Wat als je het niet meer kan betalen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:13

De topic titel is:
- Wat als je het niet meer kan betalen?

Daar is maar één antwoord op:
Dan kan je dat dier niet meer houden!

Alle ´ja maar´ is ´nee want´ en _-:(
Los het op door andere keuzes óf :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:14

O ja die titel, TS heeft zelf even bepaalt in het voorbeeld van mensen die zelf kent, dat ze hun hond niet meer kunnen betalen....

Iris82

Re: Wat als je het niet meer kan betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:17

Ik ben het deze keer met HC eens.
Vind dat daar geen uitzondering in te maken is. Jij hebt besloten een dier te nemen, jij bent er dan ook (financieel) verantwoordelijk voor het welzijn van het dier.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:21

Wat een rotsituatie.... Ik snap dat het moeilijk is voor deze mensen, maar als je een dier niet meer kan betalen dan moet je het wegdoen. Is er niemand van familie of kennisen die het dier (tijdelijk) kan opvangen?

Ik heb het geluk dat, mocht ik ooit in zo'n situatie terechtkomen, mijn ouders meteen onze hond zouden overnemen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:21

russel schreef:
O ja die titel, TS heeft zelf even bepaalt in het voorbeeld van mensen die zelf kent, dat ze hun hond niet meer kunnen betalen....

Jij wordt panisch van bemoeizucht en kritiek op roken en projecteert dat op een situatie die je helemáál niet kent.
Jij ventileert een mening over de TS en de situatie zonder énige basis.
De TS kent de situatie tenminste.

Het is erg simpel. Geen geld voor iets = dat kan dan niet :)*

Wat iets lastiger is, is wat je er als buitenstaander aan kan/moet doen.
Wanneer het dier betreft heeft dat geen eigen zeggingskracht.
Treed je naar voren als belangenbehartiger of niet.
Doe je iets aan dierenmishandeling of niet.
Wat ´dierenmishandeling´ is, is rekbaar. Kijk maar naar een paard op stal en een bit in de paardensnuit.
De ts doet het erg netjes in mijn ogen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 10:29

Huertecilla schreef:
gohya schreef:
TS Laat de eigenaar hoefteer op de kale/kapotte plekken smeren,doe de hond een t-shirt aan en hij zal genezen! Wie het niet gelooft,prima,het is vrijwillig te proberen.

...en de vlooien?
Gaan die met de pootjes vastzitten in de teer?
Zou kunnen. Hond kaal scheren, insmeren met hoefteer. Ik zal het onthouden als tip tegen vlooien.

Hoe doe je dat buiten in het gras of op zand of in het bos? Blijft dan niet het halve eco-systeem aan de teer plakkan? Of hou je de hond aan de lijn zo lang die geteerd is?

Ik wist ook niet dat hoefteer gratis was overigens.

Verder lijkt me de extra heavy duty was of het weggooien van t-shirt, overalletje, niet goedkoper dan een anti-vlooi dingseligheidje bij de dierenwinkel/Welkoop.

De vlooien gaan allemaal dood,en nee die blijven niet vast zitten,je moet het er dun opsmeren met een kwast.Niet op de haren smeren maar óp de huid,kaal scheren hoeft niet want de huid is al kaal.
Een oud t-shirt heeft iedereen wel liggen.
Er blijft nix aan de teer plakken,wamt het zit dus niet op de haren,en het trekt snel in de huid.Ook zit er het t-shirt overheen.Dat t-shirt kan je eenmalig een tijdje gebruiken,duurt ongeveer een week of 2.
Je zal de hond hooguit 3 x moeten insmeren en dan is die jeuk helemaal over.De hond blijft óf een jaar jeukvrij,of voor altijd.Bij de mijne was het de eerste keer 1 jaar,na nog een behandeling na dat jaar nooit meer jeuk gehad.
De teer kost veel minder dan vlooienspul [rond de €13,- voor een groot blik].

Uiteraard heeft de teer ook nadelen,het stinkt verschrikkelijk en als het niet goed is afgedekt,zit je hele huis onder.
De teer is goed schoon te maken mits je het gelijk doet.
De teer werkt voor zeer lange tijd,vlooienspul werkt maar een week of 6.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:01

gohya schreef:
TS Laat de eigenaar hoefteer op de kale/kapotte plekken smeren,doe de hond een t-shirt aan en hij zal genezen! Wie het niet gelooft,prima,het is vrijwillig te proberen.

gohya schreef:
De vlooien gaan allemaal dood,en nee die blijven niet vast zitten,je moet het er dun opsmeren met een kwast.Niet op de haren smeren maar óp de huid,kaal scheren hoeft niet want de huid is al kaal.
Een oud t-shirt heeft iedereen wel liggen.
Er blijft nix aan de teer plakken,wamt het zit dus niet op de haren,en het trekt snel in de huid.Ook zit er het t-shirt overheen.Dat t-shirt kan je eenmalig een tijdje gebruiken,duurt ongeveer een week of 2.
Je zal de hond hooguit 3 x moeten insmeren en dan is die jeuk helemaal over.De hond blijft óf een jaar jeukvrij,of voor altijd.Bij de mijne was het de eerste keer 1 jaar,na nog een behandeling na dat jaar nooit meer jeuk gehad.
De teer kost veel minder dan vlooienspul [rond de €13,- voor een groot blik].

Uiteraard heeft de teer ook nadelen,het stinkt verschrikkelijk en als het niet goed is afgedekt,zit je hele huis onder.
De teer is goed schoon te maken mits je het gelijk doet.
De teer werkt voor zeer lange tijd,vlooienspul werkt maar een week of 6.

OMG ;(

Ik wist niet dat we, behalve resistente wormen bij paarden, nu ook al resistente vlooien bij honden hebben.
Waar gaat het heen met dit land :oo :+
Voordat ik teer op mijn hond ga smeren ipv frontline omdat het goedkoper is .... :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 11:50

Als je dat wil gaan doen kun je imho veel beter teershampoo aanschaffen dan zelf gaan 'rommelen' want het vereist nogal wat handigheid voordat je een plakkerige hond hebt die een uur in de wind stinkt. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:00

Wat heel fijn helpt tegen vlooien is de hond knoflook voeren en dagelijks een scheutje karnemelk.
Dat zijn producten die (bijna) iedereen (ook op een krap budget) wel in huis heeft. En dat hoeft dus geen extra geld te kosten.
Daar kan die persoon al een klein beetje verder mee vooruit om een volgende besmetting te voorkomen.

Maar goed, als er al zó veel vlooien waren, moet ook het hele huis eerst nog vlo-vrij gemaakt worden, om een volgende infectie te voorkomen. Die middelen zijn helaas niet gratis...

Lastige situatie.
Vaak is het inderdaad een kwestie van prioriteiten stellen. Een dier is toch afhankelijk van zijn verzorger. En als verzorger/eigenaar heb je wel de verplichting om de gezondheid van het dier op peil te houden.
Als je dat (om welke reden dan ook) niet meer kunt doen, dan zit er niet veel anders op dan het dier af te staan....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:19

Vóórdat ik die hoefteer op mijn hond smeerd heb ik eerst info gevraagd bij een natuurwinkel.
Daar zeiden ze ook dat het vroeger heel veel werd gebruikt,ook bij mensen.
Het is niet schadelijk voor mens of dier.Mijn hond is 12 jaar oud geworden,nooit ziek geweest en is normaal gestorven van ouderdom,d.m.v. een hartstilstand.
Hij heeft nooit last gehad van de teer op zijn huid.

@Lamar
Mijn hond heeft álle merken vlooienspul gehad,is zelfs ingespoten bij de D.A. met een vlooien middel.
Niets heeft geholpen en het enige redmiddel was die teer proberen.En die heeft geholpen,ik deed het niet omdat het 'goedkoper'was.Heb honderden euro's uit gegeven bij de D.A. voor zijn jeuk.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:22

Huertecilla schreef:
Kortom; zoals zo vaak, geen geldprobleem maar onwil.

Stop met roken, haal voer in een grootverpakking bij de coöp en er is geld genoeg voor de hond.

Die man moet geen hulp maar op zijn flikker.

niet verslaafd zeker :roll: als zo makkelijk zou zijn...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 12:56

bedankt voor alle vlooien tips, maar dat is niet zozeer het probleem. Waar het mij om gaat is wat als dat beestje écht wat krijgt, stel dat ie straks de deur uit schiet en aangereden wordt? Zulke dingen kunnen gewoon gebeuren. Als mens ben je verzekerd voor ziektekosten, deze hond is niet verzekerd.
En met "weg zijn van het dier" bedoel ik niet dat ze er idolaat van zijn of iets in die geest. Qua aandacht zou het best *heel veel* beter kunnen, maar dan ga ik er teveel over uitweiden wat ik openbaar niet wil. Mensen die geintereseerd zijn in het volledige verhaal mogen me een pb sturen.
Ik heb overwogen aan te bieden de hond, al dan niet tijdelijk, bij mij te plaatsen, maar dat gaat met mijn eigen hond niet lukken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 12:59

BosscheBol schreef:
Misschien toch ander huisje zoeken. Zal ook voor de eigenaar een geruststelling zijn, want geldzorgen is heel vervelend.

Misschien asiel, daarvan weet je zeker dat het goed komt. Op marktplaats is wat lastig, als die vragen van mensen en die komen kijken enz.

Pfff, ik vind de adviezen een beetje kort door de bocht. Misschien is de hond helemaal dolgelukkig daar en vormt de hond juist het enige of één van de weinige lichtpuntje(s) in een moeilijke financiële tijd. Goede zorg is belangrijk, maar een hond is echt beter af in een huis dan in een asiel. Op dit moment worden er door de crisis echt niet veel dieren UIT een asiel gehaald, dus daar wil je hem helemaal niet hebben ook niet voor zijn mentale gesteldheid...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:02

gohya schreef:
Vóórdat ik die hoefteer op mijn hond smeerd heb ik eerst info gevraagd bij een natuurwinkel.
Daar zeiden ze ook dat het vroeger heel veel werd gebruikt,ook bij mensen.
Het is niet schadelijk voor mens of dier.Mijn hond is 12 jaar oud geworden,nooit ziek geweest en is normaal gestorven van ouderdom,d.m.v. een hartstilstand.
Hij heeft nooit last gehad van de teer op zijn huid.

@Lamar
Mijn hond heeft álle merken vlooienspul gehad,is zelfs ingespoten bij de D.A. met een vlooien middel.
Niets heeft geholpen en het enige redmiddel was die teer proberen.En die heeft geholpen,ik deed het niet omdat het 'goedkoper'was.Heb honderden euro's uit gegeven bij de D.A. voor zijn jeuk.

Hier wat er op de verpakking van hoefteer staat:

Hoefteer

(artikelnummer: 100933)

Verzorgeringsproducten en toebehoren

...en straalziekte en houden de straal droog. Bovendien voorkomt een watervaste beschermlaag het indringen van bacteriën. Sterk ontvlambaar. Irriterend voor de ogen. Dampen kunnen slaperigheid en sufheid veroorzaken. Dampen/aërosol niet inademen. Aanraking met de ogen en de huid vermijden. Bij aanraking met de ogen onmiddellijk grondig met water spoelen en arts raadplegen. Bij inslikken onmiddellijk een arts raadplegen en verpakking of etiket laten zien. Alleen in goed geventileerde ruimtes gebruiken. Dit product en zijn houder moet als chemisch afval worden verwijderd. Alleen lege houders recyclen. Houder staat onder druk. Voor direct zonlicht en temperaturen boven 50°C beschermen. Ook na gebruik niet met geweld openen of verbranden. Niet op open vuur of gloeiende voorwerpen spuiten. Verwijderd houden van ontstekingsbronnen. Niet roken. Bij onvoldoende ventilatie is de vorming van explosiegevaarlijke mengsels mogelijk. Verwijderd houden van kinderen. Buiten bereik van kinderen bewaren.

Lijkt me duidelijk geen middel om op open wonden te smeren.
Teer is geen vlooienmiddel. Als je de hond en de omgeving van een hond niet vlo-vrij houdt dan houdt de hond ook jeuk en hotspots.
Was dan naar een andere DA of de faculteit in Utrecht gegaan als je DA het niet kan.
De jeuk komt door histamine, van binnen uit, een reaktie op de vlooienbeten.
Je DA had hem beter kunnen inspuiten met een anti-histaminemiddel.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-09-11 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:02

iK ken iemand waar de kat van was aangereden,ze hadden nog een spuit anibiotica liggen dus dat scheelde weer.Later toch maar geweest voor een echo,als de kat niet verbeterde moesten ze terug komen, maar financieel gezien ging dat niet.Beesie heeft het helaas niet over leefd.In het geval van de ts, denk ik dat het beter is als het dier een andere baas krijgt.Of er moet een andere oplossing zijn?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:06

http://bd.nl/nieuws/tilburg-stad/sticht ... rs-1.17910

Weet niet of hier ooit iets van gekomen is? Ik hoor wel dat er wel met enige regelmaat bijzondere bijstand verstrekt wordt. Verder zou ik een goed vangnet willen hebben als ik financieel krap zit, ook ivm mijn huisdier. Ik zou afspraken maken met iemand dat ik geld zou kunnen lenen als het om mijn dier gaat.

Het lijkt mij daarnaast ook interessant om het dier te verzekeren eigenlijk wanneer je weinig te besteden hebt. En dan voor de basisdingetjes.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:09

Iris: Maarja, verzekeren kost ook weer geld, geld wat er niet is... Dat is het probleem nu juist

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:17

Snap ik, probeer ook alleen maar mee te denken. Ik zie dat de goedkoopste € 13,- per maand kost.
Wellicht is dat wel een optie?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-11 13:24

Nee, is geen optie, helaas... Van een kale kip kan je niet plukken, laat ik het zo zeggen (in de huidige situatie)
Elk dubbeltje gaat al 3x op zn kant

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:27

Lamar schreef:
Teer is geen vlooienmiddel.

Mijn antwoord was danook sarcastisch.
Teerproducten zijn giftg voor vlooien én de hond (en mens). Het wordt door de huid opgenomen.
De vlooien gaan dood omdat ze tigtig keer kleiner zijn dan zelfs een klein hondje maar ook de hond wordt vergiftigd.
Smeeer het op een groter oppervlak en over wat langere tijd en je hond gaat dood.

Nogmaals; waar je geen geld voor hebt kan je niet kopen/hebben :)*

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:29

Ik heb ook behoorlijk in de frot gezeten. Maar ik had aan het begin van de maand nog altijd wel genoeg geld om alle operaties en dierenartsbezoekjes te betalen van mijn huisdieren. Als je dat zelfs al niet meer kan betalen, dan houdt het voor mij gewoon op. Er zitten heel erg veel voordelen aan het bezit van huisdieren, maar op het mometn dat zelfs de basiszorg al niet meer gegeven kan worden, dan moet je eerlijk zijn ten opzichte van het dier en van jezelf.

Ik zou als echte dierenliefhebber het ook niet over mijn hart kunnen verkrijgen om een dier te laten lijden omdat ik geen geld zou hebben om het de zorg te geven die het verdient en het recht op heeft. Mijn hart zou echt breken, ik zou het niet aan kunnen zien.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:29

30 euro aanbieden en weg brengen naar het asiel.

of praat er eerst met die mensen over jij zit allemaal te denken wat als dit en wat als dat maar eigenlijk hoor je je niet er mee te bemoeien misschien gaat die hond niks ernstig mankeren

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:30

stef schreef:
Nee, is geen optie, helaas... Van een kale kip kan je niet plukken, laat ik het zo zeggen (in de huidige situatie)
Elk dubbeltje gaat al 3x op zn kant

Behalve dan voor rookwaar en voer bij de supermarkt.
Zonder meer details, die ik niet wil weten, is dat veel of weinig goedkoper te maken, maar dat is het punt niet.

Waar geen geld voor een dier is, houdt het op.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:34

tita schreef:
30 euro aanbieden en weg brengen naar het asiel.

Naar het asiel is afschuiven. Dan is beslissingsvrijheid van de een ineens een probleem voor een ander.
Een asiel is echt wel een heel laatste noodoplossing.
Een voor herplaatsing kansloze hond kan je beter zelf laten inslapen. Daar draait het dan nl. toch op uit alleen ná een poos in een asiel.
...ja maar... daar is geen geld voor..., voor eigen verantwoordelijkheid :r

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-11 13:45

fargo schreef:
BosscheBol schreef:
Misschien toch ander huisje zoeken. Zal ook voor de eigenaar een geruststelling zijn, want geldzorgen is heel vervelend.

Misschien asiel, daarvan weet je zeker dat het goed komt. Op marktplaats is wat lastig, als die vragen van mensen en die komen kijken enz.

Pfff, ik vind de adviezen een beetje kort door de bocht. Misschien is de hond helemaal dolgelukkig daar en vormt de hond juist het enige of één van de weinige lichtpuntje(s) in een moeilijke financiële tijd. Goede zorg is belangrijk, maar een hond is echt beter af in een huis dan in een asiel. Op dit moment worden er door de crisis echt niet veel dieren UIT een asiel gehaald, dus daar wil je hem helemaal niet hebben ook niet voor zijn mentale gesteldheid...

Ik herhaal mezelf nog maar even ... kan me voorstellen dat TS zich zorgen maakt, maar denk niet dat wij of TS hierover mogen beslissen. Noway dat een hond beter af is in een asiel.
Laatst bijgewerkt door fargo op 07-09-11 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt