Laatste noodkreet voor Wuppie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

Re: Laatste noodkreet voor Wuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:25

zonder dat dramatische wat dit hondje heeft meegemaakt is het ongeveer het gedag van mijn hond, de angst is natuurlijk bevestigt op het moment van het gevecht, daar ontkom je niet aan als baasje, je kunt moeilijk je omdraaien en weg lopen en maar hopen dat je aangevallen hond achter je aan komt. Mijn hond is eens onder mijn paard gekomen en natuurlijk heb ik haar opgepakt en daarna was elk paard taboe, ze vliegt ze letterlijk naar de strot. Maar het gaat er nooit meer uit, heb echt alles geprobeerd, nu heeft ze angst voor alles hoor, witte honden (ook beige en lichtbruin) grote en kleine teven zucht. Maar ik heb het in zo verre op gegeven dat ik haar gewoon altijd als er andere honden in de buurt zijn aan de lijn uit laat, veel met haar fiets op rustige plaatsen, en als er geen andere honden zijn, laat zwemmen. Daarbij vind ze het heel fijn om in de tuin te spelen. Dan maar op deze manier. Want hoe jammer het ook is dat we niet op het strand kunnen lopen of in het bos, de rest van de tijd is de hond thuis. Dus afmaken vind ik wel een beetje ver gaan. Ik zou ook denken aan een ander hondje erbij maar ja straks neemt die het gedrag over, heb je er twee......

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:35

Kan je cesar milan niet een keer benaderen via jou en de eigenaren misschien kan hij hem wel helpen. maar als hij in zn hoofd gebeten is kan je ook nooit wten wat er aan de hand is tegelijk zeg ik zn angst niet meer negeren maar hem steunen en begrip tonen kan toch ook wel veel doen mijn kat is heel bang en die rekent echt op mij met sommige dingen. Als wij bang zijn en we worden genegeerd is dat ook niet altijd goed sterker nog ik was bang voor vuurwerk vanwege de herrie maar dan werd er gezegd als jeje handen niet van je oren haalt gan je niet mee naar buiten. dat werkt dus niet. nu lopp ik met dopjes in en kan ik naar buiten al doe ik het hier in de buurt niet meer omdat ik een illegaal projectiel tegen me aan heb gehad met littekens samen met mn vriend. met die dopjes ben ik veel; minder bang om dat ik niet schrik.

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 00:51

franka75 schreef:
tegelijk zeg ik zn angst niet meer negeren maar hem steunen en begrip tonen kan toch ook wel veel doen mijn kat is heel bang en die rekent echt op mij met sommige dingen. Als wij bang zijn en we worden genegeerd is dat ook niet altijd goed sterker nog ik was bang voor vuurwerk vanwege de herrie maar dan werd er gezegd als jeje handen niet van je oren haalt gan je niet mee naar buiten. dat werkt dus niet. nu lopp ik met dopjes in en kan ik naar buiten al doe ik het hier in de buurt niet meer omdat ik een illegaal projectiel tegen me aan heb gehad met littekens samen met mn vriend. met die dopjes ben ik veel; minder bang om dat ik niet schrik.

Dit is verreweg het slechtste advies wat er tussen staat,op het inslapen na dan. Een hond denkt niet als een mens. mensenpsychologie is leuk voor mensen, maar voor een hond heb je hondenpsychologie nodig. Steunen en begrip tonen, is in hondentaal bevestigen dat er een reden is om bang te zijn, en het slechte/bange gedrag aanmoedigen.

_blue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 07:12

daar ben ik het mee eens dat is heel slecht advies. angst bevestigen door te gaan troosten vergroot je alleen de spaning maar mee. nederland loopt vol met kleine bange hondjes (en ook grootte) waar de angst van getroost is en het probleem grooter word.
gelukig begrijp ik uit het verhaal dat ze het gedrag juist negeren dus dat is al vast iets wat goed gaat :)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 09:58

breng wuppie maar een maandje hierheen,die hond moet gewoon weer hond worden en leren dat andere honden niets doen....

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:04

kimmie261 schreef:
breng wuppie maar een maandje hierheen,die hond moet gewoon weer hond worden en leren dat andere honden niets doen....

Gek genoeg kwam dit ook in mij op!
Jij hebt geweldige honden rondlopen die geen vlieg kwaad doen!
Gewoon écht hondengedrag.

Deze hond moet gewoon weer hond worden, en dat gaat niet bij de huidige eigenaren lukken..
Omdat deze het voorval nog niet vergeten zijn!

Ik zou zeggen : Neem het aanbod aan!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:06

nou geen vlieg kwaad doen :D

mijn honden spreken 100% hondentaal,en dat zal deze hond nodig hebben weer leren hondentaal te spreken,als een hond bang is voor een puppie en je haalt het dier dan weg,blijft het bang voor een puppie,de hond zal zichzelf hier moeten leren redden tussen de honden,en zal zien dat honden ook heel leuk kunnen zijn... :j

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:11

Ik ben idd bijv ook benieuwd hoelang die sessies met zo'n pup hebben geduurd. Lang genoeg dat Wup zich ging ontspannen? Of opgehouden op een moment dat ie nog steeds angstig was? Want in dat laatste geval is zijn angst steeds bevestigd (Ik ben bang = ik wordt weggehaald = zie je wel andere hond is eng). Als ik bij C Milan kijk gaat hij net zo lang door met de aanpak tot de hond de angst opgeeft. Een dier KAN niet 24 uur in angst zitten. Ergens moet ie een keer ontspannen. En DAT is het moment van belonen.

En miss is juist een onderdanig pup niet de oplossing. Die willen spelen, spelen, spelen en kennen de regels nog niet. Weet Wup veel wat ie met zo'n onderdanig ding aan moet? Maar gewoon een volwassen niet aggressief of dominante hond die de regels van spelen wel kent en die de leiding neemt. En zegt tegen Wup: kom maar ik doe je niks, we gaan speuleeeeeeh! Wup heeft nu leiding nodig om hierdoor heen te komen. Haar/hem de rol geven de leiding op zich te nemen (over een pup) is gewoon teveel gevraagd.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:21

Flooding is ook een manier om van angst af te komen. Het klinkt misschien heel lomp, maar het idee van diegene die in een pension werkt (weet even niet meer wie het noemde) vind ik niet eens zo'n raar idee. Onderdompelen in zijn angst en hem er zelf achter laten komen dat het geen pijn doet om andere honden te zien.

Ik zou wel medisch laten uitsluiten of zijn koppie inderdaad helemaal in orde is. Ik hoop voor de eigenaren en voor Wuppie het leven weer een beetje leuker wordt!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:26

Inderdaad richting kimmie of richting een roedel ;-)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 10:28

kimmie261 schreef:

Beste idee uit het topic. En dat meen ik serieus. :j

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:04

Hier kan je hond ook heen! Heb een hele sociale hond!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:06

Kimmie261 heeft zo ontzettend veel ervaring en zo'n mooie set honden.
Ik zou m niet naar random iemand sturen met een sociale hond. Ik denk dat ze dat stadium allang voorbij zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:09

Neem even contact op met deze mensen: http://www.petsandpeople.nl

Zij kunnen helpen, lichamelijke en psychische trauma's te verwerken, en hebben veel ervaring met honden met angstig en ongewenst gedrag.
Ik heb ze zelf bij mijn paarden gehad en ze zijn rustig, zeer ter zake kundig, en de behandelingen die ze geven hebben effect.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:19

Ik heb alles doorgelezen en vind de reactie van SusanW wel heel erg nuttig.

SusanW schreef:
Zonder een schuldige aan te willen wijzen, denk ik dat het gedrag (of probleem) vooral in stand wordt gehouden doordat het voor Wuppie belonend werkt. Zoals ik uit je verhaal begrijp komt hij in de buurt van honden nooit tot ontspanning en dus blijft het probleem bestaan. Hij wordt weer uit de situatie gehaald die hem zo angstig maakt voordat hij kalm is, door door te lopen, weg te gaan of anderzins. En dus wordt zijn gedrag (onbedoeld) bevestigd.
Dat dit ontzettend moeilijk te doorbreken is besef ik wel degelijk, maar daar zou wel een opening liggen. Zodra hij dingen met ontspanning kan afsluiten sta je aan het begin van de oplossing. Dat dit (per sessie) extreem lang kan duren is waar, maar het gebeurt wel. Ooit wordt hij zo moe dat hij íets van ontspanning laat merken. Dat moet dan beloond worden door wat afstand te nemen. Niet compleet weggaan, maar afstand nemen. Of de andere hond een stukje weg laten lopen.
Het is voor menselijke omstanders vaak vreselijk om door zoiets heen te moeten, maar het is wel erg doeltreffend. Zodra hij ervaart dat er uiteindelijk niets gebeurt en dat als hij zich ontspant een beloning voelt in de vorm van druk die wegvalt zal het beter gaan.

Iemand opperde om hem met brokjes af te leiden. Dit lijkt mij echter averechts te werken. Pas als hij in een ontspannen toestand kan komen kun je dat als beloning/afleiding toepassen. Als hij in zijn 'toestand' zit zal voer waarschijnlijk niet eens tot hem doordringen en zo wel dan wordt zijn gedrag dus weer beloond.

Maargoed, dit is mijn mening en inzicht, ik wil niet beweren de wijsheid in pacht te hebben.

Ik wens jullie heel veel sterkte en hoop dat het goedkomt met Wuppie en zijn baasjes!

Ook wat Kimmie261 zegt vind ik een erg goed idee.

Ik ben het er helemaal mee eens dat deze hond echt een roedel in moet. Pas dan zal hij weer leren hond te zijn. Nu wordt hij overal bij weggehouden naar mijn idee. Was Susan ook al zegt, de hond ontspant niet als hij bij die pup is, dus de afsluiting is uiteindelijk niet goed. Elke keer eindig je dus niet positief en goed.

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:20

Mijn eerst reactie was ook: zet hem bij een andere hond en laat hem daar een tijdje zitten. Ik snap dat het vreselijk zielig is om te zien dat Wuppie dan zo bang is, maar ik denk dat hij na een tijdje vanzelf merkt dat die andere hond niks doet. Zijn angst wordt nu bevestigd doordat alles waar hij bang voor is wordt weggehaald.
Dus misschien inderdaad een maandje naar Kimmie261 brengen.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:24

Daarnaast denk ik ook dat een volwassen hond meer voor hem kan betekenen dan een pup.

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:24

En dat een gehele roedel ook erg belangrijk is. Hij zal waarschijnlijk onder de hoedde van1 van de honden worden genomen en op die manier weer alles leren.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:27

hier zal ie niet onder de hoedde genomen worden,maar hij zal zichzelf moeten gaan redden,en doordat het een roedel is zal hij naarmate zijn angst verdwijnt steeds meer hond gaan worden en steeds zelf verzekerder...

hij zal het best ff een poosje niet tof hebben hier,maar als ie eenmaal door heeft dat de honden hem niets doen en dat ze zelfs heel leuk kunnen zijn,dan komt dat vanzelf goed,hij zit er gewoonweg 24 uur per dag met zijn neus middenin...

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:30

Ik vind het een erg goed idee.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 12:38

SusanW schreef:
Zonder een schuldige aan te willen wijzen, denk ik dat het gedrag (of probleem) vooral in stand wordt gehouden doordat het voor Wuppie belonend werkt. Zoals ik uit je verhaal begrijp komt hij in de buurt van honden nooit tot ontspanning en dus blijft het probleem bestaan. Hij wordt weer uit de situatie gehaald die hem zo angstig maakt voordat hij kalm is, door door te lopen, weg te gaan of anderzins. En dus wordt zijn gedrag (onbedoeld) bevestigd.
Dat dit ontzettend moeilijk te doorbreken is besef ik wel degelijk, maar daar zou wel een opening liggen. Zodra hij dingen met ontspanning kan afsluiten sta je aan het begin van de oplossing. Dat dit (per sessie) extreem lang kan duren is waar, maar het gebeurt wel. Ooit wordt hij zo moe dat hij íets van ontspanning laat merken. Dat moet dan beloond worden door wat afstand te nemen. Niet compleet weggaan, maar afstand nemen. Of de andere hond een stukje weg laten lopen.
Het is voor menselijke omstanders vaak vreselijk om door zoiets heen te moeten, maar het is wel erg doeltreffend. Zodra hij ervaart dat er uiteindelijk niets gebeurt en dat als hij zich ontspant een beloning voelt in de vorm van druk die wegvalt zal het beter gaan.

Iemand opperde om hem met brokjes af te leiden. Dit lijkt mij echter averechts te werken. Pas als hij in een ontspannen toestand kan komen kun je dat als beloning/afleiding toepassen. Als hij in zijn 'toestand' zit zal voer waarschijnlijk niet eens tot hem doordringen en zo wel dan wordt zijn gedrag dus weer beloond.

Maargoed, dit is mijn mening en inzicht, ik wil niet beweren de wijsheid in pacht te hebben.

Ik wens jullie heel veel sterkte en hoop dat het goedkomt met Wuppie en zijn baasjes!

Ik ben het met je eens Susan. Je hebt het goed uitgelegd :)

SusanW

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:18

Ik denk ook niet dat het werk om een pup te gebruiken hiervoor. Pups zoeken toch vaak contact en het is in dit geval beter een volwassen, stabiele hond te gebruiken die hem negeert en zijn eigen ding doet. Niet een hond die hem ontwijkt, maar ook niet een die echt contact zoekt, spelen wil etc. Dat is pas in een later stadium werkbaar.

Een hond in een roedel loslaten en het maar uit laten zoeken kan zeker goed zijn en werkt in veel gevallen erg positief, maar eerlijk gezegd denk ik dat Wuppie al zo ver en lang in dit gedrag zit dat hij zich volkomen af zal sluiten voor de roedel en zich zo ver mogelijk gaat afzonderen als mogelijk.
Neem je zo'n hond aan de lijn bij een confrontatie met een andere hond, dan kan hij niet vluchten en moet hij zich ooit 'overgeven' door te ontspannen. Ik geloof niet dat deze hond in staat is zichzelf te revalideren.
In een later stadium geloof ik zeker dat een stabiele roedel heel goed voor hem zal werken in zijn verdere herstel, maar niet meteen.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:32

ik denk dat een hond flexibeler is als je denkt....

zeker een hond die voorheen gewoon goed sociaal was... :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 13:43

wat een super aanbod kimmie , ik denk inderdaad dat dit de manier zou kunnen zijn
om wup te helpen. mits er in zijn hoofd natuurlijk niets mis is. (dus wel even de mri afwachten)

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:22

in ieder geval niet laten inslapen ..
hoe bang de hond ook is.. je kunt je hond altijd nog achterom zijn behoeften laten doen..
het zal inderdaad moeilijk zijn.. maar je hond laten inslapen is geen uitweg..
als je echt van je hond houdt, vergeef je je eige nooit meer als je hem heb laten inslapen..