Wat voer jij je kat / wat is goed voer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

050206051012

Re: Wat voer jij je kat / wat is goed voer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:01

Smuldier moet je wel eerst ontdooien (is een pak met allemaal plakjes op elkaar, diepgevroren), geen idee eigenlijk of dat het per plak ontdooid kan worden?
Ik heb het ook weleens, maar hier gaat dat makkelijk op (zeker als de honden ook mee willen snoepen, dan red ik het niet met 1 pakje :D ).

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 15:02

Koop je het bevroren?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:02

Ja, het ligt in de diepvries in de supermarkt/dierenwinkel.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 15:11

Das jammer, valt het los te bikken? Anders maar pech en een extra ontdooiing en invriezen.
Ons vis en vlees is vaak ook al 2x ingevroren voor je het koopt en daar gaan we ook niet dood van.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:13

Je kan het ook los 'zagen' met een broodmes, zo doe ik het oko met de worsten :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 15:24

Ik voer mijn ouwetje (18,5jr) Perfect Fit senior, momenteel voor een keertje gemengd met Whiskas senior.
Verder krijgt ze een paar keer per week rauwe kip of rund en als ik een paar dagen of langer weg ben een half kuipje A-Ras of Euroshopper (lijkt op Sheba) per dag.
Qua kattensnoepjes is ze verslaafd aan Whiskas Temptations kip-kaas en van die vleesstrips van Whiskas of Catessy.

Ik zou als ik jou was eens kijken op www.zooplus.nl voor voer. :)
Wel is mij opgevallen dat de Perfect Fit daar duurder (4,99) is dan in de winkel (3,79), maar sommige varianten zijn wel in grotere verpakking verkrijgbaar.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:52

Mijn kat krijgt 2x per dag ongeveer 50 gram Carnibest. Kun je per 500 gram (of 1000 gram) kopen, ik laat het half ontdooien en snijd het dan in 5 plakken, zijn kleine plakjes dus past altijd wel ergens tussen in de vriezer :) Elke avond haal ik een plak eruit, leg het in de koelkast en volgende ochtend is het ontdooit.

Van vers vlees moet een kat ongeveer 3-4% van zijn lichaamsgewicht per dag hebben.
1 Worst van 500 gram is €2,55 dus ook te doen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 16:58

Kun je ze ook gewoon rauwe kipkluifjes, vleugeltjes enzo geven wat voor menselijke consumptie is? (uiteraard ongemarineerd enzo). Want das goedkoper dan carnibest?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 16:59

F_Orumster schreef:
Kun je ze ook gewoon rauwe kipkluifjes, vleugeltjes enzo geven wat voor menselijke consumptie is? (uiteraard ongemarineerd enzo). Want das goedkoper dan carnibest?

Yup, zolang je het maar rauw geeft :)
Hier krijgen ze dat ook! Als er kip in de C1000 tegen datum is (en dus flink afgeprijsd), dan neem ik het mee voor de katten.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:01

Maar dat lijkt me niet complete voeding? Of bedoel je het niet als complete voeding?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:19

Mjn katten krijgen onbeperkt Prins Senior brokjes en 1x p.d. een eetlepel wiskas blikvoer.
Helaas blieften de katten geen kvv, anders hadden ze dat gehad.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:43

Ik koop meestal Perfect Fit Inhome en dan een goedkoop merk brokken erdoorheen. Bakje staat er de hele dag, in het begin kreeg hij er 2 keer per dag nat voer bij. Maar hij vind niet alles lekker en laat het dan staan. Nu met alleen brokvoer gaat het een stuk beter.

Ik wil op zich wel vers gaan geven, maar moet bekennen dat ik het vies en eng vind en geen idee heb hoe ik eraan moet komen :')
Smuldier ken ik, dat gaf mn oma altijd aan de hond. Ga dat maar eens zoeken bij de AH.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 17:56

Kleine tip: als je smuldier gaat halen koop dan geen pens. Honden zijn er dol op maar katten... :n Ik heb het een keer geprobeerd omdat dat het enige was wat ze hadden liggen in de super en ik toch wel erg nieuwschierig was wat ze van vers zouden vinden, wist ik veel... De katten probeerden het te begraven alof het een drol was is de kattenbak. :') Heb het maar aan een collega gegeven die een hond heeft.

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:04

Mijn kat = nog kitten en krijgt Purina kittenvoer. Is het enige voer waar ze geen rare poep van krijgt en wat ze lust. Wil graag straks overstappen naar volwassen voer, maar nog geen idee wat, heb al een aantal geprobeerd maar steeds vieze poep.
Ze krijgt onbeperkt brokjes, en eet ook alleen maar wanneer ze zin heeft. 's avonds krijgt ze een beetje blikvoer.
Andere kat krijgt gewoon felix + 's avonds blikvoer.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:05

Mijn kat krijgt verschillend voer,heb lang Royal Canin Main Coon gevoerd maar zijn vaxcht werdt niet beter of mooier en hij werdt er niet dikker van....Conclusie; te duur en zonder enig resultaat.(alleen hij vind die grote brokken wel lekker).Verder meng ik dus met Royal Hills en wiskas en smolke en zo nu en dan van Sheba die kleine ronde kuipjes met eend vis of kip,dat vind ie geweldig en van Felix ander blik voer lust ie niet!..... Hij eet niks aan vlees wat ik rauw op de aanrecht leg zoook geen kass of broodvleesbeleg......

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:08

F_Orumster schreef:

Kan wel, maar als je alleen maar op die manier vers gaat voeren moet je heeeel goed opletten dat ze wel genoeg en de juiste voedingsstoffen binnen krijgen.
Als je over wil gaan op volledig vers en dan in de vorm van echte beesten (dus niet de rollen uit de dv) kan je is googlen op Barf.
Maar hier moet je helemaal veel vriezervoorraad voor hebben dus dat lijkt me voor jou niet echt handig ;)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:41

Quellian schreef:
F_Orumster schreef:

Hier krijgen ze dat ook! Als er kip in de C1000 tegen datum is (en dus flink afgeprijsd), dan neem ik het mee voor de katten.

Oja? Dat wist ik niet, dus dan kun je gewoon die bleke billen kippenkluifjes kopen, van bot ontdoen en aan ze geven?
Wow, tip van de dag.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:46

Hier barfen de katten. Khalid, de kale, eet ongeveer 160-180 g op een dag en eet alles ongemalen en vooral in grote stukken. (hij heeft ook een super mooi gebit) Hij eet het liefste prooidieren, maar die zijn ook wat duurder, dus die krijgt hij minder vaak. Duiven, kwartel, konijn, hamster, muizen en eendagskuikens liggen hier dus ook gewoon in de speciaal voor hun gekochte vriezer. ;)

Myrddin eet 120 g op een dag. S'ochtends eet hij Bibi of carnibest en s avonds een barfmaaltijd. Het botwerk (fazantkarkas, parelhoenkarkas, eendennekken) krijgt hij op kippennekken en konijn na, gemalen. Spiervlees en orgaan eet hij gewoon zo en vaak ook in grotere stukken.

Poes Nemesis is wat kieskeuriger. Zijn eet 90 g op een dag en lust s ochtends alleen Bibi beefmix of mijn zelf gemalen vismix (ze is fan van vis). S avonds eet ze een barfmaaltijd waarbij al het bot op konijn na, voor haar is gemalen. Spiervlees eet ze in kleine stukjes geknipt. Orgaan gaat gemalen bij het bot.

bliksempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 18:50

Mijn vorige 2 kater en poes heb ik altijd gevoerd met Royal Canin (voor de kater Kitten en voor de poes Indoor) Nu heb ik nog 1 poes die ook royal canin kitten krijgt. Ze kan eten wanneer ze wil :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 21:14

Vienna2007 schreef:
Quellian schreef:

Oja? Dat wist ik niet, dus dan kun je gewoon die bleke billen kippenkluifjes kopen, van bot ontdoen en aan ze geven?
Wow, tip van de dag.

Zolang ongekookt kunnen botjes toch geen kwaad?

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:34

ongekookt kun je dat prima geven inderdaad!
Denk alleen niet dat ze kippenvleugels op kunnen.
Heb het laatst gegeven aan mijn katten, zij kregen het bot niet stuk.
Ze krijgen wel regelmatig kippennekken, eendennekken en kippenruggen.
Maar de vleugels lukte ze niet.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:38

Hier lukt het ze wel hoor. ;)
Ik zou vleugels alleen niet aan ongetrainde katten wat betreft barf geven. De vleugels zijn wat harder dan nekken. Eventueel kun je ze in een zakje doen en er een paar keer hard met een hamer op slaan. Dan is het wat makkelijker voor de kat. Maar hier worden de vleugels ook gewoon gegeten. Compleet met gewrichten en dergelijke. Het is zelfs zo dat Nemesis alleen de vleugels wil en niet de nekken. Khalid heeft over het algemeen nergens moeite mee.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:41

dat bedoel ik ook! Want gaat hier om katten die nog nooit gebarft hebben.
Die van mij wel en hun lukken vleugels niet :P
Kapot meppen zal ik eens proberen!

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 21:59

Ah oke, op die fiets. ;)
Hier hebben de twee harige trouwens weer moeite met eendennekken en karkas van fazant en parelhoen, maar via barfplaats had ik daarbij ook begrepen dat dat onder de hardere botten voor katten viel. Voor hen word er dus ook nog gemalen.

Het 'gevaar' bij vleugels is trouwens ook dat ze alleen het vlees eraf kauwen en de botjes heerlijk laten liggen. :D Erg handig als het een onderdeel van je menu is. :P

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-11 22:00

gewoon altijd brokjes, AH eigen merk en als dat op is TomPoes variantjes.