konijn hoofd af, beet in nek, wat is het geweest

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Zsazsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:08

Wij hebben hier buizerds die ook de nekken kapot bijten van de kippen/konijnen en ze vervolgens laten liggen, en die plukken ze niet kaal, zoals iemand voor mij wel zei. We hebben een tijdje een camera gezet op de ren omdat we dachten dat het vossen of marters waren. Wij wonen ook aan de bosrand, dus het was lastig. Maar 3 uur nadat de camera gezet was kwam de eerste buizerd alweer een kip pakken, het waren ook nog eens 2 buizerds, ze sleurde ze gewoon een stuk mee de bosjes in en beet ze daar dood, maar nam ze niet mee. Nu hebben we van die netten over heel de ren, was heel fijn aangezien die 80 m2 is :') En een goede herder die er altijd bij de kippen :') bij is, als hij iets hoort fladderen. Dat houd ze ook wel weg.

corientjuhh

Re: konijn hoofd af, beet in nek, wat is het geweest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:14

Wij hadden ook 2 konijntjes in een buitenren (ook binnenhok alleen deurtje was nooit dicht alleen in de winter)
Toen wij op vakantie waren deze zomervakantie zijn ze beiden aangevreten/gebeten door ook een marter waarschijnlijk
Wij wonen gewoon in een buurt (zit wel een stuk natuur vlak bij maar voor mijn idee nog best ver voor zo'n beestje)
Ik denk dat het een marter is geweest of een vosje

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:17

Ik denk dat Mlex (of wat was de naam, die die marter had gezien bij het raam) wel gelijk kan hebben met een steenmarter, een dier kan zich een heel stuk groter en feller voordoen in bepaalde periodes dan normaal.
dus misschien was het tijdens paartijd, en had hij in zijn spiegelbeeld een partner in zicht, die hij koste wat kost ging bewaken.
Ze kunnen dan heel enge geluiden maken ja, ik heb ze wel van dichtbij meegemaakt, sowieso kunnen meer zoogdieren / roofdieren dat.

Qua grotere roofdieren, nouja er lopen hier en daar wel (groepjes of individuele) uitheemse dieren rond, zoals vooral de wasbeer / wasbeerhond, de amerikaanse nerts, (en de europeaanse, 1 ervan is een exoot, dus uitheems, niet orrigineel van hier)
Ook stinkdier loopt hier en daar wel rond.
Maar die dieren zijn zo duidelijk te herkennen aan de uiterlijke kenmerken dat het soort dan wel duidelijk zou zijn wanneer iemand ze zag.
en dassen zijn er nog, die zijn dan wel wat groter, maar gaan niet in die zin op jacht.
Die scharrelen gewoon veel om en eten van alles, van slakken tot bessen maakt niet uit, alleseters.

Boommarter die werd genoemd ivm het konijn van het topic, de boommarter is een heeel stuk zeldzamer dan de steenmarter.
Ze lijken erg op elkaar, bij waarneming van boom/steenmarter moet altijd van steenmarter worden uitgegaan tenzij het tegendeel bewezen kan worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 23:54

mltex schreef:
O nee dit was een steenmarter, een grote boze, anders hadden onze honden erachter aan gegaan ipv > foetsie.
Ik heb tot op een meter afstand gezien, toen koos ik ook hazepad :')
En maakte een soort hard klikgeluid, zoals met je tong tegen paard. Zo klonk het, mooi maar eng beest.

'Ze' zijn ook hier in omgeving, dat is bekend maar eentje tegen lijf lopen is toch anders, en ik vind ze stuk minder leuk :+

OF het had een nog grotere martersoort moeten wezen, maar dan zou ik niet weten welke soort en betwijfel ik of ze hier voorkomen

edit: was groter dan een hele grote fret of er moet een vlaamse reus fret bestaan :))

Nee grotere soorten zijn er niet in NL.
Als ze willen kunnen ze idd heel boos en angstaanjagend zijn maar meestal laten ze het niet zover komen. Denk idd dat jij een grote man hebt gezien die verliefd was op zijn spiegelbeeld en de held moest uithangen, dan kunnen ze zich ook wel groot maken.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 01:33

Bunzing of wezel zou ook nog kunnen

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:32

Wij hebben vannacht ook bezoek gehad. Woon in de binnenstad en achter de slaapkamer staat een leegstaand pand, dat gekraakt is door duiven. Grande paniek vannacht en vanmorgen lag er een duif zonder kop. Wij denken dat het een steenmarter is, die zitten hier vrij veel. Er is er ook al eens eentje gepakt door een roofvogel, maar die was helemaal kapot gepikt.
Voor zover ik er ervaring mee heb, betekent een afgebeten kop dus een marterachtige, maar goed, ik ben geen bioloog :+

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:37

ik denk ook als het iets kleins geweest moet zijn kan het een wezel zijn, ze zijn klein maar wel echte killers

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:51

Marter, Die slopen eigenlijk het gebied van de nek en hals om de slagaders door te bijten om alleen het bloed te drinken en kunnen daarna de rest van de prooi aan eten, maar als ze al vol zitten van het bloed laten ze de rest van het lichaam liggen, ik denk bijna wel zeker dat het een marterachtige geweest moet zijn om deze reden en om wat je van je eigen konijn aangetrof..

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:32

ben ik het mee eens Zelito. ik ben er 99%zeker van dat het een marterachtige is geweest :j

Tsaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:13

Wat het ook zou kunnen zijn is een rat. Mijn ouders hadden vroeger een kippenhok.. En daar vonden we dus elke keer een half onthoofde kip. Uiteindelijk deden ze elke avond het nachthok dicht met een luikje en dat hielp eerst.. Totdat we een paar dagen later een kip in het nachthok half onthoofd vonden. De dader was nog in het nachthok aanwezig aangezien die er niet uit kon. En dat bleek een grote rat te zijn.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 16:04

Het ander konijn heeft nu door waar hij kan ontsnappen, hij gaat op een betonnen buis zitten en springt over de omheining heen
net deze verschoven, weer eruit, kippengaas hoger gemaakt, omdat ik na 20 cm groter gaas had, en weer eruit, ga zo eens op wacht staan hoe hij het alweer flikt

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 16:18

Jeetje is niet echt fijn te weten dat er een roofdier jullie konijn te pakken heeft gekregen.
En zeker niet als je andere konijn ook de smaak te pakken heeft gekregen om te ontsnappen.
Ik heb hier ook een nijn zitten die elke keer ontsnapt en over de speciale konijnenrennetjes komt, pff echt veels te laag. Hij komt er altijd overheen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 17:09

Is je ren aan de bovenkant open dan?
Dat is wel vragen om ongedierte, vossen, marters ed klimmen/springen er gewoon overheen.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:14

Oja idd een rat bestaat ook nog :0
Ja die kunnen ook schade aanrichten, vooral in voliëres.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 18:18

ik denk je hond. bij de eerste heeft ie de smaak te pakken gekregen, bij de 2e greep je in..

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 19:48

anneliesdj schreef:
Is je ren aan de bovenkant open dan?
Dat is wel vragen om ongedierte, vossen, marters ed klimmen/springen er gewoon overheen.

Ik heb het zo al 6 jaar en nog nooit problemen gehad
ik weet ook hoe het konijn ontsnapt, hij springt over de omheiding van ruim 1 meter hoog
heeft hij ook nog nooit gedaan maar hij zit alleen en denk dat hij zijn vriendinnetje zoekt
Hij zit nu dus in het afgesloten hok met 2 verdiepingen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-11 19:48

spicegirl schreef:
ik denk je hond. bij de eerste heeft ie de smaak te pakken gekregen, bij de 2e greep je in..

zoals ik al eerder zei dit kan niet
de hond is niet buiten geweest, en kan niet komen waar het konijn lag

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 01:08

Lynn_Nikita schreef:
ik weet ook hoe het konijn ontsnapt, hij springt over de omheiding van ruim 1 meter hoog
heeft hij ook nog nooit gedaan maar hij zit alleen en denk dat hij zijn vriendinnetje zoekt

Nee dat snap ik maar je statement dat een roofdier het hok niet in kan komen klopt dan dus ook niet.
En je konijn is in de paniek erover gesprongen dus die weet nu hoe het truucje werkt, een meter is niet hoog voor een konijn, je hebt geluk dat ze daar 6 jaar lang in zijn blijven zitten.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 14:31

anneliesdj schreef:
Lynn_Nikita schreef:

Nee dat snap ik maar je statement dat een roofdier het hok niet in kan komen klopt dan dus ook niet.
En je konijn is in de paniek erover gesprongen dus die weet nu hoe het truucje werkt, een meter is niet hoog voor een konijn, je hebt geluk dat ze daar 6 jaar lang in zijn blijven zitten.

Welk statement??
ik heb NERGENS vermeld dat een ander dier er niet bij zou kunnen, of gezegd dat de bovenkant dicht zou zijn
Ik heb ruim een meter omheining, en de bovenkant is open

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-11 15:52

Lynn_Nikita schreef:
gezien het mannetje ook weer ineens buiten de ren liep (ik kan niks vinden, misschien wurmt hij zich door de draad heen?? Het is al 2 jaar zo deze ren en nog nooit ontsnapt)
ik zie namelijk niks aan de draad of in de ren, geen sporen,

Dit omdat het andere konijn ook los liep in de tuin. Ze zijn nooit eerder ontsnapt, maar eens kan de eerste keer zijn, dat ze beseffen dat ze met wat wurmen wel door de draad passen of toch ergens een gaatje is

Dit doet toch suggereren dat je hok volledig dicht is.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-11 19:16

dat suggereer jij

Ik bedoel de draad rondom, dat daar geen gat in te vinden is, ik heb nergens vermeld dat er geen roofdieren in kunnen komen via de bovenkant