Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Moet een konijn samen of kan ie prima alleen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:20

ik heb een ram die ook heel moeilijk deed na het overlijden van vorige maatje , na een tijdje in een klein stukje ren gezet en sindsdien gaat het prima.

mijn andere koppel was 100% anders , ik zette haar erbij en hij kwam gelijk naar haar toe ging rijden en bloeide op.(hij was zeer ongelukkig ALLEEN,mocht in eerste instantie niet nog een 4de erbij.)

konijnen alleen houden is een daad van egoisme , ik wil ook niet alleen met een alien bijvoorbeeld willen zijn. ik spreek zijn taal niet en hij mijnes niet , wij begrijpen elkaar niet. zelfde met konijnen :)

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:20

Ze zijn inderdaad veel gelukkiger samen, al hebben mijn dames onderling nog wel eens mot. Maar dat geeft niet, want erg heftig gaat het er niet aan toe, ze hebben de ruimte en 1 van de twee is duidelijk de baas. Soms denk ik er wel eens aan om er een (gecastreerde) ram bij te zetten, zodat je echt een groepje krijgt (bij cavia's is dat echt super fijn, een groep met (gecastreerde) beer aan het hoofd), maar de balans tussen mijn dames is prima in orde, maar voor mijn gevoel misschien wat fragiel. Een nieuwe toevoeging zou die balans wel eens danig kunnen verstoren.

Het is echt super leuk. Mijn konijnen leven altijd buiten. Ze hebben een konijnenhok van 2 verdiepingen (dat vind ik te klein overigens) met daaromheen een ren van 2,50 x 1,50/1,00 waarin een graafdeel en een grasdeel zit. Groter zou leuker zijn, maar mijn tuin is beperkt. Verder kunnen ze via een kattenluik het tuinhuis in, waar een nachthok voor ze is gemaakt (lekker uit de wind/regen). Daar zitten ze bijna nooit, maar ik ben gemakzuchtig en voer daar de brokjes, zodat ik niet over een nat hek heen hoef te hangen ;) En als je ze elkaar dan ziet wassen, lekker tegen elkaar aan ziet zitten, beide alert ziet zijn als er iets gebeurt en, soms, achter elkaar aan ziet zitten (de onderdanigste is de dikste, dus ik grap dan altijd dat ze wordt 'gelongeerd' door de dominantste), dan geniet ik van beide dames.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:27

Koppelen is bij mij ook weleens hell geweest... :=

Had een voedster en een ram samen zitten.. Nieuwe voedster erbij.. Tijdje apart gezeten dmv gaas zodat ze aan elkaar konden wennen en de nieuwe voedster nog wat kon groeien.
Toen op neutraal terrein proberen te koppelen.. Dit lukte echt voor geen meter. :n De nieuwe voedster kon wel heel goed met de ram maar de oude voedster vermoorde haar bijna..
Dit een aantal keer gedaan.. Ondertussen waren de ram en de nieuwe voedster goed gekoppeld.

Mijn konijnen lopen de hele dag buiten dus 's morgens ging de ram met de oude voedster naar buiten en 's middags ging de oude voedster naar binnen en ging de nieuwe voedster naar buiten met de ram. Ondertussen door blijven proberen met koppelen en een aantal keer meegenomen in de auto om te koppelen onder stress maar ook dat werkte niet.

Toen zijn we een weekendje weg gegaan en mijn oma moest voor de dieren zorgen. Alleen die durfde de voedsters niet goed te wisselen uit angst dat ze de verkeerde bij elkaar deed dus heb ik de oude voedster een aantal dagen in haar hok laten zitten en mocht de nieuwe voedster met de ram de hele dag naar buiten..

Toen we terug kwamen was ineens alles koek en ei.. Oude voedster accepteerde de nieuwe ineens.. :')
Dit alles heeft zo'n half jaar geduurd.. Maar daarna had ik wel een geweldig gezellig koppeltje!

Zo, en dan ga ik nu maar eens foto's maken van mijn nieuwe konijnen. :+

Maanon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:31

Oh, misschien moet ik mijn oma dan ook wel laten oppassen... Als het dan wel lukt zou wel een mooie zijn :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:36

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-11-11 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:42

Dit is geen foto verzameltopic :)
Dit is echt een discussietopic over wel of niet samen zitten

Ik ga straks alles ff bij langs lezen, zo eerst even eten

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:58

djinnie schreef:
Ze zijn inderdaad veel gelukkiger samen, al hebben mijn dames onderling nog wel eens mot. Maar dat geeft niet, want erg heftig gaat het er niet aan toe, ze hebben de ruimte en 1 van de twee is duidelijk de baas. Soms denk ik er wel eens aan om er een (gecastreerde) ram bij te zetten, zodat je echt een groepje krijgt (bij cavia's is dat echt super fijn, een groep met (gecastreerde) beer aan het hoofd), maar de balans tussen mijn dames is prima in orde, maar voor mijn gevoel misschien wat fragiel. Een nieuwe toevoeging zou die balans wel eens danig kunnen verstoren.

Het is echt super leuk. Mijn konijnen leven altijd buiten. Ze hebben een konijnenhok van 2 verdiepingen (dat vind ik te klein overigens) met daaromheen een ren van 2,50 x 1,50/1,00 waarin een graafdeel en een grasdeel zit. Groter zou leuker zijn, maar mijn tuin is beperkt. Verder kunnen ze via een kattenluik het tuinhuis in, waar een nachthok voor ze is gemaakt (lekker uit de wind/regen). Daar zitten ze bijna nooit, maar ik ben gemakzuchtig en voer daar de brokjes, zodat ik niet over een nat hek heen hoef te hangen ;) En als je ze elkaar dan ziet wassen, lekker tegen elkaar aan ziet zitten, beide alert ziet zijn als er iets gebeurt en, soms, achter elkaar aan ziet zitten (de onderdanigste is de dikste, dus ik grap dan altijd dat ze wordt 'gelongeerd' door de dominantste), dan geniet ik van beide dames.

Zo te horen klinkt het als een mooi konijnenverblijf :)
Het beste is idd een gecastreerde ram er bij te halen...
Vaak gaan 2 dames ook niet voor altijd goed samen, zonder ex ram..

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:58

takkie_muis schreef:
.

Misschien kunnen we een verzameltopic maken :D ?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 17:59

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 17:59

Ik zag het net idd haha

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:30

Ik denk dat geld ook een grote rol speelt.
De beste combinatie is altijd een gecastreerde ram en een voedster, maar sommige mensen vinden castreren veel te duur.
Ik wed dat als het niet zo duur was dat je meer konijnen samen zag zitten als alleen.

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:34

Laptopmuis schreef:
De beste combinatie is altijd een gecastreerde ram en een voedster, maar sommige mensen vinden castreren veel te duur.
Ik wed dat als het niet zo duur was dat je meer konijnen samen zag zitten als alleen.

Maar in een opvang heb je vaak voor 25 euro een konijn, die is gecastreerd & geent!
Bij de meeste dierenwinkels betaal je tegenwoordig ook zo'n bedrag volgens mij...

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 18:40

Laptopmuis schreef:

Even op een rijtje

Dierenwinkel konijn ongeveer 15 euro
Castratie 60-80 euro

Ongeveer 75 - 95 euro kwijt

Opvang konijn, gecastreerd, geent en helemaal gezond
Bij opvang Aa en Hunze 40 euro...

Tis maar net welke keus je zelf maakt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:43

Dan lijdt de opvang vast en zeker verlies?

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 18:44

Verlies ? Nee hoor, maar het is ook geen vet pot
Er is een afspraak met een dierenarts die ze voor een bepaald bedrag castreerd, omdat ze met zoveel tegelijk komen :)

Voedster geent en helemaal gezond is 20 euro
Daar zitten natuurlijk ook kosten bij van eten en bodembedekking ed
Die zitten bij rammen natuurlijk ook

xJolien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 18:51

WinSel, bij de dierenbescherming hier in Utrecht heb ik vorig jaar Sieb gehaald, voor 35 euro. Geent/gecastreerd etc.
Volgende week wil ik bij dierenasiel Almere gaan kijken voor een konijn, daar betaal je 25 euro (voor voedsters en rammen is de prijs gelijk) en dan heb je ook een gecastreerd/geent konijn. Ik ga voor een voedster. Je betaalt daar gewoon voor voedsters en rammen dezelfde prijs :j

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 18:59

Waarom de prijzen bij Aa en Hunze verschillend zijn weet ik niet
Dat heb ik ook niet verzonnen :)
Maar gelukkig weten steeds meer mensen de weg naar de opvang te vinden...

Pff net weer een berichtje dat er weer dumpers binnen zijn gekomen
Laatste tijd is het weer raak met de dumpers....

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:05

Ik spreek niet voor mezelf, zelf zou geld me niks uitmaken als je een dier gelukkig maakt. Maar ik spreek denk ik voor doorsnee gezinnen die een konijn hebben voor hun kinderen.

In Mol op de dierenmarkt krijg je al jonge konijntjes van 6 weken voor 4 euro... Als je eens ziet hoeveel mensen daar een konijn kopen.
Heb ooit al eens meegemaakt dat ik op de heenweg een konijn aangeboden kreeg gratis omdat ze zich toch bedacht hadden en de verkoper hem niet meer terugwilde.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 19:09

Dat gebeurd idd helaas veel te vaak
Egoistisch, dieren welzijn staat daar niet voor op helaas

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:23

Her bij de dierenarts vind ik het allemaal best wel goedkoop. Castreren was 45 euro, enten is 10 of 17,50 afhankelijk of je voor alleen myxmatose of ook VHS inent.
Maar je moet natuurlijk ook een groter hok hebben (denk dat ook mensen die hun konijn in een hokje van 1m bij 0,5m stoppen wel vinden dat dit te klein is voor twee konijnen).
En de voorlichting bij dierenwinkels is gewoon erg slecht. Ik had vroeger ook één konijn, het kwam echt niet eens in het hoofd van mijn ouders op er een tweede bij te nemen. Mijn moeder zei laatst nog toen ze mijn koppel weer onafscheidelijk zag doen dat het het toch eigenlijk wel heel zielig was hoe ik vroeger een konijn had.
Ik moet zeggen dat ik toen die van mij apart zaten (voor castratie) ik ook even gedacht heb van waarom ook al weer twee. Want tijdens de losloop rondjes die ze apart hadden werden nog ze goed binkies gemaakt en leken ze gewoon vrolijk.
Maar als je ze dan nu samen ziet, weet ik wel dat ik de goede keuze heb gemaakt door er twee te nemen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 19:25

Als je sommige konijnen op gepropt ziet in een klein hokje...
Sommige mensen pfff

Dierenwinkels, tja ik word er zelf ook niet goed van, ik hoop nog steeds dat het ooit verboden wordt om konijnen in winkels te verkopen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:26

Zelf ben ik over het algemeen wel voor een maatje bij een konijn maar mijn moeder vindt het niet zo nodig, bij onze vorige konijnen ging het toch ook zo (en de laatste, dat was een koppel, die hebben gevochten waarna één van de twee de volgende ochtend overleden was, de leuke uiteraard).
Het laatste konijn (de overlevende) dat was een konijn die van mij ook apart weg mocht, die zocht ook nooit uit zichzelf de gezelschap van haar buurvrouw op. Terwijl die ander dat steeds deed. Ik heb haar ook nooit betrapt op de buurvrouw wassen terwijl de ander dat steeds deed. Ik heb ook eigenlijk wel een beetje medelijden met ze dat voordat ik ze haalde ze in een hok van 100x50cm zaten met z'n tweeën. Bij mij krijgen ze daar direct een ren van 2m2 bij.
Ondertussen is de overlevende ook herplaatst bij een familie met ook een enkel konijn en dat klikte. Nu delen mijn twee cavia's dat hok van 100x50 gekoppeld aan het reserve hok van 80x45.

Soms zie ik in alleen zitten van een konijn geen probleem, als het koppelen echt niet lukt, maar over het algemeen zit er zoveel liefde tussen die dieren dat het echt sneu zou zijn als je hen het onthoudt.

edit: ps. ik was dus noodopvang, de konijnen moesten door de situatie per direct weg en ik kon als tussenstation fungeren. één van de konijntjes zouden we waarschijnlijk zelf houden, een hollander-achtige, maar die heeft het dus niet overleeft.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 19:41

Ik had het perfect voor elkaar, groep van puur geholpen konijnen (ja ook alle vrouwtjes, duur geintje), alles netjes ingeeent, prachtige konijnentuin met zelfgegraven veilige hollen, meerdere geisoleerde hokken. Genoeg ruimte zodat ze altijd vers gras hadden, weet even niet uit mijn hoofd hoeveel.
Tot er een ziekte uitbrak, konijn opgestuurd om te kijken wat het was. Soort virus zeiden ze, ondanks inenting dus. 9 konijnen overleden binnen 3 dagen. Heb er nu nog 1 maar die heb ik nu alleen binnen zitten, al een tijdje nu trouwens.

Ik heb er dus even geen behoefte aan om er een vriendje voor dit konijn bij te nemen. Straks is dit een drager en valt die nieuwe ook dood neer. Nee dankje.

Nee voor mij even één konijn en niet meer. Meer dan 1 konijn is dus ook een veel groter risico op problemen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-11 19:48

Wat voor virus ? En weet je ook waar dat aan lag ?

Voor je konijn is het echt prettiger om wel een maatje te hebben, juist omdat ie altijd samen heeft gezeten...

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-11 20:12

Dat lees je trouwens ook veel, kinderen die van hun ouders wel een konijn mogen, maar geen groot hok en geen twee konijnen. Je zou denken dat ouders daar een voorbeeld functie in willen nemen, en hun kinderen graag willen leren dat ze goed voor hun huisdier willen zorgen (waarom geef je ze er anders een).
Ik kan het me verder ook wel een beetje voorstellen. Mijn vriend schrok zich ook dood toen hij het door mij uitgezochte hok zag staan.
Inmiddels hebben ze daarbij nog zo'n 5m2 huiskamer geclaimd, daar ligt dan laminaat op het tapijt als konijnproof ondergrond, en staat het hok + ren. Snap best dat ouders dat niet in de woonkamer willen als ze zelf er niet zoveel mee hebben. Maar neem dan een hamster ofzo, heb je niet zo'n groot hok nodig en hoef je er ook maar één.