Help.. het loopt uit de hand.. hij heeft gebeten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Caira

Re: Help.. het loopt uit de hand.. hij heeft gebeten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:31

stuur hem aub naar iemand met verstand van zaken. Want dit wordt helemaal niets zo, je bent niet in staat om hem nu op een goede manier op te voeden en te corrigeren. Dit wordt een drama voor jullie allebei.

BSSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:31

passieAppel schreef:
Dit klinkt heel banketstaaf; eerlijk?

Een spuitje :'(

Dat is de gemakkelijkste oplossing.
Dit soort reacties maakt mij echt kwaad :(. Moeilijk gaat ook!
De hond heeft gewoon een goede heropvoeding nodig. Net zoals velen.
Maar daar moet je gewoon hard aan werken & véél mee bezig zijn.
Met behulp van een goede gedragstherapeut kan je al een heel eind geraken.
Het is meestal niet eens de hond zijn schuld, maar die van het baasje.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:33

Dit hele verhaal duidelijk op papier zetten en via een goede chihuahua herplaatsing herplaatsen.

Wat ik overigens TOTAAL niet begrijp is dat je wist dat pa zo was en dan nog een pup van die hond neemt. Het wil niet zeggen dat je hiermee 100% zeker zo'n hondje had gekregen maar als pa zo duidelijk dat karakter had wist je dat zijn nakomelingen ook een stevig karakter zouden krijgen (althans een zeer grote kans op).

Je kan idd zelf gaan heropvoeden maar dat is moeilijk en je moet echt streng zijn en je er 100% voor inzetten. Het is goed te doen (uit ervaring) maar wel met deskundige begeleiding. Hier hebben we ook bach rescue ingezet speciaal voor de hond samen gesteld. Daarnaast lees het boek eens van Cesar Milan. Ik ben het met zijn methoden echt niet eens in vele gevallen maar zijn boek is enorm duidelijk en echt een must om te lezen!!! Gebruik de technieken hier ook.
Mijn honden vielen elkaar aan als we een andere hond passeerden terwijl ze beiden sociaal zijn naar andere honden en samen echt maatjes zijn.
Heb nu ingesteld dat ik als eerste naar buiten ga en dat ik bepaal wie er wanneer de auto in of uit mag en of dat zo mag of dat ze eerst een oefening moeten doen. Ik ben degene die altijd maar dan ook altijd voorop loopt als ze aangelijnd mee moeten lopen en ik beslis welke kant we op gaan. En echt waar. Het gaat hier voortreffelijk. Mijn ene hond is de rust zelve mijn andere hond piept van opwinding maar daar blijft het nu bij.

Samen blijven we hier hard op trainen. Vrij van de riem is echt vrij en dan mogen ze doen wat ze willen als het maar netjes blijft en als ze maar gelijk komen als ik wat zeg. Ik ga ook geen banketstaaf verhalen meer tegen hun houden maar zeg alleen het hoognodige. Als ze op mij letten krijgen ze van mij een duim en dan komen ze om wat lekkers. Zo maak ik al dat hun op mij letten en ik niet op hun hoef te letten.

Ook een bench is niet iets wat beschermd mag worden. Een bench moet een veilige plaats zijn waar hij met rust gelaten wordt maar geen ruimte die hij op mag eisen. Om dit gedrag te doorbreken zou ik ervoor kiezen die bench weg te zetten op zolder o.i.d. en zijn slaap plaats op een totaal andere plaats in huis doen. En dan beginnen met het begin. HIj heeft niets te vertellen. Als hij de kamer uit wil dan mag hij er pas uit als jij het zegt. Wil hij van zijn plaats af dan alleen op commando e.d. Gewoon streng en rechtvaardig zijn. HEt hoeft niet met geweld.

Snap die muilkorf overigens niet. Je laat de hond niet los en 4.5 kg moet je toch makkelijk kunnen houden als je 20 jaar of ouder bent? Nu heb je wel het risico dat als hij zelf aangevallen wordt dat hij zich niet kan verdedigen en dan is het zo gebeurd.....
Hier zou hij overigens echt vliegles krijgen als hij dit gedrag vertoond wat medemensen ook zeggen....
Hij beet ook niet om te bijten maar hij beet uit frustratie en omdat hij die frustratie kwijt moest beet hij. Was je zus een wandelstok geweest dan had hij daar in gehangen. Ben zelf ook gebeten door mijn eigen hond (voordat de training in gezet werd) had mijn andere hond niet bij en hij was heel gefrustreerd. Omdat hij mijn andere hond niet kon pakken (en omdat jullie chi de muilkorf niet om had) pakte hij het dichtsbijzijnde en dat was ik..... Mijn hond is wel iets veel groter

Die hond die dat deed is dezelfde hond die nu rustig achter me aan blijft lopen als ik een andere hond passeer en heb daar 2 weken voor moeten trainen.

tamaramt

@ de ts;daar gaat je eerste fout al; boos worden met behulp van stem helpt niet; wel met lichaamsuitstraling/houding
tevens de hond nooit weg sturen en al helemaal nooit naar zijn bench; dat is iets wat van hem is; zijn huisje; zijn veiligheid; logisch dat het nu een heel gevecht is om hem in de bench te krijgen en het deurtje dicht te kunnen doen zonder hap in je vingers.
de hond denkt dat hij weer gestraft word als hij gewoon eens in de bench moet
jammer dat je je niet verdiept hebt in hondenopvoeding en training voordat je aan een hond begon
door je antwoorden maak ik al op dat je te onervaren was toen je een hond nam en dat daardoor je hond nu de leiding heeft overgenomen. dit omdat jij de leiding niet geeft die een hond nodig heeft4
jammer dat de hond nu weer de dupe word van de mens zijn fout
Laatst bijgewerkt door tamaramt op 05-09-11 20:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Als ik een hond had die snauwde naar mijn kinderen was hij toch gauw vertrokken. Dat vertrouw je toch niet. Je neemt het jezelf altijd kwalijk als de hond een keer je kind grijpt. Je zegt zelf dat een tik niet helpt. Wat wil je dan? Voor de hond een nieuw tehuis zoeken en iemand anders er mee opzadelen? Hoe triest ook , ik zou er denk ik voor kiezen voor enkele reis dierenarts. Het is "maar een" chihuahua die bijt en geen grote herder/rottweiler/bouvier. Maar hoe dan ook, het is een hond die snauwt naar de kinderen, andere honden grijpt en dus niet te vertrouwen is. Helaas pindakaas, dat is voor mij einde verhaal. Er zitten al genoeg verknipte honden in de asiels.
(Je kan eventueel ook nog een gedragsdeskundige laten komen en vragen of diegene een oplossing heeft als je geen definitief afscheid wil nemen)

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:34

Ik vind chihuahua's zoiezo al geen hondjes voor een thuis waar kleine kids wonen..

Ik denk dat je een keuze moet maken

Of je doet hem herplaatsen bij bv een iets ouder stelletje of iemand die een beetje afgelegen woont zonder kids..
of je laat hem inslapen...

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:35

Klijntjuh schreef:
Iedereen onderschat hem nu omdat hij klein is?
hij is 4,5 kilo, en meer hond dat bijv. een labrador.

Blijkbaar zien mensen inderdaad de ernst van je situatie niet in.
Ik werk in een dierenkliniek, en nou serieus; of er nou een enorm vijandige kleine hond in staat is om te bijten (die veel en veel wendbaarder zijn als een grote logge hond) of een enorme hond. Bij mij is er absoluut geen verschil.
Ik krijg mensen aan de balie met honden die gedragsproblemen vertonen, groot en kleine honden, en ik maak daar absoluut geen verschil in. Ik neem deze mensen absoluut serieus omdat kleine honden 10x meer vernijniger zijn als grote honden.

TS; ik zou je aan willen raden om je hond bij een gedragstherapeut onder te brengen. Ik zou hem zeker wel even uit je gezin voor de veiligheid halen.
Het is dan wel aan jezelf om te beoordelen wat je wilt als je de uitslag van de gedragstherapeute hebt. Deze meneer/mevrouw gaat puur bekijken wat het probleem is, en hoe dit bij te schaven is. Misschien blijft het een hond die alleen in een gezin kan met grote kinderen, of alleen op een boerderij te zijn. Dat kan ik niet van te voren inschatten.
Maar ik zou het zeker niet zo laten!

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:35

Volgens mij hoort de bench juist een plek te zijn waar de hond zich veilig kan worden, en dus geen strafplek.
Als je de hond wegstuurd kan hij natuurlijk verderop doorgaan met zijn gedrag. Wat je in de shows van Cesar ook altijd terug ziet komen is bij je houden die hond, corrigeren, en laat hem zijn aandacht focussen op jou, hij moet immers naar jou luisteren.
Misschien dat je hier nog wat aan hebt :)

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 20:35

Ik heb via PB een aantal aanboden gehad van mensen die willen helpen. (heropvoeden e.d.) Bedankt hiervoor. Ik ga dit overleggen!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:39

Klijntjuh schreef:
Zilfstar schreef:
HOE wijs je hem zijn plek? Geef eens een duidelijk voorbeeld (want ik ben het helemaal met je eens dat dit een serieuse zaak is!)

Als hij bijv. iets van mijn zoontje afpakt, of hem onterrecht snauwd, Dan word ik boos in mijn stem, soms gaat hij dan op zijn rug liggen, daarna stuur ik hem boos naar de bench, en doe ik de bench dicht tot hij wat is 'afgekoeld'.
Als hij bijv op de bank is gesprongen, dan zeg ik 1x boos dat hij er af moet, doet hij dat niet dan geef ik um een tik aan de achterkant of pak hem kort bij zijn nekvel terwijl ik het nog een keer zeg en hem daarna weer naar de bench stuur..

Het is tegenwoordig echt niet leuk meer, we worden ook gelijk boos op hem...
Uiteraard belonen we goede buien! en proberen ook positief ons zoontje (die btw gek op Jack is!) erbij te betrekken!

Even alvast als gedragsverandering bij jou (en dit zijn goedbedoelde tips)

* Baby = hoger en daar mag hij NOOIT iets van afpakken. DAT moet al voorkomen worden. Daarna ben je al te laat. Hij haalt het al in zijn kop iets van een mens af te pakken, DAT mag al niet. Oftewel hond staat hoger in rang dan baby nu en dat is bij deze erg gevaarlijk.

* Afsnauwen is ALTIJD onterecht. Dat mag hij NOOIT in zijn kop halen: herhaling van bovenstaande: Hij is hoger in rang nu.

* Op de bank springen mag niet in zijn kop opkomen en TOCH doet hij het blijkbaar diverse keren.

Boos worden in je stem = niet genoeg bij deze hond. JIJ zult echt de baas moeten gaan worden. Deze hond is nu de baas in huis. En dat gaat met deze een flinke strijd worden.

Met honde is het als met paarden > DIRECT afstraffen. Boos worden qua stem of even in het nekvelletje pakken is dus te licht. Daarna naar de bench sturen is geen goed idee. Want dat verdedigd hij al en is al zijn heligdom. Een kind kan snhappen dat hij ter afkoeling weggezet wordt op een kamer of gang. Een hond is allang vergeten waar het om ging.

Dus: afpakken, snauwen, op de bank = DIRECT reageren en goed ook. In mijn opinie: maatje 41 of een flinke tik. Maar dan eentje die aankomt. En hoed u: want hij zal direct terug komen. Want hij is de baas en zal niet accepteren dat je hem anders benaderd.

Daarom heb je volgens mij 3 keuzes:

1: Wil je deze hond houden? Dan doe jij nu een muilkorf om dat bekkie (ter bescherming van de kleine) en bel je morgen een goede gedragstherapeut en zul je ten oorlog moeten gaan.

2: Wil je je gezin beschermen: muilkorven en een ander huis zoeken waar ze wel dit soort aan durven pakken (en dat is neit gemeen naar jou toe, want ik zou dat ook niet meer doen)

3: Inslapen

Sterkte TS (en kies in godsnaam voor de veiligheid van je kind!)

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:40

inslapen? :n dat beessie heeft duidelijk een rangordeprobleem omdat het verkeerde signalen krijgt tijdens het opvoeden. iemand stelde de vraag, hoe doe je het met eten geven? ik denk dat er maar weinig mensen zijn met een beetje verstant van honden die heus nog wel iets met dat beessie kunnen. ik raad je aan het dier uit huis te plaatsen want de dag dat het je kind grijpd komt daar heb je verders niet veel fantasie voor nodig.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:41

seresta schreef:
inslapen? :n dat beessie heeft duidelijk een rangordeprobleem omdat het verkeerde signalen krijgt tijdens het opvoeden. iemand stelde de vraag, hoe doe je het met eten geven? ik denk dat er maar weinig mensen zijn met een beetje verstant van honden die heus nog wel iets met dat beessie kunnen. ik raad je aan het dier uit huis te plaatsen want de dag dat het je kind grijpd komt daar heb je verders niet veel fantasie voor nodig.

vergeet niet dat er OOK honden zijn die zo verknipt zijn (genetisch defect) dat ze gevaarlijk blijven ;(

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:47

klopt zilfstar maar daar kom je vrij snel achter zo indrukwekkend is een jackrusseltje niet meestal is een flinke schop genoeg om ze doen stoppen, bij zwaardere rassen zit dat even wat komplexer. daarom denk ik dat iemand met wat kennis dit heel snel doorheefd.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:48

seresta schreef:
klopt zilfstar maar daar kom je vrij snel achter zo indrukwekkend is een jackrusseltje niet meestal is een flinke schop genoeg om ze doen stoppen, bij zwaardere rassen zit dat even wat komplexer. daarom denk ik dat iemand met wat kennis dit heel snel doorheefd.

Het is en Chihuahua en hij HEET Jack :P

Maar dan nog, je hebt gelijk. ik wilde alleen even duidelijk haar opties schetsen. Zij moet uiteindelijk kiezen

(En hij heeft wel al een mens tot bloedens toe gebeten. Een Rott of een herder had dan direct spuitje-klaar geweest. Waarom een Chi dan niet?)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:53

Hoe reageren je andere honden overigens op hem? Je hebt toch nog 2 chi's en een am bulldog?

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 20:56

o haha niet goed gelezen :) dit maakt het nog een stuk makkellijker ding is nog veul kleiner!! nee sorrei zonder dollen ik heb dr geen voorstelling bij hier 'had het zijn plekkie wel geweten. of het moet gek in de kop zijn. maar daar kom je snel achter. spuitje kan altijd nog het is geen steffert. ;)

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:03

hoe ligt jack bij de andere honden in de Hiërarchie? Het klinkt inderdaad als een chi met een napoleon complex herplaatsen kan een zeer goede oplossing zijn met andere honden die om kunnen gaan met honden die zich zelf de wereld vinden. Een goed opgevoede hond zal jack netjes en correct corrigeren en samen met een eigenaar/trainer kan zn gedrag dan weer in goede banen worden geleid.

Ik zal je met liefde helpen ik en mijn honden hebben al meerdere honden her opgevoed waaronder een chineze naakthond met angst voor alles die was zeer snel een heel fijne zekere hond ( en is bij ons gebleven) een bouvier die alles wat maar sneller bewoog dan lopen aan vloog. Die laatste kon later naast katten liggen die rond rende zonder er op te reageren.

Je schrijft trouwens stafford :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:12

ik vroeg me dat dus ook opeens af want als hij een rangorde probleem heeft bij jullie zullen de andere honden hem daar "niet op aankijken" zeg maar.
Echter als hij dit gedrag vertoond omdat er iets tussen zijn oren niet in orde is zullen de andere honden op dit gedrag ook erg reageren.

Hoewel ik verwacht gezien je schrijven dat het echt een rangorde probleem is en niet een klein probleempje ook!!

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:26

Inslapen zou echt niet eerlijk zijn als niet goed onderzocht is waarom. Waarschijnlijk is het een opvoedingsprobleem.
Zou een beetje sneu zijn al de hond in geslapen moet worden door menselijk falen.

Dus mijn tip is zoek iemand die de hond kan heropvoeden en mogelijk ook herplaatsen.

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:29

shilady schreef:
Ik vind chihuahua's zoiezo al geen hondjes voor een thuis waar kleine kids wonen..

Of je doet hem herplaatsen bij bv een iets ouder stelletje of iemand die een beetje afgelegen woont zonder kids..

Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op wat je nu zegt :? . Waarom zou een zo'n hondje niet bij kleine kinderen kunnen? Als hij z'n plek weet dat is er niets aan de hand hoor :n
Wij hebben een Lhasa Apso en dat zijn nou ook niet de makkelijkste hondjes, maar mijn zoontje en hij zijn de beste vrienden :j . Hij is ook best klein én heel pittig :D .

Ik denk dat je inderdaad het beste iemand kunt inschakelen die je kan helpen hiermee. Je hondje is de baas in huis en denk dat alles mag en kan. Zolang je hondje nog thuis is zou ik hem even apart zetten als je kindje rondkruipt. Puur voor de veiligheid van je kindje :j .
Die kleine hondjes zijn behoorlijk pittig ( veel van deze hondjes dan) en hebben een 'strenge' baas nodig.
Ik merk bij onze hond ook dat ik soms strenger moet zijn voor hem. Duidelijker moet zijn naar hem toe. Ze nemen zo een loopje met je en dan heb je echt de poppen aan het dansen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:41

Zon hond houd je onder geen enkele voorwaarde met een baby samen, daar kan je heel kort in zijn. Dat is gedoemd om mis te gaan.

Of die 4.5kg aanpakken (en of hij nou het ego heeft van een rottweiler of niet boeit niet, het ís nu eenmaal een chihuahua) of hem uit huis zetten. Liefst in een roedel die stabiel is. Dan leert ie vanzelf manieren.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 21:50

sheela schreef:
Als ik een hond had die snauwde naar mijn kinderen was hij toch gauw vertrokken. Dat vertrouw je toch niet. Je neemt het jezelf altijd kwalijk als de hond een keer je kind grijpt. Je zegt zelf dat een tik niet helpt. Wat wil je dan? Voor de hond een nieuw tehuis zoeken en iemand anders er mee opzadelen? Hoe triest ook , ik zou er denk ik voor kiezen voor enkele reis dierenarts. Het is "maar een" chihuahua die bijt en geen grote herder/rottweiler/bouvier. Maar hoe dan ook, het is een hond die snauwt naar de kinderen, andere honden grijpt en dus niet te vertrouwen is. Helaas pindakaas, dat is voor mij einde verhaal. Er zitten al genoeg verknipte honden in de asiels.
(Je kan eventueel ook nog een gedragsdeskundige laten komen en vragen of diegene een oplossing heeft als je geen definitief afscheid wil nemen)

Een hond die een kind bijt, is niet persé vals, dat kan heel goed aan een totaal verkeerde opvoeding liggen. Wanneer hij die niet krijgt, zal hij zelf de leiding gaan nemen en dan uit zich dat uiteindelijk misschien wel in bijten.

shilady schreef:

Ik heb drie kinderen, waarvan de jongste acht is en we hebben (o.a) twee chihuahua's. Geen enkel probleem hoor, míts je hond en kind opvoedt. Wij kregen hier ook een een chi die meende de baas te moeten spelen. Dat heeft ze héél snel afgeleerd en nu is het de fijnste hond (óók voor kinderen) die je kunt bedenken.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:06

tamaramt schreef:
@ de ts;daar gaat je eerste fout al; boos worden met behulp van stem helpt niet; wel met lichaamsuitstraling/houding
tevens de hond nooit weg sturen en al helemaal nooit naar zijn bench; dat is iets wat van hem is; zijn huisje; zijn veiligheid; logisch dat het nu een heel gevecht is om hem in de bench te krijgen en het deurtje dicht te kunnen doen zonder hap in je vingers.
de hond denkt dat hij weer gestraft word als hij gewoon eens in de bench moet
jammer dat je je niet verdiept hebt in hondenopvoeding en training voordat je aan een hond begon
door je antwoorden maak ik al op dat je te onervaren was toen je een hond nam en dat daardoor je hond nu de leiding heeft overgenomen. dit omdat jij de leiding niet geeft die een hond nodig heeft4
jammer dat de hond nu weer de dupe word van de mens zijn fout

Nee, jij geeft lekkere adviezen :n Een 4 kg wegende hond een schop gaan verkopen? Waar gaat het heen met het opvoeden van honden...
Hondenopvoeding is niet je hond schoppen, extreem corrigeren of altijd maar 'leiding' houden. Misschien dat jij je eens wat meer moet gaan verdiepen in hondenopvoeding ipv TS zo af te snauwen :x

TS; sowieso een ding, een chi heeft (normaliter) bol staande ogen. Ik zou daarom érg voorzichtig zijn met het corrigeren in de nek (sowieso geen voorstander van). Bij een verkeerde manier kunnen de ogen als ware uit hun kas springen. Let daar heel erg op.

Ben je met het hondje wel eens naar de hondenschool geweest? Of een GT? Het is vanaf hier namelijk lastig te beoordelen wáárom de hond het doet. Je geeft aan dat hij op z'n rug gaat liggen als je hem een grote mond geeft. Dit zou kunnen duiden op onderdanig gedrag. De reactie daarna is vreemd als de hond zich over heeft gegeven. Misschien is het allemaal niet zo zeer dominantie, maar ook een deel angst?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:12

mensen vergeten weleens dat katten elkaar slaan ter correctie zachtjes of wat harder of heel hard.

Echter ooit iemand de ene hond de andere hond zien slaan of schoppen? Wil je hem honds behandelen doe het dan ook en slaan en schoppen hoort daar niet bij.

Ik zeg er maar wel gelijk bij: soms kan het wel eens helpen om een hond even tot orde te brengen maar dan zou ik kiezen voor de hond uit zijn evenwicht te halen dan is zijn focus op iets ook even doorbroken. En hoe haal je een hond uit zijn evenwicht? Correctie opzij geven of door aantikken (noem het geen schoppen want dat is het niet. Het is aantikken en dat is niet met de bedoeling dus om de hond pijn te bezorgen maar puur de bedoeling om zo de focus op iets te doorbreken). Echter een hond die ervan overtuigd is dat hij de leiding heeft zal zich zomaar niet laten corrigeren...

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:19

Weet uit ervaring dat chihuahua's erg agressief kunnen worden wanneer je deze niet goed opvoed. Je kunt er aardig lelijke wonden van krijgen. Die diertjes hebben ook tanden, hoor!

De hond wordt opgevoed door de baas. Ben je niet consequent genoeg geweest, dan neemt de hond de overhand. De hond heeft namelijk een leider nodig. Stelt het baasje zich niet op als de leider, dan wordt hij/zij dat wel. Dat kan leiden tot territoriaal gedrag en agressie. Het gedrag zou uiteraard ook kunnen voortkomen uit angst (een trauma van vroeger?).

Ik zou deze hond niet eens in de buurt van mijn kleine willen hebben. Doe dus alsjeblieft zo snel mogelijk iets aan dit probleem (hondentrainer/fluisteraar) óf zoek iemand die dit diertje wél kan opvoeden. Inslapen lijkt mij persoonlijk geen optie (tenzij het een herder zou zijn..).

succes.