Help! Zeester vraagje

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

BlackEyed

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:55

Joyckuh schreef:
Nee, zoals zunzuncito zei, er moet net een stukje maag mee gaan en dan groeit het als het goed is weer aan.

Bizar!

BinkieDusty

Re: Help! Zeester vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 17:36

Haha ja inderdaad. Vreemde wezen. De pootjes vinden elkaar wel erg leuk, ze lagen vanmiddag weer helemaal in elkaar.. Misschien gaan ze wel paren en krijgen we allemaal mini zeester pootjes :')

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:46

:j :') :')

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:50

hahaha wat een topic!

:D

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:52

Dan adopteer ik wel een pootje hoor!!

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 17:54

Even gekken net, even weer wat foto's. 1 poot heeft zich een beetje verstopt. Ligt nog wel bij de ander, maar iets onder een steen gekropen. Soms lijkt Poot dus wel heel erg lang, maar dat komt dus door andere poot :P Duidelijk he :+ Het gaat op dit moment maar over 1 poot, dus noemen we hem.... Poot :')

Ik ging dus even kijken.. En wat zag ik.. Poot eet !!! Kon het helaas niet al te duidelijk op de foto krijgen aangezien hij bij het eten wel heel erg veel beweegt. Ook niet zo gek als je bedenkt dat die een slak van ongeveer 2 a 3 mm probeert binnen te krijgen (zijn pootdoorsnee is zo ongeveer een halve cm :) ) Niet elke foto brengt iets bijzonders met zich mee, maar ze zijn allemaal meteen na elkaar gemaakt, dus kun je een beetje zien hoe hij zich beweegt in zo ongeveer 30 seconden :)

Hier zie je, als je goed kijkt, toch duidelijk wel een slakkenhuis zitten (het gestreepte iets :P ). Beetje jammer dat je hierdoor de opening van de 'mond' niet kunt zien
Afbeelding
Achter Poot zie je de andere nog wel. Probeert zich onder een steen te verstoppen.
Afbeelding
Beetje jammer dat deze wazig is, je ziet precies het vooraanzicht
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Echt gaaf om te zien dat mijn monster eet :P
En deze mag niet niet vergeten natuurlijk,, Onze door de Kraken vernielde Black Pearl.. :')
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:56

Haha erg apart zo, 2 losse pootjes die een eigen leven gaan leiden, ben benieuwd hoe ze zich herstellen! :+

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 17:58

Ik idd ook. Beetje jammer dat ze zich nu verstoppen achter de Pearl :( Maar monsters houden nou eenmaal niet van daglicht }>

Hoop dat ze wel tevoorschijn blijven komen, anders wordt het een beetje moeilijk foto's maken :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:59

Wat een leuke aquarium heb je zeg.

Bizar zeg, ik had altijd gedacht dat als er een poot verloren gaat dat ie dan weer gaan groeien, maar wel aan de zeester zelf en niet dat er vanuit een pootje ook een nieuwe zeester kan gaan vormen.

Interessant, ik zal dit blijven volgen en van je fotos genieten.

Heb je nu inmiddels de zeester weer gevonden?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:00

Het topic van het jaar. Let maar op.

Connie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:01

Ahhh iel hoe die poot eet _O- Krijg er helemaal de kriebels van joh.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:12

@ Ragdollcat; nee, helaas de ster zelf nog steeds niet gevonden. Deze zijn we overigens al weken, misschien wel al een maand kwijt. Ligt verstopt tussen de rotsen en die hebben we genoeg :P
Is inderdaad een leuk aquarium. Vooral de vissen zijn leuk. We hebben 2 Nemo's en een Dora :P En nog wel meer, maar die zijn niet zo bekend als hun :P

@Rivaldo; haha nou dat zal wat worden. Het is inderdaad wel een interessant onderwerp. Hoop er zelf ook echt meer over te leren op deze manier. Heb de ster altijd wel leuk gevonden, maar me nooit in deze dingen verdiept.. Nu dus wel :P

@ xConnie; Haha nou ik zag hem en dacht meteen.. CAMERA!!! Dit moet op Bokt :+ Ik zag hem met de slak 'worstelen' en het zag er echt gaaf uit! Kon ook zien hoe zijn mond openging. Echt jammer dat ik dat niet op de foto heb kunnen zetten. Helaas verstoppen ze zich nu achter hun bootje.. Ik ben niet van plan om rotsen aan de kant te leggen, dus ik hoop dat ze toch stiekem wel genieten van hun paparazzi aandacht :P

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:14

Hihi zou het niet kunnen zijn dat die 2 poten de zeester hadden opgevreten???? horror in auqarium.

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:20

Haha nou dat lijkt me bijna niet :P Maar wie weet :') Lekker idee. (Mij afbreken? Ik zal jou opeten :Y) )

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:21

Iergg, het is net alsof ik naar een griezelfilm zit te kijken, 2 poten die een eigen leven gaan leiden, en misschien zelfs wel de hele zeester naar binnen gepeuzeld hebben :oo

IHet is een superinteressant en leuk topic :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:23

Joyckuh schreef:
Als een zeester een poot kwijt raakt, groeit er een nieuwe poot aan, maar de poot groeit ook weer uit tot een zeester!

hier rinkelt eenzelfde belletje

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:28

Wel heel interessant dit! Nooit geweten dat zeesterren dit kunnen... Vind het sowieso al erg vreemde dieren als je erover na gaat denken. Groeit er verder al wat? :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:28

En hoe komt het zo dat een zeester 2 poten tegelijk verliest? ongelukje met de vissen? of met het verstoppen onder de rotsen en zo de poten kwijtgeraakt en later zijn die poten het zeester gaan oppeuzelen.

niks is onmogelijk......... toch? als ik die foto zie van die ene pootje dat een slak oppeuzelt.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:29

Maar je mist dus nog 2 poten en een lichaam? =P
Wel raar namelijk dat je deze 2 poten steeds ziet, en de rest niet.
Wat zou er gebeurd zijn joh? haha

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:29

F_Orumster schreef:
Joyckuh schreef:
Als een zeester een poot kwijt raakt, groeit er een nieuwe poot aan, maar de poot groeit ook weer uit tot een zeester!

hier rinkelt eenzelfde belletje

Heb je hier ervaring in? Zo ja, zou je er dan meer over kunnen vertellen?? :)

Wel jammer dat er nog niemand heeft gereageerd tot nu toe die ook een eester hebben. Zo zeldzaam is dat toch niet in een zee aquarium? :P
Wel top natuurlijk van al de reacties die ik al heb gekregen. Blij dat meerdere mensen dit zo interessant vinden :) Je ziet zoiets natuurijk ook niet elke dag :P

@Winged: Ik dacht dat ik wel een heel inie mini bolletje zag op de poot die aan het eten was, maar ik weet niet precies wat het was dus durf er ook niet al teveel over te zeggen. Maar het leek wel verdacht veel op een deel van een lichaam wat begint te groeien :)

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:32

BinkieDusty schreef:
@Winged: Ik dacht dat ik wel een heel inie mini bolletje zag op de poot die aan het eten was, maar ik weet niet precies wat het was dus durf er ook niet al teveel over te zeggen. Maar het leek wel verdacht veel op een deel van een lichaam wat begint te groeien :)

HET IS Z'N GEWETEN!!! ~~}>

_O-

BinkieDusty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 18:33

@Ragdoll; Ik heb werkelijk geen idee. Ongeluk met de vissen lijkt me sterk omdat deze gewoon rondzwemmen en we geen roofvissen hebben. De ster is wel een roofdier.. Het zou best kunnen dat hij klem is komen te zitten inderdaad, tussen de rotsen. Maar dat de poten hem dan hebben opgepeuzelt lijkt me sterk.. Ik dnk dat ze dan al veel groter zouden moeten zijn als ik kijk naar zijn lichaam, en de poten zijn eigenlijk nog hetzelfde als wat ze waren toen ze nog deel van de ster waren.. (wat klinkt dat echt raar :') )

@Eva; Nou, eigenlijk mis ik dus een lichaam met 4 resterende poten :P Ik heb eigenlijk ook best de neiging om het hele aquarium leeg te halen en die ster op te zoeken, maar ik kan de rust niet verstoren. Ben bang dat ik dan veel te veel stress ga brengen voor de rest

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:34

:')

xchanel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:40

hahahaha wat een geinig topic dit,
kan je helaas niet helpen maar vindt het wel heel bizar zeg! ga hem zeker in de gaten houden

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 18:42

Als ik zoek op asteroidea development vind ik 258 wetenschappelijke publicaties. Een 1e aanklikken:

AbstractIn contrast to most vertebrates, invertebrate deuterostome echinoderms, such as the sea star Asterias rubens, undergo regeneration of lost body parts. The current hypothesis suggests that differentiated cells are the main source for regenerating arm in sea stars, but there is little information regarding the origin and identity of these cells. Here, we show that several organs distant to the regenerating arm responded by proliferation, most significantly in the coelomic epithelium and larger cells of the pyloric caeca. Analyzing markers for proliferating cells and parameters indicating cell ageing, such as levels of DNA damage, pigment, and lipofuscin contents as well as telomere length and telomerase activity, we suggest that cells contributing to the new arm likely originate from progenitors rather than differentiated cells. This is the first study showing that cells of mixed origin may be recruited from more distant sources of stem/progenitor cells in a sea star, and the first described indication of a role for pyloric caeca in arm regeneration. Data on growth rate during arm regeneration further indicate that regeneration is at the expense of whole animal growth. We propose a new working hypothesis for arm regeneration in sea stars involving four phases: wound healing by coelomocytes, migration of distant progenitor cells of mixed origin including from pyloric caeca, proliferation in these organs to compensate for cell loss, and finally, local proliferation in the regenerating arm.

J Exp Zool B Mol Dev Evol. 2010 Sep 15;314(6):457-68.Possibility of mixed progenitor cells in sea star arm regeneration.Hernroth B, Farahani F, Brunborg G, Dupont S, Dejmek A, Sköld HN.SourceThe Royal Swedish Academy of Sciences, Kristineberg, Fiskebäckskil, Sweden.