Hond komt nooit buiten, wat zou jij doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Barbulet

Re: Hond komt nooit buiten, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 14:46

Wij wonen aan een doorgaande weg waar veel mensen met hun hond lopen.
We zijn vaak vroeg op, of nog laat op. Nog nooit heb ik die hond gezien. Vreemd hè?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:49

ik loop met mijn hond al 's ochtends om 5 uur...

Wie zegt dat die mensen niet eens per dag hun hond uitlaten voor het werk? voor het doen van plasje e.d. hoeven ze niet te lopen natuurlijk.

Denk wel dat het goed is dat je je er mee bezig houd, vrees alleen dat je er weinig aan kan doen, zlefs als ze maar eens per dag met de hond lopen.

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:49

Nou, als je je werkelijk zo belangrijk voelt dat jij hier over iets te zeggen hebt, ga je toch naar die mensen toe om verhaal te halen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:50

TS dat jij ze niet hebt gezien met uitlaten zegt helemaal niets, mijn buren hebben een nieuwe hond, een arendaler, en nee, ik heb em nog nooit gezien en ze hebben hem toch al weer een half jaar :+ Daarbij ben je 14, denk je echt dat je de afgelopen 10 jaar elk moment van de dag hebt opgelet of die hond wel word uitgelaten? Je hebt mensen die om 5 uur al hun hond uitlaten en idd ook savonds laat wanneer jij hoogstwaarschijnlijk al ligt te pitten :)

Daarbij, een hond die slecht ter been is direct inslapen.... sorry maar een hond kan ook heerlijk van zijn oude dag genieten door in het zonnetje te liggen of lekker in de tuin ravotten ;) Bassets zijn naar mijn idee honden die best veel last van hun poten kunnen krijgen na jaren , ze hebben groot lichaam en korte poten, hebben daarbij ook nog veel genetische kwaaltjes, dus het zijn niet de sterkste honden :)

snap dat je het goed bedoelt maar naar mijn idee oordeel je echt veeeeeel te snel, zijn genoeg honden die tevreden zijn met een tuin :)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:53

lifaya schreef:
TS dat jij ze niet hebt gezien met uitlaten zegt helemaal niets, mijn buren hebben een nieuwe hond, een arendaler, en nee, ik heb em nog nooit gezien en ze hebben hem toch al weer een half jaar :+ Daarbij ben je 14, denk je echt dat je de afgelopen 10 jaar elk moment van de dag hebt opgelet of die hond wel word uitgelaten? Je hebt mensen die om 5 uur al hun hond uitlaten en idd ook savonds laat wanneer jij hoogstwaarschijnlijk al ligt te pitten :)

Daarbij, een hond die slecht ter been is direct inslapen.... sorry maar een hond kan ook heerlijk van zijn oude dag genieten door in het zonnetje te liggen of lekker in de tuin ravotten ;) Bassets zijn naar mijn idee honden die best veel last van hun poten kunnen krijgen na jaren , ze hebben groot lichaam en korte poten, hebben daarbij ook nog veel genetische kwaaltjes, dus het zijn niet de sterkste honden :)

snap dat je het goed bedoelt maar naar mijn idee oordeel je echt veeeeeel te snel, zijn genoeg honden die tevreden zijn met een tuin :)

Hehe, eindelijk een keer een normale reactie.. :)
Als zij de hond in 10 jaar tijd nog nooit gezien heeft met uitlaten, ook niet in vakanties o.i.d, lijkt de kans mij zeer groot dat de hond gewoon nooit buiten zijn huis en tuin komt.
Is dat zielig? Nouja.. zielig is misschien een groot woord, maar ik ben van mening dat uitlaten goed is voor de sociale contacten (waar iedere hond van nature behoefte aan heeft, het is nou eenmaal een roedeldier!), om de energie wat kwijt te raken, tegen verveling en om nieuwe indrukken op te doen. Dat kan niet in een tuin.

Dat is mijn bescheiden mening. Zò raar om de TS zo aan te vallen op zoiets. Ze heeft alleen maar het beste met het dier voor. Sinds wanneer is dat verkeerd?

edit: Dat het dier nù een dagje ouder is en geen behoefte meer heeft aan beweging..wil niet zeggen dat hij dat 10 jaar geleden ook niet deed.
Laatst bijgewerkt door Monchou op 11-10-11 15:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 14:54

Maar 10 jaar, nooit zien lopen? Gaat er bij jullie geen belletje rinkelen?
Wel bedankt voor je reactie, en dat je het op een goede manier brengt, echt dankje.

En nee Hhilde, ik voel me niet belangrijk. Niet belangrijker als ieder ander in ieder geval. Ik wil er graag wat van zeggen en vroeg daarvoor tips. Maar ik ben behoorlijk klaar met dit topic, en ik zal dan ook niet meer reageren. Ik heb wel iets aan de tips die er gegeven zijn, bedankt daarvoor!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:56

Zelfs als die hond écht niet uitgelaten wordt vind ik persoonlijk dat nog niet zo'n ramp. Beestje zit niet in een hok en kan buiten.

Inslapen omdat ze slecht ter been zijn is idd wat vergaand. Onze hond is compleet gelukkig met haar dekentje naast de verwarming, aai over de bol en koekje op z'n tijd (ok, veel koekjes als het aan haar ligt). Ze is ook niet slecht ter been, je moet haar zien spurten als ze denkt dat er eten te rapen is of enthousiast rondspringen als een gezinslid binnenkomt. Maar wandelingen vind ze gewoon niet meer interessant. Ik ben de enige die met haar wandelt (wandelde, vermits ik niet meer thuis woon) en ze ging eerder mee om mij een plezier te doen dan omdat ze er zelf echt naar uitkeek.
Beest heeft besloten dat ze snurkend oud zal worden.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 14:58

ElineB schreef:
Op de hoek van onze straat woont een stel wat iets doet met verzekeringen e.d. In ieder geval: Ze hebben een groot huis, grote auto, grote tuin, en dus ook een waakhond. Niets mis mee zou je zeggen. Maar het probleem is dat deze hond nooit buiten komt, ook niet om te plassen of iets. Het is zo'n even op mijn manier gezegd: Worsthond. (Basset geloof ik dat ze heten?) Iedere keer als ik langs hun huis loop wordt mijn hondje helemaal gek van het geblaf. Die arme hond van hun blaft echt bij alles wat langs komt. Omdat, denk ik, dat zijn enige vorm van communicatie is met de buitenwereld, en andere honden.

Even samengevat:
- Hond wordt nooit uitgelaten, dus doet zijn behoeften in de tuin.
- Hond is geloof ik al een dagje ouder, en zit daar maar in die tuin te verpieteren.

Wat zou jij doen? Ik wil er namelijk best op af gaan en er wat van zeggen. Maar aangezien ze niet voor hun hond zorgen denk ik ook dat het niet de áller gezelligste mensen zijn. Maar ik zit er nu wel mee, want ik vind het echt heel erg sneu. Om nou meteen de DB te gaan bellen weet ik ook niet of dat zo'n goed idee is. Iemand een idee?

Waarom moet erbij staan dat dit om een stel gaat dat in verzekeringen zit, een zwembad in de tuin heeft, een Basset en in Den Bosch woont? Zo moeilijk kan het toch niet zijn om even wat langer na te denken en dan zorgvuldig te omschrijven waar je je zorgen over maakt, zonder dat iemand zou kunnen herkennen om welke mensen dit gaat? Ik ben ongetwijfeld hopeloos ouderwets, maar ik vind het op z'n zachtst gezegd tamelijk onbeleefd om al deze details erbij te zetten.

Verder is mij niet geheel duidelijk wat nu precies jouw probleem is. Heb je last van de gedachte dat die hond misschien nooit buiten het huis en de tuin van z'n baasjes komt? Dan ga je aan die baasjes vragen of dat zo is. Als je dat niet durft heb je kennelijk niet genoeg last van die gedachte.
Heb je er last van dat jouw hond 'helemaal gek gek wordt van het geblaf'? Dan loop je voortaan een andere route of je leert jouw hond het geblaf te negeren.

Mocht je besluiten om eens bij deze mensen aan te bellen, begin dan met te bedenken wat je allemaal niet zeker weet voordat je ongevraagd gaat uitleggen hoe zij met hun hond horen om te gaan volgens een buurmeisje dat ze nog nooit gesproken hebben. Je weet immers niet zeker of deze hond ooit buiten komt, je weet niet zeker of de hond al een dagje ouder is, je weet niet of het dier gezond is, je weet amper wat voor hond het is. Ik zou in elk geval iets anders zeggen dan "goedemiddag, ik ben Eline, ik heb nogal wat vooroordelen tegen rijke mensen en ik vind dat u uw hond, die ik nog nooit van dichtbij gezien heb, verwaarlooost. En daarom heb ik op internet aan mensen die ik niet ken en u al helemaal niet, gevraagd wat ik moest doen".

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:00

lifaya schreef:

_/-\o_

caroline_max

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:01

Mijn hond woont toevallig op een boerderij, en wij hebben genoeg grond. Maar de hond mag daar juist
absoluut niet komen ivm een parasiet die hij zou kunnen dragen (en waardoor koeien hun kalf vergooien). Zo mag hij ook niet zonder toezicht in de stallen komen, waardoor de hele dag lekker hectares afrennen dus niet echt een reeël beeld is van de 'boerderijhond'.
Dit is bij heel veel boeren zo hoor. Mijn hond heeft beschikking over de achtertuin (afgezet en wel) en hij komt gewoon in huis. Af en toe ligt ie weleens voor de stal, of mag hij mee de stal in, maar nooit zelfstandig. Wij wandelen vrijwel nooit met hem omdat hij inmiddels 11 jaar is, artrose heeft en gewoon lekker geniet van zijn oude dag. Hij vermaakt zich opperbest hier, krijgt zat (teveel haha) aandacht en is volgens mij echt niet ongelukkig.

Een basset van meer dan 10 jaar zal in een mindere conditie zijn dan mijn ex-sporthond , dus ik geloof best dat die maar weinig wandelingen nodig heeft. Misschien kun je eens aanbellen en ernaar vragen? Misschien mag je dan zelf wel met de hond uit als je dat leuk vindt?

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:10

Lieve lieve LIEVE TS! Beter ;) ?

Mijn hond wordt ook nog om half 2 s'nachts uitgelaten.. Zijn volgende ronde is rond 6en weer.. Dan lig jij vast en zeker nog te maffen...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:10

Wat voor de een een goede manier is niet die van een ander.
Er zijn genoeg honden die idd niet verder komen dan een tuin of erf.
Of dat dan ook persé slecht is voor de hond lichamelijk gezien? Dat denk ik niet.
Wij vinden het heel leuk als onze hond(en) contact maakt met andere honden en samen kunnen spelen echter is elke hond daar ook weer niet van gediend.
Ik kan me voorstellen dat het niet jou manier is van een hond houden, maar om nu direct te roepen hij wordt niet uit gelaten.. Wie weet lopen ze wel de andere kant op en lopen ze op andere tijden waarop jij weg bent, niet uit het raam kijkt of wat dan ook

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:15

Het is een waakhond, die blaft ;)
Je zegt dat alles heel groot is, dus waarom niet?
Sorry, maar ik begrijp het precieze probleem niet :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:16

Tja, ik heb een ex-collega met twee maltezer leeuwtjes die ook nooit buiten komen. Alleen in de (grote) tuin en binnen.
Tuurlijk is wandelen voor je hond heerlijk maar of ze het nou zo slecht hebben?
Er zijn ook genoeg katten die binnenshuis leven en nooit de kans krijgen om op een muis te jagen of achter een vogel aan te rennen.
Ik zou me er in ieder geval geen zorgen om maken als de hond verder goed verzorgd is.

Verder nog een kleine opmerking over je OP: vind het nogal een vooroordeel dat iemand die zijn hond misschien niet uitlaat ook niet aanspreekbaar of gezellig zou zijn. ;)

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:21

Hond van vroeger lieten wij overdag ook niet meer uit. Was uit het asiel gehaald en werd heel agressief naar mannen toe.. Had een keer een politieagent gebeten. S'avonds en s'morgens vroeg, wanneer er bijna niemand meer op straat was gingen we wel een heel end met het dier lopen.
S'middags moest hij het maar in de tuin doen.

Advies van de DA was om naar een hondenpsycholoog te gaan. Dit hebben we ook gedaan :j .

Dus. Wat Upendo je al probeerde duidelijk te maken.......................................

Oordeel niet over dingen als je er geen volledig verhaal bij hebt ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:36

ElineB schreef:
Maar 10 jaar, nooit zien lopen? Gaat er bij jullie geen belletje rinkelen?
Wel bedankt voor je reactie, en dat je het op een goede manier brengt, echt dankje.

En nee Hhilde, ik voel me niet belangrijk. Niet belangrijker als ieder ander in ieder geval. Ik wil er graag wat van zeggen en vroeg daarvoor tips. Maar ik ben behoorlijk klaar met dit topic, en ik zal dan ook niet meer reageren. Ik heb wel iets aan de tips die er gegeven zijn, bedankt daarvoor!

10 jaar, nooit zien lopen.

Even denken, jij bent 14, - 10 = 4 jaar oud was jij dus toen de hond daar kwam wonen? Toen hield ik ook al de hele buurt in de gaten ja :j Stel nou, dat jij de laatste maanden eens na bent ga denken van, heb ik die hond ooit buiten gezien? Is niet een reëel beeld he?
Maar ik zou zeggen, als jij je nu, na 10 jaar dat die hond al dat leefpatroon heeft, jij je in eens bedenkt dat die hond zielig is, bel aan en vraag verhaal.
Buiten dat om, 10 jaar, als die hond ook al zou is en het is een basset, niet verwonderlijk dat hij niet meer naar buiten gaat.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-11 15:49

Hier reageer ik even op: Ik ben niet de enige die in huis woont hè? Ik heb ook gewoon zo iets als ouders, zus etc. Dus ben heus niet de enige die hem nooit heeft gezien. ;)

Ik heb een mod ge-PBt, want hier mag een slotje op. Wat ben ik blij dat mijn hond wél lekker naar buiten gaat!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 15:53

Zolang die hond er verder goed gevoed uit ziet zou ik niks doen. Ik vind het ook sneu hoor als een hond hele dagen alleen, zonder maatje, in een tuin zit het is toch een roedeldier hè.
Laten we hopen dat hij s'avonds lekker bij de baas op de bank mag. :)

Gilalh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:12

Ik zal nu wel op mijn donder krijgen....
Wij hebben twee honden die altijd de vrijheid hebben in de tuin. Spelen de hele dag in de tuin en slapen in de schuur in een bench. Onze honden zijn heel erg vrolijk en enthousiast. De kinderen spelen dagelijks met ze(door de tuin). Gelukkig hebben we een tuin van 2000m2. Oh ja, ze blaffen naar alles wat voorbij komt, ben ik blij om want er wordt de laatste tijd veel ingebroken in de buurt en ik laat ze NIET uit.

Ik denk dat mijn honden het beter hebben dan sommige paarden hier op Bokt. Die beesten staan 23/7 op stal en mogen er een uurtje uit om te rijden, en dan maar hopen dat ze een keer in het bos komen als de eigenaar het durft! Dus die hond waar jij het over hebt heeft het beter dan heel wat paarden in nederland!!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:17

ElineB schreef:
Hier reageer ik even op: Ik ben niet de enige die in huis woont hè? Ik heb ook gewoon zo iets als ouders, zus etc. Dus ben heus niet de enige die hem nooit heeft gezien. ;)

Ik heb een mod ge-PBt, want hier mag een slotje op. Wat ben ik blij dat mijn hond wél lekker naar buiten gaat!

Ik heb een hond die niet met reuen kan, daarnaast kan hij geen grotere afstanden lopen.
Een beetje scheumen om het huis gaat prima, maar een stuk lopen gaat niet. Dan loopt hij de volgende dag letterlijk op 3 poten.
En hij ligt liever binnen dan dat hij naar buiten moet. Als het regent gaat hij 2x (hooguit 3x) uit zichzelf naar buiten.
Hem doe ik er echt geen plezier mee om buiten met hem te gaan wandelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 16:29

Gilalh schreef:
Ik zal nu wel op mijn donder krijgen....
Wij hebben twee honden die altijd de vrijheid hebben in de tuin. Spelen de hele dag in de tuin en slapen in de schuur in een bench. Onze honden zijn heel erg vrolijk en enthousiast. De kinderen spelen dagelijks met ze(door de tuin). Gelukkig hebben we een tuin van 2000m2. Oh ja, ze blaffen naar alles wat voorbij komt, ben ik blij om want er wordt de laatste tijd veel ingebroken in de buurt en ik laat ze NIET uit.

Ik denk dat mijn honden het beter hebben dan sommige paarden hier op Bokt. Die beesten staan 23/7 op stal en mogen er een uurtje uit om te rijden, en dan maar hopen dat ze een keer in het bos komen als de eigenaar het durft! Dus die hond waar jij het over hebt heeft het beter dan heel wat paarden in nederland!!

ik laat mijn honden ook niet uit,en ze komen nieteens in huis...

princesmax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:22

TS: wat ik zou doen? ik zou naar die mensen gaan en dan eerst navragen of ze de hond wel uitlaten, want zoals iedereen hier al zegt laat iedereen zijn hond op een ander tijdstip uit. Het is niet slim om zoiets op bokt te zetten als je het niet eens zeker weet.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 19:28

helaas doet de DB hier niets aan als de hond maar een droge slaapplaats heeft en altijd water en op tijd voer. Je zou een info folder over honden in de bus kunnen gooien of vragen waarom de hond altijd in de tuin zit. Maar of ze dat waarderen?
Ken hier in de buurt ook mensen waar over geklaagt wordt omdat ze hun hond maar 2x 10 minuten uit laten. Echter die mensen zien dus gewoon niet dat elke dag de hond in de auto gaat en dat ze dan zeker 1 á 2 uur gaan wandelen elke dag weer.

Maar je hebt ook honden die zo verpest zijn qua gedrag (kan het niet anders benoemen) dat ze gewoon de straat niet op durven en dus in de tuin wel een grote bek hebben maar zodra ze buiten de tuin komen het liefst onder de grond zakken. zo'n hond doe je dus geen plezier met uitlaten tenzij je er veel werk van maakt en veel mee om gaat.

liesjecryos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 20:12

caroline_max schreef:
Mijn hond woont toevallig op een boerderij, en wij hebben genoeg grond. Maar de hond mag daar juist
absoluut niet komen ivm een parasiet die hij zou kunnen dragen (en waardoor koeien hun kalf vergooien). Zo mag hij ook niet zonder toezicht in de stallen komen, waardoor de hele dag lekker hectares afrennen dus niet echt een reeël beeld is van de 'boerderijhond'.
Dit is bij heel veel boeren zo hoor. Mijn hond heeft beschikking over de achtertuin (afgezet en wel) en hij komt gewoon in huis. Af en toe ligt ie weleens voor de stal, of mag hij mee de stal in, maar nooit zelfstandig. Wij wandelen vrijwel nooit met hem omdat hij inmiddels 11 jaar is, artrose heeft en gewoon lekker geniet van zijn oude dag. Hij vermaakt zich opperbest hier, krijgt zat (teveel haha) aandacht en is volgens mij echt niet ongelukkig.

Een basset van meer dan 10 jaar zal in een mindere conditie zijn dan mijn ex-sporthond , dus ik geloof best dat die maar weinig wandelingen nodig heeft. Misschien kun je eens aanbellen en ernaar vragen? Misschien mag je dan zelf wel met de hond uit als je dat leuk vindt?

Zelfde verhaal hier.
Onze hond heeft het hele erf maar invb Neospora willen hem niet in de wei of stal.
En de hele dag krijgt ie aandacht en zijn beweging op het erf.
En hij is echt super gelukkig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-11 21:15

Idd, de hond zélf uitlaten! :)