Ram castreren. (konijn)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mirim

Re: Ram castreren. (konijn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:28

Jullie denken toch niet dat ik 40 jaar tegen vechtende konijnen aan zit te kijken???
Ik ( en toentertijd mijn ouders, want ik ben nog niet hoogbejaard) heb het in de veertig jaar een aantal keren geprobeerd met verschillende konijnen.
Geeft niets allemaal....wij zijn gelukkig met onze cavia en konijn.
Overigens begrijp ik niet helemaal hoe je een konijn wat in de schuur staat zou kunnen vergeten te voeren???
Zou je dan wel een konijn nemen?

Black2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:41

Mijn 2 konijnen zijn al jaren gelukkig! Geen mot gehad, en tot nu toe nog nooit 1 vechtpartij!! Ik heb ze wel op neutraal terrein gekoppeld en nu wonen ze op mijn balkon met een hok en ren eronder en een uitloop! ( Ze hadden eerst mijn hele balkon, maar de kozijnen werden aangeknaagd, dus nu moeten ze het doen met iets minder ruimte!!

Maar TS, leuk dat je je er zo in verdiept, helemaal goed! Lekker inlezen en info opzoeken en dan een goede keus maken!!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 07:49

Tylermen schreef:
cavia en konijn, lijkt mij ook niet handig.
Is hetzelfde als een paard en een schaap of een paard en een ezel, Ze hebben niet dezelfde taal en begrijpen elkaar dus niet zo goed. Of ik zit nu weer verkeerd te denken :P

wat betekend dat dat als konijnlief cavialief helemaal aan 't likken is? wij hebben ook jaren konijnen en cavia's samen gehad. We hadden van beide 2 tot van ieder eentje stierf en we nog 1 caaf en 1 konijn hadden (die uiteindelijk ook 't loodje hebben gelegd)

Tylermen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 07:54

Wat ik bedoel met vergeten, is niet echt vergeten natuurlijk maar ik kom nooit in de schuur, omdat daar niks van mij staat en ik daar geen sleutel van heb. Ik zou het kunnen proberen omdat daar meer ruimte is dan op mijn kamer. Maar ik denk dat op mijn kamer handiger is omdat het daar misschien warmer is? Maar in de schuur staat ook mijn papa's brommer en mijn tomos. Dus met de uitlaatgassen daar is het misschien ook niet fijn? Ik wil wel het beste voor ze he!

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:42

Maartje1990 schreef:
Tylermen schreef:
Is hetzelfde als een paard en een schaap of een paard en een ezel, Ze hebben niet dezelfde taal en begrijpen elkaar dus niet zo goed. Of ik zit nu weer verkeerd te denken :P

wat betekend dat dat als konijnlief cavialief helemaal aan 't likken is? wij hebben ook jaren konijnen en cavia's samen gehad. We hadden van beide 2 tot van ieder eentje stierf en we nog 1 caaf en 1 konijn hadden (die uiteindelijk ook 't loodje hebben gelegd)

Een konijn likt een konijn als ze elkaar mogen, maar een cavia doet dit niet en dus snapt ie er niks van.
Ze hebben gewoon niks aan elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:34

mirim schreef:
Jullie denken toch niet dat ik 40 jaar tegen vechtende konijnen aan zit te kijken???
Ik ( en toentertijd mijn ouders, want ik ben nog niet hoogbejaard) heb het in de veertig jaar een aantal keren geprobeerd met verschillende konijnen.
Geeft niets allemaal....wij zijn gelukkig met onze cavia en konijn.
Overigens begrijp ik niet helemaal hoe je een konijn wat in de schuur staat zou kunnen vergeten te voeren???
Zou je dan wel een konijn nemen?

Citaat:
IK scheer niet alles over 1 kam, hoor. Wij hebben al veertig jaar konijnen en het is bij ons nog nooit goed gegaan met meerder konijnen bij elkaar

Maar je houdt al veertig jaar konijnen zonder soortgenoten. Dan heb je geen verstand van konijnen hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 11:35

Maartje1990 schreef:
Tylermen schreef:

Het is hetzelfde als we een mens in een hok gaan zetten met een paard, je hebt gezelschap, maar je hebt qua behoeftes weinig aan elkaar, want ze komen totaal niet overeen.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:46

Sorry hoor, maar ga je nu niet wat te ver Mindim?
Ik voel er niet veel voor om met wie maar ook hier in de clinch te gaan liggen en ga me ook zeker niet opwinden over mensen die het niet met mij eens zijn.
Maar ik wil nog wel kwijt dat onze konijnen en cavia's altijd zeer lang leven en er zeker niet zielig uitzien of bijzitten. Ze hebben een apart zomer- en een winterverblijf, beide hokken zijn zeer ruim bemeten. Nu staan ze in hun winterhok op stal bij de paarden. Ze hebben een hok van 1,5 x 3 meter, met veel schuil en speelmogelijkheden en zaten net, toen we de paarden binnen gingen halen, heerlijk tegen elkaar aan te wachten op een lekker hapje............deze beestjes hebben geen klagen en hebben het gezellig met elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:55

Ik zeg toch nergens dat je konijnen geen goed onderkomen hebben?
Ik heb uitgelegd waarom een cavia en een konijn geen ideale oplossing is. Het samenvoegen van 2 soorten om met elkaar te leven is nu eenmaal nooit zo optimaal als eentje van hun eigen soort.
Net zoals een geit bij een paard zetten, niet het fijnst is voor beide partijen. Waarom is dat te ver gaan. Als jij een cavia en een konijn een prima oplossing vind, moet je zelf weten, alleen vind ik het verstand van konijnen dan niet optimaal. Heeft niets met huisvesting te maken.

TS, gecastreerde ram en voedster gaan vaak prima samen. Meerdere voedsters met een ram ook. Wanneer je ze in een opvang haalt, kunnen ze je zo een koppel aanwwijzen of koppelen voor je, heb je thuis geen problemen.

_Hessel_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 22:51

Mirim:
ik vind het niet zo gek dat je cavia en konijn elkaar opzoeken: een soortgenoot hebben ze namelijk niet.
Als ik mijn muis bij mijn cavia's laat lopen zal de muis de cavia ook beklimmen etc, maar denk maar niet dat mijn cavia's het zo leuk vinden ookal laten ze het toe.
Dat het goed gaat betekend nog niet dat het een goede manier van houden is.
*een cavia heeft vitamine C extra nodig; anders word ie ziek, een konijn mag niet teveel vitamine C; anders word ie ziek.
*een konijn en cavia snappen elkaar niet;
- een cavia communiceert dmv geluiden, een konijn vooral dmv lichaamstaal.
- een cavia maakt geluiden, reken er maar niet op dat de cavia antwoord krijgt van het konijn.
- een konijn drukt zijn kop onder de cavia als hint dat hij gewassen wil worden(dominantie), dit zal de cavia niet begrijpen waardoor het konijn agressief kan reageren.
- een konijn maakt binkies: kan de cavia hierdoor onbedoeld verwonden en de cavia in het ergste geval zelfs doden.
- een konijn stampt in geval van gevaar, een cavia zal dit niet begrijpen.
- een konijn bromt als hij het ergens niet mee eens is, een cavia zal dit niet begrijpen en gwn doorgaan met waar hij mee bezig is, en dan ook een optater van het konijn krijgen.

Genoeg redenen waarom het slecht is?
Anders kan ik nog wel ff doorgaan :+
Wrm het risico nemen dat 1 vd 2 verwond?