HELP !!! Mijn kat pist steeds in de gootsteen !!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:07

Typhoon schreef:
omdat ze enkele dagen geleden nog bij de DA is geweest ;) ze plast ook niet super veel. gewoon normaal zoals altijd.
Heb net nog even contact gehad gehad met DA, die zei ook dat ze geen blaasontsteking heeft.
Omdat ze ook niet zeer regelmatig naar de bak gaat.
Dat is gewoon normaal zoals altijd.

Heeft je dierenarts wel de urine onderzocht dan??

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 21:13

Is er geen mogelijkheid om haar gewoon helemaal niet op de aanrecht te laten komen??

En persoonlijk zie ik het verband niet met blaasontsteking o.i.d. en in de gootsteen plassen?!? (veel plassen oke, maar 2x daags in de gootsteen?!)

En wanneer ze het blijft doen, zou ik zelf geen chloor gaan gebruiken!! Mocht ze gaan likken, is dat niet erg gezond.... :P

papagroom

Re: HELP !!! Mijn kat pist steeds in de gootsteen !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 22:13

Kattenkruid in de kattenbak......

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:28

nou de peper heeft niks geholpen, madam heeft zonet 1x geplast in de gootsteen :')

Ik ga verder niet op de blaasontsteking in, aangezien ze dat niet heeft.
Ze gaat niet vaker dan de bak dan anders namelijk,en ze zit verder super goed in dr vel :)

kattenkruid... wat is dat en waar kan ik dat halen?? :o

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 12:28

en er is helaas geen mogelijkheid om haar niet meer op het aanrecht te laten komen.....

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:35

Zie je ook geen verband tussen wanneer ze wel voor de bak kiest en voor de gootsteen gaat?

De poes hier doet het namelijk ook weleens in de gootsteen. En waarom? Mevrouw eist een schone wc (geef ik haar geen ongelijk in). Ze wil absoluut niet op een bak waar haar mannelijke huisgenoten net op geweest zijn of als er naar haar idee wat teveel poep en plas in ligt. Als mevrouw niet genoeg kan graven in de bak, kiest ze ook voor de gootsteen. Zoiets kan het dus ook zijn. Poes hiero is ook recent volledig nagekeken door de DA. Het is bij haar dus echt puur omdat de bak dan niet aantrekkelijk genoeg is.

Kattekruid is een kruid waar katten nogal gek op zijn. Ze gaan er kopjes aan geven, mee spelen en soms kunnen ze er high van worden. ;) Ik heb het in de tuin staan, maar het zit ook bij sommige speeltjes of in speeltjes. Als je daarvoor wilt gaan zou ik het gewoon bij een dierenwinkel vragen of ze het in zakjes verkopen.

3bengels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 12:50

Ik zou er een 2e kattenbak bij zetten. Dan ben je zo van het probleem af. Het kan namelijk zijn dat ze de geur van de andere kat niet lekker vind. Dat kan zo maar in een keer komen. Eerlijk gezegt vind ik een keer in de 2 dagen de kattenbak schoonmaken met 2 katten erg weinig.
Succes

Sabientjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:08

Voer in de wasbak zetten. ze vervuilen hun eten nl niet.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 13:12

Ik zou het redelijk positief bekijken: beter in de gootsteen dan ergens op de vloer/mat of waar dan ook waar je het niet wilt hebben. Even de kraan aan en de plas is weer foetsie. Ik zou er over nadenken om nog een kattenbak erbij neer te zetten. misschien vindt de poes haar eigen kattenbak al gauw te vies.

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-11 13:14

ik ga zo beide kattenbakken goed schoonmaken,en dan komen er dus 2 :)

Ik bekijk het verder ook wel postief , liever in de gootsteen dan ergens anders :D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 20:48

Sabientjeuh schreef:
Voer in de wasbak zetten. ze vervuilen hun eten nl niet.

Had eens iets dergelijks gelezen en onthouden 'voer op de plek waar de kat plast'. Nu had ik een sproeier (kat werd geterroriseerd door buurtkat) en heb me suf gepiekerd over hoe ik dat voor elkaar ging krijgen (nam de tekst iets te letterlijk). Uiteindelijk, gewapend met rollen plakband, bakje brokken en een uiterst verbaasde kat naar de vermeende sproeiplek gesjouwd en daar de kattebrokjes op een decoratief verantwoordde wijze met plakband op de muur geplakt. Kat heeft werkelijk nóóit meer iets buiten de bak gedaan. Kan aan de methode liggen, kan toeval geweest zijn, maar, afgaand op de totale verbijstering van meneer, hij heeft minstens een kwartier lang naar de muur en mij zitten staren, geloof ik ook zo dat hij niet eens wilde weten wat ik nog meer zou kunnen verzinnen... _O-

Mja, het kán dus werken, al heeft de kat van mijn moeder, zenuwlijer pur sang, vandaar, het tegendeel bewezen toen mijn moeder bij zijn sproeiplek eten had neergezet. Hij at netjes het voer op en ging toen staan sproeien. :') Aluminiumfolie werd netjes door katlief verwijderd voordat hij brandweertje ging spelen en peper? Pfff :roll: .

Typhoon, goed plan, zowel die tweede bak als het positief bekijken. In de gootsteen is misschien best goor ivm eten maken enzo, maar altijd nog beter dan dat de gordijnen verzuren, de muren door de ammoniak aangetast raken of de vloerbedekking vreemde kringen gaat vertonen...

Kattenkruid is vrij verkrijgbaar in de meeste dierenspeciaalzaken, in zowel versneden, vloeistof en verwerkt in speeltjes. Er zit een soort olieachtig goedje in het kruid dat op katten dezelfde werking schijnt te hebben als marihuana bij mensen, bovendien zijn katten junkies bij uitstek en zullen ze met liefde naar de plek toe gaan waar de drugs verspreidt liggen, al schijnt het erfelijk te zijn of ze wel of niet gevoelig zijn voor kattekruid.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:03

Een van onze katten plaste ineens ook niet meer in de bak.
We zijn er toen mee naar de dierenarts gegaan, en wat bleek? Zij had blaasgruis en sinds ze daarvoor behandeld is, doet ze het weer netjes op de bak.

Wij hebben trouwens maar 1 kattenbak voor 2 katten, dit gaat gewoon prima.
We houden de bak goed schoon en wordt altijd schoon gemaakt met bleek.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:14

En, is het gelukt met de tweede kattenbak? Stelregel is vaak aantal katten + 1 aan kattenbakken al gaat dat niet altijd helemaal op. Welke geslachten hebben jouw katten? Wij hadden namelijk vroeger een kater en poes die helemaal gek op elkaar waren.Toen ze 1,5 waren pieste de kater structureel in het doucheputje en de poes scheet in de plantenbak. Tweede kattenbak erbij en het probleem was ( met 2 ongelukjes van de kater daargelaten) over!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-11 21:28

Typhoon schreef:
ik ga zo beide kattenbakken goed schoonmaken,en dan komen er dus 2 :)

Ik bekijk het verder ook wel postief , liever in de gootsteen dan ergens anders :D

Met bleek. :D

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-11 09:41

die van ons zijn 2 poesjes en (nog) niet gesterelisseerd :)
De gootsteenplasser word eind november 1 jaar oud, en de andere word begin december 1 jaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:53

Sorry, maar (overheen gelezen? :o) is het een mannetje?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 11:58

sunshine schreef:
Een van onze katten plaste ineens ook niet meer in de bak.
We zijn er toen mee naar de dierenarts gegaan, en wat bleek? Zij had blaasgruis en sinds ze daarvoor behandeld is, doet ze het weer netjes op de bak.

Wij hebben trouwens maar 1 kattenbak voor 2 katten, dit gaat gewoon prima.
We houden de bak goed schoon en wordt altijd schoon gemaakt met bleek.

Mijne dus ook, als ze last heeft van haar blaas, ontsteking of gruis, gaat ze in de douchebak of wasbak plassen
laat het eens testen, een da kan zo niet zien, zonder de urine te testen of ze iets mankeerd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 12:04

Dito hier, gootsteen plassen is per definitie blaasgruis. Sinds ze daar vier jaar geleden aan geopereerd is ( het was echt heel erg) nooit meer plas in de gootsteen.
Het is zo opvallend bekend symptoom , dat ik het heel eigenwijs vindt dat je niet even een plasonderzoekje doet. Dat is een werkje van niets en het is gelijk helder of het een gedrags of een medisch probleem is.

Zidore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 02:16

Als ik jou was zou ik

-urine laten testen, die tips krijg je hier imo niet voor niets
- kattenbak schoonmaken met chloor en er evt. takje kattenkruid in doen
- of een laagje water in je wasbak laten staan of haar voer in de wasbak zetten
- ze sowieso laten steriliseren als je geen fokker bent

succes met je katten!

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 09:59

Typhoon schreef:
Ik ga verder niet op de blaasontsteking in, aangezien ze dat niet heeft.
Ze gaat niet vaker dan de bak dan anders namelijk,en ze zit verder super goed in dr vel :)

Dit zegt dus helemaal niets :n
mijn kater pieste ineens steeds in een bak met spullen. de schone kattenbak stond 2 meter verderop. hij ging niet vaker naar de bak dan anders, zat niet te persen en zag er super goed uit. echt niets aan te zien dus ik dacht ook niet aan een blaasontsteking maar dat hij het uit dominantie deed. hij ging gerust boven die bak hangen terwijl je erbij zat. totdat hij op een dag wat stiller was. naar de dierenarts ermee en hij bleek helemaal dicht te zitten van de blaasgruis en z'n nieren werkten nog maar voor de helft. kat heeft het gelukkig overleefd, rekening van 1200 euro erbij gekregen omdat hij geopereerd moest worden.

ik zou i.i.g. urine na laten kijken op gruis en blaasontsteking. en verder gewoon een laag water in de bak laten staan.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:13

Ik persoonlijk zou zelf eerst naar de DA gaan voor urine onderzoek, ipv eerst allerlei andere dingen uitproberen.
Wie weet heeft heeft de kat inderdaad blaasgruis en probeert je kat je op deze manier wat duidelijk te maken.

Succes !

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:15

morgen gaan we naar de DA :)
2e kattenbak maakt ook geen verschil :o
Ze plast gewoon 2/3x daags in de gootsteen

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:15

heel erg bedankt voor al jullie goede tips :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 14:20

Ik hoop dat de veearts jullie kan helpen, is een naar probleem.
Beterschap/succes!

Typhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-11 14:24

Dank je wel Sonja! Wou dat ik eind middag al had gekund,maar moet dan met paard naar de kliniek. dus helaas wachten tot morgen