OPGEPAST: MADEN!!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 16:44

Pauline schreef:
Schoonmaken met een oplossing met dettol.
Als je dier niet goed schoon is even weken in een biotexbadje met lauw water.

Hok goed laten drogen en dan weer vullen met strooisel en meerdere keren controleren per week.

Idd tover al, super van je. :j

Ja ik schaamde mijzelf ook een beetje dat het bij mij konijn gebeurd is, maar het gaat zo snel.
Maar ik ben echt blij dat zovelen het topic hebben gelezen.

En het stukje van hanny_jelke vind ik ook heel goed, dat is echt handige informatie.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:47

TS, mij is het ook ooit overkomen... Dus supergoed dat je dit plaatst.
In de zomer het hok goed bijhouden dus, regelmatig even kijken en iedere dag gewoon heel de vacht van je konijn met een borstel uitpluizen. Want bij langharige konijnen zie je het anders gewoon niet...

Edit: En borstelen is ook: Konijn op de rug leggen en zo zijn buik/kontje controleren, anders mis je het alsnog!
Op de rug leggen moet je even handig in worden, gewoon als je zit zo hop in dat spleetje tussen je twee armen (die je tegen elkaar drukt) oid, dan blijven ze normaal gezien wel even liggen. :)
Laatst bijgewerkt door Gypsy op 04-08-11 16:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaaaren

Re: OPGEPAST: MADEN!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:49

Wat een gruwel verhalen hier!
Hond van mijn tante is er helaas een paar maanden geleden ook aan overleden :(

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:50

Ik heb het bij een gewonde wilde eend gezien... vreselijk, dat dier was dus ook niet meer te redden.

Even een waarschuwing voor Dettol: sommige dieren, bijvoorbeeld katten, maar ook hamsters, kunnen beslist niet tegen Dettol! Dat moet je dus niet zomaar gebruiken, als je niet zeker weet dat je dier er tegen kan.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:53

Gypsy schreef:
Edit: En borstelen is ook: Konijn op de rug leggen en zo zijn buik/kontje controleren, anders mis je het alsnog!
Op de rug leggen moet je even handig in worden, gewoon als je zit zo hop in dat spleetje tussen je twee armen (die je tegen elkaar drukt) oid, dan blijven ze normaal gezien wel even liggen. :)

Zijn jouw konijnen daar tam genoeg voor? Die van mij namelijk niet. Ik denk dat ik een tetanus prik nodig heb als ik dat probeer... :+

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:57

Ieuw, wij hadden ooit maden in het bosje op de basisschool, in de grond. Dat was zo vies!

Komt dit ook veel bij honden voor?

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 16:59

Mijn cavia heeft het helaas ook gehad.. Ik kwam terug van vakantie en merkte op dat hij zijn hoofd scheef hield, alsof het aan 1 kant zwaarder was. Wat ik daar trof, krijg ik nooit meer van mijn netvlies. Cavia is ook onmiddellijk ingeslapen en sindsdien heb ik geen enkel knaagdier meer uit angst dat zoiets opnieuw gebeurt.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:04

Wij hebben er ook een konijn aan verloren, het is idd gruwelijk...
Goed dat je dit onder de aandacht brengt TS, hopelijk kunnen er dankzij je topic een hoop dieren gespaard blijven.

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 17:07

Nathaliefje schreef:
Mijn cavia heeft het helaas ook gehad.. Ik kwam terug van vakantie en merkte op dat hij zijn hoofd scheef hield, alsof het aan 1 kant zwaarder was. Wat ik daar trof, krijg ik nooit meer van mijn netvlies. Cavia is ook onmiddellijk ingeslapen en sindsdien heb ik geen enkel knaagdier meer uit angst dat zoiets opnieuw gebeurt.

Dat heb ik ook hoor. Heb inmiddels een dochtertje van 2.5 jaar en mijn vriend begon ook al over een konijn voor ons dochtertje, nou van mij hoeft het niet meer, van haar eigenlijk ook niet :o , gelukkig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:19

savasan schreef:
Gypsy schreef:

Zijn jouw konijnen daar tam genoeg voor? Die van mij namelijk niet. Ik denk dat ik een tetanus prik nodig heb als ik dat probeer... :+

Als konijnen eenmaal op hun rug liggen, en je hebt hun nekvel stevig vast, dan verstijven ze. Niet super diervriendelijk, maar ze durven dan blijkbaar niet te bewegen. Geeft de 2e persoon die helpt voldoende tijd om even snel een borstel erdoorheen te halen, of op poep te checken.
Ik was helaas altijd degene die deed rotklusje deed, moet toegeven dat mijn zusje die alleen af en toe eten bracht populairder was. :=

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:55

Ikwashier schreef:
Ieuw, wij hadden ooit maden in het bosje op de basisschool, in de grond. Dat was zo vies!

ik heb een keer een nest inbeslag genomen van pups die verwaarloosd waren(labradors van een week of 8),een daarvan had de maden uit zijn oortjes,naveltje,piemeltje en kontje kruipen.
We zijn daar meteen mee naar de da gereden en hij werd ingeslapen...de da stond met de tranen in zijn ogen....wij ook overigens.
Maar deze staat van verwaarlozing heb ik daarna nooit meer meegemaakt.

Ikwashier

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 18:38

geerke schreef:
Ikwashier schreef:

ik heb een keer een nest inbeslag genomen van pups die verwaarloosd waren(labradors van een week of 8),een daarvan had de maden uit zijn oortjes,naveltje,piemeltje en kontje kruipen.
We zijn daar meteen mee naar de da gereden en hij werd ingeslapen...de da stond met de tranen in zijn ogen....wij ook overigens.
Maar deze staat van verwaarlozing heb ik daarna nooit meer meegemaakt.

Gatver dat is ook verschrikkelijk! Ik hoop dat ik dat nooit te zien krijg

blyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:36

gatver ik wist niet dat die beestjes zo erg waren :=
erg lekkere verhalen ook, vind het gewoon zielig voor de konijntjes, cavia`s en de katjes.
gelukkig hebben onze katten wel een schone vacht :)
kunnen ze eigenlijk ook op paarden komen?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 19:39

echt vieze en zielige verhalen zeg. Ben wel bang dat me diertjes ze krijgen want in ben niet zo'n held met insecten haha!

Is er trouwens op bokt een HK topic voor konijneneigenaren oid?

dominiquesr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:03

dominiquesr schreef:
Van de week mijn konijntje aangetroffen met maden, meteen naar de DA gegaan.
Ze kon het overleven, wonden/gaten waren nog niet dodelijk.
Meteen natuurlijk laten behandelen. Dachten dat het weg was. Konijntje mee gaan huis genomen.
Antibiotica en pijnstilling. Gister troffen we weer overal maden in zijn vacht en er waren nieuwe gaten bijgevreten.
We hebben alles eruit gehaald en besloten om de volgende dag, vandaag dus, haar te laten inslapen.
Dierenarts heeft ons toch wijs gemaakt dat het diertje kan overleven. Dus vandaag is hij weer helemaal geschoren.
Alles eruit. En nu zit ze hier weer zielig in d'r binnenhokje.
We wachten het af..
Wat een vreselijke beesten, bah(maden)

Het gaat nu heel goed met pluisje, hij moest 2 keer aan het infuus omdat hij vocht te kort had, hij eet nu ook weer.
Maar zit nu nog steeds aan zware medicijnen..
Gelukkig zijn nu alle vieze maden weg ! Vond het zo vies, zaten allemaal in de keuken iedereen zat hier te gillen..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 20:41

Wat een verdrietige verhalen..

Maden komen overal op rottend vlees en ontlasting af. Dus ook bij paarden, bij verwaarloosde mok bv.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:37

Pauline schreef:
Wat een verdrietige verhalen..

Maden komen overal op rottend vlees en ontlasting af. Dus ook bij paarden, bij verwaarloosde mok bv.

hoeft geen verwaarloosde mok te zijn hoor....een vochtig smetplekje en broeierig weer is voldoende.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:18

je hebt gewoone maden die eten voornamelijk rotend vlees en zitten in de kliko.
de maden van de blauwevlieg (hij is eigenlijk groen met een blauwe gloed ook wel bekend als de stront vlieg)
eten dus levende dieren.
de vlieg die deze eitjes en uiteindelijk dus deze maden geeft ziet er als volgt uit
Afbeelding

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:26

hanny_jelke schreef:
de maden van de blauwevlieg (hij is eigenlijk groen met een blauwe gloed ook wel bekend als de stront vlieg)
eten dus levende dieren.
de vlieg die deze eitjes en uiteindelijk dus deze maden geeft ziet er als volgt uit
http://nl.dreamstime.com/blauwe-vlieg-thumb5041227.jpg

dus de gewone maden doen niks?
alleen maden van die vlieg gaan in de dieren zitten?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 00:18

gipsyboy schreef:
hanny_jelke schreef:
eten dus levende dieren.
http://nl.dreamstime.com/blauwe-vlieg-thumb5041227.jpg

dus de gewone maden doen niks?
alleen maden van die vlieg gaan in de dieren zitten?

ja zo zei de DA het

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 01:27

Die heb ik gelukkig nog niet gezien hier op t terras.
zullen de maden wel van een andere vlieg zijn geweest.
het hok heb ik voor de zekerheid nog wel off limits gehouden
voor de nijntjes. morgen vrij dus grote schoonmaak.

dominique, fijn dat het beter gaat met je nijn +:)+

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 02:03

ja bah zo smerig...ondanks dat we alles direct weg gooiten zitten ze met zoon meer in de groencontainer..bleeeeeeeh!!! vind maaien idd een van de vieste beesten... krijg er nu alweer de kriebels van

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:04

Heb het vroeger ook met mijn konijn mee gemaakt, was het konijnenhok (wat in een grote overdekte kippenren stond, konijn en 4 kippen hadden 20m2 ruimte) aan het schoonmaken en trof maden aan. Konijn opgepakt, de maden kropen uit haar buik. Over de zeik dat ik was!
De dierenarts vroeg hoe oud ze was en twijfelde over de behandeling voor een 2 jarig konijn (wat hij oud vond). Mijn vader vond ook dat ik voor dat geld 3 nieuwe konijnen had gehad, maar konijn heeft het overleefd en is 7 geworden. Kreeg spul mee waar ze normaal schapen mee behandelen, daar moest ik het hok ook mee ontsmetten.
Een kattentuigje is wel een aanrader, want mijn konijn was echt super tam, net een klein hondje, maar met een wond in zo'n badje, dat laat echt geen een konijn vrijwillig toe ;)

sandra1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:08

jeetje,
is het ook gevaarlijk voor cavia's?

KimL86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 11:14

Die van mij zitten binnen en gelukkig zitten er geen vliegen binnen.
Maar ik controleer ze toch ook dagelijks. Helaas heeft 1tje de laatste tijd elke keer een vuile kont, wat ze eerder nooit had, dus die heb ik ook maar even in bad gedaan. Al maakt ze het zelf ook wel schoon volgens mij, want er zat een uur tussen dat ik gecontroleerd had en dat ik ging wassen en het was al een stuk minder.