JessicaD88 schreef:Ik vind sowiezo hondenscholen/puppycursussen nogal onzin. Je kunt je pup toch best zelf opvoeden en dingen leren? Heb het hele fenomeen nooit begrepen...
Tuurlijk kan je dat zelf, maar voor mensen die hun eerste hond hebben kan het hardstikke handig zijn. En veel contact met leeftijdsgenootjes is ook zeker erg positief.
TS ik heb zelf lesgegeven op een hondenschool en als ze 4 maanden zijn hoefden ze bij ons nog echt geen minuten in een oefening te blijven, ze hebben ontzettend korte concentratie en ze moeten het wel leuk blijven vinden, zeker Borders. Je gaat vanzelf oefeningen uitbouwen qua tijdsduur enzo, maar dat moet niet zo snel al zijn.
Wij deden ook vaak na de les de hondjes even los laten op het veld, of we gingen het park in, konden ze gelijk leren loslopen enzo. Dan mochten ze ook daar even los spelen met z'n allen.

. Bovendien is mijn hond gewoon nooit de baas ook niet bij andere honden (muv van pups uiteraard) dus dat is sowieso wel lekker makkelijk. Maar dan nog dat hoeft niet perce op dat terein. Ik vind het gewoon gek dat mensen daar schijnbaar zo passief in zijn, je wilt dat je hond speeld, je ontmoet allemaal mensen met leuke speelse leeftijdgenoten die over het algemeen niet heel ver weg wonen en toch komen heel weinig mensen op het idee om dat zelf iets te regelen schijnbaar?? Ik zou het zelfs regelen als er wel een speelkwartiertje was, over het algemeen heb je toch maar 1 dagje in de week puppencursus. Mijn hond wilde wel vaker spelen en met wandelen kom je (zeker met die minirondjes in de eerste maanden) niet altijd veel geschikte honden tegen.
. Maar ik dacht de het daar ook alleen over ging op een trainingsveld.
toen we steeds wat verder konden wandelen kwamen we namelijk wel veel meer volwassen sociale honden tegen en die pikte dat niet van zo'n puber