Aquariumstofzuiger

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Re: Aquariumstofzuiger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 17:16

Toch neem je wel een risico zonder pomp. Ik zou het niet aandurven, met mijn grote vervuilers. :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:27

het is nog nooit zo goed gegaan.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-11 19:05

Heb je een koudwater aquarium of tropisch?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 21:02

Zonder pomp kan wel, als je vissen houdt die van stilstaand water houden :j Die in de natuur ook overleven in poeltjes.

Maar goed, ik ben eerder voor een pomp; mijn vissen hebben stromend water nodig en scheelt schoonmaakbeurten :P

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 07:15

Ik heb een koudwater bak.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 13:24

Jaa volgens mij scheelt dat nogal.. In een vijver bijvoorbeeld hebben de meeste mensen ook geen pomp :)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:16

Een stofzuiger moet je niet aan beginnen, mensen maken daar vaak de bodem mee schoon, domste wat je kunt doen :j

Gewoon het water aan het oppervlak afhevelen, niet vanaf de bodem.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-11 14:18

Maar wat doe je dan met de drolletjes?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 14:38

Gewoon laten liggen :j

Plantenresten, poep en andere troepjes zijn erg belangrijk voor je planten, jonge vis en het stimuleerd natuurlijk gedrag omdat vooral bodemvissen (maar ook andere vissen) opzoek gaan naar al het eetbare op de bodem.

Ik maakte vroeger de bodem helemaal schoon, tot ik een keer een huiskeuring had en de keurmeesters kwamen en ik in alle spanning vergeten was de bodem schoon te maken. Ik zei dat en 1 van de mannen zei dat je het júist moet laten liggen omdat het zo belangrijk is.

Vanaf dat moment heb ik het niet meer gedaan en ik had constant jonge vis, vissen werden stokoud, en heb vissen gekweekt in die bakken waarvan anderen het niet voor elkaar kregen. Waterwaarde's waren altijd goed, en ziekte's hadden ze zelden.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 16:59

Ik ben wel voor bodemafhevelen; helemaal voor beginners:
Plantentroep verrot, poep etc. zorgen alleen maar voor giftige nitriet als je het te lang laat liggen.Mijn bodemvissen moeten juist een schone bodem hebben; ze eten echt geen poep :n (spugen het direct uit) Wel etensresten ruimen ze op (en dode vissen, die kun vaak wel laten liggen omdat vissen het opeten of garnaaltjes. Smakelijk is het niet haha)
Het zou mogelijk wel lukken bij sterke vissen (of vissen die dus gewend zijn aan leven in een poeltje) én een goede, krachtige pomp; want daar haal je immers het meeste troep mee uit het water. Dat vind ik zelf toch wel het belangrijkste dat je pomp efficient genoeg is :j

Koudwaterbak kan overigens net zoveel troep geven, niet vergelijkbaar met een vijver (veel groter volume. Want de meeste indoorgoudvis wordt veel te krap gehouden. Terwijl onze goudvissen buiten 2,5 bij 3 meter hebben+0.75 m diep.). Zelfs daar hebben wij een krachtige pomp op zitten; onze goudvissen zijn ellendig als het gaat om troep :P

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:06

Ik weet niet of je grind op de bodem van je aquarium hebt. Maar wat ik altijd deed met mijn schildpadden aquarium daar zat geen grind in. Maardaar haaldeik alle nep planten en grote stenen uit om schoon te maken en maakte ik met ene borsteltje de binnenkant van het glas schoon en daarna pakte ik een tuinslang. Stopte 1 stuk in het water en de andere kant liet ik hangen in emmer en zoog ik aan de eene kant en zodra het water begon te stromen ging ik met de kant die in het water hing over de bodem van mijn aquarium en die zoog al het alg en zand op. En ik kan je vertellen dat werkt 10 keer beter dan zo n stofzuiger en zo gaat meteen het vieze water eruit en kan je er weer schoon water bij in doen. Als je grof grind er in hebt liggen wil het denk ik ook wel met zo n slang. Maar de kleine grind steentjes zuigt hij wel op maar dat doet zo'n stofzuiger ook

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:43

vuurneon schreef:
Ik ben wel voor bodemafhevelen; helemaal voor beginners:
Plantentroep verrot, poep etc. zorgen alleen maar voor giftige nitriet als je het te lang laat liggen.Mijn bodemvissen moeten juist een schone bodem hebben; ze eten echt geen poep :n (spugen het direct uit) Wel etensresten ruimen ze op (en dode vissen, die kun vaak wel laten liggen omdat vissen het opeten of garnaaltjes. Smakelijk is het niet haha)
Het zou mogelijk wel lukken bij sterke vissen (of vissen die dus gewend zijn aan leven in een poeltje) én een goede, krachtige pomp; want daar haal je immers het meeste troep mee uit het water. Dat vind ik zelf toch wel het belangrijkste dat je pomp efficient genoeg is :j

Tja, de meningen verschillen nogal als het om vissen houden gaat.

Ik had vissen die met de kleinste waardeschommeling op hun rug lagen. Ze mochten niet samen gehouden worden, kweken was onmogelijk, en ontzettend veel verversen en een sterke pomp.

Ik heb zelf 2 exemplaren bij elkaar gezet én met succes want kort daarna had ik jongen. En nouja je hebt gelezen hoe ik ze hield ;)

Ben ondertussen ''gestopt'' met m'n hobby.. nouja ik ben van in de 20 bakken naar 4 bakken gegaan, maar ik zou het weer precies op dezelfde manier doen als ik gedaan heb. Gewoon zélf kijken hoe het goed gaat. En als het goed gaat, dan niks meer veranderen.

Wat ik dus ook als advies aan TS geef; Als je aquarium nu goed loopt, blijf er dan vanaf :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-11 17:53

Dat zeker! Hoe minder je aan de bak gaat prutsen, des te beter het voor het evenwicht is.
En als je wel gaat prutsen, alles gelijk in 1 keer doen (bv nieuwe plant erin zetten en dan ook gelijk even water verversen/pomp). Niet verspreiden over dagen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-11 13:21

Jaa maar ik heb nog geen aquarium. Ik ben alleen ff aan het inventariseren wat ik allemaal nodig heb.