Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Tafje

Re: Zwaluwnest in de stal? Tellen.. (jaar v.d. boerenzwaluw)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 22:48

Goede tip dat nathouden van de grond bij droogte. En van de plank onder het nest ook. Voor alle beginnende of stunteligge birdies; ik zag in de dierenwinkel dat er ook kunstnesten te koop zijn (net als vogelhokjes voor andere soorten). Als je dus geen nesten hebt maar wel zwaluwen in de omgeving dan kun je die ophangen als 'startnest'. Ik kan me voorstellen dat er ruimtes zijn waar ze moeite hebben met het vinden van een goede bouwplek (geen kabels, leidingen, lampen of camera's ;-) ).
Wij hebben dit jaar ook voor het eerst ongeveer 8 mussennesten onder de dakrand zitten. En ik dacht dat mussen zeldzaam waren.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:49

bij ons een nest in de wasplaats. precies boven de put. de ontlasting valt daar precies in dus geen overlast :) vind dat de baby's wel kunnen schreeuwen :D

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 23:07

Vorig voorjaar een stal gebouwd. Gelijk na de bouw trok een paartje boerenzwaluwen in de stal en heeft 1 nestje van 3 jongen grootgebracht. Dit voorjaar werd hetzelfde nestje bezet, maar kwam er nog een paartje die ook een nestje bouwde. Beide paartjes hebben een nestje van 2 jongen grootgebracht. Volgend jaar hopen we dan ook op 4 paartjes (verdubbeling ;) )

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:28

Tafje schreef:
Goede tip dat nathouden van de grond bij droogte. En van de plank onder het nest ook. Voor alle beginnende of stunteligge birdies; ik zag in de dierenwinkel dat er ook kunstnesten te koop zijn (net als vogelhokjes voor andere soorten). Als je dus geen nesten hebt maar wel zwaluwen in de omgeving dan kun je die ophangen als 'startnest'. Ik kan me voorstellen dat er ruimtes zijn waar ze moeite hebben met het vinden van een goede bouwplek (geen kabels, leidingen, lampen of camera's ;-) ).
Wij hebben dit jaar ook voor het eerst ongeveer 8 mussennesten onder de dakrand zitten. En ik dacht dat mussen zeldzaam waren.

ja ik vind het echt leuk om het bij te houden.
vorig jaar hadden we niks, en nu best aan de late kant 1 nest. naast de stallen onder een afdak zit nog een nest maar kan helaas niet zien of er wat inzit, eieren of jongen, wel vliegen de vogeltjes heel veel heen en weer.

van de week kreeg ik rakelinks 1 langs me hoofd, ik schrok me dood. vloog de stal uit en had mij niet gezien :')

dat nat houden van de grond is inderdaad goed om te doen hoor,
ze waren echt gestopt met bouwen omdat het gewoon te droog was.
en daarna gingen ze weer verder bouwen.

wat je zegt van die kunstnesten in de dierenwinkel heb ik nog nooit gezien.
als ik ze is zie zal ik er een paar meenemen en volgend jaar ophangen.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:32

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:33

Wij hebben er ook veel op stal, ik denk dat ik ze moeilijk kan gaan tellen (lees: 3 lange stallen achter elkaar) :)
Sommige paarden zitten wel helemaal onder de vogelpoep, vraag me af als het wel zo gezond is voor de paarden??

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:41

een beetje vogelpoep kan toch geen kwaad voor de paarden.
goed je paard poetsen
of een plankje eronder maken als het echt erg is :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 11:42

Oke, ja ik heb geen idee, ik heb er zelf namelijk niet zoveel last van!

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 14:40

Toch ff een vraagje; hebben jullie ook allemaal het aantal nesten doorgegeven via de link in mijn openingspost? Geen verplichting hoor, ben gewoon benieuwd ;-)

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 15:22

Tafje schreef:
Toch ff een vraagje; hebben jullie ook allemaal het aantal nesten doorgegeven via de link in mijn openingspost? Geen verplichting hoor, ben gewoon benieuwd ;-)

lukt niet, ik heb geen postcode op stal en via kaart pakt ie niet, blijft vragen om een postcode. (is ook altijd een proleemnmet de gemeente en enecco enz.)

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:43

Ja ik heb het aantal nesten doorgegeven.

Nu even een noodgevalletje! Er is één heel klein nestje en daar zitten 6 jongen in. Alleen sinds vandaag vallen ze eruit, ze zijn net een paar dagen oud. Heb ze een paar keer terug gezet maar het is gewoon te krap. Nu heb ik een halve hanging basket klaar liggen om aan de balk te schoeven, plant ik daar het hele nestje wel in. Ook zo zielig als ze doodgetrapt worden... Even wachten tot vriendlief thuis is want ik kan de schroeven en schroevendraaier niet vinden. Vogeltje zit zolang in een voerbak met wat hooi.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:52

Och jeetje. En die nestjes zijn altijd al zo klein, en dan nu ook nog met z'n zessen..., dat wil niet.
Hopelijk is je vriend snel thuis! Of anders bel/sms je hem even?
Succes met de kleintjes!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:28

Suusje1972 dat is wel een goed idee. Het werkt vast wel (of je neemt ook een tupperware bakkie). :+
Er zit nu een, voor de tweede keer dit jaar, een nest met 5 jongen op de lamp. Die zijn nu zover dat ze uit kunnen vliegen. Het nest puilt echt uit. Iedere keer als ik er onderdoor loop moet ik lachen omdat ook dit nest meer dan vol zit. En ze zitten dan zo netjes naast elkaar naar voren gericht met hun snaveltjes dat het net 1 vogel met 5 koppies lijkt.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:32

Ik heb ook al een vergietje uit de sla-centrifuge klaar staan, even kijken wat het beste werkt. Was een handge foto-tip laatst van dat tupperware bakje :-)
Zal ook een foto maken als het klaar is.

Vriend is al gebeld maar zijn zaak (videotheek) gaat pas om 9 uur dicht dus dat wordt wel 10 uur... Mist vogeltje helaas z'n avondsnackje.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:37

Waar ik overigens ook aan gedacht had om het nest mee te vervangen ipv een tupperware bakje; Dat is een rieten mandje/bakje. Maar ik kon het niet vinden (ja natuurlijk toen het tupperware bakje met gevaar voor eigen leven hoog op de balk was vastgeschroefd). Maar ik hou het maar als reserve. Of een rieten bloempotje waar je een stuk van de hoogte van af knipt.

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:41

Wij hadden/ hebben twee nestjes tegen over elkaar.
Ze zijn inmiddels uitgevlogen.
prachtig o te zien maar ze vlogen echt vlak over je hoofd om het nest te beschermen..
iets minder..maar wel begrijpelijk..
wij zijn ook eng!! :j

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 21:57

Nou daarom leek zo'n halve hanging basket voor aan de muur me wel wat, daar zit ook zo'n voering in en het is komvormig. Haal gewoon het hele nest van de balk en zet die daarin, is 2x zo groot (vakantie villa)

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:06

Wel even foto van hun nieuwe cottage maken hoor !!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:22

Suusje1972 schreef:
De nesten: http://www.vogelbescherming.nl/winkel__ ... /varcat/13
Ik ga dit jaar ook een paar nesten weghalen (op de tl-bakken..) en deze kant en klare nesten op handiger plekjes bevestigen.

Zouden we ze ook zelf kunnen maken?
En van welk materiaal moet/kan dat dan?
Lijkt me wel leuk voor volgend jaar, om meerdere nestjes te hebben.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 22:39

En het resultaat:

Afbeelding
We hebben de zijkanten nog even opgevuld met wat hooi.

Afbeelding

Wat een luxe vogelvilla hè!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 00:18

Mooi hoor !

Maar zat het nest daar ook....?

Volgens mij zitten ze meestal liefst dicht onder een plankje of balkje , dit is toch vrij hoog open boven het nest :)

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-11 11:34

Wauw Suusje, mooie oplossing. Ik ga ervan uit dat alle jongen nu overleven. Dit is een echt penthouse ;-) Veel meer ruimte zo. En foto's zijn hier zowiezo leuk.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 11:45

Bij ons zitten echt ontelbare nesten op stal ,overal zitten ze tussen, boven en onder!
Ik vind ze geweldig en zo nuttig.
Zelf heb ik het idee dat ze al voor de 2e x broeden hier op stal. Nestjes zitten constant vol met jongen.

Suusje1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:45

Het was even spannend of de ouders weer zouden gaan voeren in het nieuwe nest. Het was al schemerig toen we aan het werk gingen dus ze vlogen weg van het nest maar de volgende ochtend waren ze gewoon aan het voeren. De aanvliegroute was even wennen voor ze maar we moesten de basket een cm of 50 van het originele nesat plaatsen omdat die op een schuine balk zat waar we dit penthouse onmogelijk tussen kregen. Ach, het is maar voor even.

Vandaag ook de zwaluposter van de Vogelbescherming (gratis) binnen gekregen. Helaas was de folder al op.

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-11 14:12

Goed werk dus. En de ouders laten de jongen niet zo maar in de steek. Ik heb hier al meerdere jonge merels en spreeuwen gered die uit het nest waren gevallen. In een grote vogelkooi gedaan met stro en hoog opgehangen met deurtje open. De ouders gingen dan in de kooi om hun kroost te voeren.. is toch instinct.