Nertsenbont en leer: blijven of verdwijnen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:57

Ragdollcat schreef:
Eigenlijk moeten we helemaal niets geen vlees meer eten, want geen enkel manier is leuk en diervriendelijk leven voor de dieren die voor vlees en of bont gehouden worden.

Een paard in een kist voor mensenlol aan het bit in de rijbak is wel een leuk en diervriendelijk leven?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 12:59

ook niet nee, maar mijn eigen paard heeft een zalig leven lekker veel met paarden samen buiten en alleen savonds op stal. En ik doe mijn best hem een leuk en aangenaam leven te geven/bezorgen. En daar horen zeker geen stroomstoot en moorden en houden voor vlees bij.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:22

@huertecilla, Waarom ieder argument altijd terug trekken op de manier waarop iemand zijn/haar paard wel eens zou kunnen houden.

Als je een discussie wilt over de manier waarop paarden worden gehouden, is het dan niet handiger daar een specifiek topic over te beginnen? Want voor mijn gevoel reageer je nu alleen op zinnen waar je een reactie mee kunt ontlokken over onderwerpen anders dan nertsenbont, maar laat je de helft van de discussie voor wat die is. Je valt in mijn ogen mensen wel aan op een manier die ik onbeschoft vindt

Citaat:
Daar was geen ´volgens mij´ voor nodig geweest als je simpel je vingertoppen gebruikt had voor kennis vergaren. Oh nee, daar was jij niet van. Stom van me.

Terwijl de discussie netjes en inhoudelijk gevoerd wordt, ik heb liever die inhoudelijke discussie. Reageer dan ook inhoudelijk op mensen die op jou reageren, niet alleen alsof je de wijsheid in pacht hebt en de rest maar dierenmishandelaars zijn die niet nadenken, zich niet inlezen enz.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:46

_Hedwig_ schreef:
Want voor mijn gevoel reageer je nu alleen op zinnen waar je een reactie mee kunt ontlokken over onderwerpen anders dan nertsenbont, maar laat je de helft van de discussie voor wat die is.

De dsicussie over nertsen houden voor bont ís niet los te zien van paardhouden.

Het betreft namelijk bio-ethiek.

Verder is het adviesrapport van Wageningen aan de Kamer over het verbod op de nertsenfok dit verband gelegd.

Tot slot is op basis van sterotype gedrag wat als belangrijk criterium wordt gezien, het welzijnsniveau van de nertsen hóger dan dat van rijpaarden.

Dan is míjn mening dat juist op een paardenforum de discussie over nertsenhouden gelijk hoort te zijn met die over paardhouden.
Een andere situatie is in mijn optiek een schizofrene schijnheiligheid.

F_Orumster

Re: Nertsenbont en leer: blijven of verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:50

In beide gevallen gaat het over dieren houden en gaat de vlieger wel op imo.
Evenals, even een andere discussie, het hypocriet zou is om het eten van paardenvlees zieliger te vinden en te weigeren dan varkensvlees.

Je kan dus struikelen over hoe ze gehouden worden en vervolgens alleen maar voor menselijk plezier, maar dat is met paardensport dan toch evenzo?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 13:51

liedje89 schreef:
F_Orumster schreef:
Misschien niet gek om het vlees ook te gaan eten dan of te gebruiken in diervoer. Het vlees weggooien zou zonde zijn.

Dat mag niet omdat nertsen zelf al afval vlees gevoerd krijgen, eerder werden nertsen wel gebruikt in diervoeder geloof ik maar nu dus niet meer.

Ah ok.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:02

F_Orumster schreef:
Je kan dus struikelen over hoe ze gehouden worden en vervolgens alleen maar voor menselijk plezier, maar dat is met paardensport dan toch evenzo?

Dat is wat Wageningen aan de Kamer opmerkte.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:06

Huertecilla schreef:
Ze bestaan nog steeds op mega-schaal.
1. De wereld is groter dan NL.

Ook in NL.
2. In NL is ´kist´ wat veranderd.

Een piezel beter maar feitelijk gewoon window dressing. Net als ´scharrelvarken´ en ´scharrelkip´....

Kijk maar eens hoeveel zadels er van ´box calf´ zijn.
Gewoon uit NL en de rest van de EU. Alleen een kwestie van definities.

We hebben het hier gewoon over dieren in Nederland. En kistkalveren bestaan niet meer, ook niet in iets grotere kisten. Ze staan gewoon met 5 andere kalveren in een stal. ;) Dus niets zieligs aan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:08

Ragdollcat schreef:
Het is walgelijk van hoe ze gehouden worden en hoe ze gedood worden, erg dieronwaardig en laag bij de grond, hoe kunnen ze? zou jij een stroomstaaf in je gat willen krijgen om zo vermoord te worden?

Ben je ooít weleens op zo'n bedrijf geweest? Dieren hebben het er prima. Helemaal niet dieronwaardig. En de dieren worden vergast, niet geëlectrocuteerd. ;)

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:10

Wij hebben een nertsenfokkerij thuis. Sta open voor vragen :)

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:11

Heeft iemand van degenen die hier zeggen wel eens in zulke stallen te zijn geweest foto's?
Ik moet zeggen dat ik er helemaal niet bekend mee ben, en ben wel benieuwd naar hoe zulke dieren gehouden worden.
Als je google-ed krijg je natuurlijk vooral de dierenbeschermingfoto's wat over het algemeen niet direct een waarheidsgetrouw beeld geeft.

Edit: Voelt robincera zich misschien geroepen een paar foto's te plaatsen? :)

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:16

Dat moet ik even overleggen met mijn vader.
Waar zouden jullie dan evt foto's van willen zien?

Ik draag zelf ook bont, weliswaar geen nerts maar ik ben er niet tegen. Ben er natuurlijk mee opgegroeid dus voor mij zit dat helemaal anders. Snap wel de andere kant, dat mensen heel erg tegen zijn. De verhalen die je altijd hoort zijn ook niet leuk.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:28

Nou, het grote publiek ziet alleen foto's/filmpjes van de dieren in kooitjes ter grootte van twee a-4'tjes. Misschien eens een foto van hoe ze bij jullie zitten? Ik las hier iets over een zwembad, hoe gaat dat in z'n werk? Ik kan me niet voorstellen dat je bij elke kooi een poedelbadje hebt.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:44

Badjes hebben wij thuis niet, heb er idd ook wel eens over gehoord maar weet niet hoe dat in zn werk gaat. Bij ons thuis zitten ze in ruime rennen met een nachthok. Ze zitten niet altijd alleen, want in april worden de jongen geboren en dan blijft het hele nest een tijd samen. Tussen de rennen zitten kleine schotjes die als ze jong zijn zo af en toe weg worden gehaald (als ze al van de moeder af zijn), de jonge dieren kunnen dan door ongeveer 5 rennen hupsen en 'spelen'. Ze hebben ook een speeltje in het hok, een zwart tonnetje waarmee ze zich aardig vermaken. Verder hebben ze in het nachthok zaagsel, en in de winter krijgen ze er allemaal stro in (wat regelmatig bijgevuld wordt) zodat ze een nestje kunnen maken. Hier liggen ze dan helemaal opgerold in. Hokken zijn altijd schoon, poep valt door het gaas naar beneden en die hopen worden met regelmaat ook weggehaald. En nertsenfokkers zijn echt wel mensen met een hart voor dieren, zoals sommige vaak niet denken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:16

H_Nalanta schreef:
Huertecilla schreef:
Ze bestaan nog steeds op mega-schaal.
1. De wereld is groter dan NL.

Ook in NL.
2. In NL is ´kist´ wat veranderd.

Een piezel beter maar feitelijk gewoon window dressing. Net als ´scharrelvarken´ en ´scharrelkip´....

Kijk maar eens hoeveel zadels er van ´box calf´ zijn.
Gewoon uit NL en de rest van de EU. Alleen een kwestie van definities.

We hebben het hier gewoon over dieren in Nederland. En kistkalveren bestaan niet meer, ook niet in iets grotere kisten. Ze staan gewoon met 5 andere kalveren in een stal. ;) Dus niets zieligs aan.

Ik denk inderdaad dat het logischer is om de de discussie gewoon bij de nederlandse situatie te houden. Bovendien is een kist tegenwoordig verboden maar wel pas vanaf een leeftijd van 8 weken. Een kalf jonger dan 8 weten mag dus in een kist gehouden worden meestal gebeurt dit korter zodat het kalf de voedermachine leert gebruiken daarna gaan ze in groepshuisvesting.

Maar nogmaals HC de "box" in boxcalf staat op een bewerkingstechniek die is ontdekt door Joseph box niet op de kist dat is namelijk een "crate". Bedrijven verkondigen dus niet vol trots dat zij leer van kistkavlveren gebruiken, dat zou ook een zeer slechte markting techniek zijn in de wereld van vandaag met de disney asociaties die mensen met kalfjes hebben :') . Moet je voorstellen dat de Ah dat zou doen, hokjes kip en daglicht vrij varken verkopen :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:26

robincera schreef:
Dat moet ik even overleggen met mijn vader.
Waar zouden jullie dan evt foto's van willen zien?

Ik draag zelf ook bont, weliswaar geen nerts maar ik ben er niet tegen. Ben er natuurlijk mee opgegroeid dus voor mij zit dat helemaal anders. Snap wel de andere kant, dat mensen heel erg tegen zijn. De verhalen die je altijd hoort zijn ook niet leuk.

Leuk dat je hier ook reageert, Helaas zie ik ook alleen maar de nare kanten van deze industrie op tv en of op het internet.

Dus het is wel leuk dat je hier meer info over kan geven, ik vind het gewoon zo'n raar iets: dieren fokken alleen voor Bont.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 22:28

robincera schreef:
Badjes hebben wij thuis niet, heb er idd ook wel eens over gehoord maar weet niet hoe dat in zn werk gaat. Bij ons thuis zitten ze in ruime rennen met een nachthok. Ze zitten niet altijd alleen, want in april worden de jongen geboren en dan blijft het hele nest een tijd samen. Tussen de rennen zitten kleine schotjes die als ze jong zijn zo af en toe weg worden gehaald (als ze al van de moeder af zijn), de jonge dieren kunnen dan door ongeveer 5 rennen hupsen en 'spelen'. Ze hebben ook een speeltje in het hok, een zwart tonnetje waarmee ze zich aardig vermaken. Verder hebben ze in het nachthok zaagsel, en in de winter krijgen ze er allemaal stro in (wat regelmatig bijgevuld wordt) zodat ze een nestje kunnen maken. Hier liggen ze dan helemaal opgerold in. Hokken zijn altijd schoon, poep valt door het gaas naar beneden en die hopen worden met regelmaat ook weggehaald. En nertsenfokkers zijn echt wel mensen met een hart voor dieren, zoals sommige vaak niet denken.

Is het dan niet moeilijk om ze dan te moeten doden voor bont? als je ze ziet spelen en dat ze zo lief opgerold kan slapen enz. het zijn toch bijna huisdieren zoals bijv. de fretten?

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:27

@ jannekespr: ik heb bij een bedrijf gewerkt waar een fokkerij en een leerlooierij bijhoorden,waar runderen specifiek voor het leer gefokt werden voor een schoenenfabrikant. Dit schoenenmerk heeft zelfs een fokkerij in Azie waar de yak gefokt wordt voor het leer. Dus ja ik heb een betrouwbare bron.

@ huertecilla: als voor jou de bio-industrie gelijk staat aan paarden houden waarom rij jij dan nog paard en niet op een varken of een koe bijvoorbeeld?
En het zou fijn zijn als je gewoon respect voor een anders mening op zou kunnen brengen zonder beledigend te worden.

cinny1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 23:29

@ robincera: respect dat je juist in dit topic zo open durft te reageren. En dat je bereid bent om de kennis uit jullie hier neer te zetten, TOP +:)+

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 09:47

@ ragdollcat: Daar leer je denk ik mee omgaan.. Het is toch je 'werk'. Ik vind de pelstijd zelf de vervelendste tijd, ben meer op de farm te vinden als de jongen er zijn. Mijn vader is altijd enorm trots als er weer mooie (grote) en gezonde nestjes zijn. Zelf pak ik er wel eens eentje weg waar ik dan even mee knuffel en speel, het zijn echt dotjes zo de eerste 4 weken..

Maargoed geloof mij, mijn vader gaat echt niet met eurotekens en een grijns de pelstijd in. Het villen etc doet hij trouwens niet zelf. Nadat ze dood zijn gaan ze (helemaal heel) naar de pelserij waar alles dan verder gaat. Tot er alleen de volledig schone en voor de veiling kant en klare velletjes over zijn. Ik help vaak mee inpakken (dit is dan in dec januari) en de eerste keer vond ik dat ook wel raar hoor. Maar ben er nu volledig aan gewend en kan het nu ook prachtige vellen vinden.

@ cinny1: Dankje, doe het graag hoor! Als ik het mensen wel is vertel dan reageren ze eerst altijd van ooooh vind je dat niet zielig? Maar dan denk ik ach, er zijn zoveel beroepen (met dieren) waarbij ik ook denk van oef, dát vind ik pas zielig. De nertsen hebben hier allemaal daglicht, eten, drinken, sociaal contact en schone hokken. Er zijn zat dieren die het slechter hebben naar mijn idee.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-11 10:10

Hebben jullie al toekomst plannen omdat de regering wil dat ook jullie straks de boel sluiten? Hoe wordt dat bij jullie aangepakt? Heb je daar wellicht meer informatie over?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:31

cinny1 schreef:
@ huertecilla: als voor jou de bio-industrie gelijk staat aan paarden houden waarom rij jij dan nog paard en niet op een varken of een koe bijvoorbeeld?

Mijn ecotope paarden staan in een haremgroep 24/7 op het land en leven conform de richtlijnen van Brambell.
Toen ik die omstandigheden niet kon bieden reed ik geen paard :)*

De discussie mbt de nertsenfok is op zich prima. Het betreft de ethiek van het dierhouden en dat is +:)+
De nertsenhouderij heeft welzijsnrichtlijnen mbt het houden en zou verboden moeten worden omdat het voor een loldoel is.
Op zich een prima discussie.

Dat mag echter NIET op zichzelf staan. Het kán niet zo zijn dat een 2ste eeuwse bio-ethiek alleen op nertsen toegepast wordt en niet op paarden.
Dat was de reactie in het adviesrapport aan de Kamer.

De paardhouderij heeft núl welzijnsrichtlijnen mbt het houden en is ook voor de lol.
Rijpaardhouden is modaal erger dan het verboden kistkalf.
De rijpaarden krijgen daarbíj nog een ruiter op de rug en worden met spoor en bit; met píjn!!!, gedwongen voor de lol van de mens een kunstje te doen.

Ik vind het beledigend voor de intelligentie van elke hierbij betrokken persoon dat juist hier op een ruiterforum totaal geïsoleerde ethische standpunten over nertsen worden ingenomen.

Realiseer je heel goed dat wat voor nertsen geldt ook voor paarden (en andere dieren) geldt.
Pas gewoon Brambell toe voor ALLE dieren.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 11:46

cinny1 schreef:
@ jannekespr: ik heb bij een bedrijf gewerkt waar een fokkerij en een leerlooierij bijhoorden,waar runderen specifiek voor het leer gefokt werden voor een schoenenfabrikant. Dit schoenenmerk heeft zelfs een fokkerij in Azie waar de yak gefokt wordt voor het leer. Dus ja ik heb een betrouwbare bron.

Was dat in Nederland dan? Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, ik ga er namelijk van uit dat het leer wat ik koop van runderen komt die niet speciaal voor dit doel gefokt worden. Het zijn Nederlandse runderen. Leer en vlees dat wordt geïmporteerd gebruik ik al zo weinig mogelijk.

@HC: Ik ben het wel deels met je eens, maar je kunt alles zo breed trekken als je wilt natuurlijk, en dat maakt discussiëren erg onoverzichtelijk. Het is wel goed om er bij stil te staan dat we veel dieren op totaal onnatuurlijk wijze houden. Ik heb op dit moment ook geen paard omdat ik niet de omstandigheden kan bieden die ik wil. Ik ben dan wel van mening dat een paard dat niet wordt gehouden op de manier die ik perfect vind, niet gelijk mishandeld wordt. Iedereen heeft een eigen visie, en als iemand anders het net wat anders aanpakt dan ik wil dat niet zeggen dat het niet goed is. In jouw reactie klinkt wel een beetje door dat er maar 1 juiste manier is, maar daar geloof ik niet in. Er is veel mogelijk op de schaal van goed naar bijna perfect. Ik deel wel je mening dat de ondergrens van eisen die je aan het welzijnsniveau van een paard kunt stellen wel wat omhoog mag, met name op het gebied van vrije beweging.

En een paard wordt inderdaad gehouden voor lol, voor hobby. Maar wordt niet gefokt om gedood te worden. Dat je een dier fokt en grootbrengt om alleen zijn vacht te gebruiken vind ik nog wel wat anders. De mens gaat al ontzettend arrogant om met dieren en het gebruik ervan, maar bont is voor mij het toppunt, en over de top dus. Het gaat er bij mij gewoon niet in dat er een hele industrie bestaat waarin dieren worden opgefokt en gedood om een randje bont aan je kleding te kunnen naaien, ik begrijp het niet.

robincera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:13

magda_90 schreef:
Hebben jullie al toekomst plannen omdat de regering wil dat ook jullie straks de boel sluiten? Hoe wordt dat bij jullie aangepakt? Heb je daar wellicht meer informatie over?

Ja mijn vader stopt dit jaar al. Maar meer omdat er steeds meer eisen worden gesteld (waaraan een nertsenfarm moet voldoen), waardoor er geen lol meer aan is. Ook is mijn vader al wat ouder, dus voor hem heeft dat geen eens zin. Voorbeeld; We moeten eigenlijk een mestsysteem aanleggen, omdat de mest niet meer rechtstreeks op de grond mag vallen. Dat mestsysteem kost handenvol geld, en als het misschien over 10 jaar wel afgeschaft wordt, wat heeft dat dan voor nut? Ook zit mijn vader al van jongs af aan in de nertsen en vindt hij het tijd voor wat anders. Een collega van mijn vader heeft wel het mestsysteem late aanleggen, maar die is ook enkele jaren jonger dus die kan nu weer even vooruit.

Hoe het verder zit met alle vorderingen in de tweede kamer, al sla je me dood :D We volgen het wel als er weer een uitspraak wordt gedaan oid, maar er wordt elke keer zo vaag over gedaan dat het eigenlijk elke keer weer minder interessant wordt.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 12:30

zoals ik lees hebben de nertsen van robincera het een stuk beter dan het gemiddelde stukje vlees wat wij iedere avond wegslikken(uitzonderingen daargelaten)
Niet afschaffen de nertsenfokkerij in Nederland, hier komen steeds strengere regels en staat dierwelzijn hoog in het vaandel. Als je dit af gaat schaffen zal het probleem niet verwijnen maar zich verplaatsen naar o.a. China. waar dierwelzijn niet eens bestaat :=