Hoe denken jullie over jagen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

petrea

Re: Hoe denken jullie over jagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 14:54

Het jachtseizoen is afhankelijk van de diersoort en de weersgeteldheid , bv bij sneeuw mag er niet op hazen worden gejaagd en in het broedseizoen niet op eenden en fazanten enz enz

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:08

Goh petrea, dat wist ik niet, hier wordt altijd gehouden aan 15 okt-31 dec als ik me niet vergis, maar hier gaan we alleen op de hazen/konijnen/eenden. Dus dat is inderdaad niet broedseizoen, maar ik dacht dat het voor de diersoorten wel gelijk was. Maar goed, ik heb er ook nog niet zo heel veel verstand van, ik ga mee op uitnodiging :P

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:18

Aha, op die manier, petrea :) Weer wat geleerd. Ik had ook begrepen dat het voor alle dieren ongeveer hetzelfde was.
Maar kan het dan wel misschien zo zijn dat, als er een bedreigde diersoort aan het broeden is in een bepaald natuurgebied, er daar dan helemaal niet gejaagd mag worden, ook niet op konijnen en kraaien? Ivm het verstoren van de rust ofzo? Ik meen toch echt gehoord te hebben dat er daar niet het hele jaar door (op konijnen) gejaagd mag worden..
Of zou de politie ook gewoon niet helemaal van de regels op de hoogte zijn :Y)

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:21

Kijk anders eens op de site van de knjv, en dan met name onder het kopje flora- en faunawet. Daar staat vrij kort en bondig omschreven hoe, waar, wanneer en door wie er op welke diersoorten gejaagd mag worden :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:33

8nnemiek schreef:
Aha, op die manier, petrea :) Weer wat geleerd. Ik had ook begrepen dat het voor alle dieren ongeveer hetzelfde was.

En dat is verkeerd begrepen.

Volg de suggestie van Neej op als je hierover een gefundeerde mening wil ventileren.
Ook mbt de eisen voor een vuurwapenvergunning trouwens.

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:38

Ik ben voor jagen, tenzij er op tamme dieren geschoten wordt. De beesten in het wild hebben een veel beter leven gehad dan een kiloknaller in de winkel. Maar bijvoorbeeld de damherten waar ik woon, die worden afgeschoten omdat er een te grote populatie is, terwijl men ze daar zelf heeft uitgezet :?

O ja, ik vind het natuurlijk wel een voorwaarde dat er normaal met de dieren wordt omgegaan, ook op een manier dat ze voor hun dood zo min mogelijk stress ervaren (bijv. schieten vanuit zo'n hutje - ik ben het woord even kwijt - zorgt voor weinig stress).
Laatst bijgewerkt door StableDoor op 12-11-11 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:39

8nnemiek schreef:
Of zou de politie ook gewoon niet helemaal van de regels op de hoogte zijn :Y)

Uiteraard niet. Wat dacht jij dan :?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:39

misschien kwamen ze elders weg waar ook en overschot was, en halen ze nu de zwakkere dieren weg?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:41

Nee, ze kwamen geloof ik uit het buitenland ergens vandaan. Niet alleen de zwakke worden afgeschoten, dat vind ik dus ook zo erg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:43

StableDoor schreef:
Ik ben voor jagen, tenzij er op tamme dieren geschoten wordt. De beesten in het wild hebben een veel beter leven gehad dan een kiloknaller in de winkel. Maar bijvoorbeeld de damherten waar ik woon, die worden afgeschoten omdat er een te grote populatie is, terwijl men ze daar zelf heeft uitgezet :?

Damherten zijn geen gedomesticeerde diersoort.

Mbt wel/niet in NL thuis horen van dieren wordt het complex. Het konijn en de fasant bijvoorbeeld zijn beiden ook uitgezette exoten.

Is het een idee om op paarden in de weilanden te gaan ´jagen´ wellicht?
Daar is een overschot van én ze komen niet van nature in NL voor.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:48

Casca schreef:
Het jachtseizoen loopt van 15 oktober tot ik meen 31 dec of 15 januari. Dat weet ik niet precies, maar er is een strik jachtseizoen!

Ik ga hier in de omgeving ook vaak mee op jacht. Samen met mijn hond, de jagers zijn echte natuurliefhebbers en schieten hier ook echt niet zomaar alles af. Zo worden fazanten al helemaal niet geschoten en is juist onze hele dag geweldig als we een fazant hebben gezien! Ze worden dan ook bozig als we het hebben over de eerder genoemde praktijken van gefokte fazanten loslaten.
Alhoewel ik dat wel een ander verhaal vind om fazanten uit te zetten en dan na een paar jaar de zwakkere dieren te schieten. Dan kun je de populatie weer terugkrijgen in een gebied.
Ook wordt een haas hier direct uit zijn lijden verlost! Mijn hond haalt het op en ik geef de haas meteen door aan de jager die hem een tik geeft in de nek wanneer dat nodig is. Ook aangeschoten dieren, die dus wel iets geraakt zijn maar verder lopen wordt gemakkelijk een half uur naar gezocht, het moet dan gehaalt worden want je kunt dat beestje niet zo laten lopen! Daar komt mijn hond dan goed van pas!

Erg jammer hoe sommige 'jagers' zich misdragen.. Maar goed, ieder mens is weer anders... De jagers hier zijn echte natuurliefhebbers en doen ook rustig bij de paarden!

Helaas heb je in iedere sport en hobby mensen die het vergallen en zich niet aan de regels houden.
Dat wil inderdaad niet zeggen dat de hele jacht slecht is.

Ik sta in een winkel waar we de jachtkleding en laarzen van Le Chameau verkopen en kom veel in aanraking met jagers.
En dat zijn echt mensen met hart voor de natuur en alles wat daarbij hoort.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:49

@ HC: _O-

Dat is wel waar :')

Maar in mijn weide ga je eraan als je 't probeert :j

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 15:52

Ik zie het probleem niet zo van jagen om de populatie op peil te houden. Wat wil je dan, van die taferelen zoals met de Koniks in de Oostvaardersplassen? Beesten die uiteindelijk sterven omdat er teveel dieren zijn en te weinig eten (ruimte!). Als je ze zelf hierheen hebt gehaald, mag je ze zelf ook in toom houden, en als ze niet castreren ed. en er zijn er inmiddels al teveel, dan maar afschieten.
Er is geen echte 'natuur' meer in ons land, die beesten kunnen een stuk lopen en dan komen ze snelweg tegen; dan houdt het al gauw op. Normaal zouden ze als er geen eten te vinden was doorlopen, maar dat is hier niet mogelijk. Niks natuurlijks aan.

Dieren fokken en vervolgens uitzetten vind ik wel onzinnig. Draagt verder niks bij. Ook ben ik geen fan van het opjagen, zoals bijv. vossenjachten. Maar als er teveel herten (bijv) zijn, moet je daar toch wat aan doen? Ik snap ook niet wat mensen tegen wild zouden hebben, het lijkt me dat als je dan toch vlees eet het één van de beste soorten is die je kunt hebben. Dier heeft lekker rond kunnen lopen. Hetzelfde geldt voor paardenvlees trouwens, is imo ook stukken beter dan zo'n ophokkipje.

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:51

Ik lees hier dat jagers voordat ze los worden gelaten tussen het toch al zo schaarse wild in ons land een gedegen opleiding moeten doorlopen...Nou,bij ons gaat het er vooral om wie het meeste land en bezit heeft,en dit soort types hebben een hele schare slijmerds achter zich aan lopen die zich hele kerels voelen. Een paar jaar geleden is hier een ree geschoten waar een jong bij liep. Deze dieren werden 's morgens gevoerd door kinderen van kennissen die aan de rand van het bos wonen. Op een ochtend horen ze geknal en zien moederree dood liggen,met het jong er schreeuwend bij. 2 jagers(beiden werkzaam bij Natuurmonumenten) slepen het dier naar hun auto,met het kalfje er schreeuwend achteraan. Kinderen in paniek,alles in paniek. Deze mensen zijn laaiend geweest, en hebben de heren aangesproken op hun walgelijke gedrag. Dierenambulance is gebeld voor het jong,die gewoon werd achtergelaten door deze kl**tzakken. Volgens mij is er zelfs aangifte gedaan,maar dezelfde dag kregen deze mensen telefoon van een rijke stinkerd van een grootgrondbezitter uit het dorp,die sommeerde dat ze zich koest dienden te houden,want anders waren de gevolgen vervelend. In de dorpskrant stond de week daarop een l*lverhaal van de desbetreffende jager(Natuurmonumenten!!) die schreef dat het afgeschoten dier een bokje was geweest,er was niets verkeerd gedaan. Zolang er dit soort praktijken gebeuren kots ik van de jacht,en de goeden moeten het dus in dit geval met de kwaden ontgelden. Niemand durft het hoog op te spelen,want dan heb je een probleem. Fouragehandelaars,grondbedrijven,boeren waar je landje naast ligt,ze hebben hier allemaal wat met de jacht,dus je creeert grote problemen als je het hoog speelt. Walgelijk volk,bah :( :(

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:54

Tafje schreef:
Laptopmuis schreef:
Jagers die de populatie in bedwang houden moeten zich aan strikte regels houden. Ze mogen namelijk alleen bepaalde dieren schieten en dan ook weer eens een bepaald geslacht.

Dat gaat dus maar voor een paar dieren op. Knappe jager die op 50 meter afstand kan zien of hij een konijn of vos schiet van een bepaald geslacht.

T.a.v. het uitzetten en afschieten van tamme dieren; die hebben nooit ervaren bang te moeten zijn voor mens of roofdier. Ook zelf voedsel zoeken of beschutting zoeken voor de kou e.d. weten ze niet. Degenen die niet als een levende schietschijf worden afgeschoten sterven aan kou, honger of een roofdier.
Jagers die dit gebruiken kunnen beter lid worden van een schietvereniging en scgietschijven gebruiken.

Jagers zijn getraind omdat zelfs op 200m te zien ;)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 16:57

Nou die zuiplappen hier zien echt niet het verschil tussen een geit en een ree,ik heb ze geen van allen hoog. Ze blinken wel allemaal uit in grote zwetsverhalen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:01

wat dit hert van de jager vond moge duidelijk zijn :')

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:02

Een geit is ook een (vrouwtjes) ree ;) haha.
Ag helaas zijn er ook idd van die zuiplappen bij en hoop blabla, is op meeste plekken wel.

Maar aangezien hier nogal veel mensen 'klagen' dat er op hun word geschoten zo wat, waarom doet men hier dan geen aangifte van?! Ook al kunnen ze niet direct iets doen, als er dossier word opgebouwd is het ook zo afgelopen hoor.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:06

IK heb geen probleem met de jacht mits het wordt gedaan voor het behoud van het land en dier en niet voor de sport.

Op dit moment zijn de jagers op het land voor ons huis aan het jagen op hazen, er is hier namelijk een groot over schot aan hazen.
O kijk de eerste is geschoten en door de hond netjes gebracht.

Trouwens zijn er bij ons geen donkenlappen etc, leggen de jagers altijd voor neer op plekken om bijv de reeen de winter beter door te helpen, worden boeren betaald om wat stukken mais te laten staan etc enkel voor de dieren.
Laatst bijgewerkt door Seven op 12-11-11 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:08

colette_007 schreef:
Een geit is ook een (vrouwtjes) ree ;) haha.
Ag helaas zijn er ook idd van die zuiplappen bij en hoop blabla, is op meeste plekken wel.

Maar aangezien hier nogal veel mensen 'klagen' dat er op hun word geschoten zo wat, waarom doet men hier dan geen aangifte van?! Ook al kunnen ze niet direct iets doen, als er dossier word opgebouwd is het ook zo afgelopen hoor.

Ja je hebt gelijk,maar je weet wat ik bedoel haha :D
Mooi filmpje,1-0 voor het hert *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:15

colette_007 schreef:
Jagers zijn getraind omdat zelfs op 200m te zien ;)

_O-

Daar heb je met 20/20 visie nog een verrekijker of visier bij nodig.
Voor een modaal vaardige mens met goede ogen is op 100 meter nauwkeurig waarnemen/schieten is al ver met het blote oog.
De modale jager is sub deze norm.
Met hulpmiddel is een maat van afstand irrelevante info. Kwestie van lenzen en afstelling.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:20

Seven schreef:
IK heb geen probleem met de jacht mits het wordt gedaan voor het behoud van het land en dier en niet voor de sport.

Je bedoelt dat je de ethiek van dieren doden/exploiteren voor hobbylol niet ziet?

Indien ik dat correct interpreteer dan raak je het punt waarom ik stierenvechten noemde.

Het is overigens een héél listig punt op een ruiterforum, de ethiek van plezier door dierexploitatie.
Sport met paarden is namelijk al heel snel minstens zo ver normoverschrijdend.
Bij doden is er een snel einde aan lijden namelijk; is het lijden héél beperkt. Vaak zelfs totaal afwezig.

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:27

Ik bedoel het precies zoals het er staat, wanneer de haas of vos bijv te veel wordt wordt er hier gejaagd daar heb ik geen problemen mee.

Gaan mensen dieren fokken en dan uit zetten om ze voor de lol te schieten verwijs ik ze naar een oud video spel met eendjes.
Afbeelding

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:42

Ik moet eerlijk zeggen niet het hele topic door te hebben gelezen.

In mijn ogen is het afschieten van dieren verschrikkelijk. Ik snap niet dat mensen dit als hobby hebben.. Vaak zijn de dieren niet in 1x dood, hebben ze veel pijn voordat ze uiteindelijk dood gaan... Nee, bah, verschrikkelijk. Wanneer er een garantie is dat het dier meteen dood is, geen pijn heeft gehad, dan vind ik het een ander verhaal.

Rondom de weilanden van m'n werk schieten ze ook wilde katten af. Helaas niet alleen wilde katten, want ook de twee katten van m'n werk zijn 'verdwenen' toen ze aan het schieten waren... Echt ziek, ik snap niet dat mensen de dieren zo af kunnen knallen....

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:45

ik snap echt niet wat mensen verkeerd vinden aan dieren in gevangenschap geboren laten wworden en dan uitzetten voor de jacht?

Want wat anders, vastlatten zitten en dan dood maken? toch fijn dat ze een tijd lekker nog even buiten hebben kunnen lopen?