karuna schreef:Lastige kwestie, hier is in principe ook de regel, geen dierwaardig leven meer en/of geen levenslust meer is laten inslapen. We hebben dat helaas al erg vaak moeten beslissen, maar nu hebben we onze oude hond die ongeveer voldoet aan de beschrijving van de openingspost.
Wesley loopt nu alweer ruim 2,5 jaar op zware pijnstillers en ab, heeft een verlamde stembanden en flinke tumoren en is in principe vanwege zijn stembanden inoperabel. Daarnaast is hij inmiddels redelijk dement, bijna doof redelijk kippig maar wat heeft hij een plezier in het leven. 3 keer hebben we nu op het punt gestaan hem te laten inslapen, waarvan 1 keer de DA de middelen al had klaargelegd.
Maar hij is er nog steeds, inmiddels ruim 13,5 jaar, zijn tumor op zijn poot weer megagroot en op klappen weer maar nu weer zullen we overleggen met de DA als hij klapt of hij weer fit genoeg is voor een laatste kans operatie.wetende dat hij kan overlijden tijdens de operatie. Maar dat hangt af van hoe hij zich geestelijk voelt de tijd ervoor. Waarom, hij is blij, eet als een bootwerker, speelt en doet alles wat een jonge hond ook doet.en barst dus van de levenslust.
En om hem niet te kunnen missen, we krijgen ons leven terug als hij er niet meer is ( erge verlatingsangst) de kosten schieten omlaag, minder onrust in huis, dus eigenbelang is het niet. Maar wat zullen we zijn vrolijkheid en liefde missen als hij overlijdt.
Ik zit hier nu dus precies zoals jij. Die van mij heeft inmiddels ook tumoren op zijn poten, is ook doof en ziet de helft niet meer. Opereren is niet meer verstandig, en waarvoor ook? Hij zou er alleen maar last van hebben terwijl het nu voor hem nog goed te doen is.
We konden deze zomer niet op vakantie omdat hij niet meer naar een pension kan. Hij kost ons klauwen met geld, we kunnen geen uren meer door het bos wandelen, we moeten met onze 4 jarige apart gaan wandelen zodat die ook voldoende beweging krijgt en noem maar op.
Wij krijgen straks ook ons leven terug. Ik kan hem nu niet laten inslapen omdat het me teveel werk wordt terwijl de hond nog duidelijk verder wil.
Ik ken wel mensen die dat hebben gedaan.... de week voordat ze op vakantie gingen de hond laten inslapen. Die hond was 3 jaar jonger en er beter aan toe dan mijn 13 jarige.