Voeradvies gevraagd voor moeilijke Bordeaux Dog van 10 mnd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 02:05

chb schreef:
setteke schreef:
Nou, bij deze ga ik je brokken aanraden, Wielink lam en rijst. Zal wel een nogo zijn, maar dat gedoe met rauw eten zou ik heel gauw zat zijn.

Waarom als ik vragen mag? Het is een keuze die je maakt. Ik heb al zoveel discussies mee gemaakt tussen brokken- en vleesvoerders, daar meng ik mij niet meer in.

Ik zou je echt dat forum zoals ik hier eerder heb gemeld aanraden. Zij zijn ook geen voorstander van KVV trouwens. Maar nogmaals, dat zijn persoonlijke keuzes.
Dat over de diepvries: bij mij is ook alles bevroren hoor. Ze komen niet een hele koe brengen die ik dan zelf moet klaarmaken :D
Als je nrv voert zijn er wel richtlijnen over de verhoudingen tussen orgaan, bot, pens en spiervlees.

Dank je, voor al je info. Mijn keuze is gewoon brok met af en toe pens. En ze doen het er goed op.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 02:10

Ronne schreef:
Ja maar dat wordt me dan toch een beetje te ingewikkeld allemaal haha! Als ik ook nog bezig moet zijn met alle verhoudingen etc.

Loca: mag ik vragen waarom je smuldier aanraadt ipv bijvoorbeeld lotgering?

Smuldier kun je hier overal in de supermarkt kopen, Lotgering moet besteld worden. Ik ben niet zo handig met dingen plannen dus moest nog al eens op het laatste moment voer halen voor mijn hond :') Het is voor mij dus meer een praktische overweging.... Ook is het lekker makkelijk per 400 gram verpakt dus makkelijk te doseren. Ik heb ook een periode carnibest gevoerd, de biologische versie maar dat werd me echt veel te duur met die grote hond van ons. Ook heb ik BARF geprobeert maar dat is me ook veel te veel gedoe. Ik had zelf ook een bordeauxdog trouwens welke ik voerde volgens bovenstaand schema. In het begin liet hij ook heel veel vieze scheten en slappe ontlasting, dit verdween geleidelijk na het overzetten op KVV (mijne was een herplaatser die voorheen alleen pedigree kreeg)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 02:12

Thirty schreef:
setteke schreef:
Nou, bij deze ga ik je brokken aanraden, Wielink lam en rijst. Zal wel een nogo zijn, maar dat gedoe met rauw eten zou ik heel gauw zat zijn.

Jezelf eraan herinneren dat je het uit de vriezer moet halen om te ontdooien is ook zo'n gedoe :')

Dat 'probleem' heb ik ook gehad, je moet het gewoon ergens aan koppelen, geef je je hond 's morgens eten dan haal je meteen het voer voor de volgende dag uit de vriezer.
Het is ook maar een kleine moeite, eigenlijk niet meer dan brokken voeren als je kvv voert.

Wbt Smuldier; dat is gewoon erg goed voer in verhouding tot de prijs en is bovendien bijna overal te krijgen dus geen gezeur met bestellen en moeten wachten ed. Bovendien: als je ziet hoe goed ze het erop doen en dat voor 1,20 p/kg.... Zelfs Aldi brokken kosten al meer.

malih

Re: Voeradvies gevraagd voor moeilijke Bordeaux Dog van 10 mnd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 03:34

ik wil toch nog proberen t er hier door heen te krijgen. Maar bij mijn tante in huis krijgen ze ook lot gering...en ik hij at het dus gewoon niet, hij haalde zijn neus er voor op. Hoe loste jullie dat op ?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 03:39

Voorzetten en weer weghalen. En bij de volgende voerbeurt opnieuw aanbieden.

Geen snacks tussendoor, pas als hij het na 4 dagen nog niet eet, maar accepteren dat het niet gaat werken. Het moet wel leuk blijven. Maar kans is groot dat hij gewoon even moet wennen.
Iets opwarmen in de magnetron of een klein beetje bouillon erover wil ook wel eens helpen. Totdat hij de smaak te pakken krijgt.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 03:45

hmm oke...dan kan ik beter denk ik eerst ergens voor 4 dagen iets halen ipv van dat ik straks met een doos vol lot gering zit... denk ik zo ....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 04:06

Maar als je 4 dagen wat anders voert moet hij daarna alsnog 4 dagen wennen dus dat heeft geen zin.
Gewoon doen wat Thirty zegt; voor zetten, kwartiertje wachten en weer weghalen. Dat 's morgen en 's avonds en een paar dagen aankijken.

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 04:20

Ja dat snap ik, maar als hij t niet eet dan zit ik met een krat of half krat voer wat hij niet eet en dat vind ik zonde van mijn geld. Neem aan dat als hij vlees krijgt van een ander soort gelijk merk hij dan ook makkelijker lotgering eet. Ik kan dan voor 4 dagen voer halen ipv gelijk voor meerdere dagen bestellen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 04:36

Je kunt het maken zoals hij het graag heeft, meng het met zijn normale brokken ofzo, boullion erover of stukjes kaas erdoor, net wat hij lekker vind. Je kunt alles wel verzinnen, na een paar dagen bouw je dat gewoon af tot hij uiteindelijk alleen nog vlees eet.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 08:15

Ok, dus kwalitatief gezien maakt het niet zoveel uit of je smuldier of lotgering voert? Want dan smuldier wel veel makkelijker, omdat het in de supermarkt te krijgen is!

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 08:31

Nog een vraagje... Zou ik ook smuldier en lotgering af kunnen wisselen of zitten hier weer zoveel verschillende dingen in dat het net zo is als met brok wisselen; dat zijn darmen dan steeds moeten wennen? Want het voordeel van lotgering is dat ze veel meer keuze hebben, maar smuldier is voor mij wel veel makkelijker omdat het in de supermarkt te krijgen is.

En normaal als ik op andere brok over ga, meng ik het de eerste dagen door zijn oude voer, maar omdat je brok en vers niet samen moet geven, lijkt me dat in dit geval niet zo handig, toch?

Ik denk dat ik vanmiddag maar eens langs de c1000 ga en smuldier ga halen voor hem.

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 08:48

Onze BD krijgt ook verschillende soorten KVV door elkaar. Geen probleem. Onze boxer krijgt alleen carnibest. Die doet het daar het beste op. Lotgering heb ik ook geprobeerd, maar daar krijgt ze een rare vacht van. Jochie(de BD) kan er wel tegen. Je kunt beginnen met een maaltijd brokken vervangen door vers en zo steeds opbouwen met vers voer. Je kunt ook in 1 keer overstappen hoor ik wel eens.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:03

Mindfields schreef:
Uit een test van de duitse consumentenbond is gebleken dat de brok van de Aldi(Romeo heet het) beter van kwaliteit was dan de dure merkbrokken als Hills etc. Je zou eens kunnen proberen hoe hij op die Aldibrok reageert. Ik voer mijn katten Nutristar van de Aldi, omdat ze van alle andere brokken(ook dure merken die kwalitatief goed zijn) gaan kotsen. In het Aldimerk zitten geen toevoegingen etc.

Het is alleen jammer dat er ook geen vlees in zit...
Mijn honden krijgen die rotzooi niet.
Er schrijft iemand dat Cavom opzwelt in water. Dat is niet zo, het is een geperste brok, het valt uit elkaar.
Het wordt vaak speciaal gegeven aan grote rassen die gevoelig zijn voor maagtorsies.
Jammer dat hier mensen advies geven die geen idee hebben waar ze over praten.
Mijn honden deden het ook niet op Kivo, ze kregen er vnl huidklachten van en ook slappe poep.
Ik heb een tijd smuldier gevoerd, dat ging al een stuk beter.
Nu voer ik Lotgering icm met een brok met vis, en dat is voor mijn honden de beste combinatie.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:04

Ronne schreef:
Nog een vraagje... Zou ik ook smuldier en lotgering af kunnen wisselen of zitten hier weer zoveel verschillende dingen in dat het net zo is als met brok wisselen; dat zijn darmen dan steeds moeten wennen? Want het voordeel van lotgering is dat ze veel meer keuze hebben, maar smuldier is voor mij wel veel makkelijker omdat het in de supermarkt te krijgen is.

En normaal als ik op andere brok over ga, meng ik het de eerste dagen door zijn oude voer, maar omdat je brok en vers niet samen moet geven, lijkt me dat in dit geval niet zo handig, toch?

Ik denk dat ik vanmiddag maar eens langs de c1000 ga en smuldier ga halen voor hem.

Ja hoor, je kunt heel best verschillende merken en smaken KVV door elkaar geven, juist prima voor de afwisseling!!!
Heb je geen Jumbo in de buurt? Bij ons voert de C1000 niet de complete versiies van smuldier

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 09:34

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:26

Ronne schreef:

Dat kan gewoon hoor! Leverd als het goed is geen problemen op.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 10:33

Ja ik denk dat ik nou wel een aardig idee te pakken heb! Als ik vers ga voeren kan ik ook lekker variëren, is voor een moeilijke eter altijd wel fijn en met brok kan dat niet.

Echt enorm bedankt voor alle ideeën en tips! Nou nog even kijken welke supermarkt vandaag open is, dan kan ik vanavond al beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:37

Met rauw/vers vlees kom je denk ik ook een eindje! :)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:38

Ronne schreef:
Ja maar dat wordt me dan toch een beetje te ingewikkeld allemaal haha! Als ik ook nog bezig moet zijn met alle verhoudingen etc.

Loca: mag ik vragen waarom je smuldier aanraadt ipv bijvoorbeeld lotgering?

Ik ben dan wel geen Loca :+
Zowel Smuldier als Lotgering hebben zo hun voors en tegens, maar zijn mijns inziens nog altijd beter dan welke brok dan ook.

Lotgering kan wat vet zijn en niet elke hond kan dat hebben. Ook staan de bestanddelen en dan met name de verhoudingen niet op de site vermeld. Maar het produkt ziet er goed uit.

Smuldier bevat kunstmatig calcium itt Lotgering en dat wordt bij een groeiende hond vaak niet geadviseerd. Ik vind het persoonlijk er minder prettig uit zien, maar het is makkelijk te krijgen en je hoeft niet meteen een krat vol aan te schaffen.

Mocht je iets meer kunnen besteden dan zijn er nog veel hele goede KVV produkten te verkrijgen zoals Shaweca, Tinlo, Puur Naturis enz enz

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 10:49

Ronne schreef:
Ja ik denk dat ik nou wel een aardig idee te pakken heb! Als ik vers ga voeren kan ik ook lekker variëren, is voor een moeilijke eter altijd wel fijn en met brok kan dat niet.

´Vers´ dan relatief uiteraard, want er is twee keer niets vers aan geprocessed fabrieks-diepvries.

Ik heb in NL 25 jaar variatie aan Rodi (et al) in de vriezer gehad bij Reza brok als de andere voerbasis (en daarop drie benelux kampioenschappen veldwerk).
Hier is het de allergoedkoopste brok en echt vers; van fruit tot slachtafval en hondgeschikte restverwerking van de keuken.

Vergeet bij alle voedsel-ideëen niet wat de beste eetlustopwekker is; .... lichaamsbeweging, lekker vrij rennen in de buitenlucht. Weer of geen weer. Regen&wind heet niet voor niets hondenweer ;)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 13:16

Haha ik denk dat er weinig honden zijn die zoveel los kunnen rennen en spelen als chev! Dus daarmee zit t wel goed!

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:29

Onze Duitse Herder had ook altijd veel last van diaree, maar sinds wij een paar jaar geleden over zijn gegaan op Smuldier heeft ze nergens meer last van. Ze (v)reet bijna de bodem uit haar bak, die natuurlijk ook nog even helemaal afgelikt moet worden en als ze weet dat het etenstijd is, staat ze al kwijlend naast mij in de keuken.

En dat heb ik met brokken nooit gehad :n

Ik haal de Smuldier Vlees Compleet altijd bij de Boni. Ik kom daar 1x per week en neem dan een hele doos mee, ligt apart in de vriezer. Ideaal, gaat hier zo de vriezer in en dan heb ik voor de hele week KVV. Hier krijgen ze 1x per dag te eten, ik haal het er 's ochtends uit, tegelijk met de boterhammen voor de kids en 's avonds is het prima ontdooid en op kamertemperatuur.

Wij zijn direct overgegaan, dus niets gemixt in het begin. Hond krijgt ook een poedertje voor haar artrose en dat is zo erg makkelijk te geven, beetje mengen door het vlees en het is weg voor je het weet. Voorheen met brokken was het altijd maar een gedoe om medicijnen etc. erin te krijgen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 13:31

ronne omdat je hond al wat mager is zou ik gaan voor lotgering,overigens lusten mijn honden geen lotgering,ja 2 maar die lustten alles en aangezien lotgering redelijk dikmakend is en die 2 al stevig zijn hoef ik het speciaal voor hun niet aan te schaffen..

als honden hier iets niet lusten dwing ik ze overigens niet door verhongering om het wel te eten :n ...dan krijgen ze gewoon ander voer...maw er liggen hier 3 soorten kvv in de vriezer en dan bergen vers van de slachterij,en zo krijgen ze wat ze willen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 14:29

Die van mij lust geen Rodi :D

Maakt niet uit, hij hoeft het niet te eten :)
Ik ga mee met het advies om kvv te voeren. Nrv is denk ik met een appartement niet te doen, mijn schatteke eet het wat 'ruigere' spul buiten op, ik wil dat niet binnen hebben :n Kvv mag gewoon binnen :j

Kimmie: bedankt voor de lotgering link, denk dat ik toch eens wat bestel :) ik vind het toch fijn dat er wat te kiezen is. Ik heb altijd een voorraadje smuldier in huis, maar zal ook eens lotgering bestellen.

Ik ben overigens van de nrv, ik voer het liefst hele prooidieren. Maar er zijn weinig honden die dat willen hoor, althans niet met huid en haar. Maar het is altijd handig een kvv in huis te hebben. Overigens maak ik ook geen menu's, reken geen verhoudingen uit, niks..... ik voer gewoon een konijn of een kip, of kwartels, of...... :D Maar dan eet meneer dus wel buiten, wil die zooi niet in huis hebben. Ik hoef het ook niet te zien trouwens, zo lekker ziet het er niet uit, 't is dat Raphi er dol op is, en het is imo heel natuurlijk :)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-11 14:45

Nee precies, daarom ga ik liever voor KVV! Tot nu toe lijkt lotgering me t beste, vooral door de grote keuze die ze hebben, maar ik kies in eerste instantie toch voor smuldier. Lotgering wil ik wel nog een x bestellen, maar ik ben overdag eigenlijk nooit thuis, dus dan moet ik eerst eens kijken hoe ik t doe met bezorgen...