Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:00

Semra schreef:
Hier zijn veel meningen over en ik heb ook zo de mijne. Die houd ik maar voor me.
Ik wil hier alleen 1 vraag stellen.
Jullie vergelijken deze situatie met het houden van paarden. Dit kwam bij mij ook op. Door anderen wordt gezegd dat je een gedomesticeerd dier niet met een wild dier mag vergelijken. Maar zijn paarden (of honden enz) gedomesticeerd ontstaan dan? Waren die niet ook ooit wild?

Door de (oer)mens werden bepaalde diersoorten gedomesticeerd omdat die mens daardoor beter kon overleven (honden voor de jacht, paarden voor transport en bewerken van land). Nu = dieren houden voor de 'lol' = ethisch anders. Zie de Brambell-criteria voor het ethisch verantwoord houden van dieren. Een killer whale in een pierebadje kan niet voldoen aan die criteria. Een paard kun je wél zo houden dat je aan die criteria voldoet. :)*

Berdien

Re: Orka Morgan gaat naar adoptiefamilie op Tenerife

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:14

Daarnaast is het paard van nu ook niet te vergelijken met een hedendaagse orca. Er stond laatst een heel interessant artikel in de National Geographic over het 'temmen' van dieren. Zo kan een tijger 'tam' gemaakt worden maar worden de tijgerbabies weer wild geboren. Terwijl bij een hond de pups al tam geboren worden. Een gedomesticeerd als het hedendaagse paard krijgt dus ook gedomesticeerde veulens.

Daarnaast zijn paarden destijds gedomesticeerd vanwege hun bruikbaarheid als o.a. lastdier. Een orca heeft geen enkele andere waarde dan een entertainende waarde. Misschien een piepklein stukje educatieve waarde maar die valt in het niet bij de economische waarde van zo'n dier voor een park als het Dolfinarium, alle mooie praatjes ten spijt.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:18

Hoe kun je nou en paard/hond met een Orka gaan vergelijken, wil je straks dan ook Potvissen gaan houden 'want een cavia past toch ook in een hokje" Ik vraag me soms af waarom mensen soms zo opzettelijk dom kunnen blijven.

Vergeten word dat paarden/honden/katten/fretten/vogels al duizenden jaren als huisdier worden gehouden en heel anders zijn dan hun wilde soortgenoten. En stuk voor stuk omdat ze een doel hadden, dat heeft een orka/leeuw/giraffe/zebra/tijger absoluut niet. Een paard valt nog in kudde verband te houden op een mooi stuk grond achter de tuin, waar wil jij een complete familie orka's gaan houden? in je badkuip?! het is al zo vaak bewezen dat dolfijnen en ander zeezoogdieren dood en dood ongelukkig zijn in aquaria door hun manier van leven, en het is niet de eerste keer als een zelfmoord pleegt. Een van de Flippers heeft zichzelf ook van kant gemaakt overgens. Hoog Intelligente dieren hebben we het over he? Een hond of paard komt niet in de buurt van hoe slim deze beesten zijn.

Net als dat eeuwige gezeur over het eten van vlees, dat je dan ook maar alles moet kunnen eten. Je eet varkens dus mag je niet zeuren over paardenvlees waarom trek je dan de grens bij mensen? of kakkerlakken. Word daar een beetje moe van moet ik zeggen.

Edit, onvertaald maar een stuk over de dood van een van de dolfijnen die flippers speelde, de trainer van toen is nu activist tegen dit soort praktijken en maakt zich sterk tegen bedrijven als Dolfinarium

"O’Barry had noticed “signs of depression” in Kathy for some time. And he says that she committed suicide in his arms. He explains that dolphins and their relatives can choose when they breathe and when they do (unlike us, who can hold our breathe until we pass out. Then involuntary instinct kicks in). If their conditions are unbearable, they can just quit breathing. This is what Kathy did. Her death, the death of “Flipper” really moved O’Barry. Shortly after he started illegally releasing captive dolphins to the wild. The “Flipper” show had made trained dolphins famous, but he now wanted to reverse it all.'

http://thenewsbase.com/2009/12/why-flipper-committed-suicide-and-what-you-can-do-for-the-others/
Laatst bijgewerkt door Benfan op 20-07-11 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:22

Het komt erop neer wat in je hokje past, op die manier ga je denken. Bokkers die bv naar een warm land en heerlijk gaan dolfijnenzwemmen zullen er nooit problemen mee hebben. Net als bokkers die graag naar een dolfinarium gaan. Anders doe je één ding en denk je het ander en onze hersennen kunnen dat niet aan. En daarom ontstaan zo een dingen denk ik.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:25

MiniBoots schreef:
mootjah schreef:
dit soort filmpjes doen gewoon pijn om te zien! ze had gewoon na 2 maanden teruggeplaatst moeten worden.. ze komt tenslotte uit het wild dus waarom zou dat niet kunnen?

http://www.youtube.com/watch?v=4Am6pZAa ... re=related

Weet je dat ik hier gewoon met tranen in me ogen naar zat te kijken..echt heel erg :(

Ik pik deze reactie er even uit.
Hartstikke zielig dit filmpje, toch? Uh ja.. nou... ik zie een orka die nog zeer mager is. Die anderhalve maand voor dit filmpje nog op sterven na dood was (ze is tenslotte 23 juni 2010 gevonden, dit filmpje is van augustus 2010). Die inmiddels wel weer flink is aangekomen, maar nog een flinke weg heeft te gaan. Dus eh.. nogal logisch dat ze rustig hangt.
Daarnaast zie ik een orka die naar de mensen aan de andere kant kijkt, die voor de glaswand is en zich niet heeft teruggetrokken aan de andere kant van het bassin. Een orka die geinteresseerd is. Is ze dan meteen zielig? Moet je daar dan om huilen?
Zoek eens een filmpje op van de afgelopen maand. Dan zie je een orka die mooi op gewicht is, enorm geinteresseerd is in haar omgeving, veel met de bal speelt en vaak de mensen aan de andere kant van de wand bekijkt.
Tuurlijk, haar bassin is niet groot genoeg voor permanent verblijf. Maar het is dan ook nooit de bedoeling geweest dat Morgan in het Dolfinarium blijft.

Er wordt nog steeds naar de familie van Morgan gezocht trouwens, maar of dat nut heeft? Wie weet is d'r familie wel dood. Voor mensen die dat interessant vinden: www.northatlantickillerwhales.com . Deze groep heeft ook beschikking over de benodigde data van Morgan zoals geluid en aftekeningen. Mocht Morgans familie nu nog gevonden worden, dan ben ik heel benieuwd wat het Dolfinarium gaat doen. Heel interessant natuurlijk, want er is pas één keer eerder een orka succesvol teruggezet bij zijn/haar familie. Orka Springer. Nu is dat een orka uit een populatie waar véél over bekend is. Hierdoor kon Springer snel teruggeplaatst worden. Over de orka's waar Morgan vandaan komt is echter veel minder bekend. Zij leven in erg onherbergzaam gebied. Stuk lastiger dus. Met Keiko en Luna liep het natuurlijk wat slechter af, één overleden aan longontsteking (geloof ik), de ander belandde in de schroef van een schip.
Ik denk zelf dat het Dolfinarium niets liever zou doen dan Morgan terugplaatsen áls ze kans had om te overleven. Dat zou toch een enorme positieve aandachtsgolf zijn. Maar ik snap ook wel dat het Dolfinarium het advies van de onafhankelijke experts volgt (zie rapport op de website van het dolfinarium). Daarnaast kun je in gevangenschap een groep orka's langzaam aan elkaar laten wennen. In het wild is dit onmogelijk en dus is de kans van slagen minimaal.

Ik ben erg benieuwd naar de rechtzaak, maar ik vraag me af of het Morgan ook maar íets gaat helpen. Door zo'n rechtzaak zit ze alleen maar langer in het Dolfinarium en dat lijkt me nou net niet de bedoeling. Hoe goed ze er ook verzorgd wordt en hoe prima ze zich daar amuseert, de ruimte is op den duur toch echt te klein.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:31

de ruimte waar ze heen gaat is ook veel te klein,en moet ze ook nog eens delen met 2 wildvreemde orka's dus beter erop worden :n

en ook nog eens voor de rest van haar leven kunstjes vertonen voor het publiek...puur vermaak voor mensen, een orka maak je er niet gelukkig mee...

en dolfinarium denkt vooral aan: :$ :$ :$ ,anders hadden ze allang gestopt met het houden van zeezoogdieren...

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:35

fargo schreef:
Ideaal is het zeker niet, maar voor een gestrande verzwakte orka heb je denk ik ook geen ideale oplossingen tenzij je haar familie direct traceert en in de gaten blijft houden zodat ze daar weer naar terug had gekund.

Eens met de reactie van Fargo; voor Morgan is dit een alternatief dat beter is dan het kleine bad in Harderwijk.

Daantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:37

_San87_ schreef:
Lobke_ schreef:
Hopelijk gaat de verhuizing snel plaatsvinden.

Jammer dat ze het niet gaat redden in het wild, maar dan liever zo dan dat ze langzaam sterft in het wild.

Euh... Sterven in het wild of sterven na jarenlange uitbuiting in een te klein chloorbad.

Ik zou het wel weten +:)+ !

Zoals gezegd werd is het nooit de bedoeling geweest om haar altijd in het dolfinarium te laten verblijven.
Als alles doorgaat heeft ze straks veel meer ruimte en ook een aantal soortgenoten, het is natuurlijk verre van ideaal maar ja dit zie ik liever dan dat ze ergens in de oceaan terug gedumpt word en ze het maar in der eentje moet zien te redden.
Als ze alleen blijft is ze gewoon ter dood veroordeeld, ja dan liever dit ;)

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 14:42

o mijn hemel,mensen zien werkelijk dat kikkerbad waar ze heen gaat waar al 2 van die grote beesten inzwemmen als veel meer ruimte...

om maar helemaal voorbij te gaan aan het feit dat ze elkaars taal niet spreken,in een ronde bak terecht komen waardoor ze knettergek worden van hun eigen sonar geluiden en dat ze nu voor de rest van haar leven gedoemd is tot kunstjes te doen voor publiek,dag in dag uit... -O-

dat noemt men dan een 'beter' leven....tis van een hel in een andere hel terecht komen,laat het dier lekker inslapen bespaar je het beest een hele hoop leed mee...

zou eens hard tijd worden dat mensen dolfinaria als dierenleed gaan zien ipv leuk volksvermaak, en niet als mooi groot genoeg badje voor grote jagende zeezoogdieren...

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:47

Kimmie261; amen! _/-\o_

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 15:49

Ik ga helemaal mee met Kimmie :j

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:52

Lobke_ schreef:
_San87_ schreef:

Euh... Sterven in het wild of sterven na jarenlange uitbuiting in een te klein chloorbad.

Ik zou het wel weten +:)+ !

Zoals gezegd werd is het nooit de bedoeling geweest om haar altijd in het dolfinarium te laten verblijven.
Als alles doorgaat heeft ze straks veel meer ruimte en ook een aantal soortgenoten, het is natuurlijk verre van ideaal maar ja dit zie ik liever dan dat ze ergens in de oceaan terug gedumpt word en ze het maar in der eentje moet zien te redden.
Als ze alleen blijft is ze gewoon ter dood veroordeeld, ja dan liever dit ;)

Veel meer ruimte... Hoe dan? Een aantal soortgenoten... Gedwongen met elkaar in een pierenbadje.

Ze is hoe dan ook ter dood veroordeeld. Dit kan op twee manieren en die twee manieren heb ik in mijn vorige post beschreven. Welke zou jij kiezen als jij de orka zou zijn?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 18:53

kimmie261 schreef:
o mijn hemel,mensen zien werkelijk dat kikkerbad waar ze heen gaat waar al 2 van die grote beesten inzwemmen als veel meer ruimte...

om maar helemaal voorbij te gaan aan het feit dat ze elkaars taal niet spreken,in een ronde bak terecht komen waardoor ze knettergek worden van hun eigen sonar geluiden en dat ze nu voor de rest van haar leven gedoemd is tot kunstjes te doen voor publiek,dag in dag uit... -O-

dat noemt men dan een 'beter' leven....tis van een hel in een andere hel terecht komen,laat het dier lekker inslapen bespaar je het beest een hele hoop leed mee...

zou eens hard tijd worden dat mensen dolfinaria als dierenleed gaan zien ipv leuk volksvermaak, en niet als mooi groot genoeg badje voor grote jagende zeezoogdieren...

Ik ben een paar jaar terug voor het eerst in het dolfinarium geweest. Ik snap oprecht niet dat zo'n park nog bestaansrecht heeft. Echt niet.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:16

Weet je wat het ook is? Voor je aan zo'n opvang begint weet je ook niet wat de afloop gaat zijn. Of dat nu opvang van zwerfkat, musje, bruinvis, ree of orka is. Het principe is hetzelfde, met dezelfde beslissings'boom' .
Stap 1. Er is een ziek dier, slaap je het in of is het beter te maken?
Stap 2. Dier is gered, gaat het herstel goed? Zoja, doorgaan. Zo nee, inslapen?
Stap 3. Dier is beter, kan het terug naar de natuur? Zoja, doen. Zo nee, herplaatsen? Inslapen?

Voor je begint weet je nooit wat de uitkomst gaat zijn. Bij een klein dier als een kat of bruinvis is het veel makkelijker om een alternatief voor stap 3 te vinden. Voor een orka is dat lastiger. Over die bruinvissen hoor ik trouwens nooit iemand. Waarom niet eigenlijk?
Als je het Morgangebeuren volgens deze boom bekijkt vind ik dat het dolfinarium het gewoon goed heeft gedaan. Met de beste intenties om haar te redden en opnieuw uit te zetten en nu te zoeken naar een acceptabel alternatief. En aangezien dit mensenwerk is zullen er altijd verschillende meningen zijn over de antwoorden op de stappen. Logisch toch. Het paard van vrienden van mij heeft chronisch pijn, die had ik allang laten inslapen, die vrienden nog niet. Mag toch?Zolang de intenties maar goed zijn, vind ik niet dat een golf kritiek zoals deze op het dolfinarium verdiend is.
Daarbij denk ik dat het dolfinarium best openstaat voor een alternatief plan, maar dan wel realistisch. Het plan van de orka coalite gaat imo volledig voorbij aan het sociale aspect van orka's en de omgeving waar Morgan vandaan komt. Die omgeving is erg onherbergzaam. En dan willen ze die orka daar maanden/jaren volgen, terwijl ze al die tijd alleen is, tot ze zich eindelijk eens bij een groep kan aansluiten? Dat terwijl het gebied 8 maanden per jaar niet te bereiken is? Dat is gewoon niet realistisch. Nog los van de kosten... Het klinkt wel mooi. Maar moet je de gok willen nemen om die minieme kans te wagen dat ze zich meteen aansluit bij een groep?

Orka's spreken trouwens geen verschillende talen, maar dialecten. Communicatie is dus prima mogelijk. Daarnaast heeft een orka controle over zijn of haar sonargebruik. Ze zenden niet continue uit. Dat ze horendol worden van de weerkaatsing van hun sonar is volgens mij dan ook nooit bewezen. Maar goed, zo lang op wikipedia te lezen valt dat 1 op e 8 dolfijnen zelfmoord pleegt, schort er nog wel meer aan de kennis over zeezoogdieren ;-)

Semra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:33

Leuk, als je hier een vraag stel die niet is gebaseerd op eigen mening, mensen dat toch als zodanig beschouwen.
Nog een vraag van mij: Wat wil die orca coalitie nu wel voor Morgan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 19:50

assie,ze hadden de orka gewoon in de zee moeten laten zwemmen,daar was ie dood gegaan heel simpel...we laten hier massaal paarden en runderen en herten in een afgezet gebied verhongeren omdat dat de natuur zou zijn,om een orka (waarvan men weet eenmaal gevangen is ie kansloos om weer de natuur in te gaan) en waar de badjes om ze in te houden te klein zijn, te redden...

maar het heeft dolfinarium wel een hele hoop publicatie gebracht en een hoop mensen zijn gaan kijken naar het orkaatje,en ze hebben de kas er lekker mee gespekt...dat is wel weer zo.

orka's leven in vaste en hechte families,ze zullen niet zomaar een andere dialect gaan spreken en niet zomaar naar een andere groep orka's overstappen,als het zo makkelijk was had deze orka ook wel uitgezet kunnen worden bij een andere groep orka's toch??

dus die 3 in dat kleine kansloze zwembadje straks zullen kwa taal niet de beste vrinden worden,maar dat maakt niet uit,want orka's hebben altijd dezelfde grimas op hun kop,dus ze zullen het vast samen wel vinden,alles voor het pleziertje van de mens,die hebben een leuke dag gehad en orkaatjes kunnen kijken :) :) ..

over de sonar maar niet te spreken,zoiets natuurlijks wat een orka gebruikt bij voelen en jagen leren ze uitschakelen ja,triest toch,of nee ,alles voor het pleziertje van de mens,dus niet triest en heel gewoon,dat is waar..

en bruinvissen worden over het algemeen opgevangen,verzorgd en vrij gelaten en zijn maar een 1,5 meter groot,die kunnen ze best verzorgen voor die korte duur,prima,maar walvissen ter grootte van orka's gewoon lekker vanaf blijven...

en dolfijntjes die gehouden worden in een poeltje van nog geen hectare groot ook...voor korte duur en noodopvang bij zieke bruinvisjes of een zieke dolfijn prima, maar voor ter lering en vermaak van de mens :n

nee, hier geen applausje voor het dolfinarium,overigens al jaren niet,ben ernstig anti dit soort dierenleed...

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 20:00

Dat ze vrij gelaten word Semra, was dat nog niet duidelijk? Ik zou dat dier liever afmaken dan deze nodeloze geldklopperij. Het is en blijft een geldkwestie, er word goud geld verdient in het verhandellen van dolfijnen en orca's dus zullen ze Morgan echt niet zomaar laten gaan, ze hebben er een en gebruikt zal ze worden.

Ga maar eens 'the cove' kijken, een docu over hoe dolfijnen worden gevangen en verhandelt naar dolfinaria rond de wereld. De overige dieren worden geslacht en het giftige vlees verhandelt (dolfijn vlees is zeer giftig ivm kwik lvl in het vlees door mileu-vervuiling)

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:01

Goed, ik verschil duidelijk van mening met jou Kimmie :) . Prima natuurlijk. Dolfinarium heeft er toen voor gekozen haar niet in te slapen, maar te redden (niet wetend wat de uitkomst zou zijn) en neemt nu imo haar verantwoordelijkheid. Ik gok trouwens dat als ze nu ervoor kiezen haar in te laten slapen, dat heel Nederland ook op de achterste benen staat; diermishandeling.... Zo kunnen ze het nooit goed doen he ;) .

Waarom Morgan naar mijn mening niet zo maar bij een andere groep orka's kan worden gezet in het wild? Een orka wordt niet zo maar geaccepteerd in een nieuwe groep. Juist doordat er zulke hechte familiebanden zijn, daar zijn we het volgens mij over eens. Met een vorm van gewenning zou ze misschien wel opgenomen kunnen worden in zo'n groep. Maar dat heeft tijd nodig én een zekere mate van controle op waar die groep orka's is, zodat Morgan daar bij in de buurt kan blijven/worden gehouden. Dat is in het wild onmogelijk. In gevangenschap kan dit gecontroleerd en is het ook al gedaan.
Maar goed, het verhaal van introductie van Morgan bij een groep wilde orka's is natuurlijk allemaal in theorie, want er is nog erg weinig bekend over de orka's uit Noorse wateren. Wie weet, misschien zwemt Morgan er wel zo naar toe en wordt ze opgenomen. Alleen is die kans volgens experts minimaal, en dan vertrouw ik erop dat die experts (die verder geen belang hebben bij een orka in het Dolfinarium) weten waar ze het over hebben.

@Semra: op www.orkacoalitie.nl staat hun plan in zowel Engels als Nederlands gepubliceerd. Wat ze precies met de rechtzaak willen is me nog niet helemaal duidelijk. Aantonen dat Morgan niet Dolfinariums eigendom is en dat ze haar dus niet mogen verhuizen. Of het aanvechten van het verplaatsen van Morgan naar iedere andere plek dan de zee.
De steun van PvdD hebben ze in ieder geval al.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:06

@kimmie261
Hoe weet jij wat de orca zelf wil?
Er zijn dieren, die zich prima aanpassen in gevangenschap. Ook orca's. Dat zie je bij veel dieren, die gered worden en genezen aan hun verwondingen. Sommige dieren richten zich op de mensen en hun omgeving en zij genezen en overleven.
Sommige dieren blijven zich verzetten, blijven paniekerig en ze genezen ook niet en overleven niet. Het verschilt per dier, karakter en leeftijd. Niet ieder dier kan weer terug naar de natuur.
In het geval van Morgan denk ik dat ze te jong was, te onervaren, te weinig kennis had en nog te afhankelijk van haar familie om het alleen te redden in de oceaan.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:07

ze hadden die orka nooit moeten redden,toen ze haar uit het water haalde wat het lot al bezegeld...

zo simpel ligt het...

iedereen weet dat een orkaatje niet binnen een week op gewicht is,en dolfinarium stond op punt van falliet gaan,wat was er nog mooier als een publieks trekker als een orka in een bakkie water ter tentoonstelling te zetten...

en orkaatje gaat voor veel centies verkocht worden,er gaat heel veel geld om in dit soort dieren,onder het mom van we hebben het beste met haar voor,zit maar 1 ding :$ :$

niets geen redding voor dit jonge orkaatje,tis een redding van de regen naar de drup,had haar lekker dood laten gaan had alle ellende van haar verrotte leven wat ze nu gaat krijgen bespaard gebleven,en dolfinarium had in zijn wijsheid die ze menen in pacht te hebben,dit als advies moeten geven toen er een oproep binnen kwam van een verzwakt orkaatje die zo sielugh was...

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:10

janoek,die orka wil orka zijn,haar instinkt zal zeggen dat ze wil jagen en gezelschap wil hebben,en handelen zoals een wilde orka handelt,en daarin zal ze de rest van haar leven tekort gaan worden,en nee,het badje waarin orka's gehouden worden zijn niet groot genoeg,het is bekend dat deze dieren zelfmoord plegen door of over de rand te springen óf met hun kop tegen de wanden aan te blijven slaan,alleen er wordt voor die dooie orka gewoon weer een nieuwe gevangen,en zo lijken orkaatjes het eeuwige leven in een aquarium te hebben......

als de mens zich maar kan vermaken tenslotte,en als het geld maar binnen blijft stromen,dan is alles veroorloofd,zelfs zulke grote zeeroofdieren in een badkuipje kunstjes laten doen...

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:16

die free willy orka is toch ook terug gezet ergens bij ijsland in zee?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:22

Ja dat is Keiko. Die is later overleden aan een longontsteking.

Kimmie, ik weet niet wat voor inzichten jij in de cijfers van het Dolfinarium hebt. Maar ze kloppen in ieder geval niet :)

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:29

Er is mij maar 1 verhaal bekend, waarvan de geruchten gaan dat het dier zelfmoord heeft gepleegd. Maar ook wordt gedacht dat het dier zwaar hoofdpijn had door een hersenafwijking en daarom met zijn hoofd op de muur bukte.
Verder zijn er, volgens mij, ca. 50 orca's in gevangenschap wereldwijd.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 21:35

Worden er net als bij dofijnen geen orka's in gevangenschap geboren?
Ik vond Morgan helemaal niet ongelukkig ogen, zoals hierboven ergens gezegd anders zat ze wel weggestopt in een hoekje. En ook de orka's in Tenerife zien er verre weg van ongelukkig uit!

@kimmie261 vind dat je je mening behoorlijk opdringt aan mensen die anders over deze situatie denken!