Cavias buiten houden in de winter?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Re: Cavias buiten houden in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 08:53

Wat ook goed werkt voor extra warmte voor 2 caaf's is een kleiner hokje maken/kopen voor in het nachthok waar ze samen in kunnen (niet te grote opening en met nog wat ruimte om hun heen + het hooi natuurlijk), ze maken dan optimaal gebruik van de warmte die ze afgeven.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:03

Ikea fleece gewoon opvouwen tot een vierkant waar beide caafs in passen, beetje bovenin overal bovenop leggen!

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:22

Mijn caafjes zitten ook al ruim 4 jaar buiten in weer en wind..
wel hebben ze sinds dit jaar een nieuw hok.
Afbeelding

Ik ben nog nooit een caaf verloren in de winter door de kou.
Gewoon een lekker dik pak zaagsel en hooi en ze redden zich prima.
Als er sneeuw ligt gaan ze ook gewoon naar buiten.. erg leuk om te zien hoe ze door de sneeuw hobbelen.
Ik heb op de bovenste vedieping een groep van 6 zeugjes en de laag daaronder 5 beertjes.
De onderste is nu niet bewoond.

Afbeelding

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 11:00

Girlgamer schreef:
Mareng schreef:
Wie heeft zijn cavias in de winter buiten en hoe hebben jullie dat geregeld? Het hok komt van Agradi maar er is helaas geen isolatiehoes bij te krijgen.. Ik weet dat cavias erg gevoelig zijn voor kou :brr: . Op de tocht zitten ze niet. Er komt ook plexiglas voor de gaasdeurtjes. Aangezien ze 4 lagen hebben, zal het bovenin het warmst zijn denk ik... Alle tips zijn welkom! :wave:

Wij hebben alles, behalve de zogende dames, buiten.

Afbeelding

2 grote bakken van 2.50m bij 0.70m met daaronder een 10cm dikke laag piepschuim. Laag rubber op de vloer en vlas erin. Als het echt heel erg koud is krijgen ze hooi in hun huisjes zodat ze daarin weg kunnen kruipen. Zit nog te denken aan die katoenplukken, maar weet niet of dat geschikt is.
Verder is het belangrijk dat ze tochtvrij en droog zitten en met de vorst van de grond.

Wat een heerlijk verblijf! Mijn vader, een echte klussert!, zei ook dat piepschuim onder het hok kon!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-11 11:02

Latruda schreef:
Mijn caafjes zitten ook al ruim 4 jaar buiten in weer en wind..
wel hebben ze sinds dit jaar een nieuw hok.
Afbeelding

Ik ben nog nooit een caaf verloren in de winter door de kou.
Gewoon een lekker dik pak zaagsel en hooi en ze redden zich prima.
Als er sneeuw ligt gaan ze ook gewoon naar buiten.. erg leuk om te zien hoe ze door de sneeuw hobbelen.
Ik heb op de bovenste vedieping een groep van 6 zeugjes en de laag daaronder 5 beertjes.
De onderste is nu niet bewoond.

Afbeelding

Aaaaaaaaah, die gezichtjes! En wat een heerlijk verblijf! Die van jou zijn kortharig.. De mijne halflang.. coronet. Maakt dat verschil? Ik bedoel de vacht..

anjore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 13:12

Leuk topic! Hier ook een cavialiefhebber ;)
Je hebt al een boel goeie tips gekregen lees ik. Mijn viertal doet het ook prima buiten!
Een dikke laag kranten met daarop vlas onder in het hok. In het nachtverblijf ook trouwens. En toen het koud werd heb ik de ren voor een groot deel ingepakt met van dat bubbeltjesplastic. Aan de buitenkant welliswaar want ze kunnen overal aan gaan knagen..
Dat is de reden dat ik hamsterwol ook af zou raden. Te riskant als je het mij vraagt.
Wel zorgen dat er continu hooi beschikbaar is zodat ze zich warm kunnen eten.

En wat ik nog extra deed is van mijn werk kartonnen dozen mee nemen. dozen met deksel (envelloppe dozen) waar ik dan een niet te grote opening in maakte. Ze waren er dol op, cavia s kruipen nou eenmaal graag ergens in, en een kleinere ruimte met meerdere dieren is vanzelf warmer. Ze worden wel nat en vies dus je moet ze regelmatig vervangen.

Als je nog verder wil gaan kun je slaapmutsjes voor ze kopen!
http://www.caviaopvangcarlawinkel.nl/?menu=category&categoryID=1130712
Van een vriendin weet ik dat ze daar ook heel graag in zitten. Ze moest ze overdag zelfs wegpakken, anders bleven ze er de hele dag in zitten!

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 14:23

anjore schreef:
Leuk topic! Hier ook een cavialiefhebber ;)
Je hebt al een boel goeie tips gekregen lees ik. Mijn viertal doet het ook prima buiten!
Een dikke laag kranten met daarop vlas onder in het hok. In het nachtverblijf ook trouwens. En toen het koud werd heb ik de ren voor een groot deel ingepakt met van dat bubbeltjesplastic. Aan de buitenkant welliswaar want ze kunnen overal aan gaan knagen..
Dat is de reden dat ik hamsterwol ook af zou raden. Te riskant als je het mij vraagt.
Wel zorgen dat er continu hooi beschikbaar is zodat ze zich warm kunnen eten.

En wat ik nog extra deed is van mijn werk kartonnen dozen mee nemen. dozen met deksel (envelloppe dozen) waar ik dan een niet te grote opening in maakte. Ze waren er dol op, cavia s kruipen nou eenmaal graag ergens in, en een kleinere ruimte met meerdere dieren is vanzelf warmer. Ze worden wel nat en vies dus je moet ze regelmatig vervangen.

Van een vriendin weet ik dat ze daar ook heel graag in zitten. Ze moest ze overdag zelfs wegpakken, anders bleven ze er de hele dag in zitten!

Leuk, die slaapmutsjes! Moet ik wel twee grote hebben, mijn caafjes zijn echt megagroot! Ga er meteen twee bestellen!

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:22

Geinspireerd door dit topic heb ik dit weekend besloten een nieuw buitenhok te kopen voor mijn cavia's --> http://www.zooplus.nl/shop/knaagdieren_kleinedieren/kooi_ren/stal/outback/228430
Eventueel mijn binnenkooi te verkopen, en mijn cavias lekker buiten te laten lopen komende winter.
Ik ben wel van plan om dit hok, zo i zo t hout te bewerken en er isolatie materiaal omheen te doen.
En verder jullie tips te volgen
*\o/*

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 22:38

Het is voor konijnen al erg laat om ze nu buiten te zetten, maar voor cavia's nog meer denk ik.. We hebben even mooi weer en hoge temperaturen maar dat slaat van de week al om..

Ook niet een heel ideaal hok eigenlijk :o Waarom geen verdieping oid?

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 11:49

anjore schreef:

Die mutsen staan inderdaad ook nog op mijn lijstje. Gewoon ook omdat ze er zo leuk uitzien. Ook een goed idee van die dozen trouwens.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:04

annepanne schreef:
Het is voor konijnen al erg laat om ze nu buiten te zetten, maar voor cavia's nog meer denk ik.. We hebben even mooi weer en hoge temperaturen maar dat slaat van de week al om..

Ook niet een heel ideaal hok eigenlijk :o Waarom geen verdieping oid?

Heeft dit betrekking op mij? Mijn cavia's staan als vanaf maart buiten, normaal haal ik ze in de winter(oktober) naar binnen nu dus niet.
Ik heb een ren aan het hok vast, dus moet zelf nog een "trapje" maken.
Ik maak t hok winter klaar, en vind het hem n mijn idee wel geschikt. :o

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-11 12:22

Urbanmove: Hok is prima, zeker als er nog een ren aan vast zit! Ze hebben bij zooplus ook een leuk trappetje voor 5 euri!

marielle231

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 12:24

Frensie schreef:
Onze cavias zitten al 5 winters buiten. Gewoon wat extra stro en met het plexiglas voor het gaas moet dat voldoende zijn.

Hier op de weide waar ik werk zitten ze ook buiten, idd extra stro en plexiglas gaat prima.

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:22

urbanmove schreef:
Heeft dit betrekking op mij? Mijn cavia's staan als vanaf maart buiten, normaal haal ik ze in de winter(oktober) naar binnen nu dus niet.

Sorry ik dacht dat je caafjes nu binnen zaten vandaar!

Zou zelf eerder iets met meer verdiepingen doen zodat ze lekker bovein kunnen kruipen :)) Maar misschien kan je hier nog zelf ook een verdieping in maken, hoog zat!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 13:27

Ik zou tijdelijk piepschuim aan de onderkant en zijkanten zetten. (1 onderkant, 3 zijkanten.)
Tevens een dikkere laag bodembedekking (geen watten, kunnen ze in stikken).
En mocht het weer -15 worden, wellicht even een tijdelijk hok (duna bijvoorbeeld) voor in de schuur als die paar barre nachten van -10 of meer er komen? Dan heb je ze snachts ff wat warmer.

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 16:18

annepanne schreef:
urbanmove schreef:

Sorry ik dacht dat je caafjes nu binnen zaten vandaar!

Zou zelf eerder iets met meer verdiepingen doen zodat ze lekker bovein kunnen kruipen :)) Maar misschien kan je hier nog zelf ook een verdieping in maken, hoog zat!

Geen proleem hoor ;) eens kijken hoe creatief ik kan zijn :j

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 19:03

Inmiddels is de temperatuur snachts gedaald tot -5 met voor spelling tot -9. Hebben jullie, je caviatje(s) nog steeds buiten?

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:51

Yep, ze zitten warm ingepakt! En doen het prima! Op de bodem een krant, dan zaagsel, dan hooi.. Het hele hok is prima geisoleerd en snachts zitten ze tot aan hun neus in het hooi.

MarKiJen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 20:52

Ja,hier zitten ze ook nog gewoon buiten..
Er zit plexieglas voor het gaas,ze hebben 24/7 gevulde voerbakjes en de hokken zitten vol met hooi waarin ze lekker kunnen wegkruipen. (de waterflessen waren vanmorgen niet bevroren dus het is in de hokken boven nul)

urbanmove

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 23:38

Ze hebben tot vanavond ook buiten gezeten. Maar heb vandaag de "binnenkooi" klaar gemaakt. Snachts zet ik ze in de garage overdag buiten. Ik heb deze keuze gemaakt omdat er vanochtend ijsvorming aan de binnenkant v t plexieglas zat. Een van de twee damens had daar tegen aan gezeten, er zaten haren in vast gevroren. Erg zielig! Dus nu hebben ze t iets warmer. Gelukkig gaan ze ondanks de sneeuw toch gewoon zelf de buiten ren in. Ziet schatig uit, als ze door de sneeuw worstelen.

Mareng

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 23:49

Mijn hok is zo goed geisoleerd, voelt ook lekker warm en knus binnen! Ik gooi er zo nog een berg hooi in en vervang de waterbakjes. Ik ben blij dat ik op tijd erbij was met goede isolatie!