorbeeld bekend onder de merknaam 'Vetranquil'”, aldus woordvoerder Just de Wit van de Hondenbescherming. „Hondenbezitters denken vaak dat het fantastisch werkt omdat ze niets aan hun hond meer zien. Wanneer de geluidsgevoeligheid door het medicijn wordt vergroot, lijdt de hond echter wel degelijk. Terwijl hij dit niet kan uiten.”

Veel DA zijn zich daar tegenwoordig heel erg van bewust en er komen steeds meer alternatieven op de markt gelukkig. Heel veel DA schrijven tegenwoordig Alprazolam voor.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 00:14

Kentaro schreef:
Dan heb je echt ontzettend veel geluk!!!

Onze taro was als pup en 1 jarige ook totaal niet bang voor vuurwerk!! Tot het jaar erop m'n vriend even alleen met Kazuo naar buiten ging, net de hoek om kwam en een of andere achterlijke....... van dat zware belgische vuurwerk het achterpad in gooide............ Ik heb werkelijk nog nooit een hond zo horen gillen!!!!
het wordt helaas met de jaren erger... ;(

ja dat ken ik zo ongeveer onze was ook nooit bang tot die stomme kinderen rotjes naar dr gingen gooien :(. En idd elk jaar word erger ze wilt nooit op schoot ofzo maar om 12uur kruipt ze het liefste in je. Nou probeer dr dan maar te negeren en doen of er niks aan de hand is bijna onmogelijk.
Ergste is nog ze zit binne we bij de deur te jammeren dat ze moet plassen maar eenmaal buiten wil ze gelijk terug en doet nix :(:).

jammer dat nog niemand ervaringen heeft met die band.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 09:30

Roosje01 schreef:
jammer dat nog niemand ervaringen heeft met die band.

geen ervaring met de band, maar wel met de spray en de verdamper, met honden met angst niet specifiek vuurwerk. Bij de ene hond zag je duidelijk dat hij er wat aan had, maar bij de andere helemaal niet. Dus wat bij de ene werkt, hoeft niet bij de andere te werken.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 10:59

Roosje01, Precies!! Die van mij zijn ook absoluut geen schoothonden! (alleen Taro als hij me nodig heeft... :P )
Ik negeer hem niet. Wat ik al zei, Kazuo kruipt weg en wil met rust gelaten worden, maar als je ziet hóe bang Taro is, ga ik hem zeker niet negeren! Ik ga absoluut geen 'troostende' woordjes zeggen (a gossie, ben je zo zielig....), maar zeg niets en kijk bijvoorbeeld t.v. Ik wil niet zijn angst bevestigen, maar wil helemaal niet dat ie straks dood neer valt van de stress.......
Het uitlaten is inderdaad een rámp. We liepen vorig jaar over het parkeerterrein van het park, en ze vlogen bijna onder iedere auto.....
We zijn veel het bos in geweest, daar was het redelijk rustig!

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:12

Onze honden reageren ook totaal niet op vuurwerk(hebben nooit honden gehad die erop reageerden), onze net overleden herder was zelfs in staat om de rotjes etc keurig naar ons te te brengen, dus aangelijnd uitlaten rond die periode was dan wel een must haha.
Maar de hond van familie was wel doodsbang voor vuurwerk en al het andere geknal, ze zijn er mee naar cursussen geweest, heeft druppels gehad niks hielp, maar in het bijzjn van onze honden die totaal geen reactie geven op vuurwerk heeft geholpen, deze doen ongestoord hun dingen tijdens geknal en haar met die honden meenemen, zorgde ervoor dat haar reacties op het geknal ook steeds minder werden.
Dus misschien kan een hond die niet reageert ook helpen bij jullie hond.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:28

Daar ben ik wel van overtuigd Bren79. En hoe meer honden die niet reageren hoe beter!
Maar je moet er wel de mogelijkheid toe hebben. Het kan ook andersom werken. Mijn hond reageerde niet op vuurwerk totdat we een logeetje hadden die wel bang was en sindsdien is onze hond ook bang. ^)

Bren79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:46

Iris dat kan idd ook, denk dat zoiets het beste zal werken met van zich dominante honden en dan honden die onderdanig zijn en niet andersom want dan zal de angstige dominante hond dit gaan overbrengen op de nog niet bange onderdanige hond.

anoukkk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:57

Het Thundershirt werkt echt heel erg goed.. Net precies werd er hier een rotje afgestoken hond dus helemaal aan het shaken wou niet mee wandelen blijft in zn hoekje zitten, dus wij doen hem zn shirtje aan goed strak en hij is meteen weer opgewekt en loopt zo mee naar buiten om te wandelen.. :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:57

Juist. Wij hebben een onderdanige hond die zich erg optrok aan het logeetje. Alles wat die deed, deed die van ons ook. En toen ging het dus verkeerd... Helaas. Nu komend jaar waarschijnlijk met mensen die een hele stabiele hond hebben dus wellicht voelt ze zich dan beter rond 00.00u.

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 11:59

Hoe ik heb voor elkaar heb gekregen weet ik niet, maar onze hond vind vuurwerk prachtig, hij staat voor het raam ernaar te kijken :=

josewoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:05

Wat lijkt het mij vervelend om een hond te hebben die niet tegen vuurwerk kan, ook voor de hond is het erg vervelend denk ik. Tegenwoordig beginnen ze ook steeds vroeger met het knallen :=

Die van ons heeft er nooit een probleem van gemaakt, gedraagt zich ook niet anders en word er thuis ook niet wakker van. Wij kunnen ook makkelijk gewoon de hond met oud en nieuw thuis laten en wij ergens anders het feest vieren. We hebben alleen 1 kat die er doodsbang voor is en die steekt mijn andere katten aan, maar de hond reageert ook hier niet op. Gewoon een lekkere sul die je niet gek krijgt :D

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:09

Ja is het ook echt hoor. Vooral de zorgen die je er om hebt.
En daarnaast, moet ik mijn hele familie ook opvoeden hoe met de hond om te gaan. Want die hebben het er niet beter op gemaakt. Nu woon ik op mezelf en zit de hond bij mij. Ik ga een liedje zingen en doe alsof mn neus bloedt en de hond loopt redelijk door als ze nu aan het knallen zijn. Op Oudjaar ga ik gewoon 3x naar het bos om te wandelen (aan de lange lijn, normaal loopt ze los).

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:32

@iris82: ja dit herken ik zeker, als ik in het park ben met de honden en er gaat ergens een knal en mijn Herder schiet in de stress dan doe ik zo normaal mogelijk, maar andere hondeneigenaren vinden hem zo zielig dan dat ze allemaal tegen hem gaan kletsen en hem aaien, terwijl ik al zo vaak heb gezegd dat ze hem zo juist belonen voor dat angstgedrag

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:45

Hoe oud is je hond eigenlijk?
Hier ook een bang exemplaar. Ik doe de combi: rust compositum, stress druppels en rescue redemie. En de laatste dagen van het jaar: hond uit logeren in het pension, daar is het veel rustiger voor hem.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:50

steenbok1980 schreef:
Hoe oud is je hond eigenlijk?
Hier ook een bang exemplaar. Ik doe de combi: rust compositum, stress druppels en rescue redemie. En de laatste dagen van het jaar: hond uit logeren in het pension, daar is het veel rustiger voor hem.

die van mij is 7 en is altijd zo geweest, de laatste 3 jaar is het wel erger, omdat mijn toenmalige buurjongen het dat jaar erg leuk vond om rotjes vanuit zn woonkamer af te steken bij ons op de railing, geen goed idee bij een al bange hond, weg naar een pension gaat niet, pension wat hier zit is 300 meter van mn huis vandaan en zit dus in hetzelfde geluid, verder is mijn hond niet zo op vreemden dus denk dat dat meer stress oplevert, mijn andere 2 honden maken niets van vuurwerk, die kijken erna
stressdruppels ken ik wel, heeft mn spanjaard ook een tijdje gehad, rescue deed ie niets op, rust compositum ken ik niet, moet je dat lang geven of gaf je gewoon maar alle 3 in de hoop dat het samen wat zou doen?

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:08

[/quote]stressdruppels ken ik wel, heeft mn spanjaard ook een tijdje gehad, rescue deed ie niets op, rust compositum ken ik niet, moet je dat lang geven of gaf je gewoon maar alle 3 in de hoop dat het samen wat zou doen?[/quote]

Ik geef deze combi: http://www.medpets.nl/vuurwerkangst+pakket/ Is ook wel bij de meeste DA te verkrijgen hoor.
Is een pension ergens verder weg geen optie dan? Doe ik ook. Persoonlijk heb ik liever de "angst" van vreemde mensen in een vreemde omgeving met andere honden, dan een drama met vuurwerk en ik als baas in de buurt.
Ik heb een kruising beagle reu, ws met rotweiller. Is nu 11, heb hem 6 jaar geleden uit het asiel gehaald en er was weinig over hem bekend. Eerste o&n pillen da, wist niet hoe anders op te lossen, 2e jaar vuurwerkcd vanaf augustus en iets van sanal relax kruiden, 3e jaar in de combi middelen als hierboven en toen was voor mij de maat vol. Sindsdien gaat hij vanaf de 27 dec tot 3 jan in pension met de combi. (trouwens: hij is ook zo bang met onweer, geef dan alleen rescue spray)

En zo jammer, dat er nog steeds mensen/ kids zijn die het leuk vinden om vuurwerk naar dieren te gooien -:(-

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 13:23

wij hebben 5 honden waarvan 2 vuurwerkangst hebben.
Van de jongte wisten we het vorig jaar niet dus die kreeg geen pilletje.

De oudste daarintegen kreeg wel een pilletje en op een gegeven moment hoorde ik een gil en lag ze rondjes te tollen in de woonkamer.
Dus besloten haar op te pakken en in de badkamer te gaan zitten.
De oudste krijgt nooit geen pilletje meer (Ze is 10 ).

Moet ik er wel bijvertellen dat ze vaak toevallen heeft en dit tabletje het dus met oud en nieuw versterkt heeft waardoor ze er bijna niet meer uitkwam.

nowornever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:39

anoukkk. schreef:
Het Thundershirt werkt echt heel erg goed.. Net precies werd er hier een rotje afgestoken hond dus helemaal aan het shaken wou niet mee wandelen blijft in zn hoekje zitten, dus wij doen hem zn shirtje aan goed strak en hij is meteen weer opgewekt en loopt zo mee naar buiten om te wandelen.. :)

Ik heb er net ook eentje gekocht, mijn trainer raadde er ook één aan. Ben benieuwd.

lieke123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-11 23:43

Ik had afgelopen kerst een logeer hondje. Ze was pas 8 maanden ong geloof ik.
Ze is wel heel schrikachtig voor harde geluiden dus haar baasjes voorspelden dat ze heel bang zou zijn.
Ze hadden haar al laten wennen door een cd etc.
Ze was echt super rustig op de avond zelf.
Maar dat kwam doordat het geluid van de tv/gepraat het vuurwerk geluid te boven ging dus het leek alsof ze het gewoon niet hoorde :+

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:05

hebben een thundershirt en zo'n speciale band hetzelfde effect?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:09

Wij krijgen er dit jaar een herplaatser bij. De rest is heel rustig bij vuurwerk, maar ben benieuwd of de nieuwe ook zo makkelijk is.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-11 00:18

Hier ook een angsthond. Het thundershirt heeft bij onze hond niet echt resultaat gegeven, helaas. Dus het shirt mag overgenomen worden voor de liefhebber.
Bij oud&nieuw (en een paar weken hiervoor) had ik het shirt, de DAP band en clomicalm, dus moeilijk in te schatten wat werkte. Maar daarna heb ik het shirt ook bij onweer gebruikt (dezelfde angst) en toen gaf het geen verschil.
Mijn ervaring staat ook in het eerder genoemde topic over de thundershirt. Daar staat ook een foto van mijn hond met het shirt.

Ik ga over twee weken weer beginnen met de clomicalm en misschien voor de moeilijkste dagen wat extra kalmerends.