Waarom houden sommige mensen hun konijn alleen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:26

Het feit is dat het maar zeldzaam voor komt dat een konijn niet te koppelen is, maar dat zo'n 80% van de mensen die zijn konijn alleen heeft zitten zegt dat zijn/haar konijn echt niet te koppelen is....
Dan ligt het echt aan de koppelactie zelf, of mensen die denken dat vrouwtje + vrouwtje of man + man goed gaat... of geen neutrale omgeving of mensen die denken dat het goed is om ze met tralies er tussen aan elkaar te laten wennen.. etc.
Als opvangen ze ook gewoon kunnen koppelen en dat zeldzaam fout gaat, dan weet je waar het aan ligt.

En nee dit gaat niet over oude konijnen, of over vroeger toen je 5 was.. :+
Dit gaat over nu, met de mogelijkheid om alle informatie van internet af te halen, ervarinegn van andere mensen, opvangen etc.
En dan zelf bij bokkers zitten er nog zoveel konijnen alleen.... denk je dat je bij grote dierenvrienden bent.
Niet iedereen zit in een uitzonderlijke situatie, sterker nog, de meesten niet.
Maar sommige vinden een halfuur met de auto al te ver....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:26

MamboBeach schreef:
Wij hebben 1 cavia apart zitten en 1 konijn. Dit komt omdat wij hierna geen dieren meer willen, althans geen konijnen en cavia's meer...

Dat is dus een reden om er nu 1 van ieder te hebben, misschien niet zo leuk maar anders blijf ik deze dieren houden.

Een hele simpele oplossing is hier daarvoor al gegeven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:28

Dit is dus eigenlijk de reden dat ik graag een bijbaantje zou willen in een dierenwinkel. En de wereld van de kleine knaagdieren weer een stukje beter maken :P

Sowieso snap ik ook niet dat mensen die een nestje hebben, de konijntjes alleen verkopen. Als je een nestje hebt dan moet je je er toch haast wel in verdiept hebben, of ben ik nu gek? Dat konijntje is mijn vader op gaan staan, dus zo lang is hij niet alleen geweest.. Maar goed, offtopic

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:29

passieAppel schreef:
Jeanine93 schreef:
Ik heb ook een konijn gehad (dwerg) altijd binnen gezeten, in zijn eentje. Beestje was echt niet ongelukkig hoor :n Hij heeft een super leven gehad, nooit echte problemen gehad, liep altijd rond door het huis en is bijna 13 jaar geworden. Konijnen kunnen best alleen gehouden worden, mits ze binnen staan vind ik. Buitenkonijnen verdienen wel een maatje omdat ze dan automatisch minder aandacht krijgen.

Hier ben ik het niet mee eens :n
Nee, gelukkig geen echte problemen gehad! Gelukkig dacht hij er ook zo over...

Oke dan is ie bijna 13 jaar geworden van ellende dan?? :roll:

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:32

Air schreef:
MamboBeach schreef:
Wij hebben 1 cavia apart zitten en 1 konijn. Dit komt omdat wij hierna geen dieren meer willen, althans geen konijnen en cavia's meer...

Dat is dus een reden om er nu 1 van ieder te hebben, misschien niet zo leuk maar anders blijf ik deze dieren houden.

Ik vraag niet om een oplossing hoor. Ik zeg gewoon zoals het is. :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:33

Hoezo zou een dier wat ongelukkig is niet oud kunnen worden?
Zie je ook bij manegepaarden hoor... denk niet dat een paard gelukkig is wanneer het 24/7 op stal staat, last van zijn rug heeft en dodelijk saai rondjes in de bak moet lopen....
Een hoge leeftijd heeft niet direct met geluk te maken.

Daarnaast, misschien was je konijn wel 15+ geworden als ie wel met een maatje had gezeten.

Maar ik vind het raar dat je jezelf geen fout wil toekennen maar liever weer 1 konijn neemt.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:35

MamboBeach schreef:
Air schreef:

Maar het IS niet zo. Want er zijn oplossingen, maar die WIL je niet.
Jij stelt het als een feit dat je dan deze dieren blijft houden... is dus gewoon onzin :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:35

Als zij maar 1 konijntje wil is dat toch iemand zijn of haar ding? We kunnen iemand niet opdringen er overal 2 van te nemen, ook al is dat beter en fijner voor het dier.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:37

Air schreef:
MamboBeach schreef:

Maar het IS niet zo. Want er zijn oplossingen, maar die WIL je niet.
Jij stelt het als een feit dat je dan deze dieren blijft houden... is dus gewoon onzin :)

Ik weet denk ik zelf wel hoe het werkt en heb je advies niet nodig. :)
Natuurlijk blijf je dan wel dieren houden en dat wil ik juist niet meer. Tja, of als de 1 dood is, de ander laten slachten. Dat zou inderdaad nog een oplossing zijn ja. :j

XNienke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:39

3 jaar geleden 2 konijnen gekocht..
1 was zowiezo een vrouwtje: stamper
2 was waarschijnlijk ook een vrouwtje: flappie..

een half jaar is dat goed gegaan alleen toen we terugkwamen van vakantie toch babytjes, haha vond ik niet erg hoor :D .
naar de dierenarts geweest en flappie was het vrouwtje en stamper het mannetje _-:( (slechte dierenwinkel)

stamper terug naar de winkel gedaan, 2 jonge konijntjes weggegeven aan mijn nichtje en 1 aan de buren.. 1 zelf gehouden.

dus mama en 1 kleintje in een nieuw hok gedaan en na 2 jaar is het kleintje overleden..
mama zit dus nu alleen in een hok ;(

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:39

ik voel me nu heel slecht, want ik heb mijn konijn ook al 6 jaar alleen.

Nijntje (zo heet ze) is niet agressief en knuffelt graag. Ze zit dagelijks op schoot, weet precies wanneer en wie haar voert en " vraagt" er dan ook om. Ze loopt overdag in een ren op gras en zit 's avonds in de woonkamer. Ze heeft een speelbal, waar ze meestal een hele avond mee rond loopt in haar hok en mijn vriend gek maakt, want de tv is amper te verstaan. Als ik in de zomer naar mijn ouders ga, neem ik haar mee en mag ze spelen met de konijnen van mijn ouders, maar dat vindt niets. Ze gaat zielig in een hoekje zitten en als er een in de buurt komt rent ze heel hard weg en verstopt ze zich. Ik heb dus niet het idee dat ze zielig is, eenzaam is. Momenteel is Nijntje 8 jaar en volgens mijn DA super gezond.

De reden dat ze alleen is, omdat ik haar heb gekregen van mijn oom en die is broodfokker. Die fokt als een gek konijnen en houdt ze 1 per hokje. Nijntje heeft te lange oren volgens het rasstamboek, dus wilde mijn oom er niet mee fokken en ze was ook niet te verkopen, dus ze afgemaakt worden. Ik heb haar toen mee naar huis genomen. Ze kent geen konijnen via de trailies en omdat ik heel veel weg ben durf ik er geen ander konijn bij te zetten, want wat als ze gaan vechten als ik er niet ben.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:40

Het is naar mijn idee vooral onwetentheid..
Mensen moeten veel beter voorgelicht gaan worden, te beginnen bij dierenwinkels waar mensen een konijntje kopen omdat hun kind dat zo leuk vind! (voor 2 dagen).

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:41

Mensen moeten eens ophouden zo egoistisch te zijn in zo iets makkelijks.
Verandering komt er niet met je stil houden of zeggen dat 1 konijn houden wel kan.

Het is duidelijk dat je dit topic niet gelezen hebt MamboBeach, want er is hier een hele andere oplossing genoemd.

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:43

Air schreef:
Hoezo zou een dier wat ongelukkig is niet oud kunnen worden?
Zie je ook bij manegepaarden hoor... denk niet dat een paard gelukkig is wanneer het 24/7 op stal staat, last van zijn rug heeft en dodelijk saai rondjes in de bak moet lopen....
Een hoge leeftijd heeft niet direct met geluk te maken.

Daarnaast, misschien was je konijn wel 15+ geworden als ie wel met een maatje had gezeten.

Maar ik vind het raar dat je jezelf geen fout wil toekennen maar liever weer 1 konijn neemt.

Als ie echt ongelukkig was geweest, had ie dat echt wel uitgestraald of in gezondheid of gewoon in zijn karakter. Ga alsjeblieft hier niet beweren dat ik mijn konijn ongelukkig heb gemaakt. Hij was in de familie sinds ik 4 was, en hoorde bij ons als familie. Ben er nog steeds kapot van dat ie er niet meer is. Ga mij niet vertellen wat ik wel en niet had moeten doen. Kan me hier echt boos om maken en heb een rotdag gehad dus nu al helemaal.
Dus nee, ik blijf erbij dat ik geen fout heb gemaakt zowel ik als mijn ouders. En wie zegt dat ik weer een konijn neem? Niemand kan hem vervangen. Stop met lekker vroeg conclusies trekken zeg. Gatverdamme, al die mensen die hier allemaal denken te weten hoe mijn konijn zich voelde.

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:47

love_western schreef:
EvaC schreef:
Tsja, mijn dwergje zit ook alleen binnen. Het leek eerst fantastisch te klikken met haar vriendinnetje tot ik op een avond kwam voeren en haar hele billetje bloot lag. Vriendinnetje heeft haar de hele dag aangevallen, waarom? Geen idee!

Dwergje is naar de dierenarts gegaan en is helemaal opgeknapt, maar zit nu wel alleen binnen. Voor het vriendinnetje buiten hebben we een vriendje uit het asiel gehaald en samen zijn ze heel gelukkig.

Mijn binnen nijntje los door het hele huis, mits wij thuis zijn. Ik merk niet aan haar dat ze het erg vindt, ze is niet agressief o.i.d. Naar mijn idee is ze echt een einzelganger.

Is je dwergje een vrouwtje :)

Ja, dat is ze. Wat dan?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:47

Ik wil straks een nestje fokken met onze Thrianta's er komt dan een duidelijke informatieve site en ook als eis dat de konijnen niet alleen komen te zitten. Vindt dat erg belangrijk.

Ben kweker van grasparkieten en daar zie je ook veel onwetenheid. Daarvoor heb ik ook een informatieve site gemaakt en ookl bijvoorbeeld dat ze alleen per 2 mogen. Dat werkt erg goed. Er is zoveel onwetendheid.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:48

H_Nalanta schreef:
Het is naar mijn idee vooral onwetentheid..
Mensen moeten veel beter voorgelicht gaan worden, te beginnen bij dierenwinkels waar mensen een konijntje kopen omdat hun kind dat zo leuk vind! (voor 2 dagen).

Deels ontwetendheid, maar in dit topic kan je ook weer zien dat mensen hun fouten liever niet toegeven of allerlei excusen geven waarom ze dan volgens zichzelf geen 2e konijn hoeven te nemen.

Niets kan een maatje voor een konijn vervangen.

Jeanine93: Wij moeten ruiken dat je een rotdag hebt? Dat heeft hier natuurlijk niks mee te maken :+
Als je toen 4 was hadden je ouders beter geinformeerd moeten worden, maar ik zie nu even niet in waarom je dit niet tot je wil nemen?
Ben je er echt heilig van overtuigd dat een konijn alleen net zo gelukkig is als 2 matchende konijnen bij elkaar? En wat kan volgesns jou dan dat maatje vervangen?

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:49

EvaC schreef:
love_western schreef:
Is je dwergje een vrouwtje :)

Ja, dat is ze. Wat dan?

Vrouw + vrouw gaat zeer vaak fout... Iets wat je hier ook al kan lezen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:50

Deels ontwetendheid, deels desinteresse, deels gemakzucht.
Het is mijn grote frustratie en ik kan er niet zo goed mee om gaan.
Ik heb al jaren zoveel excuses gehoord, en ik kan het gewoon niet zo goed van me af zetten.

Wilawander

Re: Waarom houden sommige mensen hun konijn alleen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:51

Valt mee hoor. Mijn 4 dames gaan prima samen. :)

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:52

Ik heb nu nog maar 1 konijn een gecastereerde ram. Zijn maatje heb ik moeten inslapen 1.5 week geleden door ouderdom..
Deze konijn is ook al op leeftijd. Kan ik hier zo een andere konijn bijzetten? Maakt het uit of het een ram of voedster is.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:53

Air schreef:
Als opvangen ze ook gewoon kunnen koppelen en dat zeldzaam fout gaat, dan weet je waar het aan ligt.

Ik heb het bij 3 opvangen geprobeerd, nergens is het gelukt... Ja, 1x en ik ben dus na de dood van dat konijntje ook teruggegaan naar die opvang. Helaas lukte het toen niet meer. Ja, dan weet ik waar het aan ligt.

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:56

Ik heb een vorig jaar een half jaar mijn (toen acht jarige) konijn alleen gehad omdat haar zusje was ingeslapen en ik nog geen nieuw konijn had. Ze zag er helemaal niet zo ongelukkig uit maar toen ik vervolgens een konijn (van 3) uit de buurt had overgenomen en gecastreerd, toen was leefde ze toch wel weer helemaal op. Dus als je konijn alleen zit en hij maakt geen ongelukkige indruk dan hoeft dat niks te zeggen, want wie weet straalt hij/zij met een vriendje/vriendinnetje nog veel meer.

Edit: Mijn konijn is dus op latere leeftijd gekoppeld aan een gecastreerd mannetje nadat ze 8 jaar lang met haar zusje had gezeten, en het koppelen heeft nooit problemen opgeleverd.
Laatst bijgewerkt door MerelxG_R op 10-10-11 17:58, in het totaal 3 keer bewerkt

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:56

Air schreef:
Jeanine93: Wij moeten ruiken dat je een rotdag hebt? Dat heeft hier natuurlijk niks mee te maken :+
Als je toen 4 was hadden je ouders beter geinformeerd moeten worden, maar ik zie nu even niet in waarom je dit niet tot je wil nemen?
Ben je er echt heilig van overtuigd dat een konijn alleen net zo gelukkig is als 2 matchende konijnen bij elkaar? En wat kan volgesns jou dan dat maatje vervangen?

Nee, dat hoef je niet te ruiken want dat kun je niet maar ik reageer nu gewoon anders en kan me er nu wat bozer om maken dan normaal.
Ik wil het allemaal best tot me nemen en kan me voorstellen dat konijnen het liefst samen worden gehouden maar ga niet beweren dat mijn konijn ongelukkig was want dat kun jij natuurlijk niet weten en daar gaat het mij om. Ons konijn was gelukkig en ja dáár ben ik heilig van overtuigd, hij was als een hondje voor ons. Honden kunnen ook alleen gehouden worden omdat ze bij het gezin leven, ons konijn ook. Zullen vast weer mensen komen die weer wat op of aanmerkingen hebben, die mensen heb je helaas altijd. Maar ik weet hoe mijn konijn was en als mensen gaan beweren over internet alles beter te weten, komt alles weer boven en daar maak ik me echt boos om dan.

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-11 17:58

Had vroeger ook mijn konijn alleen zitten, had wel een vriendinnetje in de buurt ( we liepen vaak samen met de nijnen of namen ze mee naar elkaars huis)
Hij zat eerst samen met een cavia, alleen dat ging helaas niet goed, achteraf hoort dat ook niet, maar goed was ook maar een kind weet ik veel.

Nijn heeft pas veel later 2 vriendinnen gekregen.

Heb op dit moment een cavia alleen zitten, zijn vriendje is overleden en heb nog geen geschikt vriendje gevonden helaas.