Moeilijke beslissing: hond laten gaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Re: Moeilijke beslissing: hond laten gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:13

Een blik in een dier zijn/haar ogen vind ik wel heel belangrijk! Ik heb zelf een hond hiernaast die absoluut voor geen meter te vertrouwen is, dat zie in zijn ogen. Helaas zijn de baasjes niet echt heel slim en kennen de lichaamstaal van deze hond niet. Heb ze ook verzekerd dat als deze hond op openbaar terrein komt en er iets gebeurt, ik dit niet zo maar voorbij laat gaan... Ook als eigenaar moet je je verantwoording weten en kennen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:23

Niet elke hond hoeft te leven.
Als je op dergelijke forums zo´n verhaal plaatst komen er onherroepelijk een storm van reacties dat er alles aan gedaan moet worden de hond in leven te houden. Als een hond door karakterfouten, of een slechte opvoeding grote management problemen/risico´s oplevert, gevaarlijk gedrag gaat vertonen, niet met andere dieren samen kan etc, dan is euthenasie een hele redelijke oplossing.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:27

Kuggur schreef:
Als je op dergelijke forums zo´n verhaal plaatst komen er onherroepelijk een storm van reacties dat er alles aan gedaan moet worden de hond in leven te houden. Als een hond door karakterfouten, of een slechte opvoeding grote management problemen/risico´s oplevert, gevaarlijk gedrag gaat vertonen, niet met andere dieren samen kan etc, dan is euthenasie een hele redelijke oplossing.

_/-\o_

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 17:29

Kuggur schreef:

Vind ik ook hoor,uiteindelijk is dat nog het beste voor de hond ook..

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:08

ik vind ook dat je alles gedaan moet hebben voor je het leven van een dier beeindigd...zou wat worden zeg,om alles wat je maar dwars zit je hond in te laten slapen...

echt er is geen dier die zo makkelijk dood gemaakt wordt als een hond,of waar zo makkelijk gezegd wordt dat ze maar dood moeten,omdat wij mensen anders teveel oplossingen moeten bedenken misschien??...onbegrijpelijk....en walgelijk :\

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:10

kimmie261 schreef:
ik v
echt er is geen dier die zo makkelijk dood gemaakt wordt als een hond,of waar zo makkelijk gezegd wordt dat ze maar dood moeten,omdat wij mensen anders teveel oplossingen moeten bedenken misschien??...onbegrijpelijk....en walgelijk :\

Jawel. Paarden.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:16

hmmz ik zie anders menig paard hier op bokt waar heel veel mee getobt wordt ( en welke eigenlijk stuk zijn,maar waar vrolijk op doorgereden wordt) en als er paarden zijn die wegens karakter ingeslapen worden,worden er haast reddingakties georganiseerd..maar honden moeten maar dood als ze bijna natuurlijk ingefokt karakter tonen..

de vraag is natuurlijk wat te doen met een hond in nederland die hier eigenlijk helemaal geen plek heeft om zichzelf te kunnen zijn,want je ziet het...dan mot het dood...

een een reden om een hond dood te maken omdat ie niet met een ander dier kan leven...gekker moet het toch niet worden... 8)7

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:26

kimmie261 schreef:
ik vind ook dat je alles gedaan moet hebben voor je het leven van een dier beeindigd...zou wat worden zeg,om alles wat je maar dwars zit je hond in te laten slapen...

Koeien, paarden, kippen, koeien, geiten enz.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:27

dus ...dan heb je het over slachtdieren begrijp ik?? en niet over huisdieren als een hond ,kat cavia,konijn enz....

want de ene groep is wel iets anders als de andere groep wat mij betreft,althans zie weinig mensen een koe als huisdier/gezelschapsdier hebben,wat toch over het algemeen genomen bij een dier als een hond wel zo is..

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:40

Dus omdat de mens een bepaalde diersoort als "slachtdier" heeft gedefinieerd geldt ineens een totaal andere ethiek dan voor een "huisdier"...?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 18:45

ja wat betreft mijn stelling met het doden van honden bedoelde ik inderdaad het doden van een huisdier...

voor mij zijn honden wel iets anders als koeien,en tuurlijk zijn koeien ook dieren,maar een koe wordt over het algemeen niet als huisdier gehouden,en bij een dierenarts op tafel ingeslapen,daarnaast wordt menig hond niet gegeten..althans niet in het land waar ik woon...

daarnaast worden honden over het algemeen zo oud als dat ze kunnen worden( als ze al dan niet voortijdig dood gaan aan ziektes of aan niet gewenst gedrag) en gaan ze niet massaal met 7 maanden oud naar een slachthuis,om daarna opgegeten te worden...

dus ja,helaas is het zo dat er verschil is tussen huisdieren en dieren die gehouden worden om opgegeten te worden cq bontjassen van gemaakt te worden...

en dus ook een verschil in het simpele denken in dood maken van...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:03

Kimmie, je hebt lichamelijke gezondheid, en geestelijke gezondheid. Deze hond is in haar koppie niet in orde, of het nu de fok, opvoeding of combi is. We hebben het wel over een dier dat bij andere dieren komt, bij andere mensen komt. Wat zeg jij als deze hond aan de been van jou pony hangt, of aan jouw been? Juist omdat een hond dichterbi de mens leeft als bijvoorbeeld een koe is het ook veel eerder een probleem. Beter woord; een gevaar

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:03

Kuggur schreef:

Hier ga ik volledig in mee.
Kaukasische herders zijn mentaal hele sterke honden; blijkbaar is er iets in het leven van jouw teef gebeurd waardoor ze zich wanhopig vastklampt aan jou als baas.(te verklaren uiteraard door haar vele bazen en korte leven).
Ik zie het hier ook met mijn herplaatser die soms uit het niets een hap naar de kat geeft die van mijn schoot springt of inderdaad de paarden in de achterpoten bijt om ze bij mij ''weg'' te houden.
Nou is dit gedrag bij mijn hond niet problematisch genoeg om hem in te laten slapen; het vergt wat aanpassingen maar dan gaat alles prima.
Echter heb ik ook een duitse herder reu gehad(gecastreerd) die ditzelfde gedrag vertoonde als jouw teef.
Precies dezelfde dingen; het blokkeren van baas en bezoek, het staren, de uitvallen en een extreme bescherming naar mij toe(ik deed hondensport met hem) in het gezin, ik was toen 12 jaar.
Toen het op een gegeven moment zo erg werd dat mijn moeder niet meer de kamer in durfde als hij daar was en mijn vader hem 2 keer van een schaap heeft moeten afsleuren die hij doodbeet werd de situatie onhoudbaar.
Dan moet je voor je eigen rust én voor de rust van de hond kiezen en wij hebben de reu daarom laten afspuiten.
Herplaatsen is iets wat je op dat moment NOOIT doet imo, zelfs niet bij iemand die aangeeft geen problemen hiermee te hebben.
Jij als baas bent verantwoordelijk voor de toekomst van je hond en, dit soort honden hebben simpelweg geen hondwaardige toekomst.
Aangezien jouw teef nog maar 1 is zou je kunnen proberen om dit gedrag om te buigen; dit is echter wel een lange,niet geheel omgevaarlijke en zware weg.
Niemand neemt het jou kwalijk als je dit niet ziet zitten, laat dat duidelijk zijn.
Heb je al eens gedacht aan evt medicatie en/of trainingsbanden?
Wat voor hond is de reu trouwens?

Wat je ook besluit, ik wil je enorm veel sterkte en wijsheid wensen want dit zijn hele lastige beslissingen; overigens ook respect dat je dit op bokt duft te plaatsen.
Er zitten hier zeker een hoop hondenkenners maar hondenkenners met dit soort hondenervaring zijn schaars, ook op bokt dus laat je alsjeblieft geen schuldgevoel aanpraten als je toch besluit haar te laten afspuiten.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:10

juut,wie zegt dan dat deze hond niet goed in haar kop is??

ik vind haar zo niet heel extreem overkomen,wel heel erg haar erf bewakend en niet gediend van vreemden,maar och...ken wel meer van dat soort honden,alleen die eigenaren houden zo'n hond dan even in een kennel met bezoek,en zorgen ervoor dat deze honden geen gevaar leveren bij bezoek die binnen komt...

als dat al een reden moet zijn om een hond in te laten slapen..

of is de kronkel snappen naar het paard?? dat doen ze hier ook wel,zeker herplaatsers moeten echt even wennen aan de paarden en snappen weleens,tja so be it,went allemaal vanzelf wel...

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:12

TS zelf, of ik moet wel héél scheel gelezen hebben

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:17

kimmie261 schreef:
juut,wie zegt dan dat deze hond niet goed in haar kop is??

ik vind haar zo niet heel extreem overkomen,wel heel erg haar erf bewakend en niet gediend van vreemden,maar och...ken wel meer van dat soort honden,alleen die eigenaren houden zo'n hond dan even in een kennel met bezoek,en zorgen ervoor dat deze honden geen gevaar leveren bij bezoek die binnen komt...

als dat al een reden moet zijn om een hond in te laten slapen..

of is de kronkel snappen naar het paard?? dat doen ze hier ook wel,zeker herplaatsers moeten echt even wennen aan de paarden en snappen weleens,tja so be it,went allemaal vanzelf wel...

Ik lees dat de hond in kwestie de andere hond niet met rust laat,aggressief gedrag laat zien zonder aanwijzing,niet te vertrouwen is met mensen en andere dieren én ik lees dat de TS niet goed meer weet wat ze moet doen en met haar handen in het haar zit(en begrijpelijk).
Misschien dat je jouw posts iets minder generaliserend en op een ''ach het valt wel mee die heb ik hier ook rondlopen'' toontje kunt plaatsen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:21

waarom zou ik dat op een minder toontje plaatsen,ik vind het ook wel meevallen,voor een hond van 1 jaar oud ,die nog geen 3 maanden bij zijn zoveelste huis woont én dan dingen laat zien die je als nieuw baasje zelf liever niet had gezien...

tja...kan daar niet dramatisch over doen...dus kan ook niet mee gaan in het dramatiseren hiervan,zou eerder op zoek gaan naar simpele oplossingen..

overigens lees je dan blijkbaar selectief,want de post waarin ze schrijft dat de hond uren kan spelen en dollen met de andere hond vergeet je dan maar in dit verhaal??

en deze :
Citaat:
Buiten het erf is ze eigenlijk best sociaal en zeer vriendelijk.
heb je ook niet gelezen,maar alleen het slechte in de hond wel...

neu,zo selectief wil ik niet lezen...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 12-11-11 19:24, in het totaal 2 keer bewerkt

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:21

heb liever dat mensen tikkende tijdbommen in laten slapen VOOR dat er wat gebeurd is dan achteraf als er een mens/kind verminkt is door deze hond.
Mijn mening is dat een richting dieren agressief dier moet kunnen echter is hier in overbevolkt NL erg oppassen. Nooit meer los laten want je moet maar een slapende kat treffen ergens of wild waar je het niet verwacht en waar hij achteraan gaat. Liefst met muilkorf om uitlaten e.d. een zeer grote verantwoording die enorm veel mensen niet aan kunnen en dan is het onverstandig zo'n hond te houden.

Mens agressief is heel anders vind ik. Je kan niet 10 jaar lang 100% op letten. Mensen maken fouten en het kan lang goed gaan maar ze hebben maar 1 gaatje nodig en als dat gaatje precies valt bij een kind(je) is het helemaal vreselijk.

Territoriaal, tja daar lijkt me wel mee te leven. Zijn mijn honden ook en geen enkel probleem. Hier kan niemand zomaar binnen komen en bij elke in/uit gang hangen waarschuwingsborden (mezelf indekken). Gaat hier super goed en geen enkel probleem. Echter de mijne zijn wel heel territoriaal maar niet agressief territoriaal.

Geen idee welk ras de hond is (niet hele topic gelezen) maar er zijn maar zeer weinig honden die al 6 bazen gehad hebben in eerste levensjaar en nog minder honden die ongeschonden uit zo'n situatie komen.

Ik ken deze hond niet dus advies geven wel/niet in laten slapen kan ik ook niet. Snap ook niet dat andere mensen dat wel kunnen aan de hand van een kort stukje tekst. Echter als ik het zo lees dan lees ik wel dat de hond niet zomaar ingeslapen wordt maar dat er vast heel veel achter schuilt. Kan dus alleen maar sterkte wensen met een beslissing maken en hopen en duimen dat de beslissing niet ooit gemaakt moet worden omdat hij een mens aangevallen heeft.

Ik zou nooit op 1 gedragsdeskundige af gaan. het zijn ook maar mensen met een opleiding. En weet inmiddels al heel lang dat echt niet iedereen die de opleiding gedaan heeft en zich zo mag noemen ook daadwerkelijk goed is! Er zijn mensen genoeg die het willen zijn en die het zijn maar het gewoon niet goed kunnen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:26

Wilawander schreef:
Als eerste vindt ik het niet raar dat de hond zo reageert als je al de 6e baas is in een jaar tijd + al gesteriliseerd enz. Geen verwijt aan jou maar dat is voor zo'n jonge veel teveel. dat kan zo'n jong ding echt niet verwerken.

Ik zou rust inbouwen, de hond in een kennel zodat er geen vervelende situaties kunnen onstaan, een band opbouwen, dat gebeurt namelijk niet in een paar maand tijd en met de hond werken met iemand die er verstand van heeft. Dat ze je wil bijten geeft namelijk al aan dat er geen baas/hond situatie is en die kan zeker groeien met de juiste hulp.

Wat betreft de gedragstherapeut, ik ben van mening dat diegene niet kan zien na 1 keer kijken hoe de hond functioneert. Schrik daar erg van, zeker met het advies van euthanasie.

Dit vind ik een erg goede tip.
Een rustige situatie creeeren en zorgen dat er geen vervelende dingen zoals gevechten kunnen gebeuren.
Werken aan vertrouwen en later ook met andere mensen gaan proberen.
Ook je andere hond hierin blijven betrekken.
Het is niet makkelijk maar blijkbaar respecteerd die jouw wel.
Misschien is het ook gewoon bescherming van jouw.

Ook begrijp ik je keuze voor euthanasie wel een beetje.
Hopelijk heb je nog wat aan de tips en anders veel wijsheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:34

kimmie261 schreef:
j
dus ja,helaas is het zo dat er verschil is tussen huisdieren en dieren die gehouden worden om opgegeten te worden cq bontjassen van gemaakt te worden....

De hond staat zo´n 15 duizend jaar op de menukaart van de mens.
10 duizend jaar langer dan elk ander gedomesticeerd dier.
Gedurende die periode hebben talloze culturen honden zowel gegeten als zó gewaardeerd dat ze met eer begraven werden.

Je hoeft er niet zo vernotwaardigd of geschoklt over te doen want er worden meer ´geliefde´ paarden na hun nuttige periode door hun krokodillentranenjankebal naar het slachthuis gebracht dan naar een oudedagweiland. Dat laatste is een relatieve uitzondering.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:42

overigens voor TS 1 tip:
Inslapen is uiteraard heel erg definitief. Kies deze optie nooit als je twijfelt en laat je niet leiden door andere mensen. Zolang je twijfeld niet doen dat ga je je zelf later niet meer vergeven namelijk dan blijf je denken 'wat als...........'
Zeker mensen die je hond niet kennen kunnen gewoon niet beslissen. Al geloof ik wel dat het wel enorm op kan luchten en een betere kijk op 'de zaak' kan geven.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 19:56

HC ik ben niet vernotwaardigd en ook niet geschoklt,alleen worden hier in duitsland en in nederland geen honden op de menukaart gezet,en belandt menig gedode hond niet op het bord van een hongerige mens...

dat ze in andere landen wel hond eten wil niet zeggen dat ik een hond zie als algemeen slachtdier,maar wel als huisdier...en dan zie ik niet in waarom je niet alles geprobeerd moet hebben met zo'n jonge hond alvorens over inslapen na te gaan denken ( maar heb het idee dat TS dat ook zeker doet,dit is meer gericht aan mensen die de hond maar bij voorbaat doden willen en niet verder willen kijken in mogelijkheden die je nog hebt om een hond een goed leven te geven)...
Laatst bijgewerkt door kimmie261 op 12-11-11 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:08

wat ik niet begrijp....er is een gedragstherapeute bijgeweest...die neem ik aan er veel verstand van heeft.
Waarom trek je haar diagnose in twijfel?
Ik denk dat je op dit moment met vuur speelt....het ras hoef ik niet te weten....als je het zo expliciet niet wil vertellen kunnen we het allemaal wel raden.
Ras maakt niet uit....geen enkel ras zou een gevaar voor andere dieren of mensen moeten zijn.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:15

ras staat er al,een anatolische herder ...

en ik heb niets met zogenaamde gedragstherapeuten :) zeker niet als je met gezond verstand al 2 van de 3 dingen makkelijk kan oplossen...

deze hond heeft nog niemand gebeten,en kan heel makkelijk zo gehouden worden dat ze op eigen terrein geen mensen meer zal tegen komen buiten het terrein is de hond naar eigen zeggen
Citaat:
Buiten het erf is ze eigenlijk best sociaal en zeer vriendelijk.
,en daarom moet ze dan toch maar dood??

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-11 20:28

Pfoe Estera, wat een moeilijke situatie.
Wist je enigszins waar je aan begon, voordat je de hond accepteerde (moet eigenlijk wel, daar je het ras niet wil vertellen)?
Kan je leven met de huidige situatie (in een kennel en een muilkorf om)?
Als de gedragsdeskundige zelfs zegt euthaniseren....
Dan blijft er eigenlijk maar 1 vraag in jouw situatie, welke meerwaarde heeft het voor de hond om te blijven leven?