Poes wel of niet naar buiten doen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Dribbelkont

Re: Poes wel of niet naar buiten doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:05

prima toch maaike

ze bepalen zelf wel wat ze willen en kat staat dicht tegen de natuur aan

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 15:52

Ga de eerste keren gezellig met haar naar buiten, ze zal het spannend vinden en steeds bij jou komen. Ze leert dan gelijk hoe jullie huis van straat af eruit ziet en ruikt. Geef haar de eerste keren geen eten voor ze naar buiten gaat, met honger blijven ze wat dichterbij en komen ze vlot weer thuis. De eerste keren alleen gaan ze, als ze al verder gaan, heel geleidelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:36

gewoon alles laten zien , scheelt de meeste katten bij ons zijn hier geboren en nam moeders ze mee en als ze te ver gingen werden ze naar binnen gesleept :P

katten horen gewoon buiten , maar daar denkt iedereen anders over.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:51

Mijn katten hebben dag en nacht beschikking over de achtertuin, ze kunnen hierin klimmen en ravotten en 1 van de katten heeft het zelfs voor elkaar gekregen een mus te pakken te nemen := Mijn tuin is afgezet op een vrij simpele en relatief goedkope manier en het werkt, er is er nog nooit een ontsnapt, ze weten niet beter en hebben het naar hun zin, tenminste, zo komt het op mij over :Y)
Ik heb er ook een "gluurgat" ik gemaakt zodat ze alles wat door de brandgang komt in de gaten kunnen houden :P
Mooi is het niet, wel heel praktisch en dat vond ik voor het behoud van mijn katten net iets belangrijker :)

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 17:56

ik heb sinds 3 weken een 13 jarige gesteriliseerde poes gekregen van mijn moeder, een vuilnisbakkie, ik ken haar al 10 jaar. Mijn moeder zocht een nieuwe plek ivm met aanvallen door andere katten thuis, dus dacht kom maar bij mij.
Eerste week binnengelaten, tweede week erbij buiten, derde week laat ik haar iedere dag ongv. 3 uurtjes buiten en ze blijft keurig in de buurt ( woon op boederij met groot afgesloten erf dmv water) ik ben van mening dat er altijd wel wat met je kat ka gebeuen, of ze nou jong zijn of niet, ik vind persoonlijk het een risico, vind het zieliger voor de kat om hem binnen te laten dan het risico te nemen dat er wat gebeurt... Binnen kunnen ze ook ziek worde of wat dan ook. Raskat of niet.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:03

Tuurlijk kan er altijd wat met je kat gebeuren, maar als ik een risico weg kan nemen, dan graag!
Mijn katten zijn mijn huisgenoten, m'n maatjes, ben enorm aan ze gehecht, als hun iets zou overkomen wat ik had kunnen voorkomen, zou ik het mijzelf nooit vergeven :n

Ik heb btw gewoon HTKtjes, dus wat dat aan gaat geen verschil met een raskat.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:07

Letizia schreef:
Tuurlijk kan er altijd wat met je kat gebeuren, maar als ik een risico weg kan nemen, dan graag!
Mijn katten zijn mijn huisgenoten, m'n maatjes, ben enorm aan ze gehecht, als hun iets zou overkomen wat ik had kunnen voorkomen, zou ik het mijzelf nooit vergeven :n

idd en jouw katten veroorzaken net als de mijne ook geen overlast voor de buren, doordat ze in de tuin van de buren schijten bv of aanslagen plegen op duiven in de buurt, ik vind het ookwel een bepaalde luiheid om je kat maar naar buiten te trappen, hoef je geen kattebak te hebben en onderhouden, in ieder geval doen ze heel veel buiten dan, was verbijsterd te zien toen een van mijn katten ws ontsnapt en ik snachts liep te zoeken omdat het dan rustig is hoeveel katten er snachts buiten lopen, waarom nemen die mensen dan een kat?

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:11

Overlast bij andere is ook van mijn redenen geweest om de katten om mijn terrein te houden, eigenlijk gekkenwerk, want alle katten in de wijk lopen los :+ Maar voor mij is het een fijn idee.
Een collega van mij heeft onlangs de kat van mijn buren aangereden (dood), de gedachte dat dat zo maar de mijne had kunnen wezen bezorgde mij kippenvel :brr:

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:25

Waarom horen katten eigenlijk buiten?
Waarom mogen jou katten overlast veroorzaken?
Honden horen ook buiten? toch?
Maar waarom wordt dat niet geaccepteerd?

Mij maakt het allemaal weinig uit hoor, maar jou katten horen niet in mijn tuin. Of krassen te maken op mijn auto..
Ik vind katten leuke beesten, heb ze vroeger zelf ook gehad en ja, die kwamen buiten. Maar niet in de tuin van een ander :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:29

- Omdat een kat minder gedomesticeerd is dan andere huisdieren.. Ze staan dichter bij de natuur.
- Wie zegt dat katten overlast veroorzaken? wát voor overlast veroorzaken ze bijv? Poepen in de tuin? Ach, hier lopen 10-tallen katten door de straat dus dat maakt bij ons niet uit. Dit verschilt gewoon per situatie.
- Honden komen toch buiten? Weliswaar aan een lijn maar een hond kan veel gevaarlijker zijn voor mensen en andere dieren en dus ook veel gevaarlijker in het verkeer, als hij een keer een kat ziet en hij vliegt de weg over..... Een hond komt over het algemeen veel harder aan dan een kat..

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:42

Naar mijn mening horen katten buiten. Of ze het nu gewend zijn of niet als je ze de keus zou laten zouden ze denk ik allemaal naar buiten gaan. Onze katten gaan al vrij jong naar buiten. Je kunt aan hun gedrag zien dat ze gaan tot zover ze durven. De eerste paar dagen komen ze niet verder dan een paar meter van de deur. Ik doe ze wel de eerste keren naar buiten voordat ze gegeten hebben, ze zijn dan eerder geneigd om te reageren als de voerbakjes rammelen. Nu hoeven we maar met de voerbakjes te rammelen en ze komen al aangerend. Ze kunnen heerlijk door de paddock rennen en de paarden uitdagen, in de bomen klimmen en de hooischuur ontdekken...en 's avonds helemaal uitgeraasd weer heerlijk op de bank naast ons liggen.Ik zou ze deze pret voor geen goud willen misgunnen. Ik hoop dat de pret zo lang mogelijk mag duren en dat ze niet platgereden worden, maar dan nog geef ik ze liever een leven zoals zij dat willen indelen en ik sluit ze niet op om ze zo lang mogelijk te laten leven met een hunkering naar iets wat ze niet krijgen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:49

Een kat kan prima binnen, zeker als ie niet anders gewend is!
Wij hebben het levende bewijs: een superleuke, gelukkige en gezonde binnenpoes van ruim 8 jaar! Ze heeft overal in huis fijne lig- en speelplekjes, krabpalen, en krijgt ook van ons heel veel aandacht. Ze zit niet de hele dag in haar eentje en als we thuis zijn zorgen we ervoor dat we ook met haar bezig zijn.
Aan haar is absoluut niet te merken dat ze 'iets' zou missen!

Het is wat anders als je een kat binnenhoudt terwijl je zelf de hele dag weg bent en dat dier dan maar in een kleine ruimte zich moet zien te vermaken.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:36

H_Nalanta schreef:
- Omdat een kat minder gedomesticeerd is dan andere huisdieren.. Ze staan dichter bij de natuur.
- Wie zegt dat katten overlast veroorzaken? wát voor overlast veroorzaken ze bijv? Poepen in de tuin? Ach, hier lopen 10-tallen katten door de straat dus dat maakt bij ons niet uit. Dit verschilt gewoon per situatie.
- Honden komen toch buiten? Weliswaar aan een lijn maar een hond kan veel gevaarlijker zijn voor mensen en andere dieren en dus ook veel gevaarlijker in het verkeer, als hij een keer een kat ziet en hij vliegt de weg over..... Een hond komt over het algemeen veel harder aan dan een kat..

Ja de katten hier in de buurt veroorzaken overlast. Ze poepen bij ons in de tuin/op het gras en lopen over onze auto heen en daar ben ik niet van gediend.
Hoezo staan katten dichter bij de natuur? Honden hebben ook hun oerinstincten nog.
Mijn honden zijn ook graag op stal, beetje rondlopen, beetje rondstruinen, ergens liggen en de boel bekijken, lekker vrij rondlopen dus. Gelukkig hebben we hier in het bos een losloopgebied, ze moeten echt iedere dag even vrij kunnen rennen. En zo gevaarlijk zijn ze niet, ze hebben nog nooit iemand opgegeten. :D
Als ze achter een kat aan gaan dan is dat nog altijd de 'schuld' van de kat, als die blijft zitten dan rennen de meeste honden er niet achteraan. ;)

Ik neem daarbij dan ook maar aan dat iedereen die vindt dat het voor katten natuurlijk is om buiten te lopen ook hun paarden in een kudde heeft staan met veel weidegang en niet het grootste deel van de dag in een box van 3 x 3 m. :+ Ik snap anders niet waarom aan de natuurlijke behoeften van het ene dier wel tegemoet wordt gekomen en aan de behoeftes het andere dier niet. ;)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:53

Het gaat niet over instincten, het gaat over domesticatie.
En jouw honden mogen misschien goed opgevoed zijn, dat geldt niet voor elk dier.

En ja, mijn paarden staan 24/7 buiten met grote schuilstal dus geen schuld..

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 19:59

een goede optie: http://www.antiblaf.nl/onzichtbare-omhe ... -c-48.html kan ze buiten zijn maar niet onbeperkt. Enigste wat je moet doen is systeem installeren en hier heb ik het draad in pvc buis onder de grond rond het terrein gegraven. 110 meter in totaal. (ook rondom het huis) ze vangt muizen en vogels en heeft enorm veel lol in de tuin. Wij hoeven niet bang te zijn dat ze weg is of meegenomen wordt (raskat) en zij kan elke dag lekker haar behoefte buiten in de tuin doen. Ideaal systeem moet alleen elke ochtend haar bandje aan doen en 's avonds af en 1x per 4 maanden nieuwe batterijen erin doen en regelmatig controle of het nog werkt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 21:11

Tja hier op het plattenland maken we ons niet echt druk over wat poep of krassen :P
Ik hou haar tot ze 1 jaar is aan de lijn en daarna wil ik verder kijken :j

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:15

H_Nalanta schreef:
En jouw honden mogen misschien goed opgevoed zijn, dat geldt niet voor elk dier.

honden lopen aan de lijn buiten en poep word opgeruimd en de wei is afgeschermd, paarden lopen ook niet vrij over straat omdat dat natuurlijker is en ze zijn daar echt niet minder blij om, waarom zou je kat dan wel overal moeten kunnen lopen en schijten?

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:24

H_Nalanta schreef:

Terwijl katten 100% ontstaan zijn door de mens ;)

Ja, katten poepen in mijn tuin. Ondanks de schutting. En in de voortuin. Lekker, ben je onkruid aan het wieden zit je met je handen in de poep van andersmans katten..
Mocht ik ooit weer een kat nemen dat komt die niet buiten mijn terrein. Dan gaat er gewoon iets op de schutting waardoor ie er niet uit kan :) Kan het beest lekker naar buiten zonder overlast te veroorzaken :)

lifeofmarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 21:25

een kat is een dier dus heeft ook beweging nodig. gewoon naar buiten ermee

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 10:45

Miepie77 schreef:
honden lopen aan de lijn buiten en poep word opgeruimd en de wei is afgeschermd, paarden lopen ook niet vrij over straat omdat dat natuurlijker is en ze zijn daar echt niet minder blij om, waarom zou je kat dan wel overal moeten kunnen lopen en schijten?

Nooouuuuuu, dat hoeft niet hoor... Ken zat lakse mensen die het gewoon laten liggen, al ligt het midden op de straat.
Een paard en een kat kan je niet vergelijken..

Emie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:57

Miepie77 schreef:
Letizia schreef:

idd en jouw katten veroorzaken net als de mijne ook geen overlast voor de buren, doordat ze in de tuin van de buren schijten bv of aanslagen plegen op duiven in de buurt, ik vind het ookwel een bepaalde luiheid om je kat maar naar buiten te trappen, hoef je geen kattebak te hebben en onderhouden, in ieder geval doen ze heel veel buiten dan, was verbijsterd te zien toen een van mijn katten ws ontsnapt en ik snachts liep te zoeken omdat het dan rustig is hoeveel katten er snachts buiten lopen, waarom nemen die mensen dan een kat?

Vind ik nogal aanvallend tegen over de katteneignaren die ze wél naar buiten laten. Onze katten gaan Ook gewoon naar buiten, maar kwamen ook van een boederij vandaan dus zijn oko niet anders gewend. En ik trap ze niet naar buiten ze gaan zelf bij de deur miauwen dat ze naar buiten willen dus doe ik dat. En onze katten houden niet van de kattenbak dus wie ben ik om ze te verplichten het daar op te doen. Onze katten willen in de winter vaker naar binnen dus laten we ze ook gewoon binnen, en ze liggen dan meesatl te dutten om de stoel bij de verwarming.Waarom we katten genomen hebben, omdat we ze leuke diertjes vinden :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:35

Mijn katten lopen ook snachts buiten, dus ben ik een slecht mens.
Tjonge jonge wat een vooroordelen.
Dat mijn katten overdag de hele dag op de verwarming uit liggen te rusten en dat ik evengoed kattenbakken heb staan dat maakt niet uit.
Ik heb het geluk dat achter ons huis alles wei, bos en veld is, dus weinig mensen die er last van hebben.
Diegene waar de wei van is heeft zelf 6 katten, dus die boeit het ook niet.
Ik vind het heerlijk als de katten moe en voldaan smorgens al binnen liggen te wachten op hun extratje en daarna heerlijk gaan slapen om savonds weer fit te zijn om weer buiten te gaan spelen.
Waarom ik katten heb genomen omdat ik vind dat ze hier een fijne plek hebben en ik ze leuk vind.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:29

Ik vind het nogal makkelijk om te zeggen "ja hij wordt misschien wel doodgereden, maar ach heeft ie wel een fijn leven gehad." Weet je hoe gruwelijk zo'n dood kan zijn? Laat staan dat een of andere gek je kat meeneemt en doodmartelt, en ja dat soort dingen gebeuren vaker dan je zou willen.

Ik zou het mezelf niet kunnen vergeven als zoiets gebeurt met mijn katten. Mijn katten hebben hier binnen een fijn en veilig leven, en zodra de mogelijkheid daar is mogen ze buiten, maar niet zolang ik aan de drukke weg woon. Je hond of paard of kind (!) gooi je toch ook niet zomaar naar buiten en als ze dan doodgereden worden, jammer dan?

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:04

we gooien ze niet naar buiten ! ze willen zelf omdat dat het aard van het kattenleven is
dwingen zal ik nooit
ze hebben luikjes.
willen ze binnen blijven ook goed maar opsluiten of naar buiten gooien zal ik ze nooit aandoen.
alleen 31 dec ;)

je kan het ook zo bekijken
vindt dat je het nogal makkelijk om te zeggen:
ach mijn kat wordt niet doodgereden of mishandeld ondanks dat ie geen natuurlijk kattenleven gehad heeft.
vindt ik niet eerlijk tegenover een kat
beter een half goed leven dan een heel geen kattenleven.

ben van mening wel als je dicht bij een weg woont dan geen katten nemen
katten horen buiten te kunnen en te kunnen jagen als ze willen.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 14:11

Ik heb zelf twee katten, en die komen alleen in de achtertuin en verder niet. Katten geven flinke overlast, en ja heb ook last van sch**tende katten in mijn tuin waar ik écht niet vrolijk van wordt! Voor mijn ogen is er een tijdje terug nog een vreemde kat aangereden, en dat beeld blijft me achtervolgen. Fijn hoor! Nee ik vind dat ze net als honden op eigen terrein moeten blijven. Ik laat toch ook mijn hond niet over straat lopen aangezien die ook graag jaagt op konijnen, en graag overal rondt wil struinen? Mijn katten (en hond) hebben het hele huis tot hun beschikking, dus ruimte genoeg voor ze.