Hond uit asiel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 06:53

Wat geweldig dat hij komt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als je nu al zo gek op hem bent (ook al wil je het enigszins tegen houden }> ), dan kan het toch eigenlijk alleen maar goed gaan!! ;) Heel misschien duurt het allemaal iets langer, maar juist doordat je er zoveel aan moet werken, dat dat de band alleen maar sterker maakt!
Heel erg veel geluk met hem en houdt ons op de hoogte!?

(zijn natuurlijk ook super benieuwd naar foto's ... :D )

kabwan

Re: Hond uit asiel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 21:08

Hallo iedereen,
Ik heb de hond nu al een paar dagen en tot nu toe gaat het prima.
Je merkt heel goed dat het een verwende hond is die nooit hoeft te luisteren. Gelukkig hebben ze
in het asiel het laatste half jaar er wat aan gedaan, anders was het beginnen met niks. Tot nu toe, al van alles gedaan om hem lekker moe te maken. De eerste dag heeft hij best wat af geblaft in zijn kennel, maar ja van een asiel vol honden tot een heerlijke stilte in de natuur is wel even wennen lijkt me.
Nu vooral bezig met alleen maar de baas te zijn, lopen waar ik wil, de bal gooien wanneer ik dat wil en opdringerig gedrag negeren. En soms zie je hem denken van 'wat doet ze nu dan raar, luister naar mij! luister! Waarom luister je nauw niet?'
Ook leuk, als hij voor je uit loopt en dan af en toe om kijkt of je nog er achter aan komt, en soms dan kijkt hij een tijdje niet om en dan loop ik gauw de andere kant op. En dan na een paar seconden hoor je hem toch al achter je aan komen.
Het lijkt me goed, om dit een tijdje te doen en dan verder te gaan.
Iemand nog tips? Dan hoor ik ze graag. ;)

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:18

Wat leuk om te lezen! Ik denk dat je heel goed bezig bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 16:03

Denk dat je heel goed bezig bent idd :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:22

Volgens mij heb jij niet echt tips nodig, gaat helemaal goed komen *\o/*

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 19:28

Bedankt iedereen voor de leuke berichtjes ;) .
Hij is er pas 4 dagen dus er kan nog van alles gebeuren. Maar als het zo gaat als nu en hij doet bijvoorbeeld alleen maar beter luisteren en sneller reageren en natuurlijk dat we een goede band krijgen dan is dat natuurlijk geweldig. Maaaaaaaaar het kan nu natuurlijk nog allemaal nieuw zijn en dat hij over een tijdje denkt van 'heeeey hier heb ik geen zin meer in' 'laat ik eens kijken hoe vaak ik moet bijten voor me baasje bang voor me word' dan word het natuurlijk wel even slikken.
En daarom wil ik nog een paar tips van mensen die ook met agressieve honden werken. Deze hond word misschien nooit een knuffelhond, maar daarvoor is hij natuurlijk ook niet bij mij.
Cesar Millan zei straks nog, 'honden leven in het nu en niet in het verleden'. Dat klinkt natuurlijk wel erg mooi, maar elke hond heeft toch wel een rugzakje, lijkt mij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 19:31

Fijn dat deze hond zo goed terecht is gekomen! Denk wel dat je toch veel doorzettingsvermogen moet hebben, want ingesleten ondeugden zijn niet zomaar weg. Calm en assertive, zoals Cesar zegt, dat werkt zowel bij paarden als honden. Ik heb ook een probleemgevalletje uit 't asiel, is hier nu al weer een jaar of zeven, heeft geduld gekost maar is een superhond. (behalve dan dat ie alles bij elkaar jammert als ik hem alleen thuis laat) Heb ook een bastaard border, en die heeft een veel consequentere aanpak nodig dan 't zogenaamde 'probleemgeval'.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 20:17

Gewoon nooit de kans geven tot uit proberen. Gelijk onder de duim houden. Je weet wat hij durft dus gewoon maken dat hij het niet gaat durven. Ik weet het, soms is het makkelijker gezegd dan gedaan maar als hij respect voor je heeft dan komt het goed. Veel bezigheid geven en altijd zelf consequent zijn. Immers een hond die zich niet verveeld gaat ook geen dingen zelf bedenken want daar heeft hij geen tijd voor. Laat hem dus nooit zelf iets uitzoeken maar geef hem duidelijkheid.

Wat ik heel belangrijk vind (al aan 4de asielhond bezig) is gewoon duidelijkheid. De vorige had voernijd en niet te weinig ook. Wij hebben het heel duidelijk gehouden. Wat wij hebben is van ons en wat jij gekregen hebt is van jou. Daarmee kwam er snel rust in hem. Als wij de etensbak met eten vast hadden was het van ons en moesth ij netjes gaan zitten. Dat deden we de bak in de standaart en als wij zeiden dat hij mocht eten dan mocht hij gaan eten. Niet eerder! Daarnaast was het gegeven aan hem dus van hem en zaten wij er niet meer aan.
Bij een noodgeval (bijv. hij had wat gestolen van ons wat eetbaar was) dan was een FOEIIIII voldoende om te maken dat hij het los liet.
Geef daar altijd duidelijkheid in. "nee" dan moeten ze stoppen met wat ze doen want wil ik het niet hebben.
"foei" dan moeten ze maken dat ze gelijk weg zijn en stoppen met wat ze doen want anders gaat het fout. Klinkt heel hard zoals ik het schrijf maar dat is het niet. Immers bijv. bij een hond met voernijd kan je niet bij komen als hij wat heeft (ligt eraan in welke mate) dus je kan niet veel dan heel duidelijk zijn met stem.
Overigens zijn laatste jaren konden we alles van hem afpakken als het nodig was qua voeding geen enkel probleem. Hij wist waar hij aan toe was en dan zijn er geen problemen en geen stress meer.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 20:50

hey, fijn om te horen dat er nog meer 'probleemhonden' zijn.
Die van mij heeft nogal een focus op tennisballen en als ik wil dat hij hem los laat dan zal die hem ook loslaten. Ik ben wat dat betreft erg streng want ik wil niet zeggen dat een hond lager is dan een mens maar ik zal altijd de baas blijven. Hij is gewoon regelrecht geobsedeerd door die tennisbal. Hij zou hem zowat uit je broek halen als ik het toe zou laten. Weet iemand hoe dat komt, dat hij zo vreselijk geobsedeerd is? Of wat een reden kan zijn dat honden dat doen?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 05:11

Border collies en balletjes....nog nooit gehoord van de uitdrukking balljunkie?
Google daar maar eens op!

Consequent zijn en steeds leiding blijven geven is voor deze hond het allerbelangrijkste.
En vooral in het begin niet teveel mee tutten.
Maar ik geloof dat weet je zelf al wel.
Ik hoop dat jullie de goeie match zijn, ik zou het die hond (en jou) zo gunnen dat het goed blijft gaan!

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 07:35

Van balljunkie nog niet maar het klinkt logisch. Ik had eigenlijk niet een border collie laten spelen met een tennisbal omdat dit dus gebeurt. Vond ik al erg jammer toen ik de eerste keer ging kijken, maar ja je kunt er dan zo weinig van zeggen. Ik neem de bal nu heel vaak niet mee, of alleen in me broekzak. Dan moet hij zich wel met iets anders blij maken en dan zie je ook dat hij zijn neus eindelijk gebruikt.
Gisteren had ik geen bal mee en moest ik bij de schapen zijn en 5 minuten lang heeft hij op mij geconcentreerd wanneer ik toch die bal zou gooien. Toen ik dat niet deed waren de schapen opeens heel interessant :P . En ze rende ook nog voor hem weg, nauwwww je had hem moeten zien. Als een gek het hele draad af gerent heen en weer (hij mag er nog niet bij in, zolang ik niet redelijk controle over hem heb).
Misschien is het een begin, maar misschien ook niet. We zullen zien, zolang hij niet zomaar in me arm gaat hangen vind ik het prima.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:52

Mijn zwager en schoonzus hebben ook twee baljunks, waarvan 1 gewoon bijna zielig is, die loopt zich dood achter de ballen, als je ermee doorgaat. Ze blijft ze ook de hele dag consequent brengen en aan je voeten leggen. Ook als je er verder niets mee doet. Focus is grappig, maar obsessie is minder leuk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 12:50

Maar bedenk, het karakter spectrum van border collies is heel breed. Ik heb er een die ballen/stokken etc maar niks vind, zelfs als ik mijn andere hond laat apporteren, loopt gezellig mee, maar negeert de stok..
Obsessief gedrag is iets waar je altijd wat voor moet oppassen, maar als je je hond zich niet laat vervelen (je hebt schapen...) zou dat geen probleem moeten zijn.

Kijk uit met je hond en contact met schapen in deze periode waarin je blijkbaar nog niet met training wilt beginnen, je kunt erin belanden je hond onbewust te leren dat schapen "verboden" zijn (sommige honden zijn daarna erg moeilijk weer op gang te krijgen ). Je kunt overwegen hem zelfs liever niet mee te nemen naar je schapen totdat je daarmee wilt beginnen.

En wees niet te verlegen daarmee, je hebt niet beslist een "lie down" nodig, komen als je roept is op zich wel handig, maar bereidt je erop voor dat zelfs als je hem perfect gehoorzaam hebt gemaakt op verschillende commando´s, dit allemaal vergeten is zodra hij in schapen "versnelling" komt.
En er is zoiets als té gehoorzaam, je wilt géén "drukknophond"; border collies hebben goede hersenen, je moet ze de gelegenheid geven die te gebruiken.

Als je engels kunt lezen is Vergil Holland´s "Herding dogs: progressive training" een absolute aanrader.
Oh, ja en dit forum: http://www.bordercollie.org/boards/

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 13:01

Kuggur schreef:
Je kunt overwegen hem zelfs liever niet mee te nemen naar je schapen totdat je daarmee wilt beginnen.

Onze hond is jaren niets geweest met schapen omdat wij altijd langs een schapenveldje liepen en zij geen interesse mocht tonen in de schapen omdat ze los liep. Nu wij al jaren verhuisd zijn en na een jaar of 5 nog een poging bij de schapen gedaan hebben viel het kwartje opeens.
Ik kan me goed inleven in wat Kuggur zegt omdat ik dat zelf ook zo ervaar dus. :j

Verder kan het obsessieve gedrag een stuk afnemen op het moment dat de hond serieus aan het werk gezet wordt.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 13:37

Bedankt voor de reacties :D .

Hij heeft nu gewoon soms last van zijn oortjes heb ik het idee en daarom vind ik het wel belangrijk dat hij toch een beetje naar me luistert. Hij ging gisteren achter een haas aan en dan kun je roepen, fluiten wat je wil die luistert dan echt niet.
Kuggur bedankt voor de boeken tip, ik kan redelijk engels dus ik ga hem zeker bestellen ;) .
Deze hond heeft 4 jaar lang niks gedaan met schapen, alleen blokje om en klaar is kees. En de eerste dagen deed hij compleet niks met de schapen en dan nu ineens heeft hij er wel interesse voor.
Misschien hebben jullie wel gelijk en kan ik hem beter niet mee nemen zolang ik niet op training ga. Als hij het nauw super goed doet en geen agressief gedrag vertoont, kan ik hem zelfs wel sneller mee nemen op training dan verwacht.
Naja eerst maar zien hoe het zich ontwikkelt, ik heb het al over training en hij kan niet eens in 1x zitten. :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 14:04

Enthausiast zijn mag best. Maar je moet inderdaad niet te snel willen gaan. Kijk naar de hond en pas jouw tempo op die van hem aan. En als jij in je enthausiasme gaat bedenken wat jullie allemaal zouden kunnen doen is dat prima. Als je maar zodra je bij de hond bent niet meer aan de toekomst denk, ook niet aan het verleden. Maar denken aan hier en nu.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 20:25

Nauw, alweer 2 dagen verder.
Tot nu toe gaat het eigenlijk wel goed. Ik mag al steeds meer. Toen hij kwam, mocht je hem amper over de kop heen aaien en nu zat ik in de tuinstoel en toen kwam hij naar me toe en drukt zijn kop onder me armen door en moest ik hem aaien :D . Ook zat ik vanmiddag op een cavaletti, even lekker genieten van de natuur en kwam die zo aan me rechter kant tegen me aan zitten!!! Toen dacht ik echt, wauw *\o/* . Maja gewoon doen alsof je neus bloed en lekker kriebelen. Op sommige momenten pas ik wel op, als hij heel stil word of dat hij ergens op focust, dan blijf ik er nog van af.
Ook neem ik amper de tennisbal meer mee, en vanmiddag liet hij hem zelfs gewoon vallen tijdens het lopen :') . En hij wou hem gewoon niet meer op pakken ik helemaal aanmoedigen, maar niks. Nauw dan maar lekker zonder balletje.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:29

Nou, ik juich met je mee hoor! *\o/*

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:48

Fijn hoor dat het zo goed gaat.

We hebben zelf sinds 5 weken (-1 dag) twee herplaatsers in huis. De een vind alles leuk en goed, ze was ook redelijk snel gewend hier. De ander is nu nu even de grenzen aan het opzoeken, uitproberen of hij echt moet luisteren als we hem roepen bijvoorbeeld, hij blijft er gelukkig wel relaxed onder, maar het is nu even een kwestie van consequent zijn...
Het uitproberen kan dus nog komen als hij wat meer gewend is, zolang je consequent en eerlijk blijft is er denk ik niet zoveel aan hand.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 10:58

@esther: ik heb nog contact met de trainer van het asiel en die vertelde me aan de hand van mijn beschrijving dat hij me nu al aan het uit proberen was. Dat was een paar dagen geleden, maar nu begint hij eindelijk echt te luisteren en niet omdraaien en weg lopen en doen alsof ik niet besta.
Hij draait zich nu ook constant om als we aan het wandelen zijn, om te zien waar ik blijf. Hij komt als ik hier zeg ook al dichter bij mijn been. Eerst was het hier en dichter bij dan een meter kwam die niet. Vanmorgen ook weer, even op een bankje zitten en toch weer de snuit tegen me armen aan drukken zodat ik ga aaien. Legt hij mooi de kop op me schoot en dan lekker kroelen. Maar soms is het voor hem ook genoeg en dat laat hij duidelijk merken. Ik hoop dat misschien de uit probeer fase voorbij is, maar wie weet was dit pas het begin.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 20:31

hij probeerd je zeker uit en je gaat er toch gedeeltelijk wel op in. Want namelijk niet jij bepaald nu wanneer hem te aaien amar hij bepaald het.
Immers als hij geaaid wil worden en hij heeft het aan (bied zich aan aan je) dan ga jij hem belonen door daadwerkelijk te aaien.

Dit zou ik bij deze hond omdraaien omdat je weet dat hij hogerop wil. Dus als hij zich aan bied ga jij hem negeren. Bied hij zich niet aan dan ga je hem roepen en beloon je door lekker te aaien bijv.

kabwan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 21:43

@dierenfan. Ja je hebt helemaal gelijk, ik beloon hem nu om het 'opdringen' van hem. Goed dat je het zegt, op het moment denk je er natuurlijk niet zo over na. Ik was allang blij dat hij het deed :o .
Maar het bij je roepen en hem dan lekker aaien zal niet zo gaan bij deze hond. Hij is al bij verschillende tehuizen geplaatst en dat heeft hem behoorlijk aangetast. Ik wou hem ook aaien van de week en ik boog toch iets te gauw naar hem toe en hij ontblote zijn tanden en gromde behoorlijk. Dan ga ik zeker niet die hond aaien want dan heb ik hem in me arm hangen.
Ik probeer het steeds vaker, dat even naar me toe roepen en dan een beloning in de vorm van een snelle kriebel, maar soms word hij ineens stil en dan weet je gewoon wat er gaat komen als je doorgaat.
Ik wil best wel de grenzen op zoeken bij deze hond, maar er zeker niet over gaan op dit moment. Ik heb nog geen band met deze hond en dat vertrouwen moet eerst komen.
Als je een oplossing hebt voor zo'n moment dan hoor ik die graag. ;)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 19:45

Dat vind ik een moeilijke. Allereerst: werk al vele jaren met allerlei honden maar heb nooit een opleiding gevolgd t/m gedragstherapeut. Heb met allerlei honden gewerkt van zeer angstig en angstbijters t/m de dominante loeders zeg maar. Vele honden zijn te redden en te trainen en leven verder met een gebruiksaanwijzing een aantal helaas niet.

Wat ik nu lees in je bericht is dat je wel probeerd hem te aaien als hij zich niet aan bied maar dat hij dan aan geeft "blijf van mijn lijf". Geen idee hoe je dat aan kan pakken. Ik neem aan dat je wel begeleid wordt door iemand met een gedegen opleiding?
Had niet eerder begrepen dat zijn problemen zo groot waren. Petje af dat je het probeerd maar heel eerlijk vind ik het heel wat dat het asiel zo'n hond herplaatst terwijl hij nog zo in zijn probleem gedrag zit.
Ik zou dus in elk geval iemand zoeken die de situatie en hond bekijkt en je dan tips geeft.
Als het werkelijk om een heel dominante hond gaat zou ik zeggen niet aaien als hij zich aan komt bieden. Maar ja, wie weet moet het bij deze hond die zo'n geschiedenis heeft juist wel andersom.

Elke hond en elke situatie is weer anders natuurlijk.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 05:05

Tja, ik weet dat het met deze hond al eens mis gegaan is bij zeer ervaren bc mensen, die ook wel wisten wat een probleem hond is. Hier passen de gebruikelijke tips en oplossingen niet. Deze is onberekenbaar.
Hoe moet je dan weten hoe je iets voor kunt zijn of oplossen? Zeker als buitenstaander.

Denk dat hier enkel de trainer van het asiel bruikbare tips kan geven...die kennen de hond tenslotte.
Dus ts, neem bij dit soort dingen wellicht beter met hun contact op ipv hier naar advies te vragen.
Is allicht goed bedoeld, maar heb je niet zo veel aan lijkt me.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-11 08:04

Sassy, jij kent de hond blijkbaar? Daar waar in eerste instantie er nog vanuit gegaan was dat het een hond was die gewoon nooit een border collie heeft mogen zijn, is hij dus al wel een keer geplaatst bij ervaren bc-mensen? Dan hoop ik echt dat het goed komt TS. Vind dat toch een vervelend verhaal om te lezen.