Mijn konijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:12

Als zijn haakjes nu echt zijn weggehaald dat is er toch meer aan de hand. Hij voelt zich waarschijnlijk echt niet lekker. niet eten = gasvorming = buikpijn. Heeft de DA niks over gas gezegd?

Symptomen die het meest voorkomen zijn:
- Harde borrelende geluiden in de buik van je konijn, of doodse stilte. Normaal hoor je zachtjes borrelen/pruttelen als je aan de buik luistert.
- Je konijn wordt apathisch, wil met rust gelaten worden, zit vaak met de ogen half gesloten.
- Stopt met eten (hoeft zelfs de lekkerste dingen niet).
- Je konijn ligt in een ongemakkelijke of ongebruikelijke houding - gedeeltelijk op de zij om de pijn te verlichten (hoogstwaarschijnlijk met het voorste gedeelte van het lichaam wat omhoog terwijl de achterpoten relaxed lijken); of je konijn wil helemaal niet liggen maar geeft de voorkeur om rechtop te zitten in een heel rechte houding.
- Vaak zal je konijn rusteloos zijn, steeds een andere plek zoeken en met de achterpoten het stro wegtrappen, dat is vanwege de pijn.
Meer tekenen van pijn:
- - Wegrennen en zich verstoppen, als dat geen normaal gedrag is
- - Snelle ademhaling of hijgen.
- - Knarsetanden, luid, alsof er kiezels worden doorgebeten.
- De buik zal heel hard aanvoelen, of extreem zacht.
- Als je je konijn optilt, is hij (vaak) slap.
- Geen keutels, of natte.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 18:20

Hij eet wel, maar alleen de dingen die die lekker vind. Dus zijn brokjes, snoepstokjes en zijn snoepjes. Maar het hooi laat die liever links liggen. Hij legt ook keutels die er goed uit zien. En hij moet meer hooi gaan eten, om haakjes te voorkomen. Maar mijn familie snapt niet hoe die haakjes kan krijgen, als die toch ook harde dingen eet.

Geryon

Re: Mijn konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:32

Eet hij veel van de dingen die hij lekker vind? Dan zou ik hem wel begrijpen. Als jij kan kiezen tussen twee dingen, kies je ook hetgeen wat je lekker vind. Als hij gewoon goed eet van de dingen die hij lekker vind, zou je dat kunnen minderen zodat hij meer van het normale voer gaat eten. Maar alleen als hij goed eet.

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 18:51

Hooi heeft een soort stofje (iets van zuur) wat het slijten bevorderd. Net als gras dus.
Ik zou toch even geen snoepjes en snoepstokjes geven, teveel daarvan is ook echt niet goed, en hij begint vanzelf wel aan zn hooi.

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-11 19:24

Ik probeer hem, nu ook om te schakelen, om meer van zijn hooi te laten eten, maar hij is nog niet anders gewend. Ik moet zelf ook een knop in mijn hoofd omdraaien, en wat harder worden om er tegen te blijven kunnen :j . Nogmaals het viel echt niet mee, de afgelopen week en voor Valentijn veranderd er nu ook een hoop. Maar het is voor zijn bestwil. Ik heb nu ook al heel gauw medelijden met hem. En de dierenarts was ook niet leuk voor mij, dus heb daar ook ruzie meegehad, wat erop neerkwam dat ik hem thuis moest verzorgen met alles wat die moest hebben toen, zijn dwangvoer, zijn medicijnen, en dan wil hij ook nog het liefst door mijn hele huis lopen, en daar overal zijn tanden inzetten wat ook niet goed is voor hem. En dat viel niet mee voor mij, want heb hem nooit zo thuis gehad en hoeven te verzorgen. En ik ben ook alleen, dus ik ben constant met hem bezig. Maar laten we hopen, dat het goed komt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 09:35

misschien kruidenhooi?

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-11 15:50

Hoe zien de keutels eruit van een konijn die een verstopping heeft. Want er blijven wel echte haren aankleven als het eruit komt. Maar of dat dan ook met de verstopping te maken heeft, weet ik niet. Hij eet ook niet zo echt veel. Wel als ik eten aan hem geef. Ik geef hem ook wel ananas dat schijnt ook te helpen. En voor de rest, durf ik hem niet echt los te laten lopen in mijn huis, omdat die dan bijna overal in bijt of opeet. Weten jullie misschien een manier om dit op te kunnen lossen.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-11 18:25

Meld je anders aan op het bunnybunch forum ;)
Heel veel konijnen kenners en je kan er veel leren

Valentijn5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-11 08:46

Dat heb ik al weleens gedaan, maar geen goede ervaringen mee.

Naomi_Azzet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-11 17:06

Misschien heb je een kamer in je huis waar geen draden lopen, een halletje ofzo? Dan kun je hem daar los laten lopen. Of als je zo'n ren hebt kun je die ook in huis gebruiken.
Ik zou hem voorlopig maar lekker eten blijven geven, als hij het wel eet als je hem het geeft. Misschien voelt ie zich toch nog niet helemaal lekker.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 00:37

Arabelle schreef:
Dat heb ik al weleens gedaan, maar geen goede ervaringen mee.

Dan verzorg je je konijn waarschijnlijk anders als dat de personen op bunnybunch zouden willen.