Jagen.. met katten heel gewoon en voor honden verboden?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_San87_

Re: Jagen.. met katten heel gewoon en voor honden verboden?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:20

Een kat kan heel veel schade toebrengen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:22

Mariska_28 schreef:
Maar als ik met mijn hond in het losloopgebied in het bos loop (in de toekomst dan) en hij zou een konijn vangen, dan kan ik daar in principe een boete voor krijgen.. Terwijl als mijn kat een (zeldzame) vogel vangt niet.. Dat vind ik krom..
Het ene is normaal, het andere strafbaar.
En nee, je kunt nooit en te nimmer een windhond zo trainen dat hij nooit meer achter wild aan gaat.. lukt je niet..

Goed gezegd! :j
Hier ook een galgo hond, die krijg je het ook niet afgeleerd.
Loopt wel gewoon los en mocht het een keer gebeuren, ja dat is erg maar oliebol happens! Ik ga mijn hond daar niet voor altijd aan de riem houden ;)

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:34

gipsyboy schreef:
Letsdunit schreef:
Yep weet er alles van heb nog een boete liggen a 300 euro omdat mijn honden op een weilandje aan het spelen waren waar een haas van geschrokken zou zijn. Dan heb ik het dus niet eens over jagen.

woww kan je dit even verder uitleggen, hoe kom je aan 300 euro boete!!!
wat heb jij of je hond gedaan dan?

Nou mensen wees gewaarschuwd boet is dus 300 euro.

Jahoor ik liep even een landweggetje op met mijn honden, had ze netjes bij me maar liet ze even spelen op een weiland. Okay nu ik weet dat koeien ziek kunnen worden van honden uitwerpselen zou ik dat dus niet meer doen. Maargoed werd dus aangehouden door een politieagent omdat er in nederland een wet is die die zegt dat je moet voorkomen dat je honden flora en fauna verstoren. Had overigens de honden netjes alle 3 bij me zitten toen hij me aanhield maar mocht niet baten. Volgens hem was er verderop een konijn van ze geschrokken.
Mijn katten komen trouwens vaak thuis met mollen, tja een mollenklem mag kennelijk wel en is niet zielig :z

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:43

Letsdunit schreef:
flora en fauna verstoren.

Gelukkig doen katten dat niet :'). /Sarcasme.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:06

Ik denk dat je het idd vooral in het 'gebruiksdoel' van het dier moet zoeken. Katten worden van oudsher in huis gehaald om ongedierte te bestrijden en het was alleen maar een pluspunt dat ze dat volledig zelfstandig konden. Honden worden voor allerhande doelen gehouden, maar zelfs als dat voor de jacht is wordt een hond nog steeds veronderstelt te jagen met/voor baas wat dan ook gelijk inhoudt dat die baas verantwoordelijk is voor het jachtgedrag van z'n hond.

Onze katten lopen gewoon buiten en ja die komen wel eens thuis met een merel of duif maar toen onze buren jaren geleden een muizenplaag in de kelder hadden waren die maar al te blij dat onze katten losliepen. 1 van onze vorige katten was een echte jager, kon zelfs ratten vangen. Keerzijde was wel dat hij ook onze konijntjes en parkietjes in het vizier had. Was dus geen doen om kleine dieren te houden. Onze huidige katten zijn luie donders, jagen wel eens af en toe maar zijn bang van het konijn.

Onze hond (kruising teckel) is dezelfde luie donder en ook gewoon te traag om iets te kunnen vangen. Haar zusje echter gaat vlot achter een konijn aan (kan ze ook niet vangen).

Ik weet niet of het met windhonden echt zoveel moeilijker is maar het is onzin dat een jachthond niet opgevoed kan worden. Ik ken mensen die met honden jagen (erkende jagers, fokken zelf hun jachthonden, spaniels). Die honden zijn er dus nog extra op getraind om te jagen en toch kunnen die loslopen en níet jagen als ze niet mogen van hun baas.

Denk dat daar het verschil zit. Een kat jaagt en met honden wordt gejaagd.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:09

Nouks schreef:
Zo lang jij je hond niet gebruikt voor de JACHT, ben je niet aan het JAGEN.

En dat is volgens mij niet waar, want een loslopende hond die vogeltjes in het weiland laat opvliegen mag al niet. Zie ook het verhaal van Letsdunit. Mijn hond doet, als ik 'm laat gaan, heel goed waar ie voor gefokt is, namelijk het opstoten van vleugelwild. Zet Ollie in een veld met kauwen en hij zorgt er heel secuur voor dat ze allemaal de lucht in gaan. Dat heet verstoring van flora en fauna, en bij mijn allerbeste weten, mag dat dus niet.

Overigens mag je hier in Nederland nog wel jagen hoor, met de hond. Maar niet overal en niet altijd en op elk wild en ook alleen maar als je een vergunning hebt..

Tis een lastige kwestie want katten zijn er inderdaad voor ongediertebestrijding, maar een hond die enigszins onschuldig een fazant opjaagt en 'm verder met rust laat of een kat die bij bossen mussen mee naar huis neemt (mussen zijn gemerkt als 'gevoelig' op de rode lijst, mede door toenemende roof door katten) maakt imo wel verschil. Een hondeneigenaar is wel veel makkelijker aan te spreken op het gedrag van zijn hond, dan een katteneigenaar op zijn kat. Dat zal ook wel meehelpen ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:17

een hele goede vraag eigenlijk, nog nooit op die manier over nagedacht.

hoe zit het eigenlijk als honden op jagende katten gaan jagen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:21

kun je niet een jachtvergunning zien te halen/krijgen/kopen of hoe dat in zn werk gaat, dan kun je binnen het jachtseizoen met je loslopende hond het bos in :Y) :+

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:27

Helaas, zelfs een jachthond mag nooit achter een prooi aanzitten :+ dat is ook tenstrengste verboden, dat word gezien als stropen. Lange honden (hazewindhonden, greyhounds etc) die worden het meest bij dat soort dingen gebruikt (illigale jacht) omdat zijzelf de prooi pakken. De bedoeling met jagen is juist dat ze enkel de prooi ophalen nádat het geschoten is :P

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:43

lifaya schreef:
Helaas, zelfs een jachthond mag nooit achter een prooi aanzitten :+ dat is ook tenstrengste verboden, dat word gezien als stropen. Lange honden (hazewindhonden, greyhounds etc) die worden het meest bij dat soort dingen gebruikt (illigale jacht) omdat zijzelf de prooi pakken. De bedoeling met jagen is juist dat ze enkel de prooi ophalen nádat het geschoten is :P

Dat laatste hangt er natuurlijk een beetje van af wat voor soort jachthond je hebt.. Er zijn namelijk ook zelfstandig jagende honden, zoals terriërs. Die trouwens ook (net als katten) gefokt zijn om ingezet te worden als ongediertebestrijder :) Theoretisch gezien zouden terriërs dus wél zelfstandig op jacht mogen :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:44

Ik heb het over echte jachthonden en geen ongediertebestrijders zoals jackrussels en yorkshire terriers :P Maar Duitse Staanders etc :P

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:54

Ga me hier niet te veel in mengen, gezien ik mezelf boos ga maken, en dat zonde vind van mijn energie ;-)
MAAR:
Loslopende katten in een woonwijk vind ik NOT DONE! Hou ze lekker op je eigen terrein, en ga niet de gehele buurt ermee opzadelen. Kattenstront overal, stedelijk "wild" wat de vernieling ingeholpen wordt... En das 'natuur'..
Moet me dan ook inhouden om niet mijn 2 windhondjes de natuur te laten volgen, en achter de katjes aan te laten gaan... Of wacht, dan is het ineens geen 'natuur' meer??

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:34

Zo zijn er natuurlijk wel meer verschillen tussen honden en katten te bedenken. Hondenbaasje moet gewapend met poepzakjes de hond uitlaten terwijl katten baasje toekijkt hoe de kat in de tuin van de buren schijt.
Als je je hond laat loslopen loop je grote kans op een boete, de kat loopt overal en ook als hij daar niet gewenst is. Maar zo kunnen we natuurlijk wel even doorgaan.
Ik heb op dit moment 2 Podenco Canario pups in mijn bezit. Mij is door de Palmeros veel sterkte toegewenst met de opvoeding. Ze schijnen lastig te zijn. Tot nu toe zie ik geen probleem als ik maar consequent ben. Ze zijn pienter zat en ze doen alles voor me, ik heb ze tenslotte uit de ellende gehaald. Mijn volwassen hond helpt me overigens gewoon mee met opvoeden. Alle regels zijn tenslotte op iedereen van toepassing en hij pikt het niet als hij iets niet mag en de pups wel. Dus dan grijpt hij in.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:35

Vind het wel heel erg generaliseren Femke. Hoevaak ik niet in een hondendrol heb gestaan buiten, en dat terwijl mijn poes gewoon alleen de kattenbak gebruikt en de kat het perkje achter onze eigen tuin. Die is niemand tot last.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:46

lifaya schreef:
Vind het wel heel erg generaliseren Femke. Hoevaak ik niet in een hondendrol heb gestaan buiten, en dat terwijl mijn poes gewoon alleen de kattenbak gebruikt en de kat het perkje achter onze eigen tuin. Die is niemand tot last.

Ik sta minder vaak in een hondendrol dan dat ik met mijn handen in de kattenstront graai in de zomer ;)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:49

Dat zijn jouw ervaringen, ik heb zelf nog nooit in kattenstront gestaan of met mijn handen erin gezeten, ja oke, ik maak de kattenbak natuurlijk schoon :Y) Maar ik heb daar geen last van. Hoevaak ik geen hondendrollen op de stoep tegenkom, op grasveldjes waar ook kinderen spelen etc. Maar dat zijn dus mijn ervaringen en iedereen ervaart het op zijn eigen manier :) IK vind het generaliseren als er word gesproken over "terwijl katten baasje toekijkt hoe de kat in de tuin van de buren schijt" terwijl dat dus bij mij, als kattenbaasje, helemaal NIET aan de orde is.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 15:52

lifaya schreef:
Dat zijn jouw ervaringen, ik heb zelf nog nooit in kattenstront gestaan of met mijn handen erin gezeten, ja oke, ik maak de kattenbak natuurlijk schoon :Y) Maar ik heb daar geen last van. Hoevaak ik geen hondendrollen op de stoep tegenkom, op grasveldjes waar ook kinderen spelen etc. Maar dat zijn dus mijn ervaringen en iedereen ervaart het op zijn eigen manier :) IK vind het generaliseren als er word gesproken over "terwijl katten baasje toekijkt hoe de kat in de tuin van de buren schijt" terwijl dat dus bij mij, als kattenbaasje, helemaal NIET aan de orde is.

Denk dat je dat niet zo op moet nemen maar meer dat het wel eens voorkomt net zoals dat een honden baasje toekijkt als de hond op het voetbalveldje schijt. Is namelijk ook niet altijd zo

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 16:05

Hier gaat dit topic helemaal niet over!!!

Het gaat over jagende katten v.s. jagende honden!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:09

Ik reageerde enkel op een post :)

In mijn ogen is een kat inderdaad een ongediertebestrijder en staat dichter bij de natuur. Als een kat nou te trainen was of af te richten a la, maar dat is niet het geval, en katten (de meeste dan) gaan dus ook enkel voor muizen/ratten/kikkers en kleine vogels. Zodra honden gaan jagen zijn de slachtoffers konijnen/bunzings/marters/hazen/ganzen. Dat is toch vaak wat groter wild en die behoren vaak ook tot de mindere in dit ecosysteem. Konijnen zijn er in deze tijd echt heel weinig, daar mag ook niet op gejaagd worden, bunzingen en marters zijn natuurlijk geen pretje voor kippeneigenaren maar ook deze komen vrijwel niet meer voor, geen idee of ze beschermd zijn, maar het zou zonde zijn als ze niet meer in Nederland kunnen huisvestigen, want ook zij zijn ongedierte bestreiders.... Daarbij zijn ook vaak katten het slachtoffer van jagende honden, en je kan wel gaan zeggen "moet je de kat maar niet los laten lopen" maar als je dit als eigenaar van een hond normaal vind... heb ik er geen goed woord over te spreken. Katten zijn ook dieren van mensen, die ga je niet even laten grijpen door je hond omdat je er last van ondervind. Het is de aard van het beestje en die doet het echt niet om je te jennen. Ga dan naar de eigenaar en zeg als je de kat nog een keer in je tuin betrapt je die naar het asiel brengt

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 16:11

Mussen staan ook op de lijst van 'bedreigde' dieren..

En nogmaals.. een windhond is niet te trainen niet achter wild aan te gaan... echt niet! Wat dat betreft zijn het net katten.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:13

Mijn katten hebben nog nooit een mus gevangen maar dat terzijde. Een windhond is niet alleen moeilijk te trainen, ze komen ook niet snel terug, des te meer reden om NIET los te laten lopen, enkel in de omheinde gebieden die speciaal voor honden zijn, kunnen ze geen wild of katten tot last zijn...

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:15

Kat mag wel mus tot last zijn, maar een hond een kat niet?
Mus is natuurlijke prooi kat, kat is natuulijke prooi hond...

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 16:16

Een kat komt wel meteen weer terug? Denk dat een kat langer buiten los loopt als een windhond die uitgelaten wordt..
De Podenco`s waar ik mee wandel blijven hooguit 10 minuten weg. En in de tijd dat ik met die vriendin meewandel (al een jaar) hebben ze nog nooit iets gevangen (Podenco`s brengen de prooi namelijk terug naar de baas).

Slechte reden dus..

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:16

lifaya schreef:
Ik reageerde enkel op een post :)

In mijn ogen is een kat inderdaad een ongediertebestrijder en staat dichter bij de natuur. Als een kat nou te trainen was of af te richten a la, maar dat is niet het geval, en katten (de meeste dan) gaan dus ook enkel voor muizen/ratten/kikkers en kleine vogels. Zodra honden gaan jagen zijn de slachtoffers konijnen/bunzings/marters/hazen/ganzen. Dat is toch vaak wat groter wild en die behoren vaak ook tot de mindere in dit ecosysteem. Konijnen zijn er in deze tijd echt heel weinig, daar mag ook niet op gejaagd worden, bunzingen en marters zijn natuurlijk geen pretje voor kippeneigenaren maar ook deze komen vrijwel niet meer voor, geen idee of ze beschermd zijn, maar het zou zonde zijn als ze niet meer in Nederland kunnen huisvestigen, want ook zij zijn ongedierte bestreiders.... Daarbij zijn ook vaak katten het slachtoffer van jagende honden, en je kan wel gaan zeggen "moet je de kat maar niet los laten lopen" maar als je dit als eigenaar van een hond normaal vind... heb ik er geen goed woord over te spreken. Katten zijn ook dieren van mensen, die ga je niet even laten grijpen door je hond omdat je er last van ondervind. Het is de aard van het beestje en die doet het echt niet om je te jennen. Ga dan naar de eigenaar en zeg als je de kat nog een keer in je tuin betrapt je die naar het asiel brengt

Ik als fauna liefhebber ben helemaal niet blij met katten die op kikkers en andere amfibieën jagen :N. Eigenlijk geldt 't zelfde voor vogels. Ik kan wel janken als ik zo'n kat met een jonge zwaluw zie wandelen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 16:16

Kat is helemaal geen natuurlijke prooi van honden, hoe kom je er bij?