kat nemen in appartement van 50m2??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 22:30

Yontheke schreef:
Ik woon samen met mijn vriend op een appartementje van 60m² en hebben sinds donderdag een kitten.
Deze is ook een binnenkat want wij hebben zelfs geen terras. Kitten was bij de vorige eigenaars ook nog niet buiten geweest dus die weet niet wat ze mist.
Ik werk op de moment de ene week 32 uren (4 dagen) en de week daarop 3 dagen. vriendlief fulltime.
Dus kitten zit toch geregeld 4 dagen in de week 8 uurs alleen..

Als je dan geen kat zou mogen hebben, zouden niet veel mensen een huisdier hebben :)
Ze krijgt 's avonds 5 uurs aandacht en gedraagt zich perfect als wij niet thuis zijn..

Veel mensen zouden inderdaad ook geen huisdier moeten hebben :) Vind het gewoon jammer dat het hebben van een kat zo onderschat wordt. Je hoeft hem dan ook ook niet 24/7 te aaien, maar of je aanwezig bent in huis of niet maakt voor een kat wel degelijk verschil. Ik vind het in jouw situatie dan ook niet kunnen om een kitten te hebben, die hebben nóg meer aandacht nodig. En tuurlijk gaat het prima, hij past zich wel aan, heeft immers ook geen keus erin...

@ ts, ik hoop gewoon dat je er goed over nadenkt en dat je niet alleen kijkt naar wat jij leuk vind, maar ook naar wat een kat allemaal nodig heeft. Mocht je toch besluiten een kat te nemen wens ik je er alvast veel plezier mee :)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:10

Elmira schreef:
Ik vind het te klein. Ik heb zelf ook 2 katten op ongeveer 45 vierkante meter, maar die komen buiten .

De eerste 3 weken toen ze hier kwamen moesten ze natuurlijk binnen blijven om te wennen. Het is te krap en daarnaast is het ook gewoon niet hygienisch. Overal haren, kattenbak, brokjes over de vloer enz..
en dat ik gewoon aan ze merkte dat ze hun ei niet kwijt konden en echt een beetje gefrustreerd raakten.

ze komen nu elke dag buiten en dat gaat nu helemaal goed. Ik woon ook op een appartementen complex en moet dus ook eerst door een portiekdeur en dan pas de voordeur, maar ze snapten het trucje heel snel!

Aan ts, is er echt geen mogelijkheid dat de kat een aantal uur per dag naar buiten kan?

Hier zelfs mensen met katten binnen op een nog kleinere ruimte, ongelofelijk :n

Ik ga ervan uit dat de kat alleen op heg balkon komt als ik thuis ben en hm open doe. Ik zit op de eerste verdieping en dus ook eerst de voordeur, trap weer een deur, gang en dan pas het huis. Als de kat de truk snapt en met mij meeloopt zal er geen probleem zijn, maar ik ben bang dat ie zal gaan zwerven om het gebouw...

Thirty

Re: kat nemen in appartement van 50m2??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:11

Je kan je balkon wel zo afzetten dat ie er niet afkan :)

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:20

Thirty schreef:
Je kan je balkon wel zo afzetten dat ie er niet afkan :)

Ja dat zowiezo, dat komt wel goed, maar ik kan geen kattenluik in de deur maken.. :) daardoor kan ie dus allen naar buiten als ik er ben.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-11 23:25

Dankjullie wel voor alle reacties. En kom gerust met meerdere. Ik begin het plaatje steeds helderder te krijgen, en dat gedoe rond hygienne wat ik soms lees dat ligt toch echt bij jezelf. Zelfs een goudvis kan een zooitje worden.
Als ik ga voor een kat dan word het wel een oudere kat. Ik zal me nog meer gaan verdiepen in rassen en eventueel special cats. Dankjullie wel en alle tips, opmerkingen blijven welkom.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:42

Kan inderdaad prima :j Hygiene heb je in eigen hand. Onze kat mag naar buiten en hebben een ruime woonkamer, maar neemt niet weg dat het huis alsnog onder de haren zit. Kat gaat overal zitten ;) Maar gewoon regelmatig schoonmaken (en de furminator aanschaffen!!) en dan valt het best mee.
Want door in de hoogte te werken pak je al gelijk veel meer ruimte mee, planken bovenlangs, krabpalen etc :j En als je daarbij een rustige huiskat neemt die inderdaad wat ouder is, vermaakt ie zich prima!
2 katten zijn zeker niet nodig, katten vermaken zich prima alleen zolang ze maar genoeg uitdaging in de omgeving hebben.
Mijn schoonzus heeft haar balkon afgezet met kippengaas, ziet er niet uit, maar wel zeeeeeer katproof! Daar heeft ze ook wat kleine klimbomen staan en uitkijkposten. De katten voelen zich helemaal op hun gemak! (en samen spelen doen die 5 katten eigenlijk nooit als ze volwassen zijn, katten leven toch erg veel op zichzelf )

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 07:37

mistery schreef:
Yontheke schreef:
Ik woon samen met mijn vriend op een appartementje van 60m² en hebben sinds donderdag een kitten.
Deze is ook een binnenkat want wij hebben zelfs geen terras. Kitten was bij de vorige eigenaars ook nog niet buiten geweest dus die weet niet wat ze mist.
Ik werk op de moment de ene week 32 uren (4 dagen) en de week daarop 3 dagen. vriendlief fulltime.
Dus kitten zit toch geregeld 4 dagen in de week 8 uurs alleen..

Als je dan geen kat zou mogen hebben, zouden niet veel mensen een huisdier hebben :)
Ze krijgt 's avonds 5 uurs aandacht en gedraagt zich perfect als wij niet thuis zijn..

Veel mensen zouden inderdaad ook geen huisdier moeten hebben :) Vind het gewoon jammer dat het hebben van een kat zo onderschat wordt. Je hoeft hem dan ook ook niet 24/7 te aaien, maar of je aanwezig bent in huis of niet maakt voor een kat wel degelijk verschil. Ik vind het in jouw situatie dan ook niet kunnen om een kitten te hebben, die hebben nóg meer aandacht nodig. En tuurlijk gaat het prima, hij past zich wel aan, heeft immers ook geen keus erin...

@ ts, ik hoop gewoon dat je er goed over nadenkt en dat je niet alleen kijkt naar wat jij leuk vind, maar ook naar wat een kat allemaal nodig heeft. Mocht je toch besluiten een kat te nemen wens ik je er alvast veel plezier mee :)

Dus jij vind dat mensen die werken nooit een kitten mogen in huis nemen?
Wanneer dan wel? als we op pensioen gaan? :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:04

Bovendien is een kat het overgrote deel van de dag toch onder zeil (wat wil je als je gemiddeld 16 uur slaapt :P)... want het zijn toch echt van nature nachtdieren. (ik ben wel wegens ziekte de hele nacht beneden geweest en eerlijk is eerijk; kat was veel actiever dan overdag! Overdag slaapt ze vooral; helemaal als je weg bent. Want het zijn over het algemeen vrij luie dieren.)
Onze kat mag wel naar buiten, maar 99 procent van de tijd zit ze veel liever boven de verwarming naar buiten te loeren of slapen :) . Verder komt ze alleen buiten om de behoefte te doen of wij moeten ook buiten zijn, dan huppelt ze wel mee; maar de tuin verlaten om op avontuur uit te gaan, doet ze al niet eens. Maar in de winter kiest ze liever voor de kattenbak :) Dus dit was ook een hele geschikte binnenkat geweest :j, zolang ze maar loerplekken heeft op wat hoogte en verstopte slaapplekken. T is ook onze huistijgerin! :D
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 19-10-11 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:33

Hebben jullie nog tips voor een bepaalt soort kat? Ik zelf ben al een tijdje weg van een heilige birmaan en de main coon. Of is een vuilnisbakje beter?

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 12:43

Nu lees ik alleen net dat dat 2 soorten zijn die toch graag met zn 2en zijn.... die gaan dus afvallen denk ik

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:46

Ik zou gewoon op zoek gaan naar een rustige kat die van luieren houdt, niet zozeer op het ras afgaan.
Wij hebben een zeer vocale kat, omdat ze afstamt van een oosters ras. Die zijn héél gevoelig. Dus dat zou ik iig niet aanraden. Wij zijn veel thuis, want mevrouw heeft tussen haar slaapjes door héél veel aandacht nodig. Gaan wij op vakantie, dan zorgen wij ook voor een oppas die er ook meer dan een uur (liefst nog 2 maal daags!) bij gaat zitten. Anders is ze echt ontzettend gepikeerd en vertoont ze ook gedragsproblemen.
Dus geen high need kat aanschaffen...

Onze kat hiervoor was de overbekende europese korthaar; na zijn 'jeugd' werd hij ook huistijger en die vond het geen enkel probleem als wij wat langer van huis waren. Zolang hij maar zijn warme plekje had, eten/drinken en een schone kattenbak was meneer tevreden. T was een dominant dier, maar nooit gedragsproblemen gehad door gebrek aan aandacht tijdens bv een vakantie als hij aandacht tekort had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:04

Ik zie inderdaad niet in waarom jij geen kat zou kunnen nemen ... ik heb sinds anderhalf jaar een eigen kat, hij gaat elk weekend mee heen en weer van Antwerpen naar Papendrecht met tram/trein/bus. Gelijk vanaf toen die klein was, dus dat is die helemaal gewend. Daar is dus niks zieligs aan, als die daar geen zin in had, dan zou die wel van zich afbijten in zijn mandje, maar dat gebeurd niet. Hij vindt het juist fijn om mee te gaan, lekker rond kijken en naar mensen miauwen :+

Sinds kort heb ik een eigen studio van 30m2 en hij vermaakt zich er prima, ruimte zat. Sowieso heb ik een grote krabpaal voor hem, dat die fijn ergens in kan hangen en vanaf daar kan die ook op de kledingkast komen. Als student ben ik 4 dagen van 8 tot half 7 weg om colleges te volgen en soms zelfs 5 dagen. En dan de zaterdag werken van 6 tot 3, dus ben ik er pas in de middag en op zondag ga ik naar mijn paard. Maar straks eind periode en de examens ben ik bijna altijd thuis doordeweeks, net als de vakanties (kerst, februari, pasen zijn samen 5 weken en dan nog de zomervakantie van 3 maanden).

Daarbij het is een kat .. die slaapt zo ruim 20 uur op een dag. Als ik op sta is die dat uurtje wakker, als ik 's avonds thuis kom is die even wakker, halverwege de avond even spelen en daarna valt die weer in slaap. Op de zaterdag ook, als mijn ouders er dan wel zijn ligt hij te slapen totdat ik thuis kom, is even wakker en daarna gaat die lekker verder snurken. Waarom zou het dan niet goed zijn om alle dagen doordeweeks lang weg te zijn? Moet ik soms elke dag een halve dag naast een snurkende kat gaan zitten, daar heeft die toch niks aan :')

Wat betreft hygiëne, ik schep elke dag (soms zelfs ochtend en avond) de kattenbak schoon en dat gaat dan in een plastic zakje in de vuilnisbak, dus stinken kan het echt niet. Als ik de vuilniszak aan de straat zet (om de week, soms om de 2 weken) dan gooi ik de hele kattenbak een keer leeg, even uitsoppen en het is weer prima. Ik heb grit waardoor ook de plasjes samenklonteren, dus je kan precies het vieze eruit scheppen en het schone erin laten liggen. Haren is gewoon een kwestie van regelmatig stofzuigen, vlooien zal die ook niet snel oplopen, want hij woont binnen.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:08

Yontheke schreef:
mistery schreef:

Dus jij vind dat mensen die werken nooit een kitten mogen in huis nemen?
Wanneer dan wel? als we op pensioen gaan? :)

Nee dat zeg ik niet, mensen die veel werken moeten geen kitten nemen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:12

Ik heb toen ik op mezelf ging wonen een kat uit het asiel gehaald, speciaal gevraagd naar de oudste kat die ze hadden, dat waren er twee van tien. Ik heb toen Gerrit mee genomen, ook een klein appartement, geen mogelijkheid om naar buiten te gaan. Gerrit vond het geweldig...ik iets minder want Gerrit ging voor mijn behang, de plintenstrips, de koelkast en alles waar ie zijn nagels in kon zetten!!!!! Heel snel erna heb ik een kleintje erbij genomen waar Gerrit zijn lusten op kon botvieren en dat bleek de beste keus. Ik heb er 4 jaar gewoond met veel plezier en Gerrit is samen met Elmo meeverhuisd naar een benedenwoning met tuin waar ie ook niet eens de moeite nam om verder te komen dan de eerste drie rijen tegels!

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:13

Ik zat destijds met dezelfde vraag en heb toen opgeschreven hoeveel uren ik daadwerkelijk thuis & wakker was. 50 m2 is misschien wat aan de kleine kant voor 2 katten, maar ik zou toch eerder voor 2 katten gaan dan voor 1. Ik heb zelf ook 2 katten op 65 m2 en ze zijn hartstikke gelukkig.

Ik denk dat een kat gelukkiger is bij jou op 50m2, dan in het asiel waar hij telkens zijn vriendjes en vriendinnetjes weg ziet gaan. In het asiel heb je ook superveel kittens zitten, dus misschien kun je er een adopteren.

Succes met je keuze!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:14

Ik heb juist voor een kitten gekozen, zodat die goed kon wennen aan de lange dagen weg, binnen leven EN het heen en weer reizen. Wat niet wil zeggen dat ik in het begin ook gelijk 4 a 5 dagen de deur uit was van 8 tot half 7. Heb bewust een periode gekozen dat ik minder college had en dus meer thuis was, zodat hij zowel aan zijn omgeving als aan mij goed kon wennen. Vervolgens langzaam opbouwen dat je vaker weg bent en zorgen dat die echt een eigen plekje heeft gevonden in huis. Voor hem is het heel normaal dat die in het weekend mee naar huis gaat, dat die vaak alleen ligt te slapen en niet naar buiten kan. Hij heeft op mijn vorige kot op het balkon gemogen, maar die heb ik hier niet meer, van de zomer plaatst mijn pa 2 horren en dan kan die lekker voor het raam zitten (wat hij thuis ook het liefste doet, gewoon voor een open raam zitten en kijken naar de vogeltjes).

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:16

Als je een kat uit het asiel neemt moet je je echt niet vastpinnen op een ras hoor. Vraag de medewerkers daar naar een kat die makkelijk alleen kan zijn en die al wat ouder is. Heb in het asiel vaak genoeg enorm leuke oudjes gezien, dus daar moet dan ook wel 1 voor jou tussen zitten.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 13:40

Een jongere kat in zo'n ruimte zou ik niet ideaal vinden, maar een oudere kat uit een asiel oid, die zou je denk ik een prachtig pensioen kunnen geven :) Zoals iemand al zei, niet al teveel kijken naar ras en soort enzo. Elke kat is anders, ook binnen een ras. Gewoon een keertje gaan kijken in een asiel, die mensen kennen de kat vaak al een beetje en weten je wat over zijn/haar behoeften te vertellen. Met name oude katten zitten vaak al een poosje in het asiel, zou toch super zijn als jij de zorg van 1 daarvan op je kan nemen :)
De kans is groot dat je snel verkocht bent aan een bepaalde kat op het moment dat je hem/haar ontmoet ;) Katten zoeken hun baasje uit :D

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 15:22

Dankjullie wel, de reacties kan ik echt wat mee!
Toch hoor ik ook veel goede verhalen over vuilnisbak kittens om het even grof tr zeggen. Ook een optie dus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:24

ik heb iets meer ruimte dan jij (3 kamer, geen idee qua oppervlakte maar iets meer geloof ik) en heb 2 katten, moeder en dochter. Dit gaat prima samen. Ze spelen, razen door het huis maar liggen ook genoeg te slapen. Nooit het idee gehad dat het te klein was, en ze staan ook niet voor de deur te mauwen dat ze naar buiten willen (en moeder was een echte buitenkat).de dochter heb ik vanaf kitten. Wij hadden er zelf 4 :P oja en wij werken ook fulltime allebei!

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:26

Ik zou een wat oudere kat uit het asiel nemen, en geen kitten. Dan zit je ook weer met opvoeding, en je bent toch vrij veel weg. Een oudere kat is dan denk ik toch wat handiger. Via http://www.dierenasiels.com kan je aangeven wat je graag wil (dus bv flat aangeven en wat je nog meer voor voorkeuren hebt) en dan komen er allerlei katten uitgerold die daaraan voldoen. Zo heb ik mijn kat ook gevonden, ideaal!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 15:35

mistery schreef:
Als je een kat uit het asiel neemt moet je je echt niet vastpinnen op een ras hoor. Vraag de medewerkers daar naar een kat die makkelijk alleen kan zijn en die al wat ouder is. Heb in het asiel vaak genoeg enorm leuke oudjes gezien, dus daar moet dan ook wel 1 voor jou tussen zitten.

Ga ik in mee. Het hoeft er niet eens eentje uit het asiel te zijn, mijn beide katten heb ik via marktplaats. De eerste was 3 toen ze bij mij in huis kwam, haar vorige baasje heeft me precies verteld dat Zoë altijd binnen heeft geleefd (uiteraard vindt ze het leuk om even op het balkon te neuzen :) ) en dat ze een nieuw thuis zochten omdat ze werd gepest door andere katten daar in huis. Verder zou het een schuchter en verlegen maar wel heel lief katje zijn met weinig eisen behalve regelmatig een knuffel. Nou die knuffel krijgt ze ook, en ze slaapt gezellig bij mij op bed. Maar wat ik maar wil zeggen is dat je er meer aan hebt om goed geïnformeerd te zijn over het karakter dan dat je een bepaald ras moet zoeken.

Mijn kater is, net als de ander, een HTK-model. Wel heeft hij wat oosters bloed, is wat aan de vocale kant en is inderdaad gevoeliger en extroverter. Kan met het verschil in jeugd te maken hebben (de poes heeft nare dingen meegemaakt), dat weet ik niet. Ook is hij energieker, hij moet echt elke dag even een kwartiertje spelen en komt regelmatig aandacht halen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 16:47

sax89 schreef:
Toch hoor ik ook veel goede verhalen over vuilnisbak kittens om het even grof tr zeggen. Ook een optie dus.

Wij hebben een kitten geadopteerd uit een zwerfkattenproject.. gedumpte kittens dus.. ook een vuilnisbakkie ras dus :)

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:46

Ergens werd gemeld dat katten solitaire dieren zijn, dat is bull... katten jagen solitiar dat klopt maar ze zijn ook heel sociaal en in het wild leven katten (en dan vooral poezen en hun dochters) vaak in een groep en zorgen voor elkaars kittens.
Dus een kat alleen zou wel kunnen maar dan moet je er inderdaad eentje nemen bijv uit het asiel die gewend is alleen te zijn, anders zou ik ook gewoon gaan voor 2 katten.

de ruimte op zich is vrij klein maar katten denken niet in vloeroppervlak, als ze veel de hoogte in kunnen en daar genoeg variatie in hebben maakt het de ruimte gelijk een stuk groter. Zorg voor een goede krabpaal (als het lukt meerdere het liefst) en genoeg plankjes, kasten of dingen waar ze op en in kunnen en dan vermaken ze zich prima.
Een vensterbank zodat ze naar buiten kunnen loeren is ook heel fijn en zet er niet teveel potten op zodat ze er ook kunnen gaan liggen. Als je een balkon hebt dan is afzetten een goede optie, dan kunnen ze naar buiten zonder ongelukken.

Kittens moet je inderdaad opvoeden en dan is het wel handig dat je veel thuis bent de eerste weken, koop je echter een goed gesocialiseerd kitten bij iemand vandaan die daar echt aandacht aan heeft besteed (goede fokkers of passievolle liefhebbers) dan is het kitten minimaal 13 weken voordat hij mag verhuizen en hebben ze al redelijk goed geleerd wat ze wel en niet mogen. Zeker als ze gewoon in huiselijke kring zijn opgevoed. Dat scheelt zo enorm veel met een 'boerderij'kitten van amper 6 weken dat wil je niet weten!

Succes met zoeken en beslissen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 09:51

Yontheke schreef:
sax89 schreef:

Wij hebben een kitten geadopteerd uit een zwerfkattenproject.. gedumpte kittens dus.. ook een vuilnisbakkie ras dus :)

mijn katten zijn bij mij voor de deur afgeleverd.. gedumpte poes kreeg in februari in de bosjes 1 kitten en de andere 2 bij mij boven in de badkamer......... :P
ben er nog steeds heeel blij mee. Zou idd gewoon een leuke uitkiezen (liefst 2 ik merk dat verschil echt maarja) en niet naar een ras kijken.