Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
IMJ schreef:Had ie verlicht geweest (reflectie of knipperbandje) had ik iig IETS gezien en al eerder gas kunnen terugnemen of stoppen.
joyce2 schreef:IMJ en ik zijn beiden van mening dan een "verwarrend iets" nog altijd beter is dan helemaal niets,
joyce2 schreef:Kunnen we van jou ook zeggen!
IMJ en ik zijn beiden van mening dan een "verwarrend iets" nog altijd beter is dan helemaal niets, want helemaal niets rij je sowieso plat en bij een verwarrend lampje zie je in elk geval nog dat er iets is waar je niet tegenaan moet rijden.
Ik snap jou wel over dat sommige dingen verwarring kunnen veroorzaken (en dus ongelukken), maar zeg nou zelf, als jij in de auto zit en je ziet een verwarrend lampje, dan rij je daar toch niet tegenaan? Dan stop je toch juist,of ga je langzamer rijden om te zien wat er nou aan de hand is. Dus dan word je dier niet aangereden.
Huertecilla schreef:joyce2 schreef:IMJ en ik zijn beiden van mening dan een "verwarrend iets" nog altijd beter is dan helemaal niets,
...en dát is gewoon incorrect.
Nogmaals; daar is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan mbt veiligheid voor wegwerkers en motorrijders.
Ik probeer de kern van de bevindingen helder uit te leggen.
Doe daar je voordeel mee, of niet
joyce2 schreef:Waarom wordt er dan van alle kanten en instanties aangeraden om te zorgen dat je goed zichtbaar over straat gaat?
joyce2 schreef:(arm konijntje, had die maar een lampje om zijn hals gehad, dan had ik nog kunnen remmen).

loez schreef:Ik heb voor mijn hond een reflecterend hesje! Wat je onder de buik vastklikt. Hier aan bevestig ik vaak ook lampjes!
Deze dus:
http://www.huisdierexpress.nl/image/cac ... 00x500.jpg
Aan die van mij zitten alleen wat ringetjes. Voorzijde en zijkanten. Heb dus aan de voorkant en beide zijkanten lampjes zitten.
Huertecilla schreef:IMJ schreef:Vind het zelf erg fijn als er verkeer aan komt dat men mij (en mijn paard) ziet!
Ik begrijp de opmerking doch ben wat overgevoelig op dit onderwerp![]()
Het is een punt waar ik in de loop der jaren verschillende vrienden door verloren heb.
Er is nl. een goot verschil tussen goed zichtbaar zijn en waargenomen worden.
Er is heel veel onderzoek naar gedaan mbt wegwerkers en motorrijders die veelvuldig het slachtoffer zijn van ´niet gezien´ terwijl ze hoogst zichtbaar waren.
Één punt wat naar voren kwam is dat zichtbaarheidsdingen tot verláágde waarneming kunnen leiden door het scheppen van verwarring.
Wanneer het object niet direct als zodanig herkenbaar is, volgens het verwachtingspatroon, wordt het veelal láter als zodanig door de hersenen geregistreerd dan wanneer het onversierd in de koplamp verschijnt.
Dit is ook waarom in het wgenverkeersreglement naar eenheid wordt gestreefd.
Ook is het een valkuil conform het Peltzman effect; http://en.wikipedia.org/wiki/Peltzman_effect.
Meer zichtbaarheidsspul geeft een vals gevoel van veiligheid.
Hang dus niet zomaat van alles op je hond met het idee dat het dier dan gezien wordt.