Binnenkat, maar zomers dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 08:07

Miepie77 schreef:
mijn voordeur zit op 1 hoog, dus zou ze buiten kunnen laten als ik dat wil, maar vind het zelf een eng idee, loopt hier best een drukke weg en ik heb raskatten, dus ze blijven binnen, heb op alle ramen haakjes zitten zodat die net niet ver genoeg openkunnen zodat ze niet uit het raam kunnen gaan hangen, ik heb 2.5 etage dus ze lopen de hele dag door het hele huis, in de zomer mogen ze ook op mn balkon, die heb ik wel afgeschermd zodat ze niet naar de buren kunnen, in het begin bleef ik er continu bij als ze op het balkon mochten nu gaat dat wel goed, als ik van huis ga wil ik wel dat ze binnen zijn, mocht er een naar beneden vallen/springen wil ik wel meteen kunnen reageren. Met een tuin zou je als je een schtutting rondom hebt, er een net over kunnen spannen, zie ik hier ookwel, in het begin zullen ze misschien proberen eruit te komen maar mijn katten legden zich er al snel bij neer dat ze niet naar buiten konden.

Heb je misschien een foto van hoe jij je balkon hebt ''afgeschermd''?

Ik heb afgelopen zaterdag een poesje uitgezocht in het asiel.
Zij komt hoogstwaarschijnlijk over 3 weekjes naar mij toe (ontstoken melkkliertjes en nog steriliseren).
Ik woon ook op 1 hoog en aan een drukke weg. Durf haar dan echt niet naar buiten te laten.
Heb wel een klein balkonnetje die ik wellicht kan afschermen. Maar wil ook wel een beetje zon voor mezelf overhouden straks :')

Miepie77

Re: Binnenkat, maar zomers dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:18

Ik heb tussen mij en de buren een stuk schutting met bovenaan kippengaas neergezet, eerst alleen de schutting (1.50m diep, 2 meter hoog) maar toen klommen ze er nog over, nu met het kippengaas blijven ze keurig aan mijn kant, aan de andere kant heb ik een muur dus die hoefde ik niet af te sluiten, ik heb aan de voorkant wel gaas zitten zodat ze niet door de spijlen heen kunnen, gewoon tot aan de railing, wilde er geen kooi van maken, daarom mogen ze ook niet los lopen daar als ik niet thuis ben, al zullen ze niet te pletter vallen van 1 hoog, wil dat toch in de gaten blijven houden.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 09:45

Hmm oke. Ik ben de laatste met mijn flatje.
Heb dus spijlen, hiervoor zit al "nepgras" van de vorige bewoonster. Ik denk dat mijn balustrade zo'n 1m. hoog is. Vind dit toch wel laag voor een kat ofniet?

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 10:02

Onze raskat heeft de eerste 2 jaar van zijn leven alleen binnen gezeten.
We waren ook te bang dat hij overreden zou worden, of gestolen (aangezien het een raskat is).
Het probleem werd alleen dat het levensdoel van onze kat naar buiten gaan was. Zo deed hij meerdere ontsnappingspogings per dag, en heeft hij een keer via een raam een hele tijd op het dak gezeten. Uiteindelijk toch maar besloten hem buiten te laten.
Dat viel toen toch wel heel erg tegen voor hem want sinds hij buiten mag, gaat hij bijna nooit. Hij gaat nooit buiten de tuin en als hij buiten gaat loopt hij van de achterdeur even naar de voordeur om daar te gaan miauwen. Ik denk dat hij iedere dag misschien een minuut buiten is. In de zomer gaat hij wel eens in de zon liggen maar dat is ook echt alles.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:13

hier ook 2 binnenkatten waarvan er 1 een "wilde' boerderij kat is. ik woon op 1 hoog langs een drukke weg en ik wil gewoon ook niet dat ze andere mensen tot last zijn. dus hier blijven ze binnen. ook niet op het balkon want die kan ik helaas niet afschermen. mag ook niet van de woningbouw. dus hier zit er een hor voor de deur en als echt alles open staat dan gaat de gangdeur gewoon dicht en zitten ze boven.

als ik ooit een huis met tuin krijg dan wordt die helemaal afgezet zodat ze daar rond kunnen hobbelen.

dondeyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:17

Allereerst spijtig dat je kat overreden is :(:)

Onze kat zou ook een binnenkat worden (somali en ook slechte ervaringen van vroeger), maar vond achter de vogeltjes aanrennen zo leuk dat we het toch wel erg zielig vonden. Zelfde probleem dus! Kattentuigje was helaas geen optie, hoe strak ik het ook deed, ze kwam altijd binnen een paar minuten los (bij de kat van ouders werkte dit wel dus ligt er maar net aan, misschien toch proberen waard). Nu laten we haar gewoon in de tuin als we er zelf bij zijn en haar in de gaten kunnen houden. Moet wel zeggen dat de tuin hoog ommuurd is en dat ze dus niet zomaar ervandoor kan gaan als we even niet opletten. Zag laatst hier op bokt ook een mooie kattenren voorbij komen, maar dat is ook weer een inverstering en mooier wordt de tuin er niet op ;)

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:28

Lisetje schreef:
Hmm oke. Ik ben de laatste met mijn flatje.
Heb dus spijlen, hiervoor zit al "nepgras" van de vorige bewoonster. Ik denk dat mijn balustrade zo'n 1m. hoog is. Vind dit toch wel laag voor een kat ofniet?

Is ook veel te laag.
Als men een kat op het balkon los laat lopen moet men natuurlijk het hele balkon afschermen.
Zeer spijtig dat er nog steeds mensen zijn die het risico willen nemen dat het een keer fout kan gaan zoals bijv. Miepie77.
Wij wonen dan wel vrij staand maar zoals ik al liet weten loopt onze tuin schuin af, en hebben we nog een ruim terras die aan de voorkant gelijk aan de weg licht maar aan de achterkant 1 verdieping hoog.
Bij ons is de poort waar een slot op zit van hout, verder is het omheind met ijzerwerkt en veiligheidsglas en aan de bovenkant een ijzervreem met daartussen gaas en een stukje met golfplaten waardoor ze ook met regen droog naar buiten kunnen (al hebben ze ook nog wel kattenhuisjes om te schuilen).

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 12:57

@R.X. : waar slaat dat nu weer op, mijn hele balkon is afgeschermd en als ik niet thuis ben mogen ze niet op het balkon, kans dat ze dus van 1 hoog naar beneden springen is dus heel erg klein, ze zijn buiten ook niet gewend, van 1 hoog val je overigens ook niet te pletter dus vind dit gewoon een beetje bizar die veroordeling
Afbeelding
heb 5 katten en gaat al 8 jaar goed

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:51

Sky kwam van een flat 18 hoog. Fenomeen 'buiten' kende ze niet, en dat heb ik vooral zo gelaten aangezien ik aan een 80 klm weg woon. Helaas sluit mijn tuin ook niet aan op mijn huisje, dus tuin afzetten was geen optie. Sky voelde gelukkig geen enkele behoefte om naar buiten te gaan dus het is nooit een probleem geweest. Ook in de zomer niet. In mijn huisje blijft het relatief koel, en door tijdig de rolluiken dicht te doen bleef echte warmte goed genoeg buiten.

Helaas is Sky een paar weken geleden ingeslapen, nu zitten de 2 katten van mijn zusje hier. Zoey kwam uit het asiel, onbekend of hij bij zijn vorig adres naar buiten mocht. Hij is bij mijn zusje wel paar keer ontsnapt, maar zit niet echt voor de deur dat hij naar buiten wilt. Meer een geval van als die deur dan toch open staat, dan maar eens omgeving verder bekijken. Kleintje had mijn zusje als kitten gehaald, en ook altijd binnen gehouden. Ook Kleintje heeft er weinig moeite mee binnen te zitten, maar is verdomd nieuwsgierig, wilt overal aan en op zitten. Zo is ze ook een paar keer buiten gekomen, dus toen ze hier kwam gelijk schaven op de horren gezet. Tot nu toe heeft ze er nog niet eens aan gezeten.

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 15:58

Ik heb 2 katten. Beide uit het asiel gehaald toen ze 1 jaar oud waren. 1 is als kitten gevonden, en durft uberhaupt niet eens naar buiten. Ik kan alle ramen en deuren open zetten, en ze blijft er goed bij uit de buurt.
De ander is nieuwsgieriger, en als ik oplet blijft ie netjes binnen, anders gaat ie graag even naar buiten. In de zomer gaat ie aan het tuigje, deze maak ik dan aan de verwarming net langs de achterdeur vast, en dan kan ie zelf in en uit lopen. Voor mijn kleine klapraampje zit gaas.

Je kan ook altijd een stevige hordeur plaatsen, en horren voor de ramen. Of een klein haakje op de deur, zodat de deur op een kiertje staat.

Als ik ooit in een huis met tuin zou wonen (woon nu in flat, begane grond) dan zou ik een afrastering maken zodat de katten alleen in de tuin kunnen.
Hoe de situatie nu is gaat het overigens prima.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 21:35

Miepie77 schreef:
@R.X. : waar slaat dat nu weer op, mijn hele balkon is afgeschermd en als ik niet thuis ben mogen ze niet op het balkon, kans dat ze dus van 1 hoog naar beneden springen is dus heel erg klein, ze zijn buiten ook niet gewend, van 1 hoog val je overigens ook niet te pletter dus vind dit gewoon een beetje bizar die veroordeling
Afbeelding
heb 5 katten en gaat al 8 jaar goed

Je balkon is NIET VOLLEDIG afgegeschermd.
Zoals er dus duidelijk te zien is zou een kat er geen enkele moeite mee hebben om over dat lage balkonhekje te springen.
Dat de katten tot nu toe toevallig geluk hebben gehad dat ze het nog niet gedaan hebben is geen zekerheid dat ze het nooit gaan doen.
Je zou niet de eerste zijn die hierdoor een kat verloren heeft, of verwond is.
Hoe je het wend of keerd een kat kan hier MET GEMAK overheen komen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:44

hier moest ook alles gewoon open kunnen en geen ren in tuin en ik wilde een raskat en geen kat meer die zomaar op straat los loopt. Wij wonen ook aan een rijksweg en wilde het gewoon niet. Dus toen raskat aan geschaft en onzichtbare omheining systeem. HEt heeft enorm veel zweet en werk gekost maar er ligt draad onder de grond rond het hele terrein en de kat kan via een bandje en het systeem niet meer het terrein af zonder stroom te krijgen. Dat weet ze ook en ze blijft dus netjes op het terrein en alle deuren kunnen open. Ideaal dus!!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 12:00

Mijn katten lopen niet buiten, we hebben overal horren (speciaal dierengaas) en hordeuren zodat we de boel toch los kunnen zetten. Ze mogen in de zomer in de tuin, maar alleen onder toezicht.

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 14:51

Ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom men in het wel goed vind dat de katten in de zomer naar buiten gaan.
Puur uit interesse.
Bij ons willen de katten ook buiten, buiten de zomer om, ik ben er dus erg benieuwd naar naar de beweegredenen hiernaar van de eigenaars van katten waar de katten alleen in de zomer naar buiten mogen.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 16:52

Wat ik denk is dat het moeilijker is om ze tegen te houden in de zomer, omdat er dan vaak deuren open staan :)

Mijn katten zijn btw veel liever 's zomers buiten dan in de winter, zonaanbidders eerste klas!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-11 17:00

ipv de pin in de grond kun je ook een lijn ophangen die over de lengte van je tuin gaat.
Dan heeft de kant wat mee loopruimte. Ligt er natuurlijk wel aan hoe groot je tuin is ;)

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 14:39

Ik geef het topic weer even een schopje, aangezien de zomer periode er weer aan komt.

Ik heb het probleem dus ook ;) Mijn kat is een binnenkat, maar wilt graag een frisse neus op het balkon (woon 3 hoog) halen. Dit ging een paar x goed, tot hij dus de reling ontdekte en er dus heerlijk over heen liep. Daarbij springt hij ook graag naar de buren, die weten het gelukkig en heb dus toestemming om hem daar vanaf te vissen.

Een hordeur heb ik vorige zomer al geplaatst, maar meneer is handig en weet hoe die hem open moet krijgen ...
De overburen hebben kippengaas op het balkon, maar deze vertelde me net dat zijn 2 katten daar geregeld inhangen en op klimmen (die zijn een half jaar tot 3/4 jaar jonger dan de mijne) en ik zie die van mij het dus ook zo doen.

Ik heb gekeken naar dat kattennet/visnet, maar ik ken mijn kat, die hangt daar ook zo in en aangezien hij graag met een hondenkluif speelt en erop kauwt, zie ik hem dat ook bij het net doen.
Gelukkig kan hij er niet tussen door, het is alleen er op en overheen naar de buren.

Kattenriempje heb ik ook gelijk aangeschaft, alleen vind hij dat dus 3x niks, zodra hij het om heeft blijft ie stokstijf liggen en verroerd zich buiten niet.

Iemand nog tips?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:29

Gewoon gaas gebruiken om het af te zetten, als je het goed vast maakt maakt het niet uit dat ze er in klimmen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 15:56

Inmiddels is hier ook onze andere kat overleden. Heel onverwacht door een bloedprop in zijn slagader naar zijn achterpootjes, waardoor hij niet meer kon lopen en helse pijnen had. Hij was 15, en heeft ook zijn hele leven buiten gelopen, maar om de een of andere reden was hij 'slim' genoeg om eerst te kijken of er een auto aan kwam of niet.

Maarja, op zich... een huis zonder katten is niks, maar ik wil niet nog eens een kat verliezen door auto's, hoewel er natuurlijk duizenden redenen zijn waarom een kat kan doodgaan -zie hierboven-
Mja, twijfels. Een nieuwe, jonge kat naar buiten laten gaan... durf het eigenlijk niet aan :/ dan maar geen kat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:59

Mijn poes kon vroeger op balkon en tuin. Nu wonen we op een industrieterrein met veel vrachtverkeer en mag ze niet meer naar buiten. Ik vind dat heel jammer en zij ook, maar liever dat dan dat we haar op een dag op de weg vinden. Ze moet het nu doen met in het zonnetje in de vensterbank liggen bij een open raam. Ik heb een riempje geprobeerd, maar daar wriemelt ze zich uit helaas.
En ondanks dat ze niet naar buiten mag, heeft ze een best leventje hoor.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 15:59

gecondoleerd Roane, misschien over een tijdje weer, rustig aan :(:)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:08

Ik dacht mijn twee raskatten ook binnen te houden.
Helaas dachten de poesjes daar anders over :')

Mijn poging behelsde in mijn vorige appartement een hordeur. Tja... helaas. Die heeft het niet overleeft. Dus mochten ze buiten. Ik woonde midden in de stad, dus ze struinden wat over platte daken. Geen auto's in de binnenstad dus dat scheelde.

Nu woon ik in een huis waar wel auto's langs rijden maar mijn tuin is afgezet met schuttingen. De brits korthaar komt niet over die schutting heen dus die rommelt wat in de tuin. Ieniemieniepoes daarentegen springt wel over de schutting. Die zou ik ook NOOIT van zijn leven binnen kunnen houden.

Ik zou zeggen: als je de mogelijkheid hebt, zet de tuin af. Als ik zie hoe Snoetje in de zomer in het gras ligt en achter vlinders aanjaagt en zich gewoon in het algemeen kostelijk vermaakt buiten... ik zou ze dat NOOIT af willen nemen.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-12 16:09

Mja, klinkt banketstaaf, maar dit was niet echt 'mijn' kat :D hij kwam bij ons toen ik 8 was, en 15 jaar is een lange tijd... maar ik had niet echt een giga klik met hem.
De poes uit mijn OP, dat was mijn katje, dat was meer mijn vriendinnetje. :)

Best sneu om te zeggen :') ik mis hem wel hoor, maar de impact van zijn overlijden is minder groot dan met de poes.

Ook hebben we nu twee honden, en de derde komt er aan. We zijn huis actief in de hondensport, en mijn ouders zitten ook een beetje met 'een hond neem je mee op vakantie, een kat niet' al heb ik iets van, helleur, ben er ook nog :)
Op zich... drie honden, en een kat... twee honden en twee katten was al gezellig :))

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 16:29

Traber

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-12 18:36

O daar was mijn bengalenbengel binnen twee tellen overheen :D