Waarom eigenlijk ook niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 17:10

xManon_ schreef:
Ik denk niet dat mensen hun kittens meegeven aan iemand die dat dier aan een slang gaat voeren. ;)

Beste,

Ik heb interesse in een van de kittens. Mijn kinderen roepen al weken dat ze graag een katje willen. Nu was ik rond aan het kijken op marktplaats en zo kwam ik uit op uw advertentie en vond ik de kitten van mijn dromen! De situatie hier voor de kitten is ideaal, ze komt in een warm huis terecht en krijgt alle liefde en aandacht en die ze nodig heeft. Ook hebben we al alle benodigdheden in huis voor een kitten. Graag zou ik een afspraak maken om op korte termijn een kijkje te komen nemen bij de kitten om te kijken of we hem in het echt ook zo leuk vinden.

Mvg, Joyce

Wedden dat ik hem mee krijg? Je hoeft er niet bij te zeggen dat dat warme huis in werkelijkheid het terrarium van de slang is.

DaniBanani schreef:
Slangenhouders kunnen heel gemakkelijk aan kuikens, muizen, ratten en konijnen komen als voedseldier. Dan gaan ze heus niet meer betalen en veel meer moeite doen omdat ze per sé katten willen voeren hoor..

Ook al zo kortzichtig. Weet je hoeveel een muis kost als voederdier? En een beetje slang heeft daar niet genoeg aan, dan moet je gaan kijken naar de ratten. Kosten nog meer. Of je moet zelf fokken, maar dat kost ook geld. Een kitten kost niks, kan je zo afhalen, standaard mailtje versturen, beestje ophalen als je er toevallig langs rijd, nog liever, meteen 2, dan hoef je de week er op er niet nog een af te halen en je bent klaar! Hoe makkelijk kan het zijn?
Ik weet nagenoeg zeker dat als mijn diepvries groot genoeg zou zijn, ik hem in een maand vol zou krijgen met dieren, genoeg om een slang er een jaar lang van te voeren. Of nog langer. Zoveel dieren die er gratis op staan! Met hok, zonder hok. Hokken en toebehoren kan ik weer verkopen. Ik denk dat die slang mij nog rijk zou maken ook :+

xManon_

Re: Waarom eigenlijk ook niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:11

Oh ja, er zijn achterbakse mensen in deze wereld, soms vergeet ik dat.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:11

Hé, gat in de markt! ;) ;)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:24

vivana schreef:
Tja ik ben absoluut geen fan van amfibien......ik heb er totaal niks mee eerder vind ik ze vies(hahaha).

Euhm... een slang is een reptiel, geen amfibie ;)

Wendy_Komen schreef:
Denk dat er vele malen meer dode voederdieren worden gegeven, dan levende voederdieren ;-)
En zullen genoeg mensen zijn die er geen problemen mee hebben een dier uit zijn uitzichtloze bestaan te verlossen...

Oei oei, knuppel in hoenderhok! Ja wij hebben een slang (nee geen grote en al was ie groot dan ging er ZEKER geen kat bij in!) en ja ik voer levend en weet je... dat gaat een stuk "humaner" dan als een mens een muis eerst dood of bijv als je zit hoe katten met hun muizen omgaan...

Muis gaat in hok van de slang... muis heeft niks door (geloof me, er zijn er meerdere geweest die aan de slang roken (omdat ze geen trek had, zat tegen vervelling of eieren leggen aan) en daar hadden ze niks van, geen doodsangsten ofzo... die hele geur kennen ze niet) afijn, muis loopt door hok, slang ziet muis, slang peilt uit, slang haalt uit, ze pakt, ze draait zich erom en binnen 5 tellen is het over en uit.

Die lieve kat doet er vaak minstens een kwartier over eer ze hem dood heeft en op gaat peuzelen (heb wel eens getimed bij de stalkatten)
En humaan door eigenaar dood laten maken via verdrinking of onderkoeling (vriezer) duurt veeeeeel langer. Of bijv de stress bij vasthouden voor ie de nekklap krijgt. Andere opties heb ik even niet waarna slang muis nog kan eten.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:30

xManon_ schreef:
Klopt, ik ben vegetariër.

In dat geval worden er dus honderden dieren uit hun leefomgeving verjaagd voor jouw portie groente (landbouwgrond)
Het is nergens perfect ;)

Ik vind het wel een interessante discussie :j
Veel dieren zijn slechter af als ze gedumpt worden, magere honden/katten en pony's zijn het gevolg.
Sommige die dan alsnog een spuitje krijgen, waarom het dan een raar idee vinden om deze als voer te gebruiken?
Misschien is het wel erger als we ze opsluiten in een hokje in het asiel waar diegene met een moeilijk karakter misschien de rest van hun leven moeten blijven.....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:41

Is het probeem niet meer dat er geen andere "slacht"methode is voor katten dan inslapen. Ik denk niet dat je een kat mag slachten zoals je bijv een kip of varken slacht (dus elektrisch of met CO2 "verdoving"). Een ingeslapen kat kan je uiteraard niet voeren.

Hoewel ik het op zich geen slecht idee vind om katten ook te gebruiken na hun dood. Heb je niet hetzelfde probleem als met nertsen, dat ze zelf slachafval eten en dat het vlees daarom als ongeschikt ook voor dierlijke consumptie?

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:25

Joyckuh schreef:
Ook al zo kortzichtig. Weet je hoeveel een muis kost als voederdier? En een beetje slang heeft daar niet genoeg aan, dan moet je gaan kijken naar de ratten. Kosten nog meer. Of je moet zelf fokken, maar dat kost ook geld. Een kitten kost niks, kan je zo afhalen, standaard mailtje versturen, beestje ophalen als je er toevallig langs rijd, nog liever, meteen 2, dan hoef je de week er op er niet nog een af te halen en je bent klaar! Hoe makkelijk kan het zijn?
Ik weet nagenoeg zeker dat als mijn diepvries groot genoeg zou zijn, ik hem in een maand vol zou krijgen met dieren, genoeg om een slang er een jaar lang van te voeren. Of nog langer. Zoveel dieren die er gratis op staan! Met hok, zonder hok. Hokken en toebehoren kan ik weer verkopen. Ik denk dat die slang mij nog rijk zou maken ook :+

Ja, ik weet hoeveel dat kost. Ik weet ook dat er een hoop mensen zijn met een slang die een kitten niet eens fatsoenlijk wegkrijgen. Van de mensen met slangen die ze wel kunnen eten, zal er een deel zijn wat uit principe geen katten wil voeren. En wat het kleine groepje wat daar wel toe bereid zou zijn - lijkt me niet dat er daar veel van zijn die constant overal naartoe rijden om maar kittens te halen. Want het kan best dat ze er dan 2-3 nodig hebben per voederbeurt, stel dat ze 2 slangen hebben, dan moeten ze er dus al 4 per keer ophalen. Dat betekent elke 1 of 2 maanden ergens minimaal 4 kittens vandaan halen, liefst nog meer. En dan mogen die kittens gratis zijn, reiskosten tellen dan ook.

Nou..dan is online bestellen, of die kweker op de hoek toch iets gemakkelijker.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:38

Het gaat hier nu toch om "Waarom eigenlijk niet?" Niet om hoeveel slangeneigenaren het wel zouden doen?

Ik vind het ook zo'n slecht idee nog niet. De katten zijn er niet speciaal voor gefokt en dus gaat er niemand van achteruit, niet de gehele wereld, niet de slang, de kat misschien. Al snap ik wel waarom mensen het in hun advertentie zetten, de mensen die het erbij zetten zullen namelijk toch tenminste iets om die kat gegeven hebben. Als ik niet meer voor mijn dieren zou kunnen zorgen zie ik ze liever ook niet als slangenvoer eindigen.

Wbt hoe de kat dan doodgemaakt zou moeten worden, geen idee. Zolang er geen geweren e.d. toegestaan zijn in Nederland wordt het toch lastig denk ik. Elektrische schok is niet te doen, zo in huis, CO2 verdoving lijkt me lijkt me ook niet heel handig in huis. Als je lucht in iemands bloed spuit gaat diegene ook dood toch? Misschien is dat dan een idee? Ik weet niet hoe dat verder werkt en hoe pijnlijk dat zou zijn?

paatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:43

Ik zal het knap vinden als een slang een hele kat weg kan krijgen... Ik ben het ermee eens dat het beter is dat het meteen over is dan jaren in een miniatuur hokje leven of zonder soortgenoten. Maar dan hoop ik toch dat er een andere oplossing te vinden is. Een vergunning om dieren te fokken bijvoorbeeld. Waardoor niet de helft van de katten/knaag eigenaren nestjes gaat kweken omdat het zo schattig is.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:48

Daar ben ik het natuurlijk mee eens, maar eerlijk? Ik denk niet dat dat er uberhaupt van gaat komen. Voorlopig in ieder geval niet. Net zoiets als dat ik vind dat dierenwinkels geen dieren meer mogen verkopen, er geen broodfokkers meer zouden mogen bestaan, mensen minder vlees zouden moeten eten(Nederlanders eten over het algemeen écht téveel vlees, niet nodig, niet eens goed voor je), er iets gedaan moet worden aan de bioindustrie etc. Voor er iets aan de oorzaak gedaan wordt vind ik dit echt niet zo'n vreemd idee.

En een hele kat hoeft toch ook niet meteen? In stukjes gaat ook prima, bovendien, er zijn slangen die (voor zover ik weet) dingen heel naar binnen krijgen die stukken groter zijn dan een katje. Zeker dan een kitten.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 21:38

@zilfstar; Oeps Sorry foutje :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:47

Maar het gaat erom dat de hele discussie een beetje zinloos is omdat er dus nauwelijks katten aan slangen worden gevoerd. Dan kan je 't wel gaan hebben over waarom wel of waarom niet, maar het komt gewoon bijna niet voor. Heb laatst een discussie precies hierover gelezen op een slangenforum, en daar was er níemand die zelf ooit katten had gevoerd, iemand kende die dit deed, of het ooit zou willen.

De slangen die echt grote prooien naar binnen werken worden maar zelden in huis gehouden, omdat die slangen zelf ook groot en sterk en daardoor gevaarlijk zijn.

Het zal gerust gebeuren. Maar de angst van al die katteneigenaren dat hun beestje voer is voor de slangen, is heus niet zo nodig.