Is dit goed voer voor katten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

inge1968

Re: Is dit goed voer voor katten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:32

Kip kun je gewoon rauw voeren honden en katten hebben geen last van salmonella hun maagzuur is heel anders.
Mijn hond eet ook kvv van lotgering.
Ik wil mijn katten er ook graag op maar ze halen er hun neus voor op ze eten dus wel af en toe een stukje rauwe kip runderhart of vis.
Mijn katten krijgen nu Applaws wat ik hier bestel http://www.dewelpenhoeve.nl zooplus is voor dit voer dan weer erg duur.

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:36

kosten van voer zou de laatste prioriteit moeten zijn!
de gezondheid van de kat en de kwaliteit van het eten staat bij mij op nummer 1.
Een zak TomPoes voeren omdat dat zo lekker goedkoop is, en ermee opscheppen dat je goedkoper voert, doet mij pijn eigenlijk.....

Ook als je brokjes voert, kun je uitzoeken wat goede brokjes zijn, brokjes waar zoveel mogelijk vlees in zit bijvoorbeeld.
Waar ik veel aan gehad heb is dit topic op een kattenforum:
http://www.kattenplaza.nl/kattenforum/v ... 6&t=103635

daar staat ook het percentage vleesgehalte bij....

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:38

Onze katten trekken hun neus ook voor vers. Of het moet zelf gevangen vers zijn bij de één, de ander vind 'he de muis piept als ik er in por' een geinig spelletje maar een muis/vogel/.. eten? :n Da's een beestje, en beestjes in herkenbare vorm eet je niet.

Ik ben zelf niet zo'n fan van RC. Ik vind het godsgruwelijk duur en als je ziet wat er in zit? Met een beetje geluk een 5%, 10% als je mazzel hebt, aan vleesgerelateerde producten. De rest is vulsel, granen en rijst en meer van dat soort zooi wat je kat helemaal niet nodig heeft. En ondertussen poepen ze zich een slag in de rondte. Zelfde geldt voor alle grote brokmerken die een (zeer) laag percentage aan vlees in hun brok verwerken.

Het liefst zette ik mijn katten ook op vers maar ze vertikken het. Rauw gehakt, kip of vis.. :n Gegrilde makreel slaan ze elkaar de hersens voor in maar om ze nou alleen maar dat te voeren is ook weer wat :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 17:48

Marley schreef:
Een zak TomPoes voeren omdat dat zo lekker goedkoop is, en ermee opscheppen dat je goedkoper voert, doet mij pijn eigenlijk.....

>;)

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:07

YamaDeva schreef:
Kippenvlees zou ik niet rauw geven ivm salmonellarisico; rund, lam of vis kan wel rauw. Probeer wat uit en kijk gewoon wat je katjes lekkerder vinden - rauw of gekookt of gebakken. Zoveel dieren, zoveel smaken! Kippenbotjes kunnen gemeen splinteren, dus daar zou ik voorzichtig mee zijn.

Kippenbotten splinteren niet hoor, tenzij je ze maar rauw geeft. Alle botten moet je overigens rauw geven. Ook hebben honden of katten geen last van salmonella, hun maagzuur is heel anders dan dat van ons.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:13

RC is goed voer, onze katten zijn er oud mee geworden en altijd in prima conditie geweest.
Wat ik persoonlijk jammer vind dat je goed voer wilt gaan mengen met een beetje blik.
Blik is naar mijn idee onzin, bevat zoveel vocht, dat zit ook in de kraan en dat kost veel minder.
Als je grotere zakken haalt van RC valt de prijs reuze mee, je voert er veel minder van dan de goedekopere merken. Dus naar verhouding ben je met een goedkoop merk duurder uit omdat je er meer van moet voeren willen ze alle nodige voedings stoffen binnen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:14

Royal Canin is zo ongeveer het beste voer dat je kunt kopen (serieus) en die Whiskas lusten ze vast wel.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:15

@Anneliesdj, inge1968 en Marloes: bedankt voor de aanvullingen.
Ik wist wel dat het maagzuur van honden en katten vele malen zuurder was dan van ons, maar niet dat ze daardoor geen last van de salmonella hadden... dacht dat ze er ook diarree van konden krijgen.
En dat kippenbotten rauw niet splinteren was ook nieuw voor me.
Thanks, weer wat geleerd!

Angelkisssss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:41

Elke kat is weer anders ik denk altijd maar. Mijn katten eten niks anders dan kittekat zakjes maar dan wel weer alleen de vis variant, soms de whiskas zakjes vis variant en brokjes van One. We hebben ze van alles voorgezet en ze eten het niet (na een dag of 5 niet eten weer een zakje gegeven en ja meerdere malen verschillende merken en vers voer geprobeerd). Ze krijgen alleen wel elke week een kuiken en de ene kat lust ook hart dus dat krijgt hij ook. Brokjes en drinken staat er altijd en 's ochtend en eind van de dag krijgen ze en zakje voer, en nee ze zijn niet te dik en ze zijn gezond.
Alle katten (5) die we hiervoor hebben gehad deden helemaal niet moeilijk met eten en kon je alles voorzetten dus waar het bij deze vandaan komt????

Iig heeeeel veeeeeel plezier met je katjes!

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:08

Marloes__ schreef:
YamaDeva schreef:
Kippenvlees zou ik niet rauw geven ivm salmonellarisico; rund, lam of vis kan wel rauw. Probeer wat uit en kijk gewoon wat je katjes lekkerder vinden - rauw of gekookt of gebakken. Zoveel dieren, zoveel smaken! Kippenbotjes kunnen gemeen splinteren, dus daar zou ik voorzichtig mee zijn.

Kippenbotten splinteren niet hoor, tenzij je ze maar rauw geeft. Alle botten moet je overigens rauw geven. Ook hebben honden of katten geen last van salmonella, hun maagzuur is heel anders dan dat van ons.

Klopt helaas niet. Salmonella kunnen ze wel degelijk ziek van worden.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:10

Van de goedkope merken voer eten je katten ook veel meer, dus ben je uiteindelijk duurder uit. Vers voeren is goedkoper. Royal Canin en Hills etc. zijn goede soorten voer, maar je betaalt ook veel voor de naam.
Whiskas enz. hmm, nee.. Niet echt goed voer.

Voor natvoeren kun je Almo Nature, Porta 21, Hills of Shesir oid voeren.
Mijn katten genieten van vers etc. :) En het is heerlijk om hun te zien genieten. :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:15

Limoen schreef:
Van de goedkope merken voer eten je katten ook veel meer, dus ben je uiteindelijk duurder uit. Vers voeren is goedkoper. Royal Canin en Hills etc. zijn goede soorten voer, maar je betaalt ook veel voor de naam.
Whiskas enz. hmm, nee.. Niet echt goed voer.

Voor natvoeren kun je Almo Nature, Porta 21, Hills of Shesir oid voeren.
Mijn katten genieten van vers etc. :) En het is heerlijk om hun te zien genieten. :)

Mijn katten eten niet veel meer van de goedkopere.
Ze hebben onbeperkt 3 bakken staan, voor elke kat 1.
En ik voer 2 kilo in 2 weken op. Dat is 7 cent per dag per kat.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:16

anneliesdj schreef:
Marley schreef:

>;)

Waarom doet dat je pijn?
Mijn katten doen het er goed op en mankeren (nog steeds) niks en zijn al op flinke leeftijd.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:17

Hier gaat er veel meer goedkoop voer door dan goed/duur voer hoor ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:19

Limoen schreef:
Hier gaat er veel meer goedkoop voer door dan goed/duur voer hoor ;)

Bij mij (gelukkig ;) ) niet.
Ze zijn ook niet te dik en mooi op gewicht.
Alleen mijn oudje van 17 werd eind vorig jaar wat magerder, maar dat kan ook komen omdat wij zijn verhuisd. Nu is hij gelukkig weer goed.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:25

Wat leuk dat je 2 kittens krijgt TS :)

Tipje: toen mijn kitten (inmiddels 5 jaar oud) hier in huis kwam gaf ik hem steeds andere brokjes. Natuurlijk wel als je een nieuwe zak haalt brok A een paar dagen mengen met brok B. Gevolg: hij lust nu álles. Afgezien van rauwkost, knoflook en droge koekjes. Door 'm verschillende dingen voor te zetten is hij in elk geval niet kieskeurig.

Nat voer kun je ook geven, voor erbij. Voor het gebit is het niet zo goed, dus als je nat voer voert moet je ook je kat regelmatig droge brokjes voeren. Ik meng het overigens wel, voor één van mijn katten. Af en toe heeft zij periodes dat ze haar brokjes niet binnen kan houden (voer RC sensitivity)

RC is in elk geval goed voer, Hill's ook :j

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:26

royal canin is prima voer, niet iedereen wil nou eenmaal versvoeren
natvoer voeren is ook niks mis mee, katten drinken van nature weinig dus die kunnen dat extra beetje vocht juist goed gebruiken, maar koop dan wel de betere merken.
af en toe een stuk versvlees is goed voor de tanden, in tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn brokken juist slecht voor de tanden ivm de hoeveelheid koolhydraten.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:30

Voor gebit & tandvlees kun je het beste vers voeren (het liefst wat ze nog moeten scheuren). Brokken zijn ook niet heel goed voor de tandjes, oa doordat dit blijft plakken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:11

Wij geven de kittens vanaf 10 weken kitten 36 en ze krijgen dagelijks een portie (50 gram max. per kitten) smuldier kip. Dat is vers, rauw gemalen kip. Geen compleet voeding!! Dus is i.p.v. blikvlees naast de brokken. Smuldier is veel gezonder en ze vinden het vaak ook enorm lekker. Je kan het bij vele supermarkten uit het vriesvak halen. De meeste katten eten alleen de kip versie.

Daarnaast geven wij ook 1x per week tonijn op waterbasis. Ze doen er nog net geen moord voor.

Een tip: het zijn binnenkatten dus maak dat ze lekker bezig zijn om hun energie kwijt te raken. Zelf voer ik hier niet zomaar uit een bakje wel uit voerbal en vanaf diverse denk speeltjes (vaak redelijk goedkoop aan te schaffen via www.zooplus.nl ). Dit vind ik zelf echt een aanrader. Voorkomt verveling en katten zijn heel graag bezig zeker met voeding.

RC vind ik in principe een goede brok. Echter niets gaat boven vers voeren. Mocht je daar voor open staan dan zou ik echt gaan zoeken naar een verkooppunt in de buurt van bibi of carnibest bijv. Die hebben in elk geval goed en compleet voeding voor de kat.

YamaDeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:28

Voor de liefhebber van verdieping: even gegoogled over salmonella vanwege de verschillende meningen hierover:
Salmonella besmetting komt wel voor bij katten, maar klinische symptomen (diarree, overgeven) ziet men relatief weinig. De kat is drager zonder dat het zich uit als ziekte, het vermoeden is dat ze een bepaalde natuurlijke immuniteit hebben. De opmerking over zuurdere maagsappen lijkt dus niet relevant mbt deze bacterie. Hierbij wat bronnen vanuit een medische achtergrond, helaas alleen in Engels...
http://www.cat-world.com.au/salmonellosis-in-cats
http://maxshouse.com/salmonellosis.htm
http://www.petmd.com/cat/conditions/digestive/c_ct_salmonellosis

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:40

Limoen schreef:
Voor gebit & tandvlees kun je het beste vers voeren (het liefst wat ze nog moeten scheuren). Brokken zijn ook niet heel goed voor de tandjes, oa doordat dit blijft plakken.

Onzin! Mijn katten zijn alle 4 16+ geworden en er is bij hun nooit tandsteen verwijderd of ook maar iets aan het gebit gedaan bij de dierenarts. Juist op brokken moeten ze goed kauwen en daardoor poetsen ze hun gebit en hun tandvlees. Blikvoer is hap slik weg en geeft daardoor de mogelijkheid om te blijven plakken.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:47

Dat brokken goed zijn voor de tanden is achterhaald ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:18

Limoen schreef:
Dat brokken goed zijn voor de tanden is achterhaald ;)

Door wie?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:51

joenohoe schreef:
Royal Canin is zo ongeveer het beste voer dat je kunt kopen (serieus) en die Whiskas lusten ze vast wel.

Persoonlijk (dat is dus mijn mening) voer ik dan net zo lief Aldi-voer, zit hetzelfde in en is 20x goedkoper.
Als je eens goed leest op de zakken wat erin zit geloof ik nooit dat dat het beste kan zijn wat je kunt voeren en als je wat beter googled kun je heel veel negatieve verhalen vinden over de grote merken.

Nee echt, als je 't graag goed wilt doen voer dan wat een kat in het wild ook eet; vlees.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:56

royal canin is goed voer
heb er zelf veel verstand en brokken zijn goed voor de tanden dan slijten ze op een gezonde manier af en minder tandsteen.
mijn poes krijgt het ook
het is wel duur voor maar wel goed voor.

ik heb bij mijn poes alles kwa voer al geprobeert en alleen dit eet ze goed.
kwa natvoer at ze juist het huismerk van de c1000 weer het beste mag beest :P
ik heb nogal een kieskeurig poes haha.(maar wel een hele lieve)