Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 15:03

Ik kan vertellen zoals het hier in de meeste gevallen gebeurt.
Je laat je dier achter bij de dierenarts, als je hebt aangegeven dat je crematie wil, wordt een crematorium ingeschakeld en wordt je dier opgehaald en vervolgens netjes gecremeerd.
Geef je niks aan dan gaat het dier als het past bij de dierenarts in de koeling die 1 keer per week (soms vaker) naar het gemeentewerf om daar de overleden dieren in de kadaverbak te gooien.
Rendac haalt het op en verwerkt het.
Hier staat het ook wel duidelijk omschreven pas op voor de foto: http://www.dierenambulance-rotterdam.nl ... informatie

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:07

Onze honden en katten liggen in de tuin. Mijn caviaatjes heb ik achtergelaten bij de DA. Ik woon drie hoog zonder tuin, en om Pumba nou in het park of in het bos te begraven.. Ik was dol op Pumba, maar ik vind een crematie voor een caviaatje gewoon te ver gaan. Het dier zelf is er al niet meer, het is alleen nog een omhulsel. En of dat omhulsel nou in de tuin ligt, naar de destructie gaat of in een gouden urn naast je bed staat, dat maakt dat dier niet meer uit. Tenminste, zo denk ik er zelf over.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:08

Ik vind het niet zo heel schokkend maar dat ze het niet koelen vind ik raar.
Nu heb je last van al die vieze maden.

Mijn paard is gecremeerd en de hond is begraven. Maar ik wist wel dat ze bij de da op de grote hoop gegooid worden om het maar zo te zeggen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:08

Ik ervaar dit zelf niet als schokkend, want ik weet dat het zo gebeurt.
Alleen het schrikeffect wat op de website wordt gebruikt, muis over foto heen, lijkt haast aan te sporen om voor iets anders te kiezen...
Dit verwacht ik dan weer niet van de dierenambulance.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:09

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 15:10

Dit is niet de regio waar ik voor werk maar ik vermoed dat ze mensen wel even met de neus op de feiten willen drukken.
Want ik die de kadaverbak wekelijks en daar wordt je echt niet blij van.
In de zomer lopen de dieren er zelf zo'n beetje uit en van sommige grote dieren moet je de poten breken om ze een beetje fatsoenlijk erin te krijgen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:13

zonnebloem18 schreef:
Dit is niet de regio waar ik voor werk maar ik vermoed dat ze mensen wel even met de neus op de feiten willen drukken.
In de zomer lopen de dieren er zelf zo'n beetje uit en van sommige grote dieren moet je de poten breken om ze een beetje fatsoenlijk erin te krijgen.

Dat doen ze bij paarden in de ovens ook.

Het is idd raar dat het niet gekoeld wordt

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:14

Hoezo, poten breken? Lijkstijfheid duurt wel ff en in die tussentijd gaan ze de bak toch al in?
Of bedoel je de bevroren exemplaren?

Lisett_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:15

AaronYve schreef:
zonnebloem18 schreef:

Dat doen ze bij paarden in de ovens ook.

Het is idd raar dat het niet gekoeld wordt

Klopt, vaak worden paarden zelfs in delen gezaagd omdat de oven te klein is. Er zijn volgens mij 2 crematoria in Nederland waar de paarden (zelfs trekpaarden) in hun geheel kunnen worden gecremeerd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:16

Ik heb er geen moeite mee dat ik mijn hond bij de dierenarts heb achtergelaten. Op het moment dat het dier dood is heb ik er niks meer mee. Heb prachtige herinneringen aan de hond en veel foto's maar dat het dode lichaam de destructie in gegaan is tja, het was niet anders. Zelf begraven kon even niet, vorst in de grond. Andere opties zag ik helemaal niet zitten. Het gaat om een dier en niet om een mens en daar heb ik een groot onderscheid tussen wat niet wil zeggen dat ik niet gek ben met mijn dieren. Het is alleen wel anders.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:17

Ik denk daarom dat je daar niet teveel over moet nadenken, in een crematorium voor mensen gebeuren ook veel malle dingen achter de schermen, gewoon onthouden hoe iemand bij leven was

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:18

Mijn ratjes liggen in de tuin begraven. Onze hond (net als onze katten) hebben we naar het crematorium gebracht.
Toen we vorig jaar met onze hond naar de DA gingen reageerde hij nogal raar toen we zeiden dat we haar niet achterlieten. (ja maar ....) Dus wij door onze tranen heen uitgelegd dat we haar naar het crematorium zouden brengen.
Daar is ze de volgende dag gecremeerd met andere dieren. Mensen waren ook erg vriendelijk, alles uitgelegd, kopje koffie, hond netjes op een kussen gelegd, ons nog even afscheid laten nemen. We hadden alle tijd. Niet dat we lang zijn gebleven :+

Het is dat het voor de paarden zo ontzettend duur is, maar ik ben ook wel naar het cremeren geneigd voor hun.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-11 15:19

MarvanTom schreef:
Hoezo, poten breken? Lijkstijfheid duurt wel ff en in die tussentijd gaan ze de bak toch al in?

Een kat is na 2 uur al zo stijf al een plank, je moet echt wrikken wil je die nog een beetje in vorm krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=p9-w0XPo ... ure=relmfu
Vanaf 2,30 minuten, deze lag er hooguit anderhalf uur.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:20

zonnebloem18 schreef:
MarvanTom schreef:

Een kat is na 2 uur al zo stijf al een plank, je moet echt wrikken wil je die nog een beetje in vorm krijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=p9-w0XPo ... ure=relmfu
Vanaf 2,30 minuten, deze lag er hooguit anderhalf uur.

idd hoe denk je dat paarden die in hun stal overleden zijn uit hun stal worden gehaald, dat wil je ook echt niet zien hoor

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:24

Heb niet alle reacties gelezen, maar onze hond hebben wij ook thuis in laten slapen en de dierenarts heeft haar toen meegenomen en van daar uit is ze naar het crematorium gebracht. Hond had een hekel aan de dierenarts dus we wilden het haar niet aandoen om haar laatste minuten daar door te brengen :n

Overigens heb ik via mijn vorige opleiding een soort van excursie gehad naar een dieren crematorium. Hier lieten ze in alle stappen zien wat ze met de dieren doen, de koelcel binnen geweest, de oven gezien waar zojuist een dier was gecremeerd en de hele mik mak. Die mensen gaan echt met zooo veel respect om met die dieren. Tenminste waar wij waren geweest. Gaf me een hele geruststelling :j

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:24

Maar de lijkstijfheid duurt wat langer naar gelang het lichaam groter is ;)

Maflinger_S

Re: Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:31

Wij hebben onze katten na overlijden/inslapen bij de dierenarts achtergelaten en ze laten cremeren. Zo´n dood dier is vanaf dat moment voor mij niets meer dan een leeg bontje waarvan de bewoner vertrokken is. Tuurlijk is het verdrietig, maar de beestjes zitten nog in mijn hart.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:33

zonnebloem18 schreef:

Dat beest voelt er toch niets meer van, wat maakt dat dan uit?
Is vervelender voor de mensen die zich in de buurt van die bak begeven.

lastig

Re: Dier achterlaten bij de dierenarts na het inslapen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:36

Ik heb mijn beesten ook bij de DA achter gelaten en ik weet precies wat er 'achter de schermen' gebeurt, aangezien ik er gewerkt heb. Ik weet ook dat het er niet altijd even respectvol aan toe gaat.
Maar ik hecht geen waarde aan t kadaver van mijn beest. Ik heb daar niets meer mee.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:41

Nja, er was bij ons geen moment twijfel over hoe Nouz zou gaan. Dierenarts was er ook super in moet ik zeggen en idd ook erg vriendelijke mensen bij het crematorium :j We hebben eigenlijk kosten noch moeite gespaard, ondanks dat het geld er ivm verbouwing niet echt was. Nouz was een lid van het gezin, en ik zou er ook bepaald niet blij van worden als mn moeder op een grote hoop de oven in zou gaan. Nee, hier gaat alles naar het crematorium en zo lang ik er bij kan zijn, blijf ik er bij. Mijn beessies worden, ook na hun dood, met alle respect en liefde behandeld.
Ik had best gehoopt dat Nouz na haar overlijden alleen nog maar een omhulseltje zou zijn, maar dat was echt niet zo. Natuurlijk was het Nouz niet meer, maar 12 jaar aaien en knuffelen en kammen en en en... Dat lijfje is je dan zooo dierbaar.

Heb overigens wel ook begrip voor mensen die voor iets anders kiezen, maar míjn keuze zou het nooit zijn. Ponybeest wordt ook gewoon gecremeerd. Als ik daar een lening voor af moet sluiten doe ik dat met alle liefde.

Mizz_mol

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:43

Ik vind het stukje van de dierenambulance in Rotterdam wel ronduit schandalig! Ze proberen je zowat een schuldgevoel aan te praten.
Voor mij heeft het dier als kadaver geen waarde meer. Het is niet meer mijn maatje zoals ik hem kende. Het geen dat me waardevol is, zit hem in de herinneringen die ik altijd bij me zal dragen en het gat dat het dier heeft achter gelaten in mijn hart.
Crematies en dergelijke is wat mij betreft een en al geldklopperij, maar dat is natuurlijk ieder voor zich.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:44

Mijn dieren zijn volwaardige gezinsleden. Ook mensen zouden ze van mij niet hoeven begraven/cremeren want ik ga er toch niet langs... Zelf zou ik wel een zeemansgraf willen, laat de vissen mij maar verwerken...

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:49

picobello schreef:
Mijn dieren zijn volwaardige gezinsleden. Ook mensen zouden ze van mij niet hoeven begraven/cremeren want ik ga er toch niet langs... Zelf zou ik wel een zeemansgraf willen, laat de vissen mij maar verwerken...

Zo zegt mn vader altijd dat ie bij t grofvuil wil :')

Laptopmuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 15:50

Als ik me goed herinner ging het heel vroeger anders. Een tante van me had vroeger een grote hond, die was aan een hartafwijking overleden. Voor de rest was de hond gezond.
Ze kon toen kiezen om de hond bij de dierenarts achter te laten en dat zij het dier naar het crematorium brachten (kostte een bepaald bedrag) of dat de hond opgehaald werd en verwerkt werd tot voer (was gratis).
Mijn tante betaalde dat bedrag, maar ik kan me voorstellen dat mensen die financiele problemen hebben voor een lastige keuze staan....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-11 16:05

amyz schreef:
picobello schreef:

Zo zegt mn vader altijd dat ie bij t grofvuil wil :')

Cremeren kan prima zonder dat je ergens langs hoeft. Mijn oma's as is uitgestrooid en zo wil ik het ook.

Mijn vroegere buurvrouw is gecremeerd en wilde geen kist. Ze wilde 'onder een dekentje'. Dat kon. Ik kan me voorstellen dat mensen het apart (raar/eng) vonden om haar bij de afscheidsbijeenkomst zo te zien liggen, maar ik vond het precies bij mijn buurvrouw passen en het was haar eigen wens, dus waarom niet?