Wat doe jij als je een gewonde vogel ziet liggen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 22:34

Een klein poosje terug fietste ik met een vriendin naar stal rond 7 uur/half 8 smorgens om te gaan werken, het was zondagochtend en dus hartstikke rustig op de weg.
Helaas vloog een duif net tegen die ene auto aan, ik zag het gebeuren en beestje spartelde op de grond.
Ik dacht dat hij gewond was en heb hem voorzichtig opgepakt en meegenomen, toen we na 5 minuutjes fietsen waren aangekomen beestje gecontroleerd.
We konden niks aan hem vinden behalve dat hij versuft was, wij een plekje voor het diertje gemaakt maar na een kwartier vloog hij gelukkig zelf weer weg

sunny_l0ve

Re: Wat doe jij als je een gewonde vogel ziet liggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:15

Als ik in mijn woonplaats een vogel vind, dan neem ik hem/haar mee naar de kinderboerderij waar ik vrijwillig werk. De beheerder is dierenartsassistente en die weet er vrij veel vanaf. En als wij er niets mee aankunnen dan gaat de vogel naar het vogelhospitaal in Haarlem.
Ik laat de vogel echter NOOIT ophalen door de dierenambulance in hoofddorp, ook konijnen/knagers niet. Die zijn nog beter dood af dan de plek waar ze anders belanden.... die worden namelijk doorgestuurd naar een andere opvang, en daar ben ik helemaal niet over te spreken. Die mensen hebben hun hart op de juiste plek, maar weten te weinig van de extra zorg af.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:36

Roosch schreef:
Dood maken zou ik zelf nooit durven.
Zou dan ook geen vrede met mezelf hebben geloof ik..

Ik weet niet wat ik erger vind, zo'n dier laten lijden of het afmaken en zijn lijdensweg zo kort mogelijk maken..

Toen ik rond de 10 jaar was heb ik eens een gewonde (Niet echt gewond, eerder te zwak om te kunnen vliegen) duif gevonden, echt zo'n duif die voor wedstrijden etc. word gebruikt (had ook verschillende ringetjes om), toen heb ik de DB gebeld, kreeg te horen van die man dat ik hem zo en zo moest vastpakken en daardoor zijn nek moest breken (Was g*dverdomme 10), kun je begrijpen hoe in shock ik was.. Dat zeg je toch niet tegen een kind.. Uiteindelijk beestje tijdje verzorgt en na een week of 2 de duif weer los gelaten, bleek een lange afstand vlieg ding duif te zijn (Duidelijk haha, een duif die word gebruikt om lange afstanden te vliegen etc.).

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:40

ik neem hem mee naar huis verzorg hem en bel de dieren ambulance of ga ermee naar de dierenarts waar ik bevriend mee ben die helpt me er dan gratis mee

Vera96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 23:42

We hebben er nu een bij oma zitten, daar kan ie snachts in de schuur en overdag in de tuin. Dit is een tamme dus die kan zonder stress 2 dagen bijkomen en als ie dan niet beter is in het vogelasiel

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:20

Roosch schreef:
Ik vroeg me af.. wat doe JIJ als je een gewonde vogel ziet liggen? Laat je hem liggen, aan zijn lot overgelaten? Of onderneem je actie?

Laatst stapte ik de bus uit en er was kennelijk net 5 seconden geleden een eend aangereden.
Die tolde rondjes op de weg en bloedde uit de kop.

Ik plukte de eend van de weg af, voordat ze nog een keer overreden zou worden, maar zag eigenlijk al dat het een verloren zaak was.
Eend was helaas al na 3 minuten dood.

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:22

Laatst stapte ik de bus uit en er was kennelijk net 5 seconden geleden een eend aangereden.
Die tolde rondjes op de weg en bloedde uit de kop.

Ik plukte de eend van de weg af, voordat ze nog een keer overreden zou worden, maar zag eigenlijk al dat het een verloren zaak was.
Eend was helaas al na 3 minuten dood.

Ik heb ook een keer een babymerel mee naar huis genomen.
Hij werd continu aangevallen door de honden op stal en na de 3e keer van het dak af te zijn gevallen nam ik haar maar mee.
Hier voer ik haar: http://www.youtube.com/watch?v=9lyASSMrkcs
We hadden ook de vogelopvang gebeld, maar die was helaas te druk.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:24

Ik pak ze op, neem ze mee, en breng ze naar de vogelopvang.
Zo'n dier kun je prima zelf oppakken, desnoods even in een handdoek... het is geen tijger natuurlijk...
Mensen die aan gewonde dieren voorbij lopen geef ik geen kwartje... onbegrijpelijk.... :(

Vankje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:28

Roosch schreef:
Ik ben niet zo'n held met vogels, hoe zal ik het zeggen.. Als er een duif langs me heen vliegt op 2 meter afstand zit ik bij iemand anders in de nek. :')

Oeh, ben blij om te lezen dat er nog meer mensen zijn die zo op vogels reageren :') Ik zou 'm dus zeker niet zelf oprapen, zou wel andere mensen vragen of ze 'm misschien konden oprapen en in een doosje stoppen en dan de dierenambulance bellen.

Als het beestje er te ernstig aan toe zou zijn en echt zou lijden, dan zou ik iemand anders vragen om er een einde aan te maken. Zou dat zelf niet kunnen denk ik...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:29

Toen ik nog een voliere had zette ik kleine vogels (mus, merel etc) die licht gewond waren daarin, om ze vervolgens weer los te laten als ze aangesterkt waren. Postduiven tik ik het nummer op de ring in op internet en bel ik de eigenaar. Andere dieren tja... t blijft een beetje lastig. In de stad/dorp zou ik wel wat ondernemen, in de polder/natuurgebied laat ik de natuur zijn gang gaan.
Dierenambulance heb ik geen hoge pet van op.
Toen ik een schildpad vond moest ik m maar ergens in een sloot zetten (wat nou als het een land schildpad was?)
En toen ik een poesje van nauwelijks 3 weken vond kwamen ze ook niet, uiteindelijk een asiel gevonden wat hem/haar op wilde halen

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 11:29

Ik ben er zo een die ook altijd allerlei dieren tegen kom die of gewond zijn of weggelopen.

Afgelopen jaar was de score 3 dieren.

1 weggelopen hond die ik bij ons op het terrein van het werk heb gevangen (was maar goed ook want het magazijn waar hij in zat ging voor 3 weken ivm vakantie op slot)

1 aangereden? katje die langs de kant van de weg in het buitengebied zat. Meegenomen in mijn cap mee naar huis (paste er makkelijk in zo'n kleintje). Thuis in een doos gezet binnen en de dierenambulance gebeld, die hebben hem/haar keurig opgehaald.

1 duif die niet meer vliegen kon, leek op een gebroken vleugel. Zat al een roofvogel op de loer.
Duif in een hoekje gedirrigeerd en de wacht gaan houden. Duurde ruim een uur (hadden ze ook gezegd) voordat ze er waren van de dierenambulance. Duif gevangen en meegegeven.

Moet zeggen dat ze hier (regio Twente) wel komen voor alles waar je voor belt qua dierenambulance.

Een aangereden haas of konijn wat niet dood is maar wel zwaar gewond die help ik zelf aan z'n einde. Niet onnodig laten lijden.
Als er nog maar iets aan een dier te redden is zal ik daar alles voor doen natuurlijk maar soms moet je keuzes maken helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:21

Gisteren vloog er ineens keihard een vogel tegen het raam,dus meteen naar buiten,maar gelukkig (betekent dat hij niet ernstig gewond was,toch? ) vloog hij meteen weer weg. :)

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 22:26

Op de eerste stalling waar ik stond zat eens een uitgeputte en vermagerde duif (met belgische ring aan poot). Ik had de dierenambulance gebeld, maar die kwamen niet. Ze hadden wel een telefoonnummer van een man die duiven opving waar ik naartoe kon bellen. Gelijk gebeld naar die man en ik kon direct komen. Dus hup duif in een kooitje en even 15 km rijden om dat diertje bij die man af te leveren. Hij is daar goed opgevangen, en weet zeker dat hij er wel bovenop gekomen is. Was alleen maar uitgeput en hongerig.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:08

stef schreef:
Toen ik nog een voliere had zette ik kleine vogels (mus, merel etc) die licht gewond waren daarin, om ze vervolgens weer los te laten als ze aangesterkt waren. Postduiven tik ik het nummer op de ring in op internet en bel ik de eigenaar. Andere dieren tja... t blijft een beetje lastig. In de stad/dorp zou ik wel wat ondernemen, in de polder/natuurgebied laat ik de natuur zijn gang gaan.
Dierenambulance heb ik geen hoge pet van op.
Toen ik een schildpad vond moest ik m maar ergens in een sloot zetten (wat nou als het een land schildpad was?)
En toen ik een poesje van nauwelijks 3 weken vond kwamen ze ook niet, uiteindelijk een asiel gevonden wat hem/haar op wilde halen

Hier is het ook belabberd geregeld. Dan vind je een kat in de straat die er normaal NOOIT loopt (ken vrijwel alle katten uit de buurt) en die kat is ook duidelijk de weg kwijt. Alsmaar miauwen en doen. Verder zag de kat er goed uit, geen wondjes en een gevulde buik. Dan komen ze de kat niet halen omdat het geen zwerver is. Uiteindelijk zijn er mensen uit mijn straat met de kat naar de DA gereden, gecheckt op een chip - helaas geen chip - en doorgestuurd naar het asiel. Heel erg jammer....

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:27

Och ik neem ze ook meteen mee hoor <3

Bij ons zaten er dit voorjaar 2 babykonijntjes in de wei. Toen waren we lekker aan het rijden zien we opeens een rotkat (heeft ook al kuikentjes van ons en nog meer jonge diertjes vermoord ;( ) met dat nijntje in z'n muil lopen, richting de sloot. Ik als een idioot van mn knollie af achter die kat aan. Kat springt in de sloot ik erachteraan :P Helaas was het nijntje al dood, maazr die kat heeft wel nog ff een jerrycan voor z'n donder gekregen }:)

Snap niet dat je zo'n lief hulpeloos onschuldig beestje aan z'n lot kan overlaten :n

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:28

Hier was laatst nog een wedstrijdduif in de tuin geland. Verzwakt want hij vloog nauwelijks weg als je naar hem toe kwam. We hebben hem 1 nacht laten zitten onder het mom: "Kan hij even aansterken en weer uitvliegen" maar hij zat er na een dag nog. Toen de dierenambulance gebeld en is hij naar de vogelopvang gegaan :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:34

Toevallig heb ik vorige week nog een jonge gierzwaluw naar de vogelopvang gebracht. :) Wij wisten niet zo goed wat we er mee aanmoesten dus daar mocht hij lekker opknappen met soortgenootjes tot hij weer op krachten was en weer verder kon. :D

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 23:37

Durven jullie de vogels gewoon op te pakken dan?
Ik scheet echt bijna in m'n broek. :')

Dora88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 23:42

Ik doe eerlijk gezegd niks. Onze honden zijn er meestal eerder bij om ze uit hun lijden te verlossen. Maar misschien komt dat ook omdat ik genoeg vogels zie, en mussen/duiven bij ons eigenlijk in grote getalen leven. En in principe zorg ik liever goed voor de boerderijdieren dan voor "wilde" dieren, vraag me ook af of een "reddingspoging" bij verwilderde dieren wel écht zin heeft.
Misschien niet zoals jullie het willen zien en vinden jullie me nu een grote diermishandelaar, maar goed...

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 01:29

Nah, als bv. een eend of haas toch al ten dode opgeschreven is help ik hem over de grens uit het oogpunt van dierenwerlzijn. Vervolgens gaat ie wel de pan in. Ook zonde om zo'n dier de container in te gooien.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 01:49

Ik ben ooit met een aangereden vogel naar de vogelopvang gefietst, duurde een uur. Resultaat: een bebloede jas en een dode vogel.. Dat doe ik dus niet meer.

Ik denk dat ik ze volgende keer gewoon bel...

edit: Maar wij zijn ook wel eens extra over een eendje heen gereden omdat het niet meer te redden was..

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 11:16

Als het nog te redden is dan bel ik de dierenambulance (die niet meer komen voor 'maar' een duif....) Meestal draait het erop uit dat ik het beest mee naar huis neem en vervolgens naar een opvangcentrum breng.

Joyce081084

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:42

Aantal maanden geleden heb ik een jonge water vogel mee naar huis genomen.
Deze lag te spartelen op de weg in het donker, voordat er een auto overheen reed heb ik hem dus maar mee genomen.
Ik vermoed dat hij een klap had gehad van een auto, was verder niet verwond alleen versuft en gedesoriënteerd.

De volgende dag verschillende (vogel) opvangen gebeld maar deze wilde hem niet nemen omdat het om een beschermde vogelsoort ging. Daar konden ze een boete voor krijgen oid. Ik vind het belachelijk.... maar goed, heb hem zelf maar opgelapt en na een paar dagen weer uitgezet op de plek waar ik hem vond maar dan iets verder van de weg af. Hij zwom toen lekker verder en keek nog 1x achterom :j

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:47

Ik denk dat dat heel erg van de situatie afhangt.
Mocht het beestje alleen de vleugel hebben gebroken, bel ik natuurlijk meteen!

Maar een paar jaar geleden toen we in Oostenrijk op vakantie waren, zagen we een duif die met zijn inmiddels platte kopje aan de straat vast zat gekleefd, er is toen een auto aangekomen die hem meteen uit zijn lijden heeft verlost door eroverheen te rijden.
Dit beestje was dus eerst al overreden, maar alleen met z'n hoofd/nekje. Zelfs in dit geval kan de DAMBU niks meer doen.

Vandaag was ik mijn paard aan het opzadelen toen ik ook een aantal vogels hoorde schreeuwen, en veulen van die merrie die zat een beetje in de hoek te snuffelen, tot het tot me doordrong dat daar een zwaluwjong lag.
Deze heb ik met een oude doek opgepakt en buiten op een steen in het gras neergezet, volgends mij is toen de hond er mee vandoorgegaan.

Kismetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:55

Ik neem alles mee naar huis wat gewond is en nog leefd, heb dan ook een vaste rittenkaart bij de dierenambulance. Ik geef ze altijd een dag rust eten en drinken, bij breuken komen ze altijd alles ophalen, ik krijg ook altijd netjes een brief van de vogelopvang (met acceptgiro) dat het beestje dood is of weer gezond is en in het wild is uitgezet. Dat geeft toch wel een goed gevoel..