Hoe kom je van Guppies af?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:37

Tara, dwergkogelvissen kunnen prima in gezelschap. Ik heb me jarenlang in kogelvissen verdiept en heel veel soorten zelf gehad. Deze soort is de meest solidaire van de kogelvissenfamilie, naast de colomesus asellus (zuid-amerikaanse zoetwater kogelvis) en kunnen met andere soorten prima worden gehouden. Door hun formaat zullen ze ook slechts alleen pasgeboren gupjes kunnen eten en dwergslakjes.

black molly's zijn overigens brakwatervisjes officieel ;)

booster

Re: Hoe kom je van Guppies af?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:51

naar een viswinkel brengen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:54

Goudvis erbij werkt prima, al is het hier in het aquarium (1.20 m, kamertemperatuur) eigenlijk omgekeerd gegaan.
Er zaten 3 goudvissen en 2 x 2 algenetertjes, en daar zijn toen 11 guppen bij gekomen die bij iemand anders weg moesten. Mannen en vrouwen door elkaar en uiteraard al meerdere keren jongen gehad.

De hoogdrachtige vrouwtjes zoeken duidelijk wat meer de warmte op (hangen dan veel rondom de bureaulamp die altijd aan staat voor de planten), maar de rest van de tijd zwemmen ze overal rond. De jonge guppen hangen meestal wat rond op de bodem, en later ook tussen de planten aan het oppervlak. De allesverslindende goudvissen zorgen dat de meeste jonge guppies een goed tehuis krijgen, en tot nu toe zijn er van alle jongen dan ook maar 2 over.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 10:56

booster schreef:

Weet je hoe klein guppies zijn? Daar is echt niks van te maken. Bovendien denk ik niet dat er veel mensen zijn die op vrijdag een pondje guppies zullen willen kopen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:09

Leorah schreef:
Tara, dwergkogelvissen kunnen prima in gezelschap. Ik heb me jarenlang in kogelvissen verdiept en heel veel soorten zelf gehad. Deze soort is de meest solidaire van de kogelvissenfamilie, naast de colomesus asellus (zuid-amerikaanse zoetwater kogelvis) en kunnen met andere soorten prima worden gehouden. Door hun formaat zullen ze ook slechts alleen pasgeboren gupjes kunnen eten en dwergslakjes.

black molly's zijn overigens brakwatervisjes officieel ;)

Nou ja goed dan heb je andere ervaringen dan wat ik allemaal lees. Ik heb namelijk ook ooit overwogen een dwergkogelvis in m'n gezelschapsbak te doen maar al na even lezen op verschillende aquafora kwam ik tot de conclusie dat dat een slecht plan is.

TS, ik weet niet hoe groot je aqua is?

Nogmaals, het aanschaffen van een vis om een probleem in je aquarium te verhelpen is 9 van de 10 keer niet verstandig. Je vissenbestand is vaak al zo dat je aquarium gewoon vol zit, laat staan bij TS waar het dus al te vol zit door de guppen. Dan is het helemaal niet slim om er nog meer vis bij te doen.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:54

oomens schreef:
booster schreef:

Weet je hoe klein guppies zijn? Daar is echt niks van te maken. Bovendien denk ik niet dat er veel mensen zijn die op vrijdag een pondje guppies zullen willen kopen.

als je ze gratis daar weg geeft zal vast wel een viswinkel zijn die ze wil en ze weer verkoopt ( aquaruimwinkel) beter dat dan de wc of voeren aan andere vissen

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 11:59

Doet me een beetje denken aan het 'papierloze shet-debacle'...... >;)

Guppy's zijn natuurlijk net zo goed dieren.....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-11 16:07

De opties die genoemd worden:
Gup etende vis erbij, zijn de meningen over verdeeld. Zowiezo is het niet de bedoeling dat mijn andere vissen opgegeten worden ;)
Scheiden nogmaals, is geen optie
Ik ga ze nogmaals op MP zetten (met een hard hoofd), en misschien is het handiger, ondanks dat ik echt een paar héle mooie mannen heb, om ze allemaal op te ruimen, zit je ook niet meer met jonkies.
Invriezen, in sloten gooien, doorspoelen, en weet ik wat nog meer.... Is not going to happen :n

Muisbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 16:16

Ik heb ooit eens in de zomer een bende guppen in de vijver in de tuin gedaan. (vrij grote, redelijk diepe vijver). Deze hebben de winter overleefd, (daarna weet ik niet, wegens verhuizing) Maar ze hebben zelfs nog gejongd in de zomer. Dus als je iemand met een vijver kent... Kan je ze daarin kwijt.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 21:14

stef schreef:
Ik ga ze nogmaals op MP zetten (met een hard hoofd), en misschien is het handiger, ondanks dat ik echt een paar héle mooie mannen heb, om ze allemaal op te ruimen, zit je ook niet meer met jonkies.

Als je hele mooie mannen hebt en graag wilt houden dan zet je toch gewoon alleen de vrouwen en jonkies op internet??
heb ik ook gedaan. het jonkte maar aan en ondanks dat een groot deel opgegeten werd, bleven er nog heel veel over die wel groter werden.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:11

En wat dan als je ze op mp niet kwijt raakt? Denk dat scheiden dan toch de vriendelijkste manier is om van je overtollige vissen af te komen en ervoor te zorgen dat ze niet door blijven fokken. Mss kun je de vrouwen scheiden in een nieuw klein aquarium en die iemand cadeau doen? Kost je wel even een aquarium, maar die cubes zijn volgens mij niet zo heel duur en als je hem dan iemand cadeau geeft die graag vissen wil heb je er ook geen extra werk aan. Of anders een andere dierenwinkel zoeken die wel vissen aanneemt? Mss zit die wat verder weg, maar je moet toch wat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:28

_Tara_ schreef:
Wat vreemd dat invriezen dan gebruikt wordt voor guppen die gebruikt worden in onderzoek. Ik heb 't zelf ook al een aantal keer gezien en je ziet de vis echt in 1 klap dood zijn zeg maar.

Hoe "zie" je dan dat de vis echt in 1 klap dood is?
Hij zal niet meer bewegen omdat het er te koud is voor de spieren om te functioneren. De kieuwen gaan dan vaak ook al niet meer op en neer, maar een "vis op ijs" kan ook nog urenlang in leven blijven, de vis ziet er dan dood uit, maar is "slechts" verlamd door de kou (heb daar laatst een zeer schokkende docu over gezien overigens)...

Ik zou dus niet zo makkelijk concluderen dat ze op slag dood zijn in de vriezer...

Anyway...
TS, ik herken je probleem. Wij hadden vroeger ook guppen die nogal graag kindjes produceerden.
Toen ik uit huis was en m'n eigen nieuwe aquarium ingericht heb, heb ik daar rekening mee gehouden en alleen mannetjes aangeschaft.
Dat ging prima. Ze waren niet hitsig (dat doen ze meestal alleen als er min. 1 vrouwtje is) en ze vielen elkaar niet aan ofzo.

Tot ik op een beurs een nieuw mannetje kocht, en ze er per ongeluk een vrouwtjes-baby guppy in het netje bijgeschept hadden. Kwam ik thuis achter (na een aantal weken, want je kunt 't verschil niet direct zien).
Sindsdien zitten ze hier weer gemengd. Want er zijn natuurlijk kinderen uit dat vrouwtje gekomen inmiddels.

En eigenlijk gaat het heel goed. Ik heb nu 5 mannen en 3 vrouwtjes in de bak zitten. Inmiddels zijn dat allemaal broers en zusjes. En ze fokken niet met elkaar. Hier dus geen baby probleem meer.

We hadden vroeger overigens een Betta Splendens mannetje in een ander aquarium zitten. Als er dan baby guppen waren die "te veel" waren, dan kreeg hij een keer "levend voer" ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 09:31

even algemene tip mbt inslapen van vissen. Invriezen is GEEN diervriendelijke manier van inslapen. Wat wel vriendelijk is, is inslapen met kruidnagelolie. Een badje maken van aquariumwater met 2 druppels kruidnagelolie is voldoende om het diertje onder narcose te brengen en vervolgens nog enkele druppels toevoegen, dan sterft het dier. Dit is dus geen tip om van je overtollige vissen af te komen, maar bedoeld als tip voor (ongeneeslijk) zieke vissen om ze uit hun lijden te verlossen.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:02

Hmmm toch vreemd dat dat volgens de DEC (Dier Experimenten Commissie) wel zo moet. Je zou denken dat hun methode wel de beste was.
Ik heb ook wel 't idee dat een gup dan echt in 1 keer dood is. Het is ook niet invriezen, je zet ze in ijswater waardoor ze in 1 keer verstijven.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:15

Tara, ik weet niet waarom je alles wat ik zeg steeds zo in twijfel trekt, maar geloof me als ik zeg dat ik al ruim 15 jaar zowel zoet- als zout- als brakwater aquaria, zowel speciaalbakken als gecombineerde bakken en kweek met succes heb gehouden en mij zeer actief heb verdiept in alle materie en daarnaast ook op de bekende vissenfora. De dingen die ik zeg zijn goed bedoeld advies en zeker geen nonsens. Ik ga trouwens meer mee in de vele ervaringen van ervaren aquarianen dan een wetenschappelijk artikeltje, maar dat is mijn mening.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:22

Jeetje wat een hoop dier-onvriendelijke oplossingen? En dat voor bokt? Ben een beetje verbaasd eerlijk gezegd...
De enige oplossing die ik zou weten is inderdaad scheiden. Dan maar een aquarium er bij, of het aquarium opsplitsen?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:40

ikenindi schreef:
Jeetje wat een hoop dier-onvriendelijke oplossingen? En dat voor bokt? Ben een beetje verbaasd eerlijk gezegd...
De enige oplossing die ik zou weten is inderdaad scheiden. Dan maar een aquarium er bij, of het aquarium opsplitsen?

Hier verbaasde ik me ook over, zullen ze ook zo zijn met honden en katten :n het blijven levende wezens.
Ts, heel goed dat je ze weer op MP zet, misschien krijg je wel een huisje nu.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:43

Kun je niet gewoon zo'n plastic bakje kopen, die dingen zijn volgens mij nog geen €10,- en je kunt er best even wat guppies in houden. Heb je tot je ze weg hebt gedaan geen nieuwe babyguppen meer en veel zorg en plek heeft zo'n aquarium niet nodig. Zo'n ding bedoel ik: http://pilgrimparent.files.wordpress.co ... uarium.jpg

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 10:56

weet niet hoe groot je bak is maar kun je anders niet iets van een gaas afscheiding maken in de bak?
dan hoef je geen extra bak te kopen, maar kun je wel de vrouwtjes van de mannnetjes scheiden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 10:59

Guppen vertrekken mogelijk baar een bokker! :j

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 11:05

Leorah schreef:
Tara, ik weet niet waarom je alles wat ik zeg steeds zo in twijfel trekt, maar geloof me als ik zeg dat ik al ruim 15 jaar zowel zoet- als zout- als brakwater aquaria, zowel speciaalbakken als gecombineerde bakken en kweek met succes heb gehouden en mij zeer actief heb verdiept in alle materie en daarnaast ook op de bekende vissenfora. De dingen die ik zeg zijn goed bedoeld advies en zeker geen nonsens. Ik ga trouwens meer mee in de vele ervaringen van ervaren aquarianen dan een wetenschappelijk artikeltje, maar dat is mijn mening.

De DEC is een commissie waar je voor ieder onderzoek met dieren hele formulieren in moet leveren om aan te vragen of je je onderzoek wel uit mag voeren enz enz. Niet zomaar een wetenschappelijk artikeltje dus. Ik had dus gedacht dat zij er wel verstand van hadden. Maar heb al een pb gehad die een en ander verduidelijkt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 14:14

Het invriezen is ook al lang en breed onderzocht, en is inderdaad geen snelle dood.

Heb je iemand in de buurt met een vijver? Mijn platy's (die grofweg dezelfde eisen hebben als guppen) doen het geweldig hier in de vijver. :) En mits je voldoende diepte hebt schijnen ze de winter ook wel door te komen.

Mannen en vrouwen scheiden is bijna niet te doen. Tegen de tijd dat je ziet of een jong dier een man of vrouw is hebben ze ook al baby's in de maak...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 11:10

@ts, gaan alle dieren nu weg? :)

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-11 16:39

Sumatranen eten ook jonge (baby) guppy's. Kwam ik achter toen ik nog een zoetwateraquarium had (was trouwens niet de bedoeling dat ze de guppy's opaten, maar goed), niet heel diervriendelijk maar het houdt wel je guppy stand op peil.

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-11 12:55

Jammer dat je zo ver weg woont...

wij zijn altijd guppy's nodig voor onze slangen.. ;) maar zijn hier nergens te vinden voor normale prijzen :P