Hannanas schreef:Ik mis wel het luxere segment bij de honden.
Tuurlijk je hebt leren spullen zo duur als je zelf wilt maken, maar niet echt gericht op perfecte functionaliteit.
Zo zou ik bovenstaand tuig graag in leer willen, zacht onderlegd door leer, fleece of neopreen.
Er is simpelweg geen aanbod voor honden in de kwaliteit van materiaal en -vakmanschap als het hoogste kwaliteitsniveau van luxe paardenharnachement.
Niet bij benádering.
Aan ´nodig´ kan het niet liggen, want er komt VEEL meer kracht op een hondehalsbadn/-riem dus de eiesen aan kwaliteit van materiaal en vakmanschap zijn bepaald niet lager.
Toch hoef je niet te zoeken om een winkel in paardenspul te vinden waar Passier aan het rek hangt en kán geen winkel vinden waar een vergelijkbaar productsegment voor honden te koop is.
De verklaring is mogelijk dat de sociale laag die van oudsher duur paardenspul koopt niet op dezelfde manier naar de hond kijkt.
Daar zijn twee punten mis mee:
- in de 18de en 19de eeuw waren er in de hoogste laag van de samenleving méga luxe hondenhalsbanden van leer, brokaat en brons, zelfs edelmetaal niet uitzonderlijk voor de favoriete hond van de meester of diens vrouw
- peperduur paardespul wordt vooral gekocht door nouveau riche
De opmerking dat het wellicht aan de hogere prijs voor paarden ligt lijkt me wel een goede.
Misschien geeft men makkelijker 1000 euro uit aan een hoofsteld voor een paard van 50.0000 euro dan voor een halsband van 300 voor een hond van 1500.