Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Mariska_28 schreef:Maar als ik met mijn hond in het losloopgebied in het bos loop (in de toekomst dan) en hij zou een konijn vangen, dan kan ik daar in principe een boete voor krijgen.. Terwijl als mijn kat een (zeldzame) vogel vangt niet.. Dat vind ik krom..
Het ene is normaal, het andere strafbaar.
En nee, je kunt nooit en te nimmer een windhond zo trainen dat hij nooit meer achter wild aan gaat.. lukt je niet..
gipsyboy schreef:Letsdunit schreef:Yep weet er alles van heb nog een boete liggen a 300 euro omdat mijn honden op een weilandje aan het spelen waren waar een haas van geschrokken zou zijn. Dan heb ik het dus niet eens over jagen.
woww kan je dit even verder uitleggen, hoe kom je aan 300 euro boete!!!
wat heb jij of je hond gedaan dan?
Nouks schreef:Zo lang jij je hond niet gebruikt voor de JACHT, ben je niet aan het JAGEN.
dat is ook tenstrengste verboden, dat word gezien als stropen. Lange honden (hazewindhonden, greyhounds etc) die worden het meest bij dat soort dingen gebruikt (illigale jacht) omdat zijzelf de prooi pakken. De bedoeling met jagen is juist dat ze enkel de prooi ophalen nádat het geschoten is
lifaya schreef:Helaas, zelfs een jachthond mag nooit achter een prooi aanzittendat is ook tenstrengste verboden, dat word gezien als stropen. Lange honden (hazewindhonden, greyhounds etc) die worden het meest bij dat soort dingen gebruikt (illigale jacht) omdat zijzelf de prooi pakken. De bedoeling met jagen is juist dat ze enkel de prooi ophalen nádat het geschoten is
Theoretisch gezien zouden terriërs dus wél zelfstandig op jacht mogen
Maar Duitse Staanders etc

lifaya schreef:Vind het wel heel erg generaliseren Femke. Hoevaak ik niet in een hondendrol heb gestaan buiten, en dat terwijl mijn poes gewoon alleen de kattenbak gebruikt en de kat het perkje achter onze eigen tuin. Die is niemand tot last.
Maar ik heb daar geen last van. Hoevaak ik geen hondendrollen op de stoep tegenkom, op grasveldjes waar ook kinderen spelen etc. Maar dat zijn dus mijn ervaringen en iedereen ervaart het op zijn eigen manier
IK vind het generaliseren als er word gesproken over "terwijl katten baasje toekijkt hoe de kat in de tuin van de buren schijt" terwijl dat dus bij mij, als kattenbaasje, helemaal NIET aan de orde is. lifaya schreef:Dat zijn jouw ervaringen, ik heb zelf nog nooit in kattenstront gestaan of met mijn handen erin gezeten, ja oke, ik maak de kattenbak natuurlijk schoonMaar ik heb daar geen last van. Hoevaak ik geen hondendrollen op de stoep tegenkom, op grasveldjes waar ook kinderen spelen etc. Maar dat zijn dus mijn ervaringen en iedereen ervaart het op zijn eigen manier
IK vind het generaliseren als er word gesproken over "terwijl katten baasje toekijkt hoe de kat in de tuin van de buren schijt" terwijl dat dus bij mij, als kattenbaasje, helemaal NIET aan de orde is.

lifaya schreef:Ik reageerde enkel op een post
In mijn ogen is een kat inderdaad een ongediertebestrijder en staat dichter bij de natuur. Als een kat nou te trainen was of af te richten a la, maar dat is niet het geval, en katten (de meeste dan) gaan dus ook enkel voor muizen/ratten/kikkers en kleine vogels. Zodra honden gaan jagen zijn de slachtoffers konijnen/bunzings/marters/hazen/ganzen. Dat is toch vaak wat groter wild en die behoren vaak ook tot de mindere in dit ecosysteem. Konijnen zijn er in deze tijd echt heel weinig, daar mag ook niet op gejaagd worden, bunzingen en marters zijn natuurlijk geen pretje voor kippeneigenaren maar ook deze komen vrijwel niet meer voor, geen idee of ze beschermd zijn, maar het zou zonde zijn als ze niet meer in Nederland kunnen huisvestigen, want ook zij zijn ongedierte bestreiders.... Daarbij zijn ook vaak katten het slachtoffer van jagende honden, en je kan wel gaan zeggen "moet je de kat maar niet los laten lopen" maar als je dit als eigenaar van een hond normaal vind... heb ik er geen goed woord over te spreken. Katten zijn ook dieren van mensen, die ga je niet even laten grijpen door je hond omdat je er last van ondervind. Het is de aard van het beestje en die doet het echt niet om je te jennen. Ga dan naar de eigenaar en zeg als je de kat nog een keer in je tuin betrapt je die naar het asiel brengt