Hond zichtbaar maken in het donker?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

joyce2

Re: Hond zichtbaar maken in het donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 14:19

Maar dan nog ben ik van mening dat je hond beter zichtbaar kan zijn dan onzichtbaar. Zodra ik een lichtgevend iets zie, gaat mijn voet van het gas en ga ik kijken wat het is (want ik ben het idd met je eens dat je soms niet in 1x kan zien wat dat verlichte iets nou precies is). Maar als ik opeens *baf* tegen iets aanrijd wat voor mij niet te zien was in het donker, is het toch echt al te laat om te remmen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 15:02

Ik ben is bijna tegen een berner senne aangereden die onverlicht over de weg wandelde (uiteraard in het donker).
Ik zag het dier pas toen ie in m'n koplampen keek. Ben direct gaan remmen, piepende banden en de hond ging van schrik op z'n rug liggen, schrok me rot!
Het scheelde echt geen halve meter..
Gelukkig ging het goed. Had ie verlicht geweest (reflectie of knipperbandje) had ik iig IETS gezien en al eerder gas kunnen terugnemen of stoppen.

Helaas waren de bandjes bij de Hema hier uitverkocht..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:32

joyce2 schreef:
Maar dan nog ben ik van mening dat je hond beter zichtbaar kan zijn dan onzichtbaar.

Dat staat er ook :)*

Alleen moet dat niet verwarrend zijn anders is ´onzichtbaar´ beter.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:34

IMJ schreef:
Had ie verlicht geweest (reflectie of knipperbandje) had ik iig IETS gezien en al eerder gas kunnen terugnemen of stoppen.

Helaas ligt dat dus niet zo simpel volgens gedegen onderzoek.
´Iets´ kan averechts werken.
Maar goed dat kan ik nog wel drie keer schrijven; waar geen wil is, is geen weg.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:39

Kunnen we van jou ook zeggen!

IMJ en ik zijn beiden van mening dan een "verwarrend iets" nog altijd beter is dan helemaal niets, want helemaal niets rij je sowieso plat en bij een verwarrend lampje zie je in elk geval nog dat er iets is waar je niet tegenaan moet rijden.

Ik snap jou wel over dat sommige dingen verwarring kunnen veroorzaken (en dus ongelukken), maar zeg nou zelf, als jij in de auto zit en je ziet een verwarrend lampje, dan rij je daar toch niet tegenaan? Dan stop je toch juist,of ga je langzamer rijden om te zien wat er nou aan de hand is. Dus dan word je dier niet aangereden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:48

joyce2 schreef:
IMJ en ik zijn beiden van mening dan een "verwarrend iets" nog altijd beter is dan helemaal niets,

...en dát is gewoon incorrect.
Nogmaals; daar is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan mbt veiligheid voor wegwerkers en motorrijders.
Ik probeer de kern van de bevindingen helder uit te leggen.
Doe daar je voordeel mee, of niet :D

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:56

Dabo maakt div dingen voor hond en paard

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 17:58

joyce2 schreef:
Kunnen we van jou ook zeggen!

IMJ en ik zijn beiden van mening dan een "verwarrend iets" nog altijd beter is dan helemaal niets, want helemaal niets rij je sowieso plat en bij een verwarrend lampje zie je in elk geval nog dat er iets is waar je niet tegenaan moet rijden.

Ik snap jou wel over dat sommige dingen verwarring kunnen veroorzaken (en dus ongelukken), maar zeg nou zelf, als jij in de auto zit en je ziet een verwarrend lampje, dan rij je daar toch niet tegenaan? Dan stop je toch juist,of ga je langzamer rijden om te zien wat er nou aan de hand is. Dus dan word je dier niet aangereden.

idd beter wat zichtbaar als helemaal niet zichtbaar, als ik zelf ergens rijd en ik zie iets kijk ik toch altijd juist meer uit

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:14

Huertecilla schreef:
joyce2 schreef:
IMJ en ik zijn beiden van mening dan een "verwarrend iets" nog altijd beter is dan helemaal niets,

...en dát is gewoon incorrect.
Nogmaals; daar is veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan mbt veiligheid voor wegwerkers en motorrijders.
Ik probeer de kern van de bevindingen helder uit te leggen.
Doe daar je voordeel mee, of niet :D

Waarom wordt er dan van alle kanten en instanties aangeraden om te zorgen dat je goed zichtbaar over straat gaat? Als het zo levensgevaarlijk zou zijn, zou het inmiddels wel verboden zijn. Nogmaals, ik snap dat het verwarrend kan zijn en dat verwarring voor ongelukken kan zorgen, maar een "verwarrend iets" op de snelweg zien (zoals een motorrijder of een wegwerker) is nog wel iets anders dan een verwarrend iets in de berm zien lopen 's avonds laat. Ik zag toevallig laatst nog iets in het donker op een landweggetje, waarvan ik echt niet wist wat het was, dat bleek idd een baasje met zijn hond te zijn en dat zag ik pas heel laat. Maar ik was inmiddels al wel van 60 naar 30 km per uur gegaan, omdat ik wou weten wat het was. Ik was me dood geschrokken als ik ze pas gezien had terwijl ik er langs reed. Toen dacht ik nog bij mezelf, oja, ik moet nog even zorgen voor een hesje voor de hond.

Dus vanuit mijn oogpunt als ruiter, instructrice, honden/katten baas, motorrijder, automobilist, etc. vind ik persoonlijk (dus dat is niet wetenschappelijk bewezen maar mijn eigen ervaring door de jaren heen) dat het fijner is om "iets" te zien, dan NIETS te zien, omdat ik zeker weet (want dat is al meerdere keren voorgevallen) dat ik "iets" niet aanrijd en niets helaas wel (arm konijntje, had die maar een lampje om zijn hals gehad, dan had ik nog kunnen remmen).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:19

joyce2 schreef:
Waarom wordt er dan van alle kanten en instanties aangeraden om te zorgen dat je goed zichtbaar over straat gaat?

Waarschijnlijk weten die hoe hopeloos uitleggen is.

Nogmaals.
- pas zichtbaarheidsverhogende artikelen toe op een herkenbare manier
- voorkom verwarring

Doe daar je voordeel mee, of niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:22

joyce2 schreef:
(arm konijntje, had die maar een lampje om zijn hals gehad, dan had ik nog kunnen remmen).

Hier is geen straatverlichting.
Ik heb de koplampen in mijn auto vervangen door geel licht met dezelfde lichtopbrengst.
Dat geeft beter zicht omdat je pupillen door de minder felle reflectie verder open staan.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 18:29

ik heb voor mijn honden halsbanden met letlampjes. ze kostte toen 1 euro per stuk via internet. ze hebben ze pas 1 keer om gehad maar toch, blijft handig om te hebben :D

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:28

helaas werken bij honden met langer vacht deze lampjes niet. Wij hebben zelf 2 bouviers en daar kun je de lampjes niet bij zien

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:39

Ik heb voor mijn hond een reflecterend hesje! Wat je onder de buik vastklikt. Hier aan bevestig ik vaak ook lampjes! :)

Deze dus:
http://www.huisdierexpress.nl/image/cac ... 00x500.jpg
Aan die van mij zitten alleen wat ringetjes. Voorzijde en zijkanten. Heb dus aan de voorkant en beide zijkanten lampjes zitten.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 19:44

loez schreef:
Ik heb voor mijn hond een reflecterend hesje! Wat je onder de buik vastklikt. Hier aan bevestig ik vaak ook lampjes! :)

Deze dus:
http://www.huisdierexpress.nl/image/cac ... 00x500.jpg
Aan die van mij zitten alleen wat ringetjes. Voorzijde en zijkanten. Heb dus aan de voorkant en beide zijkanten lampjes zitten.

ik heb dezelfde voor mn Herder, werkt prima

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:47

Huertecilla schreef:
IMJ schreef:
Vind het zelf erg fijn als er verkeer aan komt dat men mij (en mijn paard) ziet!

Ik begrijp de opmerking doch ben wat overgevoelig op dit onderwerp :o
Het is een punt waar ik in de loop der jaren verschillende vrienden door verloren heb.
Er is nl. een goot verschil tussen goed zichtbaar zijn en waargenomen worden.
Er is heel veel onderzoek naar gedaan mbt wegwerkers en motorrijders die veelvuldig het slachtoffer zijn van ´niet gezien´ terwijl ze hoogst zichtbaar waren.

Één punt wat naar voren kwam is dat zichtbaarheidsdingen tot verláágde waarneming kunnen leiden door het scheppen van verwarring.
Wanneer het object niet direct als zodanig herkenbaar is, volgens het verwachtingspatroon, wordt het veelal láter als zodanig door de hersenen geregistreerd dan wanneer het onversierd in de koplamp verschijnt.
Dit is ook waarom in het wgenverkeersreglement naar eenheid wordt gestreefd.

Ook is het een valkuil conform het Peltzman effect; http://en.wikipedia.org/wiki/Peltzman_effect.
Meer zichtbaarheidsspul geeft een vals gevoel van veiligheid.

Hang dus niet zomaat van alles op je hond met het idee dat het dier dan gezien wordt.

Overigens, het Peltzman effect gaat over het dragen van veiligheidsgordels en rijgedrag.
Er staat nergens in dit stuk dat het veiliger is om helemaal NIETS te dragen dan IETS (wat verwarrend zou kunnen zijn).
Zou best graag dat onderzoek willen lezen! want interessant is het wel ;-)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 21:53

Action heeft goedkope fietslampjes van 1 euro 29 incl. batterijen.
Lidl en Aldi regelmatig in de aanbieding van die gele hardloop strips met klittemand en met ledlampjes erop.
(4 in een doosje voor 5.99)

Ik gebruik meestal oranje tuig met reflecterende naden.
Met fietsen (hij is nu 12 dus dat doen we niet meer) reflectie hesje aan en lampje eraan.
Verder 1 lampje er boven op en verder gewoon verrektes goed uitkijken waar mijn hond loopt en op
tijd terug roepen als ik auto hoor of zie aankomen.
(idiote gemeentes schijnen losloop tereinen altijd langs de weg te moeten aanleggen.)

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-11 10:16

Ik heb voor onze Berner een zo'n klein ledlampje van de action (een rode en een witte) kost bijna niks en ze zijn waterdicht en gaan vrij lang mee.