Twijfelen over castratie hond

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:38

geerke schreef:
En ik zit niet te wachten op prostaatkanker op latere leeftijd.

Dan moet je ze niet laten castreren. Kans op prostaatkanker is 4 x zo groot bij gecastreerde reuen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 10:43

Dat was voor mij een belangrijke reden, verminderde kans op prostaatkanker.
De vacht is bij onze honden nooit veranderd na castratie.
Dikker worden/lui worden is ook nooit aan de orde geweest, daar ben je zelf bij.
Wat voor mij ook een reden was om te castreren dat ik niet wilde fokken met hem en het niet leuk vond dat hij last had van zijn hormonen met loopse teven in de buurt. Nu heeft hij daar totaal geen last meer van.
En een groot voordeel geen last meer van voorhuidonsteking, dus geen vieze plekken meer op de zwarte leren bank!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:06

Nikka schreef:
geerke schreef:
En ik zit niet te wachten op prostaatkanker op latere leeftijd.

Dan moet je ze niet laten castreren. Kans op prostaatkanker is 4 x zo groot bij gecastreerde reuen.

Is dat zo?....wist ik niet...dan vertellen er heel veel dierenartsen hier bij mij onzin.

hier staat het inderdaad...zal eens informeren naar een hersel operatie :D
http://www.hondenpage.com/honden-encycl ... isatie.php

kimmie261

Re: Twijfelen over castratie hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 11:12

tja,als een reu een vergrote prostaat heeft moet ie gecastreerd worden,ik weet het niet hoor,al die cijfers van wanneer ze eerder kanker krijgen en wanneer niet...en tot nog toe voert iedereen vrolijk brokken waarin aantoonbaar kankerverwekkende middelen gebruikt worden,maar we gooien het maar op een castratie..

wel ongelooflijk dat bij elk ander diersoort soortgelijke problemen blijkbaar nooit aan de orde zijn ( konijnen,katten,paarden,ratten) en bij een hond is castratie ineens een kanker verwekkend iets..

nou bij deze, mijn volle reu is dood gegaan aan teelbal kanker + uitzaaingen...tja..dat hebben castraten weer niet...

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:38

Ik heb ook lang zitten wikken en wegen en vandaag nog een lang gesprek met een bevriende DA gehad en ik ben ook om. Berre zit zichzelf vaak in de weg met zijn hormonen en hij is gauw te mager. Maandag bel ik voor een afspraak, dan kan het net voor zijn 2e verjaardag gebeuren.
Ik vond het best een lastige keuze maar voor hem is het beter.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 18:49

kimmie261 schreef:
tja,als een reu een vergrote prostaat heeft moet ie gecastreerd worden,ik weet het niet hoor,al die cijfers van wanneer ze eerder kanker krijgen en wanneer niet...en tot nog toe voert iedereen vrolijk brokken waarin aantoonbaar kankerverwekkende middelen gebruikt worden,maar we gooien het maar op een castratie..

wel ongelooflijk dat bij elk ander diersoort soortgelijke problemen blijkbaar nooit aan de orde zijn ( konijnen,katten,paarden,ratten) en bij een hond is castratie ineens een kanker verwekkend iets..

nou bij deze, mijn volle reu is dood gegaan aan teelbal kanker + uitzaaingen...tja..dat hebben castraten weer niet...

Ik heb nu een reu die teelbalkanker heeft en uitzaaiingen en wordt in november ingeslapen... Een echte man nog dus. Ik heb nog een echte reu en die laat ik toch niet helpen, waarom snijden in een gezond lichaam? Ik moet ook zeggen dat onze hond volgende week 13 jaar wordt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-11 22:30

ik heb hier ook 2 volle reuen rondlopen ,maar ook castraten,en om nu te zeggen dat dat castraten er zo rot aan toe zijn :n

ik laat zelf niet snel in een volle reu snijden,maar moet het dan moet het,dan ga ik er echt niet moeilijk over doen...

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 01:07

Joh, je moet het ook gewoon helemaal zelf weten denk ik altijd maar. Als je geen waarde hecht aan de ballen van je reu, nou dan laat je ze er toch lekker afhakken :) Vind ik wel hoor..

Mijn reu hebben we toegewezen gekregen met de afspraak, loop een paar shows en als ie mooi uitgroeit en een fijn karakter heeft, of ie dan op de dekreuenlijst kon. Nou prima, die houdt z'n ballen dus ook. Hij heeft er gelukkig ook voor zover ik kan zien geen 'last' van, is niet van slag door loopse teven, had z'n zusje in huis die loops werd, en tot ze echt zelf ook wilde konden ze gewoon samen in 1 ruimte (daarna heb ik haar vanzelfsprekend ergens anders onder gebracht) maar hij was er niet van onder de indruk, en die verhalen van dagenlang niet eten en huilen voor de deur komen mij gelukkig ook helemaal niet bekend voor :) Hij kan ook vooralsnog erg leuk spelen met intacte reuen, mits ze niet al te dominant zijn naar hem toe. Dus volgens mij heeft ie er geen last van. Maar had dat wél het geval geweest, ja dan is het jammer hoor, maar dan gingen die ballen er toch gewoon af.

Moraal van dit verhaal, want ik ben weer veel te erg aan het uitwijden :P Als jij je zelf goed voelt bij een castratie, dan moet je het vooral doen. Jij kent je hond het best en jij weet waar ie last van heeft en waar niet, en als ie echt onder z'n ballen lijdt.. tja, wat moet dat moet he :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 09:47

kimmie261 schreef:
ik heb hier ook 2 volle reuen rondlopen ,maar ook castraten,en om nu te zeggen dat dat castraten er zo rot aan toe zijn :n

ik laat zelf niet snel in een volle reu snijden,maar moet het dan moet het,dan ga ik er echt niet moeilijk over doen...

Ho ho ho :D ik zeg ook niet dat de castraten er rot aan toe zijn. Dan wordt het helemaal uit zijn verband gerukt. In een gezond dier snijden vind ik zonde. Dat is wat ik wil zeggen. :) Ik mocht mijn hond ook nog laten castreren maar heb dit niet gedaan uiteindelijk. Vond ik niet eerlijk tegenover de hond. Maargoed, dat komt omdat hij ziek is.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:29

Ik denk dat het heel erg afhankelijk van de situatie en het dier.. Ik laat een dier catreren als het zichzelf met zijn hormonen in de weg zit. Berre heeft dat nu wel, mijn hengst Rohan bijvoorbeeld helemaal niet. Terwijl er niemand aan mijn keuze getwijfeld zou hebben als ik het omgedraaid zou hebben en Rohan had laten castreren en Berre zijn ballen had laten houden.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:38

MamboBeach schreef:
kimmie261 schreef:

Ho ho ho :D ik zeg ook niet dat de castraten er rot aan toe zijn. Dan wordt het helemaal uit zijn verband gerukt. In een gezond dier snijden vind ik zonde. Dat is wat ik wil zeggen. :) Ik mocht mijn hond ook nog laten castreren maar heb dit niet gedaan uiteindelijk. Vond ik niet eerlijk tegenover de hond. Maargoed, dat komt omdat hij ziek is.

Hier dus hetzelfde op ziekte van de hond na. Castraten zijn er niet standaard rot aan toen. Vind wel dat veel mensen licht denken over castratie. Meer van het hoort in plaats dat het een reden heeft. Als het om het welzijn van een hond gaat vind ik dat een geheel ander verhaal dan dat het moet omdat het zo hoort (want de d.a. zegt het) of omdat het wel zo makkelijk is (geen groen spetters...).
Castratie zorgt dat je de hormoonhuishouding compleet verandert. Dat geeft ook andere effecten en ik vind dat mensen daar ook van op de hoogte moeten zijn om een overwogen keuze te maken.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:40

Mijn DA is in elk geval niet happig op een castratie bij mijn hond hoor. Bij Ro wel, daar vraagt hij iedere keer naar wahahah.

Ik vind dat elke operatie weloverwogen gedaan moet worden. en de tijd dat het gedaan werd omdat het hoorde is allang voorbij volgen mij.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:47

Je wilt niet weten hoe vaak mensen bij de eerste entingen al worden gevraagd wanneer ze de pup laten castreren.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 10:49

Ik vond het ook een hele moeilijke beslissing hoor. Heb internet afgezocht, boeken gelezen en meerder DA gesproken maar volgens mij is het voor ons de beste manier en gaat hij rust in zijn koppie krijgen. Nu nog bellen maandag en vragen of ik erbij mag blijven. Want hem alleen bij vreemde mensen achterlaten gaat hem niet worden denk ik zo.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:08

BrankaZ schreef:
Je wilt niet weten hoe vaak mensen bij de eerste entingen al worden gevraagd wanneer ze de pup laten castreren.

Mijn DA zei afgelopen juni toen ik met mijn reu voor de entingen kwam letterlijk "zooooo hij zit wel effe hartstikke goed in z'n velletje he! Je laat 'm toch hopelijk niet castreren?!" en het is mij verder nog nooit door iemand van de DAP gevraagd.. Buitenstaanders wel, in het park ofzo... Soms is het bijna of je een schande begaat door met een intacte reu rond te lopen :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 11:16

Mensen doen soms zo eng over die echte mannen ;) maar mijn honden hebben er geen last van. Kijk, ik kan nu zeggen dat ik spijt heb dat ik mijn honden niet heb laten castreren, vooral omdat nu de oudste ziek is maar toch heb ik dat niet. Hij wordt 13 jaar en heeft een goed leven gehad, ik heb nog een zoon van hem en daar ben ik heel blij mee. Mijn DA wilde hem wel laten castreren maar dat wilde ik niet. Ik vind dat oneerlijk, altijd gezond geweest, nooit geen operatie aan te pas gekomen en dan nu (voor ons) laten castreren. op deze leeftijd onder narcose is ook geen pretje en het herstel daarvan. Heb nog even getwijfeld maar het niet gedaan. Hij wordt nu slecht en is moeilijk om de keuze te maken maar we hebben besloten om hem in november in te laten slapen, die ouwe schat...

Dus, spijt van het niet laten castreren, nee absoluut niet.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 12:05

ik bedoelde het niet naar jou hoor MB :D

maar over het algemeen genomen zijn de oordelen:castraten zijn nooit lichamelijk en geestelijk volgroeit,ze ruiken naar teven,de vacht wordt slecht,en ze krijgen allerlei enge vormen van kanker ,en zelfs heb ik een keer gelezen dat castreren de ziel uit je hond haalt,en weet ik wat allemaal,dat het ook voordelen kan hebben lijkt in het geheel niet te bestaan,en dan lijkt het wel alsof je je hond heel wat aandoet met castreren en dat ze er rotter uitkomen na OK en daarna eigenlijk geen leven meer hebben... ^)

het enige wat ik zeg is dat er bij geen enkel dier zó moeilijk wordt gedaan over castreren als bij een hond...bij geen enkel ander dier die je laat castreren wordt er hele lectuur bij gehaald hoe slecht castreren wel niet is,sterker nog hou een hormoonvolle hengst die knettergek van zijn hormonen wordt hengst en je wordt voor volkomen gek uit gemaakt,en als dierenbeul omdat die hengst zo last van zijn hormonen heeft en daar niets mee kan en dus zichzelf in de weg zit...heeft een hond datzelfde,krijg je nog bijna antwoorden als "had je maar niet aan een reu moeten beginnen", tot wat een vreselijke ziektes hij er wel niet van kan krijgen 8)7

wordt daar soms een beetje kriegel van ,maar goed dat ligt gewoon aan mij :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 14:11

Ik begrijp je paardenverhaal ook wel hoor maar ik denk dat dat ook komt omdat dat grotere dieren zijn en ze veel al niet op de meeste stallen worden geaccepteerd i.v.m. het naar buiten gaan, bak, weide enz. :)

Mijn honden willen een gecastreerde reu vaak wel domineren, wat dat is weet ik niet eigenlijk. Toch de geur of iets?

Nee okay, dan is dat duidelijk want ik zeg absoluut niet dat ze een rotter leven hebben. ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 15:14

maar ja dat zou dan ook gelden voor een hondencastraat,die kan eigenlijk altijd wel los lopen zonder dat je bang hoeft te zijn dat hij teefjes dekt,en daarom lekker veel spelen met alle hondjes zowel volle teven die loops zijn als reuen,ze zijn vaak minder vechterig en hebben minder sexuele driften wat het leven ook makkelijker maakt..

en ik zeg het,de reuen die ik zelf gekocht heb zijn allemaal volle reu,dus nee ik ben niet iemand die reuen per definitie castreerd ( teven daarentegen worden voor de eerste loopsheid gecastreerd) ,maar ik heb hier diverse opvangers die hier allemaal als (vroeg) castraat zijn gekomen,en tja,om nu te zeggen dat er zo'n wezeloos verschil tussen de castraten zit en de niet castraten :n ,echt niet,ja de volle reuen zijn zeer regelmatig meer in opgewonden toestand...dat dan weer wel..die hebben echt wel hun geile periodes en 1 van mijn reuen gaat daardoor bloed lekken...

als ik dat wil stoppen moet hij,juist ja gecastreerd worden...nu is het nog niet heel dramatisch,plus dat deze reu heel veel aanleg heeft om dik te worden,waardoor ik inderdaad bang ben dat hij als castraat nog sneller dik zal worden ( al de andere castraten zijn overigens niet te dik,en kunnen echt heel veel eten)..
maar ja mocht het echt zo zijn dat dat bloed lekken heel erge vormen aan gaat nemen,dan zal hij gecastreerd moeten worden,tis dan niet anders, ga daar echt verder niet wakker over liggen.

punt is dat ik het vreemd vindt dat er zo extreem gedaan wordt over het castreren van honden,terwijl bij andere diersoorten het juist toegejuicht wordt,en dat alle ellende die honden ervan kunnen krijgen, blijkbaar geen punt zijn voor de andere diersoorten...

snap dat niet helemaal :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:09

Mijn reuen lopen altijd los en hebben niet echt last van de (loopse) teefjes.

Wat ik al aan gaf dat er verschil is tussen het houden van dieren en die mogelijkheid er niet altijd is om ze als echt echte man te houden. Nogmaals, als iemand zijn reu wil laten castreren, prima hoor, alleen zou ik het niet snel doen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:18

Onze oudste hond (nu 7) was al gecastreerd toen hij bij ons kwam.
De jongste (nu bijna 4) hebben we als pup gekregen. Hij werd wel erg dominant in omgang met andere reuen, had veel groene spetters en hij was echt serieus als een wolf aan het huilen als er een loopse teef in de wijk was, ook snachts dus heel irritant!
We hebben hem laten castreren toen hij 3 was, hij heeft nu geen last meer van de spetters en teefjes, met andere reuen is hij nog wel dominant als zij ook dominant zijn, maar dat is prima te doen.
Wij zijn er in elk geval blij mee dat we het hebben laten doen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-11 23:33

castratie schijnt maar bij een heeel klein percentage het gewenste effect te hebben qua gedragsverandering. ik zou bij twijfel ook zeker eerst chemisch castreren om te kijken wat het doet met je hond.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:08

Hoe staat het ervoor TS ? Berre is morgenochtend om 9.00 aan de beurt en ik vind het echt doodeng. Maar ik hoop dat het hem rust in zijn koppie brengt.

sparretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:33

*Komt binnenvallen*

ik hoop dat het niet te offtopic is, maar ik heb een vraagje voor de mensen die wel al ervaring hebben met castratie.
Helaas hebben we geen andere keus meer dan een van onze honden te laten castreren (reu) maar... deze hond is als herplaatser bij ons gekomen. Heel verhaal maar waar het op neer komt is dat hij niet in huis kan, hij leeft in een zeer grote ren buiten, er wordt iedere dag met hem gelopen (even om een beeld te scheppen)
Deze hond is zeker niet zomaar te 'onderzoeken' dus wat ik me afvroeg is hoe de nazorg na castratie is?

We gaan voor onderhuidse hechtingen, maar ik kan me voorstellen dat er enige wondverzorging moet plaatsvinden? Hond kan niet met een kap op en al helemaal niet met een broek o.i.d rondlopen, dan flipt hij de pan uit.
Ben benieuwd hoe de nazorg bij jullie is geweest? Alvast bedankt en alle anderen die de hond laten castreren; sterkte!

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 21:42

Ik heb bij alle 3 mijn honden niks gedaan of hoeven doen aan nazorg, kap of broek oid hadden ze ook niet op of aan....