Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
jesito schreef:Wat jammer dat de cavia gestorven is.
Maar als mijn cavia net gestorven was (40 minuten geleden) ging ik nu niet lopen bekvechten hier.
Ik vind je uithaal naar de dierenarts ook niet echt terecht maar soms zeg je wel eens zoiets uit onmacht.
Zoek voor de toekomst een andere da als je je hier niet fijn voelt en als er geen vertrouwen is.
verder wens ik je veel sterkte.

djinnie schreef:Over de dierenarts wil ik niet oordelen, ken de praktijk niet en was er niet bij.
Over de cavia (sterkte trouwens met het overlijden van je beestje):
Ik heb aardig wat cavia's, fok er ook mee, en ken ze inmiddels wel een beetje. Cavia's zijn zeer gevoelig en laten (helaas) pas laat merken dat er iets niet goed gaat. Dus om het tij te keren, moet je al een flinke dosis geluk mee hebben. Dwangvoeren is trouwens een normaal verschijnsel bij cavia's. De darmen moeten aan de gang blijven, als deze stil komen te liggen is het einde verhaal. Je kunt daarvoor inderdaad critical care gebruiken, die zakjes zijn te halen bij de dierenarts. Het voer science selective kun je zelf oplossen in water en dan krijg je een soortgelijk vezelrijk mengseltje. Wortelpuree is prima, maar mijn inziens minder goed dan de zakjes van de dierenarts. Maar goed, die wortelpuree houd ook de darmen aan de gang en geeft wat vocht.
Zo heb ik op vrijdagavond bij de spoedarts gestaan met mijn 1 week oude caviazeugje. Zij weigerde te drinken bij mama en werd dus bijgevoed. En het risico van bijvoeden (en dat komt ook voor bij dwangvoeden) is dat voeding in plaats van de slokdarm, de longetjes in loopt, met een mogelijke longontsteking tot gevolg. Het beeste hing maar wat in het hok en reutelde flink. Bij de dierenarts heeft ze medicijnen gehad en die zou ze de volgende ochtend (ik moest dan terug komen) weer krijgen. Met nog een flinke poos antibiotica is het kleine meisje een grote meid geworden, maar daar kwam wel een engeltje bij kijken hoor. Hoe gemakkelijk dat wel niet anders af had kunnen lopen... pfff...
En laatst met mijn castraat. Hij at minder en leek diarree te hebben, maar goed, veel op het gras gelopen, dus misschien teveel vochtig spul binnen gekregen. Tot hij stopte met eten en zijn buik heel hard voelde. Ik dacht: verstopping! Als een debiel naar de dierenarts geraced, in gedachten al voorbereid op een operatie of mogelijk zelfs naar Utrecht, maar helaas... Een buik vol tumoren en als enige optie een spuitje. Ik had nauwelijks iets aan hem gemerkt daarvoor.
Cavia's laten het helaas dus pas laat zien, als ze ziek zijn. En dan loop je, helaas, ook achter de feiten aan te hobbelen. Sterkte in ieder geval, het is nooit leuk om afscheid van een diertje te moeten nemen.