Paardenhemel? Hondenhemel?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:01

Zelf geloof ik niet in iets als een dierenhemel, maar dat geloof ik ook niet voor mensen dus dat scheelt.

Een dier heeft naar mijn idee wel een ziel, een dier mag dan volgens enkele niet kunnen nadenken, maar dat staat los van het hebben van een ziel.
Dat er diersoorten zijn die wel nadenken is al wetenschappelijk bewezen en onderbouwd, alleen denken deze diersoorten niet zoals een mens, hun denkwijze is nauw verweven met instinct en overlevingsdrang (primitief en eenvoudig) , iets waar velen mensen ver vanaf staan en daarom niet willen/kunnen snappen (mensen denken complex).

Ik zie mens en dier als 1, een mens is een diersoort alleen dan in zijn uiterste vorm, zeer complex, doordacht en ontwikkeld......maar de grote destructor voor de natuur......een dier zoals wij deze kennen zou nooit zijn leefomgeving vermoorden dat kan alleen een zogenaamd 'slim' wezen als de mens.
Laatst bijgewerkt door cissie op 10-08-11 13:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 13:02

Ik geloof niet in hemels, of zielen. Of het nu mensen zijn, of dieren, na de dood is er niets meer.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:34

phormicola schreef:
EskeGirl schreef:
Wij weten niet of dieren kunnen denken.
Dat weten alleen de dieren zelf, dat kunnen wij niet eens weten.

Ik denk wel dat er iets hierna is, maar ik weet niet wat. Ik denk niet dat het na de dood niets is.
Maar dieren leven inderdaad nu, die denken niet aan de toekomst, mensen zijn ook de enige die weten dat ze doodgaan.
Daarom ben ik ook tegen doordokteren, of een dier een pijnlijke behandeling geven, zodat ie over een jaar weer een beetje normaal kan leven. Een dier weet niet dat hij over een jaar weer beter kan leven, die hebben op het moment alleen maar pijn.

Tuulijk kunnen we dat weten, we kunnen immers nadenken :P

Ik weet verder niet wat jij onder 'denken' verstaat, maar voor iedereen die vindt dat dieren kunnen nadenken als mensen: http://nl.wikipedia.org/wiki/Antropomorfisme

Wij kunnen niet weten of dieren net zo onderling communiceren als wij. Onderzoek dit, onderzoek dat, wij kunnen niet alles weten. Wij weten niet of dieren kunnen denken, onderling communiceren als wij, dus is het maar niet waar?

svdijk86 schreef:
Het is achterlijk.. het is nu toch wel gebleken dat wij ook gewoon beesten zijn?

Al die huwelijken die stranden? Mannen zijn geen zwanen die hun hele leven bij een vrouw blijven.
Voortplanten is wat hun onderbewustzijn ze stuurt. En de mensen die wel lang bij elkaar blijven
die zijn er in veeeeeeel minder getallen.

Hoeveel ouders schoppen hun kind met 18 jaar het huis niet uit? Dat is niets anders dan jonge mannetjes
die de troep van de leeuw moet verlaten op zoek naar een vrouw.. of hengsten uit een kudde paarden..

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik twijfel zelfs of wij wel een ziel hebben. Want hoe je het ook wend of
keert ieder mens is egoistisch en heeft de drang te overleven, in noodgevallen zelfs ten koste van anderen.
En als wij een ziel hebben heeft alles dat overleeft een ziel.

Ook wij hebben in onze soort "rabiës"(gedragsgestoorden) zoals kannibalen etc. (verkrachters en sommige moordenaars
reken ik hier nieteens onder) en dan zijn er nog veel diersoorten die wat dat betreft boven ons staan want die
eten hun soortgenoten vaak nieteens op :') verkrachten valt onder drang tot voortplanting alleen sja.. kunnen
dieren beter van zich afbijten en er zijn geen hulpmiddelen om meer te dwingen, maar geeft t vrouwtje toe tsja..
Dat wij daarop wijzen naar gedragsgestoorde dingen is omdat WIJ ons superieur voelen.. "want dat doe je niet"

Moordenaars in principe op betaal-basis snap ik niet of man die vrouw vermoord en andersom... maar sommige dieren
vechten ook om een vrouw of territorium tot er 1 sterft of hulpeloos zijn rug afwend en kiest voor alleen zijn..

Diertjes die verminkt worden en voor dood achtergelaten.. zat honden die hetzelfde doen.

Als wij mensen met het syndroom van down bij elkaar in een huis zetten, met of zonder tv.. denk je nu echt dat
ze geen voortplanting zullen hebben als ze daar niets van weten? Dat er onderling geen ruzie komt? Het is dat wij
die mensen vaak niet laten voortplanten.. want als er genoeg van zouden zijn en dat zou doen etc. zouden wij
als normale mensen een stap terug doen en dan zou onze evoluatie van de mens misschien wel alleen maar mensen
met het syndroom van down zijn! (of andere handicaps) Heb je daar al eens over nagedacht? Misschien hebben
wij daarom ook wel genetische afwijkingen. Omdat we "dommer" moeten worden. Meer "dierlijk".. omdat de wereld
kapot gaat door ons met onze uitvindingen en onze grote drang om voort te planten tot er geen grond meer over is
omdat we persee in een huis moeten wonen.

WIJ noemen die mensen "dommer", gehandicapt.. etc. etc. Misschien zijn WIJ daar wel toe voortbestemd?

We hebben het wel over het vermenselijken van dieren.. maar vermenselijken wij onszelf niet?

Als superieur dier aan de top van de voedselketen. De enige reden dat dat zo is is omdat wij gebruik maken
van hulpmiddelen. Als alleen mens kunnen wij echt niet op tegen gevaarlijke diersoorten.

Wij vinden ons zo slim omdat we zoveel kunnen maken.. veel dieren hebben daar nieteens het lichaam voor,
al zouden ze veel slimmer zijn dan wij!

Misschien zijn wij wel ontstaan door incest.. genetische afwijkingen etc... er moet een reden zijn dat
wij kaal geworden zijn.. dat wij rechtop zijn gaan lopen en etc.

En er is helemaal geen bewijs dat dieren onderling niet net zo communiceren als wij. Dat wordt GEZEGD..
er wordt zoveel gezegd.. denk maar aan priesters etc. etc.

Veel van ons voelen zich eenlingen maar toch hebben we behoefte aan sociaal contact. In principe zijn
we ook gewoon groepsdieren en zoeken we "steun" bij elkaar. We stellen regels voor elkaar op maar breken
ondertussen degenen die anderen voor ons opzetten. En wij als totaal onbekenden doen elkaar waarschuwen
voor "vijanden" die in de buurt zijn.. denk aan waarschuwen met auto voor politiecontrole door te seinen met
licht etc. :') Nog zo'n dierlijke eigenschap.

Wie zegt dat dieren geen toekomstplannen kunnen hebben? Zoveel kuddes die overal heenreizen voor voedsel,
water en soortgenoten.. "Goh laten we vandaag eens 30 kilometer gaan wandelen voor gras, hier staat genoeg
hoor.. maar ik heb gewoon zin om even te lopen"

Vanwaar die behoefte om zo ver te lopen als er genoeg is?

Nee hertjes trainen hun kinderen niet zodat ze een wedstrijdje wie het snelst kan rennen kunnen organiseren.
Hebben die beesten helemaal geen baat bij. Eigenlijk zijn wij hartstikke sneu dat we ons op zulke manieren moeten
zien te vermaken. :')

Wat doen wij anders dan mieren? Die werken toch ook de hele dag om hun nest te bouwen/uitbreiden en om te kunnen
eten en voortplanten?

Dat wij kiezen voor een kind of het ziek is of niet tot het sterft geldt voor veel dieren ook.. en sommige dieren die kunnen
er afstand van doen en ervoor kiezen het niet te willen voeden.. Echter hebben we ook zat moeders die hun kinderen afwijzen
of weggooien of zelfs vermoorden.

En tsja.. ook dieren treuren om elkaar... net als wij om partners en onze huisdieren.. en ook die gaan verder met hun leven,
dat ze er niet meer aan terugdenken is helemaal niet bewezen.. dus aanname is onmogelijk.

De wereld is veranderd.. maar wij zelf al heel lang niet meer hoor :n En de dingen die wij doen zonder hulpmiddelen kun
je gewoon terugkoppelen naar het simpele "dierenrijk"

We denken wel heel erg veel, maar eigenlijk weten we maar bar weinig van onze wereld. We DENKEN dat we veel weten.

Anyway.. ik vind het jammer van deze discussie. Denk dat je zat mensen kunt kwetsen door zoiets te zeggen, want tenslotte
willen we allemaal het beste en om kunnen/leren gaan met onze rouw.

Discussie is onmogelijk want er is helemaal geen bewijs, en ja.. ik denk vol liefde terug aan mijn vorige paard.. en ik
hou mezelf liever voor dat hij nu gelukkig is en geen pijn meer heeft dan dat ik er aan terugdenk dat hij bij rendac
helemaal uit elkaar gesloopt is en dat omdat hij niet meer bestaat het is alsof hij nooit bestaan heeft.

Gek he? :')

Edit: had dat laatste stukje in mn post gezet, omdat ik door sommige opmerkingen best wel geraakt ben en ook
een paar keer met tranen in mn ogen gezeten heb.

Paar x ge-edit i.v.m. spelfouten

_/-\o_

S_en_Z

Re: Paardenhemel? Hondenhemel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 14:54

Wie zegt dat hun onderzoeken 100% juist zijn?

Er zijn maar bepaalde dingen getest... die WETENSCHAPPERS zijn GEEN dr. Doolittle.
Dat ze niet zo communiceren als wij betekent niet dat ze onderling niet communiceren.

Wetenschappers verbazen zich nog steeds over hersens, hoe het werkt, welke prikkels
waar zitten en hoe sommige dingen ook nog steeds onverklaarbaar blijven.

Ik weet niet of er wel iets is na de dood.. ik weet wel dat onze hond soms vreemd
reageerde in ons oude huis, waar voor ons een hondenhater bleek te wonen, in het nieuwe
huis nooit geen problemen meer gehad.

Ik heb geen geloof in hemel of hel, de duivel of god. Het boeit me ook niet.
Ik ben nu hier. En dat is wat telt.. en dat geldt voor dieren idem dito. Of ze nu complex
denken of niet.

Ik verzorg het paard van mijn tante al een maand, hij komt iedere dag uit stal.. ik aai hem,
praat tegen hem, geef hem lekkers, ik geef hem beweging.. en TOCH.. staat hij altijd weer
zielig achterin zn stalletje. Terwijl hij bij mijn tante altijd op haar staat te wachten. Het is
niet om het voer want dat krijgt hij al van stal en ik ben ook altijd lief hoor...

Als hun "gevoel" naar mensen toe dan met 1 bepaald iemand zo sterk is.. wie zijn wij dan
om te bepalen of ze wel of geen ziel hebben? Of ze wel of geen liefde kunnen voelen voor iemand?

Verder blijf ik vasthouden aan mijn mening in mn vorige post.

Ik denk iig met veel liefde terug aan mijn vriendje :) of er nu wel of geen paardenhemel is, in mijn
dromen rent hij zich rot met zijn vriendin samen.. iranka (L)

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:07

Mijn idee:

Mensen en dieren hebben een ziel/ een energie. Deze energie is niet iets bewust, je energie wordt gevormd door je levens en ervaringen. Deze energie kan niet nadenken. Onze hersenen wel.

Ons lichaam hierin zijn we niet anders als dieren. Echter onze hersenen zijn uitzonderlijk ontwikkeld in vergelijking met dieren. Wij zijn net zoals alle andere dieren een product van evolutie. Doordat onze hersenen uitzonderlijk ontwikkeld zijn geeft dit de mogelijkheid om te denken op een manier dat geen dier kan doen.
Jarenlang hebben wij net als mensen vertrouwd op intuitie, langzaam aan zijn we gaan denken en beredeneren.

Als een lichaam (het huis van de energie) stopt, dan verteerd dit het verdwijnt. De energie van mens en dier die blijft. Ik geloof niet dat er een hemel is. Wel dat deze energie verder gaat.
Dus ergens hebben mensen wel een punt als ze zeggen hondenhemel. De energie, verdwijnt dus niet.

Ik wil nog even toevoegen dat, je het verschil moet zien tussen mensen die met hun hersenen kunnen beredeneren wat ze voelen dus bewust zijn en dieren die mogelijk wel voelen maar dit nooit voor zichzelf kunnen beredeneren.
Dit maakt dus geen verschil tussen wel of niet hebben van een ziel. Dit is het verschil tussen lichamelijke ontwikkeling van dieren en mensen (brein)
Laatst bijgewerkt door neres op 10-08-11 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:08

Maar gaat die energie dan heen??

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 15:11

@natasjavE, ik geloof dat energie weer terug komt in een andere vorm, plant, dier, mens. Dat kan alles zijn wat leeft. Energie kan ook op elkaar aanhaken 2 worden 1 of splitsen. Ik denk dat energieen door de ervaringen worden gevormd. Tot deze 'klaar'is...

Oeff het klinkt wel heel zweverig en ik ben juist heel nuchter alleen dit is iets wat ik al vanaf heel jong geloof.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:09

svdijk86 schreef:
Het is achterlijk.. het is nu toch wel gebleken dat wij ook gewoon beesten zijn?

Al die huwelijken die stranden? Mannen zijn geen zwanen die hun hele leven bij een vrouw blijven.
Voortplanten is wat hun onderbewustzijn ze stuurt. En de mensen die wel lang bij elkaar blijven
die zijn er in veeeeeeel minder getallen.

Hoeveel ouders schoppen hun kind met 18 jaar het huis niet uit? Dat is niets anders dan jonge mannetjes
die de troep van de leeuw moet verlaten op zoek naar een vrouw.. of hengsten uit een kudde paarden..

Zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik twijfel zelfs of wij wel een ziel hebben. Want hoe je het ook wend of
keert ieder mens is egoistisch en heeft de drang te overleven, in noodgevallen zelfs ten koste van anderen.
En als wij een ziel hebben heeft alles dat overleeft een ziel.

Ook wij hebben in onze soort "rabiës"(gedragsgestoorden) zoals kannibalen etc. (verkrachters en sommige moordenaars
reken ik hier nieteens onder) en dan zijn er nog veel diersoorten die wat dat betreft boven ons staan want die
eten hun soortgenoten vaak nieteens op :') verkrachten valt onder drang tot voortplanting alleen sja.. kunnen
dieren beter van zich afbijten en er zijn geen hulpmiddelen om meer te dwingen, maar geeft t vrouwtje toe tsja..
Dat wij daarop wijzen naar gedragsgestoorde dingen is omdat WIJ ons superieur voelen.. "want dat doe je niet"

Moordenaars in principe op betaal-basis snap ik niet of man die vrouw vermoord en andersom... maar sommige dieren
vechten ook om een vrouw of territorium tot er 1 sterft of hulpeloos zijn rug afwend en kiest voor alleen zijn..

Diertjes die verminkt worden en voor dood achtergelaten.. zat honden die hetzelfde doen.

Als wij mensen met het syndroom van down bij elkaar in een huis zetten, met of zonder tv.. denk je nu echt dat
ze geen voortplanting zullen hebben als ze daar niets van weten? Dat er onderling geen ruzie komt? Het is dat wij
die mensen vaak niet laten voortplanten.. want als er genoeg van zouden zijn en dat zou doen etc. zouden wij
als normale mensen een stap terug doen en dan zou onze evoluatie van de mens misschien wel alleen maar mensen
met het syndroom van down zijn! (of andere handicaps) Heb je daar al eens over nagedacht? Misschien hebben
wij daarom ook wel genetische afwijkingen. Omdat we "dommer" moeten worden. Meer "dierlijk".. omdat de wereld
kapot gaat door ons met onze uitvindingen en onze grote drang om voort te planten tot er geen grond meer over is
omdat we persee in een huis moeten wonen.

WIJ noemen die mensen "dommer", gehandicapt.. etc. etc. Misschien zijn WIJ daar wel toe voortbestemd?

We hebben het wel over het vermenselijken van dieren.. maar vermenselijken wij onszelf niet?

Als superieur dier aan de top van de voedselketen. De enige reden dat dat zo is is omdat wij gebruik maken
van hulpmiddelen. Als alleen mens kunnen wij echt niet op tegen gevaarlijke diersoorten.

Wij vinden ons zo slim omdat we zoveel kunnen maken.. veel dieren hebben daar nieteens het lichaam voor,
al zouden ze veel slimmer zijn dan wij!

Misschien zijn wij wel ontstaan door incest.. genetische afwijkingen etc... er moet een reden zijn dat
wij kaal geworden zijn.. dat wij rechtop zijn gaan lopen en etc.

En er is helemaal geen bewijs dat dieren onderling niet net zo communiceren als wij. Dat wordt GEZEGD..
er wordt zoveel gezegd.. denk maar aan priesters etc. etc.

Veel van ons voelen zich eenlingen maar toch hebben we behoefte aan sociaal contact. In principe zijn
we ook gewoon groepsdieren en zoeken we "steun" bij elkaar. We stellen regels voor elkaar op maar breken
ondertussen degenen die anderen voor ons opzetten. En wij als totaal onbekenden doen elkaar waarschuwen
voor "vijanden" die in de buurt zijn.. denk aan waarschuwen met auto voor politiecontrole door te seinen met
licht etc. :') Nog zo'n dierlijke eigenschap.

Wie zegt dat dieren geen toekomstplannen kunnen hebben? Zoveel kuddes die overal heenreizen voor voedsel,
water en soortgenoten.. "Goh laten we vandaag eens 30 kilometer gaan wandelen voor gras, hier staat genoeg
hoor.. maar ik heb gewoon zin om even te lopen"

Vanwaar die behoefte om zo ver te lopen als er genoeg is?

Nee hertjes trainen hun kinderen niet zodat ze een wedstrijdje wie het snelst kan rennen kunnen organiseren.
Hebben die beesten helemaal geen baat bij. Eigenlijk zijn wij hartstikke sneu dat we ons op zulke manieren moeten
zien te vermaken. :')

Wat doen wij anders dan mieren? Die werken toch ook de hele dag om hun nest te bouwen/uitbreiden en om te kunnen
eten en voortplanten?

Dat wij kiezen voor een kind of het ziek is of niet tot het sterft geldt voor veel dieren ook.. en sommige dieren die kunnen
er afstand van doen en ervoor kiezen het niet te willen voeden.. Echter hebben we ook zat moeders die hun kinderen afwijzen
of weggooien of zelfs vermoorden.

En tsja.. ook dieren treuren om elkaar... net als wij om partners en onze huisdieren.. en ook die gaan verder met hun leven,
dat ze er niet meer aan terugdenken is helemaal niet bewezen.. dus aanname is onmogelijk.

De wereld is veranderd.. maar wij zelf al heel lang niet meer hoor :n En de dingen die wij doen zonder hulpmiddelen kun
je gewoon terugkoppelen naar het simpele "dierenrijk"

We denken wel heel erg veel, maar eigenlijk weten we maar bar weinig van onze wereld. We DENKEN dat we veel weten.

Anyway.. ik vind het jammer van deze discussie. Denk dat je zat mensen kunt kwetsen door zoiets te zeggen, want tenslotte
willen we allemaal het beste en om kunnen/leren gaan met onze rouw.

Discussie is onmogelijk want er is helemaal geen bewijs, en ja.. ik denk vol liefde terug aan mijn vorige paard.. en ik
hou mezelf liever voor dat hij nu gelukkig is en geen pijn meer heeft dan dat ik er aan terugdenk dat hij bij rendac
helemaal uit elkaar gesloopt is en dat omdat hij niet meer bestaat het is alsof hij nooit bestaan heeft.

Gek he? :')

Edit: had dat laatste stukje in mn post gezet, omdat ik door sommige opmerkingen best wel geraakt ben en ook
een paar keer met tranen in mn ogen gezeten heb.

Paar x ge-edit i.v.m. spelfouten

Ik snap je verhaal, denk ik.
En dat het kwetsend kan overkomen, is niet de bedoeling van het topic.
Ik heb niet iets gelezen wat kwetsend was, maar dat is natuurlijk per persoon verschillend.

Toch vind ik dat je de mens en dier niet op 1 lijn kan zetten.
Er zijn zat mensen die dat ook kwetsend vinden.
Omdat die vanuit een heel andere overtuiging/beleving hierover denken.
De mens 'weet' door het verstand wat ze hebben meegekregen, het verschil tussen goed en slecht, en kan hiernaar handelen.
Die maakt bewuste keuzes en reageert niet vanuit een instinct.
Het is geen instinct dat een dief gaat stelen, hij heeft daarover nagedacht en een plan gemaakt. En weet natuurlijk dat het fout is.
En dat stukje heeft een dier niet, die leeft vanuit gewoontes, instinct. Daarom is een dier ook nooit slecht, hij kan niet anders.
Dat de mens zoveel kwaad doet, is geen instinct maar bewust zelf gemaakte keuzes.

Ik vind het ook een mooi idee, dat een overleden dier nog ergens zou zijn.
Maar ik heb niet zoveel fantasie dat ik daar een beeld bij heb, zoals grazige weides.
Als ik zoiets lees bij een ander, geeft het wel een idee inderdaad, dat een dier vredig is gegaan.
Maar dat heb ik bij mensen ook, veel mensen geloven wel echt in de Hemel en zijn ervan overtuigd dat hun dierbaren daar zijn.
Dat vind ik ook een mooi idee, maar of het waar is kan ook niemand bewijzen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:18

Niemand kan het bewijzen nee, maar daarom hoeft het nog niet niet waar te zijn...

Ik vind dat ook mensen zegmaar dieren zijn, maar wij zijn de dominante, heersende soort. Miljoenen jaren geleden waren wij ook gewoon dieren, maar wij zijn langzaam aan geevolueert tot wat we nu zijn, de heersende soort. Wij zijn de 'slimste, hebben wijsheid. Wij bevolken de wereld maar zijn lang niet in de meerderheid. Daarom moeten we respect hebben voor alle dieren die onder ons staan.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:21

@ Mika11:
Zoveel meningen/opvattingen/overtuigingen en geloven dat er nooit 1 waarheid is, tenminste voor mij niet.
Hoe het 'echt' is weet niemand, mensen hebben soms houvast aan bepaalde gedachte's als troost of als deel van een verwerking bij een verlies, of omdat ze ergens heilig van overtuigd zijn.
Niks mis mee naar mijn idee...................

Dat jij daar op een bepaalde manier over denkt en daar teweinig fantasie bij hebt om er een bepaald beeld bij te hebben maakt verder niet uit, de ene is er meer mee bezig dan de ander, soms door ervaringen, soms omdat het iemand intresseert. (+...tig andere redenen).

Iedereen moet geloven waar hij/zij zich prettig bij voelt en misschien wel een bepaalde rust uit haalt.
Voor ene is dood ook echt dood, weg pleitos.....voor de ander begint na de dood elders een nieuw leven, voor de ene is het leven van nu een reis/ervaring naar een ander leven voor de ander weer niet, ik vind het allemaal prima.

Maar over 1 ding zouden we het allemaal eens moeten zijn en dat is liefde en respect voor alles wat leeft.
Dat is 1 van de redenen waarom ik een dier of het nu een paard of hond is zo mooi vind, die 'denken' vanuit een hele hoek.........en mede daarom kan ik een mens niet boven een dier plaatsen.
Het zou volgens de maatschappij waar wij in leven wel moeten, een mens is meer waard dan een dier, in de kwestie van leven of dood misschien wel, maar de band die met bepaalde dieren heb stijgt uit boven bepaalde menselijke contacten dat wil niet zeggen dat ik in een noodsituatie eerder een hond dan een mens uit een brandend huis zou redden, omdat ik weet dat dit note done is, maar puur vanuit mn gevoel zou ik voor een dier net zo hard rennen als voor een mens en dan wordt je door velen als gek verklaard, so be it.
Laatst bijgewerkt door cissie op 10-08-11 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:27

mijn hond steelt ook weleens.. Denkt daar overna.. Twijfelt drie x en doet het dan toch als we even niet kijken.

En zeweet ook heel goed dat ze schuldig is.. Zo gaat ze zelf in haar bench zitten en gaat ons zielig aan zitten kijken terwijl we haar nooit ''straf'' geven, slaan of schreeuwen.

Hond is dit helemaal zelf gaan doen :')

Vorige keer had ze iets gepikt.. Liet het zomaar vallen en rende keihard de bench in... Wij zaten allemaal stomverbaasd te kijken.

Nee weet ik ook wel dat dat niet de bedoeling is om iemand te kwetsen, maar ik vind het fijn om erover te dromen dat paardlief in het hiernamaals met zijn grote liefde staat te kroelen (ook pas geleden ingeslapen)
Of het wel of niet zo is, mij geeft het een fijn gevoel zo te denken.

Ik kan weer verder..

Wat ik wel raar vond dat nadat paardje ingeslapen was en dus ook dood werd verklaard al direct de glans uit zijn oogjes verdwenen was.

Toen kreeg ik pas door dat ik hem echt kwijt was.. als ik er alleen al aan denk springen de tranen me in de ogen, zoals nu. Het was gewoon echt mijn vriendje. Vermenselijkt of niet.. Ik hield van hem.. En nog steeds.. Rouw ook nog heel erg om hem. Kan er niets aan doen, is gewoon zo.

En ja.. Mocht er een hiernamaals zijn zou ik hem dolgraag terug willen zijn.. De gedachte daaraan is enigszins bevredigend.

Weetniet of je dat snapt.. Maar zo is het voor mij.. en hoop hebben of geloven zijn dan twee verschillende dingen.

Je kunt het vergelijken met geloven in ware liefde. Vind ik.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 16:33

Mijn hond is nu 11 en ik weet nu al, als hij komt te overlijden ik hem niet achterlaat bij de dierenarts.
Dan wordt hij bij mijn ouders in de tuin begraven.
Ook al merkt hij het zelf niet meer, wat er met hem gebeurt.
Zelf vind ik dat veel fijner, dat hij dan toch op zijn eigen plek blijft.
Dan denk je toch fijner terug aan je hond.
Misschien is dat ongeveer hetzelfde als wat jij bedoelt?

liberty22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:40

door mijn werk heb ik veel mensen begeleid naar de dood toe , ik geloofde nergens in voordat ik dat werk deed maar ben door alle ervaringen die ik op het gedaan tijdens het sterven van mensen 180 graden omgedraaid ,verder denk ik niet dat er verschil zit tussen mens en dier op dat gebied.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 16:57

Dat denk ik wel ja. Je kunt het een beetje vergelijken idd..

Jij weet dat je hondje "thuis" is en niet op een brandstapel is ge-eindigd..

Ik weet dat mijn paard naar de rendac is gegaan, maar wil er dus absoluut
niet over nadenken wat er daarna met hem gebeurd is :n (mijn moeder zegt
dat hij verbrand is.. maar ik wil het eerlijk gezegd nieteens weten)

Ik wist dat hij er niet meer was.. en dat vond ik belangrijk.. (niet dat hij
wordt opgehaald en je hem jaren later op marktplaats vind ofzo.. dan had
ik echt stuk gegaan.. aangezien hij hartstikke veel pijn had.)

Maar je moet het voor jezelf een plaatsje kunnen geven, voor jou is dat in
de tuin.. voor mij is dat "fantaseren" over dat hij geen pijn meer lijd en misschien
nog wel ergens "rondzwerft" op een plekje waar hij gelukkig zou kunnen zijn.

Daarbij vind ik dat wij mensen net zoveel om een dier als om een mens kunnen geven.

We blijven zoogdieren met moederinstinct... en hoe je het ook wend of keert.. we hebben
huisdieren om te bemoederen en ervoor te zorgen. Sommige mensen kiezen voor een baby..
ik koos voor een paard. Ik train dan wel en sport wel maar voelt het paard niet fijn dan hoeft
het paard niet gedwongen te lopen. En ik heb met mijn vorige paard in 11 jaar de laatste jaren
er meer naast gelopen dan erop gezeten.. geen greintje spijt van gehad.. hij bleef bij mij tot
hij "op" was... op marktplaats voor een habbekrats als recreatiepaard wou ik hem niet aandoen,
een andere plek.. een andere baas.. hij herkende mij uit duizenden en we hadden gewoon een
band..

Vermenselijking? Ik zie dat niet zo.. het is meer "moederinstinct".."je laat je kindje niet in de steek"..
een paard is nu eenmaal van de mens afhankelijk (in deze wereld) om te overleven.

Al is het een paard.. al is het een hobby... al is het een sport voor je. Als je hart in je lijf hebt
ben je net zo gek op je paard als op je hond/kind.. etc.. (nu weet ik (nog) niet hoe het is om
een kind te hebben.. maar ik weet wel dat je dan ook je instinct hebt.. je het kind dingen leert..
ervoor zorgt omdat het afhankelijk van jou is.. etc. etc.

En iets laten gaan waar je jarenlang om hebt gegeven en je best hebt gedaan er goed voor
te zijn valt gewoon zwaar.. of het nu een paard of een hond is. Hadden we die keus voor mensen
maar.. had veel mensen een hoop pijn bespaard.. i.p.v. liggen wachten tot het over is.

En daarbij hebben wij onze fantasie ook wel nodig vind ik.. voor de 1 is het het vinden van rust...
voor de ander is het een kans om creatief te zijn. Fantasie is niet per definitie slecht..

Een half jaar voordat ik zeker wist dat mijn vorige paardje heel veel pijn had en het ook op begon
te geven en zich ongelukkig voelde had ik al regelmatig nachtmerries over dat ik hem "plots" verloor..
dat hij zonder afscheid weg was.. door koliek, of ingeslapen op stal omdat hij leed met gebroken benen
terwijl ik op mn werk zat etc...

Ben altijd jankend wakker geworden.. toen ik de keuze had gemaakt moesten we nog een aantal weken
wachten i.v.m. de sneeuw (gevaarlijke gladheid) ergens was het fijn dat ik nog even had om
afscheid te nemen.. aan de andere kant waren het de 2 langste weken van mn (nu nog korte) leven.

Het is zwaar om iemand te zien lijden waar je om geeft. Ik was dan ook blij dat hij vredig gegaan is..
was heel blij dat hij niet gevochten heeft.. had ik van te voren wel verwacht.. op de dag dat we hem
wegbrachten (hij was altijd strontnerveus bij de dierenartspraktijk) was hij ook uitermate rustig.. stond
alles toe.. liep alleen maar bij mij te knuffelen. Vermenselijkt? Weet ik niet.. maar het leek alsof hij het wist.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:21

Dat heeft toch niks met vermenselijking te maken? maar alles met geven om......

Een dier kan volgens velen niet houden van, daar heb ik eerlijk gezegd ook mijn twijfels over, tenminste niet op manier zoals dat bij mensen gaat denk ik.
Ik denk wel dat een dier om een mens kan geven, gehecht raakt aan....op die manier.
Bij alle mensen en dieren die in mijn leven overleden zijn en waar ik veel om gegeven heb, denk ik regelmatig terug, het gekke is dat ik net zoveel aan mijn dieren terug denk als aan de mensen die mij ontvallen zijn.

Dat zegt misschien meer over mij dan over de dieren, dat weet ik niet.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 17:33

Hoe gaat het bij mensen dan? Houden van houdt voor veel mannen ook
al snel op als ze niet genoeg bevredigd worden (ik bedoel maar he)

WIJ zien ONS houden van anders dan dieren van elkaar.. er zijn dieren
die tot hun dood monogaam zijn.

Dierenmoeders zorgen ook voor hun kinderen en moeten ze ook laten gaan..
in het wild staan er ook zat moeders urenlang bij hun dode kindje te waken..

tot ze doorhebben dat het echt niet op zal staan.. in hoeverre hun rouw kennen
ben ik wel benieuwd naar... maar denk echt wel dat hun ook geven om en gehecht
raken aan.. zeker wel/.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:26

svdijk86 schreef:
Hoe gaat het bij mensen dan? Houden van houdt voor veel mannen ook
al snel op als ze niet genoeg bevredigd worden (ik bedoel maar he)

Haha...mannen da's nog steeds een raadsel ;) , nee grapje ben enkele jaren gelukkig getrouwd maar bij sommige mannen raak ik het spoor toch echt bijster.

Citaat:
WIJ zien ONS houden van anders dan dieren van elkaar.. er zijn dieren
die tot hun dood monogaam zijn.

Dat klopt, de bekenste is denk ik de papagaai, mensen worden door velen nu niet bepaald gezien als een monogaam soort.

Citaat:
Dierenmoeders zorgen ook voor hun kinderen en moeten ze ook laten gaan..
in het wild staan er ook zat moeders urenlang bij hun dode kindje te waken..

tot ze doorhebben dat het echt niet op zal staan.. in hoeverre hun rouw kennen
ben ik wel benieuwd naar... maar denk echt wel dat hun ook geven om en gehecht
raken aan.. zeker wel/.

Er zijn diverse diersoorten die rouwen, de olifant bijvoorbeeld doet dit naar mening op een mooie manier waar ik met respect naar kan kijken.
Sinds vorig jaar heb ik binnen onze kudde paarden een vorm van rouw/gemis meegemaakt, voorheen was bij mij niet bekend dat een paard dat op deze manier kon.
Het gaat door merg en been vooral omdat het om mijn eigen kudde gaat, ik ken mijn paarden erg goed....denk ik.
De merrie waar het om gaat is momenteel nog steeds bezig met het gemis, het is triest om te zien wat het met haar doet, zowel lichamelijk als geestelijk ging het erg slecht met haar, naar mate de tijd verstrijkt lijkt ze langzamerhand weer een beetje de oude te worden, maar of ze ooit weer helemaal hetzelfde wordt is nog de vraag.

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 21:36

Ik denk dat de mensheid zo vreselijk veel van de dieren kan leren.
Zoals hier al gezegd is denken mensen complex omdat wij een meer ontwikkeld brein hebben maar juist die 2 zaken brengt zo vreselijk veel ellende met zich mee. Je zou je af kunnen vragen of we wel zo blij moeten zijn met onze voorsprong op de rest van het dierenrijk.

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:38

Voortplantingsdrang/ instinct:
Verliefdheid, is puur een lichamelijke reactie en zal na korte tijd ook weg zijn.
Verliefd zijn helpt bij de voortplanting.
Ook bij de dieren is er deze drang in voortplanting.

Brein/ bescherming:
Houden van...
Houden van iemand omdat hij of zij je goed laat voelen, omdat het vertrouwd is, omdat het je veiligheid bied, omdat je samen kunt lachen en huilen. Wat mij betreft speelt houden van af in je brein. Ik vraag me dan ook af of dit ook bij dieren bestaat.

Energieen/zielsniveau
Houden van op zielsniveau
Een totaal andere manier van houden van, je voelt je verbonden met een ander persoon (man vrouw), of dier. Jullie hebben een innige band een herkenning van energieen. Houden van op zielsniveau kan voorkomen met je partner, maar het kan ook buiten een liefdesrelatie zoals met je paard, kat je moeder of zus.
Ik weet ook zeker dat dieren onderling verbonden kunnen zijn op zielsniveau. Dit is vooral heel duidelijk als twee dieren van een ander soort elkaar hebben gevonden.

yarrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 08:44

Een hemel heeft een mens nu eenmaal bedacht om innerlijke rust te geven. De gedachten dat een dier/mens in de hemel is, geeft rust en maakt het verwerken nu eenmaal makkelijker.
Het is een vorm van, je zelf voor de gek houden....... of niet, want misschien bestaat het wel.