Wat vliegt daar?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Wat vliegt daar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 09:52

Even voor t idee:

Blauwe kiek
Afbeelding

Kwak:
Afbeelding

Bosuil
Afbeelding

*wat is de biesbosch toch mooi! ;) *

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:00

stef schreef:
Ik heb niet gezegt dat een blauwe kiekendief niets bijzonders is, ik zeg alleen dat wij we regelmatig zien.

Ragebol, kan het een stormvogel zijn?

Janneke, mijn 1e gedachte was waterspreeuw, maar daarvoor loopt het wit niet ver genoeg door

Waterspreeuw is het zeker niet, die zijn bijna net zo groot als een merel. Ik heb ze regelmatig in de Harz gezien.
Voor diegenen die eens een waterspreeuw willen spotten: Bad lauterberg in het Harzgebergte Duitsland, aan de rand van het dorp bij het hallenbad. Daar loopt een rivier en ze zitten bij het watervalletje. Al jaaaaren.
Ik ga even googlelen op Stormvogel. Dummersee is trouwens een meer he.....geen zee.
De Blauwe kiek vind ik een van de mooiste roofvogels. Vooral de manier waarop ze jagen, majesteus glijden ze over de heide.
Ik kan er uren naar kijken en maar zuchten hoe mooi ze zijn.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:02

Nou, mijn internet werkt weer fantastisch, heel lang bericht getypt en weg is ie.

Ik vind een blauwe kiekendief best een bijzondere waarneming. En een vogel hoeft ook niet zeldzaam te zijn om leuk te zijn om ze eens te zien.

Verder denk ik niet dat mijn vogel een waterspreeuw was. Zou wel leuk zijn, maar die heb je hier niet geloof ik. Ik denk toch een grasmus. De snavel lijkt op de foto erg donker, maar ik had erg tegenlicht en zowieso niet veel licht, dus dat kan vertekenen. Op birdpix even veel grasmussen bekeken, en dan zie je dat ze onderling ook nogal verschillen. De ene heeft niet een heel duidelijk afgescheiden keelvlek, en de ander wel. Grasmussen zie ik daar wel vaker, dus dan is dat wel waarschijnlijk. Jammer dat hij niets zei, dat maakt het ook wat makkelijker.

http://www.birdpix.nl/album_page.php?pic_id=95570

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:03

Oja, moooooooi die foto van de blauwe kiek!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:06

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:07

ow dit is een leuk topic,mss kunnen jullie mij helpen,een poosje geleden vond 1 van mijn honden een vogeltje in de tuin,beestje zat bol en liet zich makkelijk pakken,daar het zondag was heb ik hem in mijn voliere gezet en gedacht als ie morgen nog leeft ga ik verder wel kijken,nou ja de volgende dag was ie spring levend en deed pogingen de voliere uit te kunnen gaan,ik heb de deur open gezet en weg was ie...

alleen tja,het was een heel mooi vogeltje,dus ik op zoek wat het nu was,maar ik kan hem echt nergens vinden op internet...

maar mss weten jullie het..

het was een vink ( denk ik) zo'n klein vogeltje met een zwart koppie en een vinken snavel,maar hij was zalmrose van kleur op zijn buik,en dan zwarte vleugeltjes

aan de voorkant was hij dus roze/zalmroze van kleur,met zwarte vleugels en zwart koppie,tussen de gewone vinken die op internet beschreven staan kon ik hem niet vinden...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:09

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:10

Wellicht een Goudvink? Die zien er net even anders uit.
Qua kleur zou hij ook nog bij een gekraagde of zwarte roodstaart passen, maar daar past die snavel die jij omschrijft weer niet bij.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:10

Dit is best handig, zo'n topic. Roofvogels blijf ik lastig vinden, buizerds en kiekendieven. Wat is dit dan en hoe zie je dat?
Afbeelding

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:13

Mijn eerste ingeving is vrouwtje Bruine Kiek.
Ik zie geen duidelijke polsvlek die een buizerd wel zou hebben, geen zwarte vingers, die de andere kiekendieven uitsluiten. De foto is helaas iets bewogen dus ik kan de vingers niet tellen.
Maar het patroon, onbevederde loopbeen, de witte kop, geen polsvlek: ik zeg vrouw bruine kiek.

Edit: bruine kiek toont 5 vingers, grauwe en steppekiekendief 4
Laatst bijgewerkt door Ragebol1977 op 05-07-11 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:14

ja,het was een goudvink!!!...die had ik nog niet gevonden op internet..

he he,echt al weken vraag ik me af wat voor vogeltje ik nou vrij gelaten had,en was al bijna bang dat ik een of ander voliere vogeltje weer de vrijheid had gegeven...

ik heb echt zoveel foto vogelsites bezocht,maar kon hem niet vinden...

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:15

Ja, dat klinkt wel als een goudvink ja. Gelukkig dat hij weer opgeknapt is.

Edit:
Ragebol, duidelijk. Als het een Kiekendief is is het een bruine ja. Ik blijf de vrouwtjes lastig te onderscheiden vinden van buizerds. Waar zie ik dat aan?

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:19

alleen als ik zijn beschrijving zie vraag ik me werkelijk af wat ie in mijn achtertuin deed,hier zijn geen bossen,en ook geen grote tuinen waar die zich prettig bij voelt geloof ik..

maar t was wel een heel mooi vogeltje,en ik was blij te zien dat ie de dag erna het zo goed deed,een nachtje rust had hem goed gedaan :D

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:25

wat een leuk topic.
Ben zondag in de groene jonker geweest en heb wel leuke vogels gespot zou vanavond even foto's plaatsen.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:32

jannekespr schreef:
Ja, dat klinkt wel als een goudvink ja. Gelukkig dat hij weer opgeknapt is.

Edit:
Ragebol, duidelijk. Als het een Kiekendief is is het een bruine ja. Ik blijf de vrouwtjes lastig te onderscheiden vinden van buizerds. Waar zie ik dat aan?

In de vlucht kan je de Bruine Kiek makkelijk onderscheiden door op de polsvlek te letten.

Afbeelding
Bij de Buizerd is de polsvlek duidelijk te onderscheiden. Een buizerd heeft altijd een polsvlek, de een iets duidelijker dan de ander. Maar hij is altijd aanwezig.

Afbeelding
De vrouw Bruine Kiek heeft geen polsvlek.

Aangezien de kleurpatronen bij Buizerds zeer variabel zijn mag je bij je determinatie niet helemaal afgaan op de lichte kop en schouders bij de bruine Kiek, zie je echter een vogel met lichte schouders, kop en geen polsvlek, dan kan je ervan uitgaan dat je te doen hebt met een vrouw Bruine Kiek.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:36

maar die witte kop klopt niet bij een kiek

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:38

Jawel hoor, vrouw bruine kiek heeft een lichte kop en schouderonderdelen. Deze foto's zijn ook van gedetermineerde vogels. Dus die kloppen.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:40

Haha, bedankt voor de groene rondjes, had al wat moeite met de polsvlek. Het probleem met buizerds is inderdaad dat ze in alle mogelijke kleuren voorkomen. Even een zoektochtje naar de witte kop dan. (he, ik moet eigenlijk werken..)

Edit: je ziet bij mijn vogel ook geen bandering op de staart, wat bij een buizerd dus wel zou moeten zijn. ik ben wel overtuigd. Nou zou het in de toekomst ook moeten lukken hoor.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:43

ik zeg eerlijk, mijn man is er beter in dan ik hoor, die herkent ze zo, ik moet ze na zoeken ;)
een witte band bij de staart, dat is dan vrouw blauwe kiek?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:45

Bruine Kiek:

Kenmerken
De bruine kiekendief is de grootste van de kiekendieven. Hij wordt 56 centimeter lang, met een spanwijdte van één meter dertig. De man wordt 540 gram, de vrouw wordt 740 gram zwaar. De man is donkerbruin van boven, de vleugels zijn grijs met zwarte punten, de staart is lichtgrijs met een bruinrode onderkant. De kop is lichtgekleurd met donkere strepen. Het vrouwtje heeft één overheersende kleur. Deze is grijsbruin tot donkerbruin alleen de bovenkant van de kop, de nek, de keel en de schouders wijken af. Zij zijn gelig. De snavel is zowel van de man als van de vrouw zwart met een gele washuid. De poten zijn geel en de nagels zwart.

Bron:http://dier-en-natuur.infonu.nl/vogels/44309-bruine-kiekendief-circus-aeruginosus.html

Dit is een vrouwtje blauwe kiek:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 66&bih=673

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 10:46

naja, ik moet even gaan werken, k zoek wel op wat ik bedoel ;)

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:46

jannekespr schreef:
Haha, bedankt voor de groene rondjes, had al wat moeite met de polsvlek. Het probleem met buizerds is inderdaad dat ze in alle mogelijke kleuren voorkomen. Even een zoektochtje naar de witte kop dan. (he, ik moet eigenlijk werken..)

Edit: je ziet bij mijn vogel ook geen bandering op de staart, wat bij een buizerd dus wel zou moeten zijn. ik ben wel overtuigd. Nou zou het in de toekomst ook moeten lukken hoor.

Met de polsvlek zit je altijd op save. Zo hebben de vogelaars van waarneming mij het geleerd.

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:47

Oke, dat is dan een goede. De boekjes die ik heb helpen je geen stap verder. Ik wil ook foto's maken zoals in die link, erg gaaf.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 10:50

jannekespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 11:05

Ja, maar dan ben ik nog jaloers op de foto's. 't is ook mijn hobby, vogelfotografie, maar simpel is het niet. Langleve birdpix ook, daar post ik soms ook foto's. Maar mijn allerbeste foto's zijn maar net goed genoeg om geplaatst te worden. Maar ik leer wel bij, word steeds beter. Zal eens wat vaker op waarneming.nl gaan kijken, is ook een leuke site.