Beppe Griet weer een topic! (koe)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:26

Broccoli schreef:
Wij hebben de koeien elke dag in handen. Lastig melken anders..
En daarbij zorgen we er ook gewoon voor dat de koeien het goed hebben.

Je bedoeld dat je de uiers elke dag in handen hebt?
Ik ken jullie bedrijf natuurlijk niet maar ik weet wel dat bij de meeste boeren in zo'n hele koppel maar een handvol koeien zijn die ook daadwerkelijk zo tam zijn dat je kunt aaien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 00:29

Prachtige foto's, en wat een mooie koe. Ze begint al grijs op het koppie te worden...
Ze heeft echt een prachtleven...mooi om te zien dat koeien ook hun oude dag kunnen krijgen.

Nummus

Re: Beppe Griet weer een topic! (koe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 09:10

Anneliesdj: Huh? Is dat echt zo?

Er is in Australië een onderzoek geweest, koeien waartegen gepraat wordt en die lekker geaaid worden als de veehouder langs komt geven meer melk! :) Dus er zijn veel die dat ook echt toepassen.

Bij ons vinden de meeste koeien een beetje krabbelen op de kop echt heerlijk, de jongere koeien zijn wat moeilijker met melken (trappen de zuigers los) maar kun je ook gewoon in de handen hebben.
Nu zijn het wel onderwijskoeien maar verder ook bedrijfskoeien. :=

Moet wel zeggen, de meeste koeien die niet naar shows gaan kunnen bij geen enkel bedrijf aan een halstertje lopen... _O-

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:31

Aaah een geweldig dier _/-\o_ heerlijk komisch :D

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:35

Wat een leuk beestje! Deze is echt gaaf! :=

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:38

Haha, die heeft lol in de wei!

Om even een 'misverstand' uit de wereld te helpen: veel oude melkkoeien worden niet meteen naar de slacht gebracht als ze 'uitgemolken':+ zijn, maar mogen met 'pensioen' bij bijv. een veehandelaar: lekker hun buikje rond eten en verder niets doen!

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 11:43

anneliesdj schreef:
Broccoli schreef:

Ik ken jullie bedrijf natuurlijk niet maar ik weet wel dat bij de meeste boeren in zo'n hele koppel maar een handvol koeien zijn die ook daadwerkelijk zo tam zijn dat je kunt aaien.

Natuurlijk is niet iedere koe even mak, maar dat is met paarden net zo. Bij ons lopen er ook een heel aantal tussen die je prima een knuffel kunt geven hoor!

TS, leuke koe heb je hoor, hoe zijn jullie eraan gekomen? Oormerken zijn overigens wel verplicht!! Zie ook http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze ... tratie-i-r en http://www.vwa.nl/onderwerpen/dieren/do ... egistratie

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-11 16:22

imd schreef:
TS, leuke koe heb je hoor, hoe zijn jullie eraan gekomen? Oormerken zijn overigens wel verplicht!! Zie ook http://www.vwa.nl/onderwerpen/werkwijze ... tratie-i-r en http://www.vwa.nl/onderwerpen/dieren/do ... egistratie

Mijn stiefvader heeft hem weer van een andere veehandelaar, zelf handelt hij ook in koeien, maar beppie is gebleven :D

Wij hebben ook maar een paar koeien die je echt kunt aaien enzo hoor :=

Over de oormerken, ik weet het :o
Het valt nu gelukkig wel wat mee, beppie staat achterhuis een beetje en gaat verders ook nergens heen :P

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:36

anneliesdj schreef:
Broccoli schreef:

Wij kunnen álle koeien aaien/knuffelen. Lopen ook regelmatig bij ze. Ik snap niet hoe 'stadsmensen' er toch bij komen elke keer..

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:41

Wat schattig, en wat mooi zo zonder oormerken <3 , ziet er toch veel liever uit :j .

Die melk is echt heel grappig :)) :') .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:45

Faruba schreef:
:D Een bejaarde koe met humor dus. Heb de foto's nog eens zitten bekijken,maar ze ziet er echt nog goed uit. Niks niet schraal ofzo. Je geeft haar die leeftijd echt niet.

Foto 6 vind ik erg mooi,die zou ik zo aan de muur hangen. Niks zo mooi als een koeienoog. <3

Ik dacht er anders over met biologie... :')

Wat een schatje zeg!

Faruba

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 16:59

_O- Heb jij ze ook moeten ontleden Pretty? Wij nl. ook en vond het toch wel interessant om te zien hoe zo'n oog er van binnen uit ziet. Maar je hebt gelijk,om het oog moet het wel levend zijn,anders is het idd. minder mooi :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 18:33

anneliesdj schreef:
Broccoli schreef:

Wij kunnen álle koeien aaien/knuffelen. Lopen ook regelmatig bij ze. Ik snap niet hoe 'stadsmensen' er toch bij komen elke keer..

Lieve kind, ik ben helemaal geen stadsmens.
Ik ben opgegroeid midden tussen de boeren, heb van jong meisje af aan al overal geholpen met voeren, melken en noem het maar op.
Mijn mening is dus puur gebaseerd op eigen ervaring en dat hoef je niet zomaar af te doen als 'die stadsmensen ook weer'.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:13

Ik ben al een aantal jaartjes geen kind meer. :)
Maar goed, dan zou je beter moeten weten als je opgegroeid bent met boeren.
Dat gezeik altijd over boeren en hun dieren.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-11 20:23

Ooh wat een schatje <3
koeien zijn zo leuk he :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 13:31

Broccoli schreef:

Dan zit er nog altijd meer waarheid in dan in jouw opmerking over stadsmens.
Zoals ik zei; heeft niets te maken met beter weten, ik zou willen dat het anders was, ik kan het ook niet anders maken.
Misschien dat het bij jullie zo is maar de boeren waar ik kwam/kon is ongeveer de helft van de koeien aaibaar op het hoofd mits je heel rustig doet, dan zijn er nog een handvol dieren die wel echt tam zijn en knuffelbaar. De enige echt tamme koeien die ik heb gezien stonden nog ouderwets aan de ketting op stal.
En ja, dat lijkt me ook niet zo vreemd als je ziet hoe het allemaal werkt, een boer hoeft zijn koe helemaal niet in hand te hebben. Eenmaal op stal weten ze zelf waar ze brok krijgen, hoe het melken werkt en hoe ze naar buiten mogen. Dus in handen nemen kost alleen extra tijd en in die tijd kun je ook vast kuil halen en zit je 20 minuten eerder aan de koffie :)*

Wat ik persoonlijk nog niet zo erg vind hoor, ik zie liever een koe die buiten mag dan een die handtam is.
Maar roepen dat álle koeien mak zijn en iedereen die anders beweert een stadse kakker is, dan zit je jezelf voor de gek te houden.
Misschien zijn ze bij jullie mak maar dat is echt niet bij alle boeren zo.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:34

mee eens, lang niet alle melkkoeien zijn mak :)

lalunamyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:38

hee wat super !
Ik had een vraagje, namelijk :

Ik schilder vaak koeien / dieren / mensen etc.. en ben nog op zoek naar wat voorbeeldfoto's :)
Zou ik een hoofd foto van jullie koe mogen gebruiken :D zij is namelijk wel erg knap haha

Piennn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:43

leuk :D

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 16:44

Yucca schreef:
Haha, die heeft lol in de wei!

Om even een 'misverstand' uit de wereld te helpen: veel oude melkkoeien worden niet meteen naar de slacht gebracht als ze 'uitgemolken':+ zijn, maar mogen met 'pensioen' bij bijv. een veehandelaar: lekker hun buikje rond eten en verder niets doen!

Ja, vast. :D Een koe die niets oplevert gaat in 99 vd 100 gevallen gewoon naar de slacht. Logisch ook. Ik ken wel wat boeren die 1 ouwe koe hebben gewoon voor de leut, maar gebruikelijk is dat natuurlijk niet.

Erg leuk topic. :)

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:29

Leuk topic dit :)
En knappe koe heb je, ze ziet er echt goed uit voor haar leeftijd
Die foto met dat hek is erg leuk :D

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:33

anneliesdj schreef:
Broccoli schreef:

Dan zit er nog altijd meer waarheid in dan in jouw opmerking over stadsmens.
Zoals ik zei; heeft niets te maken met beter weten, ik zou willen dat het anders was, ik kan het ook niet anders maken.
Misschien dat het bij jullie zo is maar de boeren waar ik kwam/kon is ongeveer de helft van de koeien aaibaar op het hoofd mits je heel rustig doet, dan zijn er nog een handvol dieren die wel echt tam zijn en knuffelbaar. De enige echt tamme koeien die ik heb gezien stonden nog ouderwets aan de ketting op stal.
En ja, dat lijkt me ook niet zo vreemd als je ziet hoe het allemaal werkt, een boer hoeft zijn koe helemaal niet in hand te hebben. Eenmaal op stal weten ze zelf waar ze brok krijgen, hoe het melken werkt en hoe ze naar buiten mogen. Dus in handen nemen kost alleen extra tijd en in die tijd kun je ook vast kuil halen en zit je 20 minuten eerder aan de koffie :)*

Wat ik persoonlijk nog niet zo erg vind hoor, ik zie liever een koe die buiten mag dan een die handtam is.
Maar roepen dat álle koeien mak zijn en iedereen die anders beweert een stadse kakker is, dan zit je jezelf voor de gek te houden.
Misschien zijn ze bij jullie mak maar dat is echt niet bij alle boeren zo.

Ik zeg niet dat alle koeien mak zijn. Die van ons zijn het wel allemaal. En zij komen gewoon buiten en staan niet op een grupstal. Ik word gewoon een beetje moe van dat gezeur over boeren. Dat reageerde ik misschien op jou af, sorry.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 17:42

Grupstallen zie je zowieso niet veel meer? Daar doelde ik overigens ook op met dat het niet hoeft, in de mooie loopstallen gaat alles volautomatisch en het binnen en buiten halen is een kwestie van deur open gooien en ze komen wel. Dus het hoeft helemaal niet en dan is het toch wel logisch dat ze veel minder tam zijn dan wanneer ze nog 2 daags van en aan de ketting worden gekoppeld. Gelukkig zie ik vrijwel uitsluitend boeren waar de koeien (in de zomer) lekker buiten mogen. Maarja als je erover wilt discussieren zijn er nog genoeg dingen waar wat op aan te merken valt als het op koeien houden aankomt (en varkens, pluimvee).

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-11 17:57

lalunamyo schreef:
hee wat super !
Ik had een vraagje, namelijk :

Ik schilder vaak koeien / dieren / mensen etc.. en ben nog op zoek naar wat voorbeeldfoto's :)
Zou ik een hoofd foto van jullie koe mogen gebruiken :D zij is namelijk wel erg knap haha

Maar natuurlijk! :D
Dan wil ik natuurlijk het eindresultaat wel even bewonderen he :P

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 20:36

anneliesdj schreef:
Grupstallen zie je zowieso niet veel meer? Daar doelde ik overigens ook op met dat het niet hoeft, in de mooie loopstallen gaat alles volautomatisch en het binnen en buiten halen is een kwestie van deur open gooien en ze komen wel. Dus het hoeft helemaal niet en dan is het toch wel logisch dat ze veel minder tam zijn dan wanneer ze nog 2 daags van en aan de ketting worden gekoppeld. Gelukkig zie ik vrijwel uitsluitend boeren waar de koeien (in de zomer) lekker buiten mogen. Maarja als je erover wilt discussieren zijn er nog genoeg dingen waar wat op aan te merken valt als het op koeien houden aankomt (en varkens, pluimvee).

Klopt. Maar dat is in de paardenhouderij niet anders.