Hoe ver ga je en wanneer is het dierenmishandeling

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:30

stef schreef:
HorseTopShop schreef:
Ik weet dat het heel moeilijk is, maar zodra er vastgesteld is dat het niet meer goed gaat komen en het dier er pijn van heeft, is het voor mij afgelopen. Hoe moeilijk zo'n beslissing ook is.

Maar wat dan als het wel goed kan komen, maar het dier moet hiervoor epak m beet een half jaar of een jaar pijn leiden?

Dat is een hele moeilijke. Ik weet het niet.
Ik denk dat als de pijn te onderdrukken is met pijnstillers ik het wel zou doen. Maar anders niet.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:33

shilady schreef:
Als een dier van mij niet op 4 benen kan lopen dan is het voor mij klaar
eindeloos aansukkelen met dieren hou ik niet van.
Chemokeuren ect zijn ook uit den boze

Als ik mn dier zn leven kan redden of verbeteren door middel van operatie doe ik dat :j

Dat is zonde, honden en katten kunnen prima met drie poten door het leven.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 11:43

En toch.. Heb ik al een paar keer, bij onder andere Oprah dieren gezien met 2 poten. En dat waren toch dieren die op mij overkwamen als gelukkig zonder pijn, en ik persoonlijk vind het dan fantastisch om te zien dat ze nog zo door kunnen leven in alle blijheid.

Maar er zijn inderdaad grenzen, en die liggen toch bij iedereen anders. Als een dier constant pijn heeft en daar niks meer aan gedaan kan worden is het voor mij ook klaar. Het is en blijft lastig.

karuna
Drukke kabouter

Re: Hoe ver ga je en wanneer is het dierenmishandeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:04

Lastige kwestie, hier is in principe ook de regel, geen dierwaardig leven meer en/of geen levenslust meer is laten inslapen. We hebben dat helaas al erg vaak moeten beslissen, maar nu hebben we onze oude hond die ongeveer voldoet aan de beschrijving van de openingspost.

Wesley loopt nu alweer ruim 2,5 jaar op zware pijnstillers en ab, heeft een verlamde stembanden en flinke tumoren en is in principe vanwege zijn stembanden inoperabel. Daarnaast is hij inmiddels redelijk dement, bijna doof redelijk kippig maar wat heeft hij een plezier in het leven. 3 keer hebben we nu op het punt gestaan hem te laten inslapen, waarvan 1 keer de DA de middelen al had klaargelegd.

Maar hij is er nog steeds, inmiddels ruim 13,5 jaar, zijn tumor op zijn poot weer megagroot en op klappen weer maar nu weer zullen we overleggen met de DA als hij klapt of hij weer fit genoeg is voor een laatste kans operatie.wetende dat hij kan overlijden tijdens de operatie. Maar dat hangt af van hoe hij zich geestelijk voelt de tijd ervoor. Waarom, hij is blij, eet als een bootwerker, speelt en doet alles wat een jonge hond ook doet.en barst dus van de levenslust.

En om hem niet te kunnen missen, we krijgen ons leven terug als hij er niet meer is ( erge verlatingsangst) de kosten schieten omlaag, minder onrust in huis, dus eigenbelang is het niet. Maar wat zullen we zijn vrolijkheid en liefde missen als hij overlijdt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:33

stef schreef:
HorseTopShop schreef:
Ik weet dat het heel moeilijk is, maar zodra er vastgesteld is dat het niet meer goed gaat komen en het dier er pijn van heeft, is het voor mij afgelopen. Hoe moeilijk zo'n beslissing ook is.

Maar wat dan als het wel goed kan komen, maar het dier moet hiervoor epak m beet een half jaar of een jaar pijn leiden?

Dat is een lastige........
Ik denk dat ik het van het dier af zou laten hangen. Ik bedoel, ik heb artrose in mijn heup, en dat komt niet meer goed ook, en elke winter (van oktober tot maart) heb ik pijn. Maar het is niet zo erg dat ik niets meer kan, en er zitten dagen bij dat ik het echt moet doen met korte stukjes lopen (en dan ben ik erg blij met tuin met kennel en ruimte om gek te doen) maar er zijn genoeg dagen die zeker de moeite waard zijn. Ik vind die pijn wel acceptabel.
Verschil is natuurlijk wel dat ik weet dat ik in de lente weer pijnvrij zal zijn, en daar dan lang van kan genieten....... een dier weet dat niet.

Als het dier zelf gelukkig is met zijn leven, lol kan hebben, en pretlichtjes in de ogen heeft, ondanks dat er pijn is, zou ik denk ik het dier niet laten gaan, mits ik wel voor 80% zekerheid heb dat het écht goed komt. En het niet een oud dier is. Want bij een hond van 10 vind ik het een heel ander verhaal dan bij een hond van 2.
Maar als het dier niet blij is, en ik niet denk dat hij geniet van leven, en de situatie is niet dierwaardig, dan is er denk ik voor mij nog maar één ding mogelijk, en dat is het dier laten gaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:44

Eens met Bravespots.

Ik heb ooit een topic geplaatst (denk nu bijna drie jaar geleden?) van een shetlander met een afgescheurde kniepees. De DA was allang geweest, behandelplan opgesteld, ik wou gewoon enkele tips/ervaringen horen. De één na de ander vond dat het beestje ingeslapen moest worden, want 6 maanden boxrust was niet paardwaardig etc. We zijn nu drie jaar verder, shet doet alles weer (tot rijden en mennen, vrijspringen toe!) en heeft die 6 maanden echt opmerkelijk kalm doorstaan! Hij stond de eerste weken ook op pijnstilling. Sommigen gaven zelfs de opmerking dat je van dat geld een nieuwe shetlander kon halen... (vond ik persoonlijk erg cru en wegwerpmaatschappij-achtig gedacht).

Mijn hond staat ook op een half cortisonenpilletje per dag. Zonder heeft hij last van zijn heupen. Maar hij is dit jaar wel mee op vakantie geweest, heeft zich geamuseerd aan zee, gaat al kwispelend mee op wandeling of speelt met de andere hond. En aan zo'n levendige hond zou je dan een eind maken omdat hij een half pilletje per dag moet krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 15:37

karuna schreef:
Lastige kwestie, hier is in principe ook de regel, geen dierwaardig leven meer en/of geen levenslust meer is laten inslapen. We hebben dat helaas al erg vaak moeten beslissen, maar nu hebben we onze oude hond die ongeveer voldoet aan de beschrijving van de openingspost.

Wesley loopt nu alweer ruim 2,5 jaar op zware pijnstillers en ab, heeft een verlamde stembanden en flinke tumoren en is in principe vanwege zijn stembanden inoperabel. Daarnaast is hij inmiddels redelijk dement, bijna doof redelijk kippig maar wat heeft hij een plezier in het leven. 3 keer hebben we nu op het punt gestaan hem te laten inslapen, waarvan 1 keer de DA de middelen al had klaargelegd.

Maar hij is er nog steeds, inmiddels ruim 13,5 jaar, zijn tumor op zijn poot weer megagroot en op klappen weer maar nu weer zullen we overleggen met de DA als hij klapt of hij weer fit genoeg is voor een laatste kans operatie.wetende dat hij kan overlijden tijdens de operatie. Maar dat hangt af van hoe hij zich geestelijk voelt de tijd ervoor. Waarom, hij is blij, eet als een bootwerker, speelt en doet alles wat een jonge hond ook doet.en barst dus van de levenslust.

En om hem niet te kunnen missen, we krijgen ons leven terug als hij er niet meer is ( erge verlatingsangst) de kosten schieten omlaag, minder onrust in huis, dus eigenbelang is het niet. Maar wat zullen we zijn vrolijkheid en liefde missen als hij overlijdt.

Ik zit hier nu dus precies zoals jij. Die van mij heeft inmiddels ook tumoren op zijn poten, is ook doof en ziet de helft niet meer. Opereren is niet meer verstandig, en waarvoor ook? Hij zou er alleen maar last van hebben terwijl het nu voor hem nog goed te doen is.
We konden deze zomer niet op vakantie omdat hij niet meer naar een pension kan. Hij kost ons klauwen met geld, we kunnen geen uren meer door het bos wandelen, we moeten met onze 4 jarige apart gaan wandelen zodat die ook voldoende beweging krijgt en noem maar op.
Wij krijgen straks ook ons leven terug. Ik kan hem nu niet laten inslapen omdat het me teveel werk wordt terwijl de hond nog duidelijk verder wil.

Ik ken wel mensen die dat hebben gedaan.... de week voordat ze op vakantie gingen de hond laten inslapen. Die hond was 3 jaar jonger en er beter aan toe dan mijn 13 jarige.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 19:19

Per dier en per mens en per situatie anders dus ik kan niet zeggen als deze hond/konijn/kat langer dan 3 weken moet pijn lijden dan....
Heb een konijn gehad waarvan niet zeker was wat ze had. Zolang de behandeling bezig was heeft ze ook pijnstilling gekregen (haar achterlijf viel elke keer uit dus sleepte ze het mee). De dierenarts dacht aan EC en dat gaat vaak over na langdurige behandeling. Echter na 3x alles gehad te hebben (dus 3x een maand behandelen met tussenpozen) wilde het nog niet beter gaan. Toen kreeg ik er nog een vlaamse reus bij en samen mee genomen naar de dierenarts. Door het vergelijkingsmateriaal nu kon hij heel goed voelen dat het in de rug nite goed zat. Zelfs ik kon het voelen. Echter het konijn gaf geen pijn aan en was vrolijk en allert dus besloten toen om het te laten lopen zolang het ging.
Dit ging nog 2 maanden goed en daarna ging het snel achteruit en heb ik niet afgewacht todat ze pijn kreeg maar gelijk ingeslapen. Immers ik wist dat het nooit meer goed zou komen en dan wacht ik niet totdat ze pijn heeft.

Mijn vorige hond was helemaal gezond en opeens ging het fout met evenwicht/verlamde kop enz. Onderzoeken gedaan bij de dierenarts maar daar bleek hersentumor. Toen is hij gelijk ingeslapen waarom zou ik laten lijden als ik zeker weet dat het nooit meer goed komt?

En één van mijn huidige honden heeft een operatie gehad aan de voorpoten en daarna 3 zware maanden revalidatie gehad. Echter hij is 3 jaar geworden vandaag en die 3 zware maanden zijn nu voorbij en hij heeft er 0 beperkingen aan over gehouden. Dus die 3 maanden was het zeker wel waard!!!

Dus deze vraag vind ik per situatie en dier echt anders.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-11 23:56

Als ik zou weten dat mijn dier een half jaar of een jaar pijn zou moeten lijden dan is het einde verhaal hoor. Ik kan het dier niet duidelijk maken dat het na die tijd over zal zijn... Bovendien als het dier zo lang pijn in het vooruitzicht heeft, krijg je volgens mij nooit de garantie dat het daarna over zal zijn....

SLS_Focus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 16:26

Het ligt derbij echt heel erg aan..
Als het dier binnen een niet te lange tijd verder een pijnloos leven kan leiden, als dat met elke dag een pilletje is, nou prima toch? Onze opa & oma's zitten vaak ook vol aan de medicijnen daar word toch ook niet raar over gedaan? Als het zo pijnloos kan nou prima.

Ik krijg wel heel vaak een preek van mensen die mijn kat zielig vinden (kat staat in mijn pro voor de mensen die hem wilen zien), die is namelijk waarschijnlijk aangereden en heeft nu van zijn 4 poten maar 3 over die het goed doen. Hij heeft in de 4e geen gevoel meer in (verlamd), hij hupelt vrolijk rond, loopt heerlijk buiten waarneer die wil en eet volop.
Ik word door bijna iedereen uitgemaakt voor dierenbeul, waarom heb je hem niet aan de pijnstillers dit en dat, nou hij voelt der niks aan dus heeft die ook geen pijn, nou dan worden ze meestal nog erger..
Als die zo een prima pijnloos leven kan leiden is het toch prima?

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 17:25

Karina, zonder aanval, maar zover zou ik niet gaan. Als een dier zo ziek is, zoveel pijn heeft, doof en dement...dan zou ik hem gewoon laten gaan. :)
Vooral, wat mij betreft, omdat ik het echt lijden vind, maar dat is alleen van wat ik nu lees. En ik vind het wel knap dat je dat ook plaatst. :j

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:12

Het gekke is hij mankeert veel maar is dus niet ziek, alle bloeduitslagen en controles zijn steeds ok en hart en longen zijn van een jonge hond. Hij staat onder zwaar DA toezicht en in overleg met Utrecht af en toe en zij zijn de eerste die melden als het niet verantwoord of diervriendelijk is. Pijnstillers is voor artrose die hij al jaren heeft en de ab voor een soort prikkelbare darm/ziekte van crohn achtig net als mensen wel eens hebben. Die laat je ook niet inslapen. We houden het elke dag in de gaten en als hij tekenen gaat vertonen van niet meer willen/stoppen met eten, niet meer uit of spelen of apatisch wordt staan we met een paar uur bij de dierenarts. De tumoren zijn aanwezig maar hinderen hem alleen op zijn poot vreemd genoeg.

Het is voor ons ook een vreemde situatie vooral omdat de ab voor steriele ontstekingen die hij heeft bedoelt was voor de laatste 2 weken nog pijnvrij leven maximaal om hem nog even een fijne tijd te geven. Die zijn dus nu al 2,5 jaar.

Om een idee van meneer te geven is hier een korte blog van vorige week met foto. Ziet dat eruit als een lijdende hond?ï

http://onemanandhisdog.web-log.nl/one_m ... geluk.html
Laatst bijgewerkt door karuna op 19-08-11 18:16, in het totaal 1 keer bewerkt

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:13

Ik maak graag gebruik van het voorrecht wat dieren over mensen hebben.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:17

Wat bedoel je daarmee?

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-11 18:19

Dat een dier niet eindeloos MOET lijden.