Kittens buiten houden nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 22:39

Dankje ;) !

In mijn ogen gebeurt het veel te veel en deze twee worden ook aan hun lot over gelaten. In mijn ogen niet terecht, maar de dieren kunnen er niks voor helaas :(:)

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:39

ze hebben elkaar ook nog, dat scheelt dan, en ze zijn dus wel buiten geboren..

ik ken ook katten die op zolder gehouden worden.. die hebben het minder.

ligt ook aan de karakter van de katten. en wat ze gewend zijn.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:49

Ik zou ze naar het asiel brengen als je ze niet binnen kan houden. Kittens hebben over het algemeen sneller een thuis gevonden dan de oudere katten. Ik heb nu zelf sinds een maand ongeveer een kitten uit het asiel, en ik weet dat kittens praktisch altijd geplaatst worden.

Ikzelf zou nooit mijn katten buiten laten (alleen achtertuin onder toezicht), en dan vooral niet op zo'n jonge leeftijd.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 22:58

Waarom een kat niet buiten laten? Je houd je paard toch ook niet binnen in een stal?
Ik vind het heerlijk om mijn paarden buiten in de wei te zien en zij vinden het ook heerlijk!

Ben ik wel benieuwd naar de meerwaarde om ze binnen te houden :j

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 22:58

Winddancer schreef:
Waarom een kat niet buiten laten? Je houd je paard toch ook niet binnen in een stal?
Ik vind het heerlijk om mijn paarden buiten in de wei te zien en zij vinden het ook heerlijk!

Maar paarden houd je wel binnen in een weiland ;)

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 23:00

Vjestagirl schreef:
Winddancer schreef:

Nee ik heb mijn weilanden buiten in de frisse lucht en niet in mijn woonkamer ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:03

Angeliekje schreef:
Ik zou ze naar het asiel brengen als je ze niet binnen kan houden. Kittens hebben over het algemeen sneller een thuis gevonden dan de oudere katten. Ik heb nu zelf sinds een maand ongeveer een kitten uit het asiel, en ik weet dat kittens praktisch altijd geplaatst worden.

Ikzelf zou nooit mijn katten buiten laten (alleen achtertuin onder toezicht), en dan vooral niet op zo'n jonge leeftijd.

Ben het met je eens hoor absoluut.
Behalve dan met het stukje dat kittens bijna altijd geplaatst worden, maar goed das bij jou misschien anders waar jij woont :)

Maar TS was vergeten te melden dat deze kittens vanaf hun eerste minuten al buiten leven, dat maakt het wel anders denk ik.
Hoewel Amy (en Charlie waarschijnlijk) ook buiten geboren is, is zij een prima huis/tuin en keuken poes geworden, ook Charlie is dit aan het leren en pit heerlijk tegen 1 van mijn husky's aan en vermaakt zich prima verder hier binnen.

Ik vind het een ander verhaal als de kittens buiten al kennen om ze buiten te laten.
Hoewel ik die van mij niet op straat wil hebben, omdat ik dat zelf te eng vind en ze niet van de straat wil schrapen.
Als ik TS begrijp , woont zij erg rustig met weinig verkeer denk ik .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:03

Hahaha maar door een stuk land af te zetten voorkom je wel dat ze aangevallen of vergiftigd worden, dat ze andere mensen tot last zijn, dat ze gedekt worden door vreemde hengsten etc... En om al die redenen houden mensen hun katten ook binnen. Die van mijn komt ook gewoon buiten hoor, maar k snap de argumenten wel ;)

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:04

Vjestagirl schreef:
Winddancer schreef:

Goeie goeie!

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:08

Katten zorgen voor veel overlast bij andere mensen. Ikzelf heb er een zware hekel aan om in de tuin bezig te zijn en dan in een hoop kattestront te moeten wroeten (echt smerig!). Dan vervloek ik de eigenaren, en juist niet de kat. Ook worden er vaak zat katten aangereden, en zo heb ik al eens een dode aangereden kat van de weg af moeten halen. Had voorkomen kunnen worden.... Degene die zo'n kat aanrijdt zal ook dat beeld nog tijden zien. Katten mogen van mij best naar buiten, doe ik zelf ook, maar dan wel op eigen terrein houden.

Mijn kitten is ook een buitenkat. Buiten zwervend op straat gevonden, maar heeft zich prima aangepast aan het huis leven en zo nu en dan in de tuin. En hier worden kittens veel geplaatst. Ik ging kijken in het gastgezin, en toen zaten er 4. Paar dagen later hadden ze allemaal een nieuw huis. Vrouw zei dat de kittens altijd snel weg zijn.
Laatst bijgewerkt door Angeliekje op 29-10-11 23:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:11

Aller eerst, wat een onzin vooroordeel over binnenkatten, ik heb een ragdoll die ben ik kwijt als ik dr buiten laat, maar is de meest sociale kat die ik ken, ze staat ook als eerste bij de deur als er iemand voor de deur staat :+

Verder zie ik opzich het probleem niet om ze in het tuinhuisje te houden, mits ze gecastreerd worden en gewoon de aandacht krijgen als elk andere kat, bedenk wel dat je binnen no-time alle buurtkatten in je tuinhuisje hebt zitten, of je moet er een luikje oid in maken die op sensor van de halsband gaat, of je tuin af zetten ( wat ik persoonlijk zelf zou doen) om dezelfde reden als Angeliekje noemt

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:18

Denk dat mijn katten zich alleen buiten niet eens gaan redden......
Mijn moeder zei altijd, toen ik vroeger een konijntje kreeg, zij echt niet buiten de poort mocht want ze zijn zo gewend aan dat wij voor hun voer/water zorgen dat ze het in het wild niet meer redden..

Denk dat katten wel wat erop vinden om zich te redden maar zij zijn lang niet zo weerbaar als katten die het gewend zijn. (buiten geboren/opgegroeid nooit in mensenhanden zijn geweest)
Nee heb echt niet het idee dat mijne ongelukkig zijn :n .
En mensen die, zoals Mossel, behoorlijke goede raskatten hebben , denk niet dat zij ze buiten laten los lopen.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 23:31

Vjestagirl schreef:
Hahaha maar door een stuk land af te zetten voorkom je wel dat ze aangevallen of vergiftigd worden, dat ze andere mensen tot last zijn, dat ze gedekt worden door vreemde hengsten etc... En om al die redenen houden mensen hun katten ook binnen. Die van mijn komt ook gewoon buiten hoor, maar k snap de argumenten wel ;)

Aangevallen? Iedere hond (of ander dier) kan zo onder elke omheining heen. Staan een paar stroomdraadjes en that's it.
Vergiftigt worden ze ook wel....uit eigen ervaring met dank aan het IKL _/-\o_

Loslopende hengsten ben ik eerlijk gezegd nog nooit tegen gekomen en zoals ik al zei (lees aub toch eerst voordat je reageert :roll: ) worden ze eerst gecastreerd voordat ze naar buiten gaan.

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 01:01

Winddancer schreef:
Dankje ;) !

In mijn ogen gebeurt het veel te veel en deze twee worden ook aan hun lot over gelaten. In mijn ogen niet terecht, maar de dieren kunnen er niks voor helaas :(:)

op pag 1 zei ik nog niet doen. Maar heb nu het hele topic gevolgd en ben inmiddels van mening veranderd. Zou het nu wel doen als je ze daar gewoon een lekker warm plekje kan bieden waar ze ook nog genoeg aandacht krijgen, waarom niet ;) Ik zou ze niet naar een asiel doen, kittens worden inderdaad het snelste geplaatst maar hebben ook de minste weerstand en worden dus sneller ziek in een asiel.

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 20:16

Wat mij dan weer verbaasd is dat je heel stellig zegt dat ze niet binnen kunnen door andere aanwezige huisdieren en prompt later schrijft mij kennende zullen ze heus ook binnen komen...dan kan dat toch ook meteen?
Ook schrijf je: laten we eerlijk zijn meeste katten moeten niets van mensen weten...weet niet waar je onzin vandaan hebt maar ik heb mijn hele leven katten in mijn omgeving gehad en die waren allemaal mens gericht. Dat wel of niet mensgericht zijn heeft heel veel te maken (denk ik) met hoe ze als kitten opgevoed worden!

De manier die je nu omschrijft van houden vind ik absoluut niet zielig, ze hebben blijkbaar een heerlijk huisje waar ze inkunnen en ze hebben elkaar. Er zijn katten die het slechter hebben.
Alleen zie ik er de fun niet van ze zo te houden. Mijn kat ligt heerlijk bij me op schoot en is een heerlijke knuffel. Ze is niet erg sociaal naar iedereen toe maar voor mij is ze de alleraller leukste kat.

Oh ja je schrijft ook nog over dat huiskatten nog meubels etc slopen en aan overgewicht lijden, tenminste die jij kent...word er met die katten veel gespeelt? Krijgen ze genoeg aandacht? Dan zou je problemen als kapotte meubels en overgwicht ook niet hoeven hebben. Katten hebben net als honden, paarden, kinderen aandacht nodig en een gedegen opvoeding.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 09:13

Ik bedoelde met binnen komen eigenlijk in de zomer/lente als de temperatuurwisselingen niet meer zo sterk zijn dat ik mijzelf kennende ze toch wel eens eventjes binnen zou laten. Maar dan wel onder toezicht. Helaas is het niet mogelijk om ze helemaal binnen te houden, zeker niet omdat we ook werken en er dan geen toezicht meer is.

Verder merk ik gewoon dat katten nogal "eigenzinnig" kunnen zijn. Liggen liever samen met een soortgenootje dan alleen bij jou. Maar kan verder toeval zijn hoor! Zoveel katten ken ik nou ook weer niet :D

En ondanks er veel met de katten wordt gespeeld en ze afgepaste voeding krijgen (op advies van de DA) hebben ze toch overgewicht. Al zie je dat niet echt zo, maar volgens de DA dus wel. Ik vermoed dat de leefruimte gewoon te klein is en een laminaatvloer lijkt me ook niet zo leuk voor een kat (rennen lukt niet echt door de gladheid).

Mijn konijnen zitten ook buiten. Zijn de meest lieve en sociale dieren. Ceasar hebben we eerst binnen gehad totdat hij gecastreerd kon worden en Empress is 6 jaar en heeft bij de fokker altijd al buiten gezeten. Zij is nog het aanhankelijkste en liefste van beiden. Zij kan uren bij je op de schoot blijven zitten, terwijl hij er al snel genoeg van heeft, maar dat kan ook de leeftijd zijn :D

Maar ik denk niet dat ik het ga doen. Ook via FB een aantal reacties gekregen dat het zielig is etc. Ik bedoelde het alleen maar goed. Wat er nu met ze gaat gebeuren? Ik heb geen idee........ik hoop dat er toch nog iemand komt die ze wil hebben en ze een goed thuis kan bieden......

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:08

Ehm ok...bijzondere switch...
Als de keus is dood of in jou kattenhuisje dan zou mijn keus snel gemaakt zijn...KATTENHUISJE!
maar goed wie ben ik...
Ik schreef ook dat ik wa tjij omschrijft ook niet zielig vind, ze hebben een huisje, voer, aandacht en elkaar. Worden geholpen dus wat wil een kat nog meer!! Sorry hoor maar vind deze ommezwaai wel weer eentje van zwart naar wit....

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:26

Heeft niks met jou te maken hoor, maar ik ben zo bij mensen wat na gaan vragen (die zelf katten hebben) en het grootste deel raadt het gewoon sterk af. Ik heb dit topic geopend omdat ik echt serieus advies wilde van mensen die zelf ervaring met katten hebben. Zo heb ik niet alleen hier navraag gedaan, maar ook gewoon bij mensen in de buurt hier en via Facebook hebben mensen ook (ongevraagd eigenlijk, maar dat is niet erg) ook gereageerd.

Komt er op neer dat het gewoon afgeraden wordt en mensen het zielig vinden etc. Ik zou het echt niet weten. Ik dacht dat het wel een goede oplossing zou zijn. Maar als zoveel mensen zo er tegen zijn, begin ik toch te twijfelen.....

Uit onwetendheid mijnerzijds had ik ze graag zo opgevangen, maar ik heb zelf totaal geen ervaring met katten en al helemaal niet met kittens van 10 weken oud :\

Kayila

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:30

natuurlijk is het je eigen keus, maar je kan natuurlijk ervoor kiezen je erin te verdiepen, DA te vragen je te helpen en ervoor te gaan.
Ik persoonlijk zou het toch proberen...hebben ze in ieder geval een kans en liefde krijgen ze heus bij je wel.

Mist

Re: Kittens buiten houden nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:37

je hebt geen ervaring met katten, maar je wil er wel een paar in je tuinhuis zetten....
katten zijn heel sociale dieren, en ze zijn ook het liefst binnen en moeten ook als het enigzins mogelijk is ook buiten kunnen, maar wel op een veilige manier !
Dus die kittens van jou, pas buiten laten als ze gecastreerd/gesteriliseerd zijn, niet alleen vanwege het kattenoverschot maar ook vanwege kattenaids o.i.d dat ze op kunnen lopen.

Je doet nu wel leuk alsof je ze opvangt om ze van een asiel te "redden" of zelfs van de dood...maar zorg dan dat je ze geen doodvonnis geeft door ze ongeholpen buiten te laten lopen.

Mossel

Re: Kittens buiten houden nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:38

Ze heeft al besloten het niet te doen ;) Oftewel ze krijgen alsnog het doodvonnis

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-11 22:41

Kayila:Ja zelf heb ik dat ook wel, maar er zijn verder zo veel mensen die het afkeuren en zelfs personen die het letterlijk dierenmishandeling noemen.
Dan ben ik toch zelf te onzeker om dan toch die stap te nemen :o
Ik wil altijd het beste voor mijn dieren en zou het mezelf nooit vergeven als achteraf zou blijken dat ik inderdaad de verkeerde keuze gemaakt zou hebben.....snap je wat ik bedoel?

Mist: Zoals je al had kunnen lezen, worden ze sowieso eerst geholpen, voordat ze naar buiten gaan ;)

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:43

Mossel schreef:
Ze heeft al besloten het niet te doen ;) Oftewel ze krijgen alsnog het doodvonnis

ken jij de situatie dan ? vind het een beetje rare uitspraak voor iemand die in zijn profiel heeft staan dat ze medewerker asiel is. Ben ik ook al jaren (20+ jaar) het is elk jaar weer zweten maar inslapen van kittens hebben wij nog nooit aan gedaan.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:44

Dat mensen het dierenmishandeling noemen vind ik persoonlijk wat ver gaan. Dan zijn boerderij katten ook mishandelt. Ik zie nog steeds het probleem niet als ze de nodige aandacht krijgen.
Ik zie ze liever zo, dan dat ze afgemaakt worden.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 22:45

Mist schreef:
Mossel schreef:

ken jij de situatie dan ? vind het een beetje rare uitspraak voor iemand die in zijn profiel heeft staan dat ze medewerker asiel is. Ben ik ook al jaren (20+ jaar) het is elk jaar weer zweten maar inslapen van kittens hebben wij nog nooit aan gedaan.

Hoezo rare uitspraak? er staat in de OP dat als zij ze niet neemt ze afgemaakt worden, dus niks geen rare uitspraak, daar heeft mijn baan ook niks mee te maken :) Bij ons wordt ook geen enkel dier onnodig ingeslapen, dus misschien even nadenken en lezen voor je iets neer zet :)