Het grote hondenmeeneemhulpmiddelonderwerp.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 12:34

liedje89 schreef:
Ik snap trouwens de mensen niet die zeggen dat ze niets anders gebruiken dan halsband en riem. Is echt alles waar je met de hond heen gaat binnen loopafstand. Of tellen jullie de auto gewoon niet mee :o?

Niet op reageren Liedje.
Het is gewoon niet relevant.
Ik heb het heel duidelijk in de onderwerpopener aangegeven wat het onderwerp is.
Niemand is zó leesgehandicapt dat dit niet helder is, dus het is gewoon boze opzet; valsewijven.
Leonoor let liever op fotos, dus gewoon niet op reageren allemaal.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-10-11 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 12:40

RedPassion schreef:
Hoe doen anderen dat? En moet hij dan uiteindelijk op de achterbank of op de bijrijdersstoel?

Achter de achterbank of met een speciale veiligheidsgordel aan een tuigje op de achterbank.
Je kan de veiligheidsgordels bij elke dierenwinkel kopen voor een dról. Ik heb een vrolijk knalrode en een even rood tuig.
Staat ook goed bij de zwart met veel rrróód overtrekken die weer bij de *\o/* bij de signaalrode manga figuur op de zijkant passen :D

Op de bijrijdersstoel is niet inherent veilig omdat de hond aan twee kanten van de gordelbevestiging kán gaan, dus ook onverhoopt bij jou op schoot. Op de achterbank is dat uitgesloten.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:03

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:18

Onze hond heeft zo'n standaard autotuig van de dierenwinkel (is ook gemaakt van het zelfde materiaal als een autogordel) Maar bij kleine stukjes heeft ze ook wel eens haar gewone tuigje om. (Onze hond draagt nooit een halsband). Die van ons zit op de achterbank want past niet (handig) op de voorstoel en ik hoef eerlijk gezegd ook geen hond die ineens voor/achter/onder/tussen mijn versnellingspook en/of handrem zit tijdens het rijden.
Maar ja als je een paar maten kleiner hebt als die van ons (hond niet de auto :P ) dan kan ik me voorstellen dat de voorstoel ook wel kan als je de riem een beetje kort zet.

Hondje van een vriendin van mij heeft trouwens letterlijk een rijtuigje soms want gaat heel vaak mee met paard en wagen. Nu is dat niet echt om ergens te komen maar de hond vind het wel leuk en als we in het bos gaan mennen wandeld hij vaak wat mee als we stappen of thee pauze houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 13:53

liedje89 schreef:
Maar ja als je een paar maten kleiner hebt als die van ons (hond niet de auto :P ) dan kan ik me voorstellen dat de voorstoel ook wel kan als je de riem een beetje kort zet.

De bevestiging zit nu eenmaal links van de bijrijdersstoel dus als de hond op de stoel kan zitten, kan die aan de andere kant zitten. Dat gaat goed tot het niet goed gaat :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 13:56

Huertecilla schreef:
Niet op reageren Liedje.
Het is gewoon niet relevant.
Ik heb het heel duidelijk in de onderwerpopener aangegeven wat het onderwerp is.
Niemand is zó leesgehandicapt dat dit niet helder is, dus het is gewoon boze opzet; valsewijven.

Je wilt graag weten watvoor auto wij rijden?
Nou dat mag ook wel hoor, maar ik dacht dat het om de hond ging.
Mercedes C220 wagon in donkerblauw:
Afbeelding

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 14:11

Goed gekozen slagzin:

´Take your best friend with you...´ ; http://www.bikesandtrailers.com/Compone ... 94_500.jpg

en dat vat gelijk de onderliggende gedachte van een hondenmeeneemhulpmiddel weer.
Het is een hulpmiddel om de hond mee te nemen voorbij de grenzen van te hondenpoot; welke grenzen dan ook.
Wij hebben drie generaties zijspan gereden uitsluitend en alleen opdat de honden mee konden.
De motorfiets telt niet; dat was gewoon ons voertuig. Het zijspan was het hulpmiddel om de honden mee te nemen. Daar zijn later de doggles voor uitgevonden. Wij gebruikten bij slecht winterweer de vliegeniersbril met ´gebroken´ glazen http://3.bp.blogspot.com/_eQJLDuRP_qI/S ... ggles2.jpg
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 08-10-11 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Re: Het grote hondenmeeneemhulpmiddelonderwerp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:18

Sjah helaas heb ik dat allemaal niet nodig.
Als we dichtbij gaan wandelen we of loopt ie naast de fiets, gaan we verder weg dan gaat ie mee in de auto.
Dus meer dan halsband en riem en evt. de auto of fiets heb ik niet nodig.

Overigens zag ik dat HC ergens een foto plaatste van een klein wit harig hondje met een jasje aan in een kruiwagen. Ik heb jou in andere topic's meermalen horen zeggen dat je zo'n jasje niets vind tenzij de hond het echt nodig heeft. Vraag ik me af waarom jouw hond het nodig heeft? Die lijkt me van zichzelf harig genoeg om zich warm te houden.
En voordat je je weer aangevallen voelt; dit is serieus bedoeld.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:26

Wij gebruiken Travel Aire vervoersboxen. IATA gekeurd. Kunnen ook mee in een vliegtuig. Ze zijn van kunststof ,makkelijk schoon te maken, handdoek erin, klaar. We hebben ze in verschillende maten, omdat we als we met de auto weggaan minstens twee honden,soms vier, meenemen.

We hebben 7 honden, vier Jack Russels en twee Welsh Corgi's en een kruising Rottweiler Bouvier.De laatste gaat los mee in de achterbak van onze Jimny. Ze gaat alleen mee als ze naar de dierenarts moet, het is onze erfhond, niet gewend aan reizen. Eigenlijk moet ze vast in een tuigje, maar het komt maar sporadisch voor dat ze in de auto moet. Onze dierenarts komt zo vaak aan huis dat ze voor normale dingen door hem thuis wordt behandeld.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:26

Huertecilla schreef:
RedPassion schreef:
Hoe doen anderen dat? En moet hij dan uiteindelijk op de achterbank of op de bijrijdersstoel?

Op de bijrijdersstoel is niet inherent veilig omdat de hond aan twee kanten van de gordelbevestiging kán gaan, dus ook onverhoopt bij jou op schoot. Op de achterbank is dat uitgesloten.

Totaal irrelevant, want het is gewoon verboden in nederland

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:31

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:40

anneliesdj schreef:
Sjah helaas heb ik dat allemaal niet nodig.
Als we dichtbij gaan wandelen we of loopt ie naast de fiets, gaan we verder weg dan gaat ie mee in de auto.
Dus meer dan halsband en riem en evt. de auto of fiets heb ik niet nodig.

Dan snap ik niet helemaal waarom je je in dit topic wilt mengen :o? . Ik had destijds geen rijbewijs daarom heeft onze hond een fietskarretje. Als ik nog een keer een eigen hond zou nemen zou ik zo weer een fietskarretje kopen. Is toch hardstikke handig als je hond een keer ziek is of het is heel heet (en dat vind onze hond al met 20 C <<) ) kan je hem toch gewoon met de fiets meenemen en veel beter voor het milieu en goedkoper als die benzine slurpende Merc van jou :P :)* .

Ik zie het echt niet zitten om zomers 2 a 3 keer in de week een kwartier in de auto te rijden en vooral al die benzine te betalen terwijl ik met mijn fietskar makkelijk iedere dag dat het warm is net zo snel even heen en weer fiets naar het water. Langs de fiets trekt mijn hond niet omdat ze het punt 1 te heet heeft en punt twee is ze na een uurtje zwemmen ook wel op en kan ze sowieso geen 20 minuten meer rennen.

EDIT: ik krijg ook nog hele sterke strakke benen van dat fietsen met de hond erachter :P Gewoon drie vliegen in een klap :D
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 08-10-11 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 14:45

helemaal mee eens Liedje89, je doet er niemand kwaad mee, baas blij, hond blij dat ie meekan, op de fiets is nog gezond ook voor de baas ook, snap wel vaker niet waarom mensen moeilijk gaan doen over iets waar ze zelf niet mee te maken hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 14:47

Goed punt, opgebracht net door Anneliesj:
Hoewel strikt genomen geen hulpmiddel breidt kleding wel de mogelijkheden uit.
Onze volwassen grote harige honden zaten met hun eigen niet cv-vacht prima.
Idem de turco achterin de cabrio maar de FB zit echt te bibberen in de koude berglucht hier dus die krijgt dan een warm dek. Gelijk maar waterafstotend en in ónze ogen 8-) model.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 14:47

Miepie77 schreef:
helemaal mee eens Liedje89, je doet er niemand kwaad mee, baas blij, hond blij dat ie meekan, op de fiets is nog gezond ook voor de baas ook, snap wel vaker niet waarom mensen moeilijk gaan doen over iets waar ze zelf niet mee te maken hebben.

Niet op ingaan dus :)*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 14:53

secricible schreef:
Huertecilla schreef:

Op de bijrijdersstoel is niet inherent veilig o

In de meeste EG landen is het gelijk met kleine kinderen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 15:05

haboshof schreef:
Wij gebruiken Travel Aire vervoersboxen. IATA gekeurd. Kunnen ook mee in een vliegtuig. Ze zijn van kunststof ,makkelijk schoon te maken, handdoek erin, klaar. We hebben ze in verschillende maten, omdat we als we met de auto weggaan minstens twee honden,soms vier, meenemen.

Praktisch voor zelfs achterop de brommer.
Voor in de cabine van het vliegtuig mee is een zachte carrier gebruikersvriendelijker: el cheapo of bling is alleen voor de eigenaar van belang http://www.blingblingpoochies.com/files ... %20010.JPG

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:48

secricible schreef:
Huertecilla schreef:

Is dat zo? Ik kan alleen dit vinden over wetten en regels rondom vervoer van huisdieren: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oeren.html

Grijs gebied natuurlijk, maar niet specifiek een verbod op voorin vervoeren. Ik heb het beste gevoel bij voorin op de grond, voor de bijrijdersstoel dus. Dan zit hij iets 'vaster' dan op de stoel of bank. Nadeel is dat hij dan niet aan de gordel kan en dat wil ik eigenlijk wel. Lastig, lastig.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 15:58

Wij hebben in de kofferbak van de auto gewoon een haakje laten zetten op de grond om de hond aan te klippen. Misschien is dat ook mogelijk op de grond bij de voorstoel??

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 19:17

RedPassion schreef:
secricible schreef:

Is dat zo? Ik kan alleen dit vinden over wetten en regels rondom vervoer van huisdieren: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... oeren.html

Grijs gebied natuurlijk, maar niet specifiek een verbod op voorin vervoeren. Ik heb het beste gevoel bij voorin op de grond, voor de bijrijdersstoel dus. Dan zit hij iets 'vaster' dan op de stoel of bank. Nadeel is dat hij dan niet aan de gordel kan en dat wil ik eigenlijk wel. Lastig, lastig.

Niet specifiek nee, maar ik heb het bij enkele agenten nagevraagd en die gaven aan onder deze regeling inderdaad een bekeuring uit te schrijven bij honden op de voorbank. Zo wordt het ze ook geleerd. Een hond moet vastzitten aan de gordel, in een bench of gescheiden zijn van de andere passagiers d.m.v. een hondenrek. Bekeuring is 90 euro.
Daarnaast is een hond op de voorstoel ook voor de hond levensgevaarlijk (wat jij dus niet doet, maar voor anderen), want de airbag kan je hond levensgevaarlijk verwonden.

Ze zijn overigens bezig om de regels in NL gelijk te maken aan de duitse regels: verplicht in een hondengordel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-11 23:49

secricible schreef:
Ze zijn overigens bezig om de regels in NL gelijk te maken aan de duitse regels: verplicht in een hondengordel.

.. en spaanse.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-11 23:59

mijn belangrijkste hulpmiddel is stem want zonder toestemming mogen ze niet mee ;)
Daarnaast zeer zeker riem en halsband. Fiets en auto maar ook bakfiets. De jaren voordat ik een rijbewijs had gingen we of lopend naar de dijk (dan al een 3 kwartier wandelen zonder dijk te zien) of met de bakfiets en de honden erin en/of ernaast (nam er makkelijk 5 mee) en bij de dijk gaan wandelen. Overigens nog zo'n echte ouderwetse bakfiets.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:32

liedje89 schreef:
Dan snap ik niet helemaal waarom je je in dit topic wilt mengen :o? . Ik had destijds geen rijbewijs daarom heeft onze hond een fietskarretje. Als ik nog een keer een eigen hond zou nemen zou ik zo weer een fietskarretje kopen. Is toch hardstikke handig als je hond een keer ziek is of het is heel heet (en dat vind onze hond al met 20 C <<) ) kan je hem toch gewoon met de fiets meenemen en veel beter voor het milieu en goedkoper als die benzine slurpende Merc van jou :P :)* .

Ik zie het echt niet zitten om zomers 2 a 3 keer in de week een kwartier in de auto te rijden en vooral al die benzine te betalen terwijl ik met mijn fietskar makkelijk iedere dag dat het warm is net zo snel even heen en weer fiets naar het water. Langs de fiets trekt mijn hond niet omdat ze het punt 1 te heet heeft en punt twee is ze na een uurtje zwemmen ook wel op en kan ze sowieso geen 20 minuten meer rennen.

EDIT: ik krijg ook nog hele sterke strakke benen van dat fietsen met de hond erachter :P Gewoon drie vliegen in een klap :D

Waarom zou ik me niet mengen in het topic? Het gaat toch over hoe je je hond meeneemt, waarom zou ik niet mogen vertellen hoe ik dat doe? Ik snap niet waarom meteen wordt gedacht dat ik iets tegen fietskarren en tassen heb?
Ik hoef geen kwartier in de auto te rijden, de hond gaat zelden mee in de auto omdat alles waar ik hem mee naartoe zou willen nemen op fietsafstand is, hij kan makkelijk 10km naast de fiets lopen, dat is het voordeel van een grotere hond. En als hij wel mee gaat 'zuipt' het nauwelijks extra, wat maakt die 70 kg hond nu uit als er al 2 volwassenen, 2 kinderen, autostoeltjes, bagage ed mee gaan.
Overigens 'zuipt' die auto helemaal niet, ik heb ook geen geld over ;)

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:40

RedPassion schreef:
Jammer dat een potentieel interessant en informatief topic nu weer zo onderuit gehaald wordt door al die persoonlijke sneren richting elkaar en het moderatorteam. Misschien kunnen we gewoon ervaringen uit gaan wisselen zonder al die steken onder water?

Ik vervoer mijn hond vooralsnog alleen met de auto, hij zit dan in de bench of voor de stoel onder mijn benen als we met de auto van mijn vriend gaan. Fietsen doen we nog niet, hij is bijna 4 maanden en verder is alles op loopafstand of met de auto te doen. Ik ben nog wel op zoek naar een degelijk tuig voor in de auto, hij past niet zo heel lang meer in die bench en dan moet hij 'los' in de auto mee. Hij kan niet in de kofferbak, die is te klein. Hoe doen anderen dat? En moet hij dan uiteindelijk op de achterbank of op de bijrijdersstoel?

Ik zou hem altijd op de achterbank zetten. Mocht er iemand mee willen rijden zal diegene voorin willen zitten, mocht je een dominant hondje hebben word hij waarschijnlijk vervelend omdat hij niet voorin mag. Verder lijkt het me met een wat grotere hond handig, als het een lange reis is kan hij lekker liggen of zitten.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-11 01:46

Voor mijn hondjes heb ik een trolly, in het openbaar vervoer is dit ideaal (hondjes moeten meer voor school).
Deze zijn te verkrijgen voor honden tot 20 kg. Ben op het moment aan het kijken voor een grotere en deze rollen echt heel fijn. Als je moet fietsen zijn ze vaak ook al rugzak te gebruiken. Voor in de trein en auto is het ook een mandje wat je eventueel in de gordel kan zetten.