Hoe ziet jou dag voor je cavia eruit, en wat geef je 'm?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:07

Mijn caafs melden mij zodra ze mij ontwaren dat de catering tekort schiet en dwingen middels onophoudelijk luid geblèr een versnapering af, om vervolgens te gaan chillen met z'n allen (8 stuks) :D . De prinsesjes hebben de beschikking over 2 kastelen, een prachtige binnenplaats en hopelijk binnenkort ook 2 nieuwe konijnen die weer misbruikt kunnen worden als zachte warme ligplaats :j .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 15:53

quote="passieAppel"]
Laura_x_ schreef:
Zelf niet of?

Ik begrijp het niet helemaal? :+[/quote]

Ik begrijp ook niet wat ik daarmee bedoelde :')

Sophie heeft pb! :)[/quote]

Okee! :')

Kimbers

Re: Hoe ziet jou dag voor je cavia eruit, en wat geef je 'm?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:07

Mijn caafjes krijgen 's ochtends brokjes van Hope Farms, tegen 6 uur krijgen ze groente/fruit en voordat ik ga slapen krijgen ze hooi.
Ik heb een buitenhok van 1m bij 40?? zoiets.. en daaronder een ren van 1,5m bij 1,5m. Ook ongeveer. Hun kooitje zit nooit dicht dus ze hebben ruimte genoeg om rond te rennen.

Ik zoek trouwens nog een nieuwe tehuis voor ze.. dus bij interesse laat maar weten! Het zijn 2 beertjes van nog geen 2 jaar.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 16:09

Britt_Sisi schreef:
ik heb een cavia (ja ik weet het zielig in der eentje) maar het was moeder en dochter en de moeder is helaas

(ik lees hier veel over andijvie, dat gaf ik eerst altijd maar mij is verteld op school dat andijvie onwijs slecht is voor cavia's....)

Andijvie kan je gewoon geven, geen probleem. :)
Wat was de reden dat het slecht was voor cavia's?

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 18:55

weet ik even niet meer, maar mijn leraressen op school zeiden het, meerdere! en ik doe dierverzorging dus die hebben er wel verstand van!

voor de zekerheid geef ik het gewoon niet meer :)

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:07

Ik heb ook dierverzorging gedaan en mijn leraren hadden ook niet overal veel verstand van.. Dat advies klakkeloos aannemen zou ik niet doen.

Dat ze geen andijvie mogen is echt onzin, het is juist iets wat heel goed voor ze is en bijna alle cavia's vinden het heerlijk. :) Misschien ben je in de war met sla?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:39

Sla mogen ze anders ook gewoon hebben hoor, alleen niet teveel. Maar dat geldt voor al het groente/fruit waar veel vocht in zit.
Andijvie mogen ze gewoon hebben hoor.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 19:43

Andijvie kan zorgen voor gasvorming in de darmen van je caaf. Hetzelfde geldt voor kool. Daarom moet je dit langzaam opbouwen. Maar je kan het zeker wel geven ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:38

Ja, dat dacht ik ook :)
Met sla, dat je als je teveel geeft de overlijden...
Is een klein handje (10 kleine slablaadjes) goed?
Voor 2... ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:39

mistery schreef:
Mijn caafjes krijgen 's ochtends brokjes van Hope Farms, tegen 6 uur krijgen ze groente/fruit en voordat ik ga slapen krijgen ze hooi.
Ik heb een buitenhok van 1m bij 40?? zoiets.. en daaronder een ren van 1,5m bij 1,5m. Ook ongeveer. Hun kooitje zit nooit dicht dus ze hebben ruimte genoeg om rond te rennen.

Ik zoek trouwens nog een nieuwe tehuis voor ze.. dus bij interesse laat maar weten! Het zijn 2 beertjes van nog geen 2 jaar.

Sorry, ik ben gewoon nieuwschierig, maar wat is de reden? :)
Ga je fokken? :)

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 20:48

mijn 3 cavia's lopen los in de achtertuin :')

ze maaien mooi mijn gras kort en krijgen verder nog paprika's, droog brood en mais enzo. in hun schuilhok hebben ze hooi en hard voer staan en natuurlijk het water.. maar ze drinken liever uit de vijver :+

als ik smorgens de achterdeur open doe dan komen ze heel fanatiek al piepend aangelopen, want dan verwachten ze toch echt iets lekkers :j
als ik iets lekkers op het gras gooi en 'poes,poes,poes,poessssss' door de tuin roep komen ze ook aangelopen.. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:22

eertjuh22 schreef:

ze maaien mooi mijn gras kort en krijgen verder nog paprika's, droog brood en mais enzo. in hun schuilhok hebben ze hooi en hard voer staan en natuurlijk het water.. maar ze drinken liever uit de vijver :+

als ik smorgens de achterdeur open doe dan komen ze heel fanatiek al piepend aangelopen, want dan verwachten ze toch echt iets lekkers :j
als ik iets lekkers op het gras gooi en 'poes,poes,poes,poessssss' door de tuin roep komen ze ook aangelopen.. :')

Gaat dat drinken in de vijver goed dan? :')
Wel leuk!

eertjuh22

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 21:44

dat gaat al jaren geweldig :j
ik zorg er voor dat de vijver steeds tot de rand vol staat met water. dan gaan ze op het randje zitten en gaan ze op der gemakje drinken.. :+

ik moet altijd wel lachen met mensen die hier voor het eerst komen.. die weten niet wat ze zien en vragen dan altijd wat er in mijn tuin rond loopt. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 07:04

eertjuh22 schreef:
dat gaat al jaren geweldig :j
ik zorg er voor dat de vijver steeds tot de rand vol staat met water. dan gaan ze op het randje zitten en gaan ze op der gemakje drinken.. :+

ik moet altijd wel lachen met mensen die hier voor het eerst komen.. die weten niet wat ze zien en vragen dan altijd wat er in mijn tuin rond loopt. :=

haha :')
kan ik me voorstellen! :+

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:53

Wat gaaf! Cavia's los in je tuin :)

Ik heb mijn cavia's vandaag ook weer in de achtertuin. Wij hebben het terras helemaal afgezet en zo heeft de koppel (20 zeugen) (+ 1 beer) een ruimte van zo'n 4,5 bij 4 meter loopruimte vandaag! Ik wissel de plaats van de ren altijd af.

Mijn oudste cavia, 9 jaar oud, ligt nu heel zielig in haar kooi. Ze loopt niet meer en ligt eigenlijk alleen nog maar op haar zij. Vanavond krijgt ze een spuitje van de dierenarts. Wij dachten dat ze de nacht niet meer zou overleven, maar toch wel..

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 09:56

'S Morgens krijgen ze, hooi, andijvie, witlof, sperciebonen, normaal voer & een klein beetje knabbelmix, en schoon drink water.

'Smiddags gaan ze bijmooi weer even de tuin in (ook los overigens), en als het te koud maar wel droog is krijgen ze een handje gras.

'Savonds krijgen ze weer hetzelfde riedeltje als 's morgens.

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 12:52

's Morgens krijgen m'n twee cavia's hooi, Science Selective, schoon drinkwater en een vitamine C tablet.

's Middags wordt er hooi bijgevuld en mogen de dames - met lekker weer - naar buiten.

's Avonds wordt er eventueel weer hooi & Science Selective bijgevuld en krijgen ze groenvoer (andijvie/witlof/worteltjes/paprika).

En verder krijgen ze veel aandacht (daar roepen ze me dan ook al te graag om! Ze worden al ''gek'' wanneer ik 's ochtends mijn bed uitstap en naar beneden loop. Want owee als ik die vitamine C tablet vergeet...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 15:59

Typfoudt schreef:
's Morgens krijgen m'n twee cavia's hooi, Science Selective, schoon drinkwater en een vitamine C tablet.

's Middags wordt er hooi bijgevuld en mogen de dames - met lekker weer - naar buiten.

's Avonds wordt er eventueel weer hooi & Science Selective bijgevuld en krijgen ze groenvoer (andijvie/witlof/worteltjes/paprika).

En verder krijgen ze veel aandacht (daar roepen ze me dan ook al te graag om! Ze worden al ''gek'' wanneer ik 's ochtends mijn bed uitstap en naar beneden loop. Want owee als ik die vitamine C tablet vergeet...).

Haha :')

Wel handig, cavia's los in de tuin! :)

Typfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:34

passieAppel schreef:
Typfoudt schreef:

Haha :')

Wel handig, cavia's los in de tuin! :)

Ja, dan blijven ze me net zo hard roepen totdat ik 'm wel heb gegeven....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 16:58

eertjuh22 schreef:

Ben je niet bang dat ze door een kat te grazen worden genomen? Hier lopen veel katten die mijn konijnen soms terroriseren (die gelukkig veilig in een grote ren zitten).

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:05

Laura_x_ schreef:
Andijvie kan zorgen voor gasvorming in de darmen van je caaf. Hetzelfde geldt voor kool. Daarom moet je dit langzaam opbouwen. Maar je kan het zeker wel geven ;)

Volgens mij geldt dit alleen voor kool, niet voor andijvie.

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:14

Voor schema voor mijn cavia

S’ ochtends
samen een broodje
Daarna krijgt ze hooi, eten en drinken
Dan nog een bamboeblad.

S'middags
2 snoepjes
dan mag ze lopen (binnen en soms buiten)
Als ze aan het lopen is krijg ze bamboe
Als ze weer in haar kooi gaat krijg ze weer bamboe :')

S'avonds
Samen een appel :o
Voor dat ik naar bed ga hooi,eten en drinken

Zij krijg tussen door nog witlof, Radijs, Sperziebonen, en nog meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 17:37

xnien_ schreef:
Voor schema voor mijn cavia

S’ ochtends
samen een broodje
Daarna krijgt ze hooi, eten en drinken
Dan nog een bamboeblad.

S'middags
2 snoepjes
dan mag ze lopen (binnen en soms buiten)
Als ze aan het lopen is krijg ze bamboe
Als ze weer in haar kooi gaat krijg ze weer bamboe :')

S'avonds
Samen een appel :o
Voor dat ik naar bed ga hooi,eten en drinken

Zij krijg tussen door nog witlof, Radijs, Sperziebonen, en nog meer.

Oh, ik wist niet dat ze bamboe mochten! :)
Waar haal je dat vandaan? :o

xnien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 18:01

Wij hebben bamboe in de tuin staan *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-11 19:06

aha! :o?
en wat voor een soort? :)