kan ik hond kopen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:47

joytje333 schreef:
meggiemeg schreef:
Elk ras heeft zijn eigen gebruiksaanwijzing. Koop eens een goede encyclopedie over de rassen en hun verzorging en hoeveel beweging ze moeten hebben.
Heb je er al rekening meegehouden dat een hond een allergie kan krijgen/hebben? Dat deze dan bijvoorbeeld op een speciaal voer moet wat aardig aan de prijs is? OF als je hond aan de medicijnen moet voor een afwijking? Onze hond krijgt dagelijks medicijnen en dat kost al € 130,- en dat is maar een klein hondje.
Persoonlijk vind ik 3x per dag wandelen erg weinig ook al is het een grote wandeling. Jij gaat toch ook vaker dan 3x per dag naar het toilet?
Een jonge hond moet echt vaker uit in het begin, dan kan je wel elk uur buiten staan met een beetje pech.
Zolang niet iedereen er achter staat in een gezin moet je er niet aan beginnen, zeker als je niet zelf alle verantwoording kunt nemen.

Nou dat toilet houd ik niet bij maar... geloof dat ik niet meer dan 3 keer per dag ga.
Zal ik wel weer raar zijn.

Hoe het maar eens bij, je zal zien dat je ongemerkt veel vaker gaat.
Maar goed daar gaat het niet om, je moet wel bereid zijn om vaker te gaan.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:48

Joyckuh schreef:
Eerlijk gezegd he, geloof ik helemaal niks meer van jou verhalen. Of je denk toch niet goed na, want dan zou dat betekenen dat de hond nog continu mee moet, van jou vader naar jou moeder en omgekeerd, 2x alles aanschaffen, of sleep je dan alles mee? En wil jou vader wel naar jou moeder toe om de hond uit te laten? Vind jou moeder dat wel goed?

_/-\o_

Ik was al bang dat het aan mij lag. ;)

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:48

Let ook op de vacht.
Mijn shih kruising heeft een vacht nu van drie cm en die klit heel erg.
Elke dag borstelen dus, regelmatig naar de trimmer. Min. 1x per week in bad
en noem maar op.

Kost ook geld en tijd.

Onze hond gaat rond 8en eruit, 10-12 ong, 2-3, 5-6, 8-9 en dan nog een keer heel kort tussen 11 en 2 uur. Ligt eraan waarneer ik ga slapen.
Als we niet gaan gaat ie net zo lang piepen en blaffen tot je gaat.

Opvoeden is moeilijk.
Goed voer vinden ook(voor mij was het makkelijk) ligt er aan hoe ver je wilt gaan.
Een hond is niet klaar met wandelen, hij wilt ook aandacht en spelen, ook als jij er geen zin in hebt en daar kom je weer bij opvoeding.
Het is niet zo makkelijk als het lijkt, ik heb me er ook op verkeken. Ik zou onze binky voor geen goud weg doen(echt niet) maar het is niet makkelijk. Hij was al 14 maanden toen hij bij ons kwam en niet opgevoed.
Een pup kost ook veel tijd. Het is geen spelletje.

Ik geloof er idd ook steeds minder van of je bent gewoon heel naief. No offence

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:49

Gewoon nog even een paar jaar geduld hebben. Bedenk je dat je ook min. 4 keer per dag de deur uit moeten, in -10 graden, in de zeikende regen. Niet kunnen uitslapen als je dat wilt. VEEL tijd in de opvoeding.
Denkt dat het je allemaal vies tegen zou vallen...

En ben het idd ZEER met Jockuh eens..

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:54

Allereerst.. :')

Ten 2e: Ik heb 2 honden die gaan er minimaal 4x per dag uit, omdat hun ook een blaas hebben die vol kan zitten of gewoon omdat de beweging erg belangrijk is. Als ze niet genoeg te doen hebben dan kunnen ze behoorlijk onhandelbaar worden door een teveel aan energie.
Voor 80 euro inde maand kom ik niet eens rond met mijn opvreters! Ik BARF sinds kort, dus nee. Dan heb ik een hond met een voedsel allergie die hiervoor regelmatig een dierenarts bezoeken moet. Plus de kosten van de medicatie.

Als je nu al niet mee dan 3x per dag een hond wil uitlaten zou ik eerder gewoon een knuffelhond nemen, zo'n pluche. Als je hem zat bent dan gooi je hem weg, en dat kan met een echte niet. Daar hoor je voor te zorgen tot de dood!!!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:55

joytje333 schreef:
lammie2701 schreef:
onze labs zijn in ieder geval wel grote labs, reuen zijn volgens de rasstandaard 56-61 cm hoog en die van ons zijn 65cm hoog...de zwarte is bij ons het liever lui dan moe hondje en de blonde de adhd hond...
met uitlaten ook heel leuk...waar die zwarte strak naast mijn ouders blijft lopen/staan of zitten, sjeest die blonde lekker over de open velden om zijn energie kwijt te kunnen...maar komt het op zwemmen aan dan is de zwarte ineens de leider en jumpt zo het water in en zwemt echt een poosje rond...de blonde gaat als het even kan niet het water in...tenzij ik mee het water in ga (is officieel ook mijn hond, maar heb hem bij mijn ouders gelaten ivm grote hond kan niet op een appartement en ik werk 30 uur per week dus teveel van huis af en te duur nu ik op mezelf woon)...

Ben Jaloers :o
Ik wil ook die leuke hondjes

het zijn hele leuke honden (en neefjes van elkaar) maar daar hebben we zelf wel enorm veel tijd en energie in gestoken...de eerste weken bijna elk uur met ze moeten wandelen ivm zindelijk worden, daarna nog een intensieve puppycursus (wij hadden priveles aan huis ivm dat ik niet op een vaste dag in de week kon (werk in de zorg) en voor mij was het moeilijkste toch wel om het huis uit te gaan...dit door dat ik de hond niet mee zou kunnen nemen...

ooh ja en in de page reclames zien ze er zo lief en onschuldig uit, maar vergis je daar niet in...je moet ze wel echt duidelijk en consequent opvoeden...

Sascha als pup
Afbeelding

Sascha als 2 jarige
Afbeelding

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 15:55

Sieppus schreef:
Allereerst.. :')

Ten 2e: Ik heb 2 honden die gaan er minimaal 4x per dag uit, omdat hun ook een blaas hebben die vol kan zitten of gewoon omdat de beweging erg belangrijk is. Als ze niet genoeg te doen hebben dan kunnen ze behoorlijk onhandelbaar worden door een teveel aan energie.
Voor 80 euro inde maand kom ik niet eens rond met mijn opvreters! Ik BARF sinds kort, dus nee. Dan heb ik een hond met een voedsel allergie die hiervoor regelmatig een dierenarts bezoeken moet. Plus de kosten van de medicatie.

Als je nu al niet mee dan 3x per dag een hond wil uitlaten zou ik eerder gewoon een knuffelhond nemen, zo'n pluche. Als je hem zat bent dan gooi je hem weg, en dat kan met een echte niet. Daar hoor je voor te zorgen tot de dood!!!

Amen.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:02

laura_power schreef:
wij hebben 2 cane corso's die slapen letterlijk bijna de hele dag.
maar heb je een hazewind hond of een ander sport of jacht achtig hond die moeten vaker uitgelaten ja!

De windhonden die ik ken zijn liever lui dan moet, dat hangt als een soort meubelstukken tegen de verwarming en beginnen te klagen als het kouder dan 15 graden is, of als er 3 druppels regen vallen. Plassen dan bij het eerste.paaltje dat ze tegen komen, en willen dan snel weer naar huis :+

IngridB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:13

Meisje, ik heb ook een hondje, een kleintje (Lhasa Apso) maar hij moet toch echt 4x per dag eruit hoor!
En van 7 tot half 4 vind ik dat je een hond niet alleen kunt laten.
Qua kosten , dan kan niemand je exact vertellen. Wie weet zit je wel maandelijks bij de DA of moet hij speciaal voer hebben
wat vreselijk duur is.
Jou reden om een hondje te nemen is omdat je het zo leuk vind, maar ik denk dat je even moet wachten hiermee.
Kun je heel consequent zijn? Een hond neemt zo een loopje met je hoor en merk je dat niet, dan ben je verder van huis en kun je
een gedragsdeskundige gaan inschakelen.
Misschien heel drastisch hoe ik het nu zeg en natuurlijk is dit echt niet altijd zo, maar het kán wel, Daar moet je allemaal rekening mee houden.
Je zult niet de eerste zijn waarbij het niet goed gaat en waar beland het hondje dan????

Het is niet rot bedoeld hoor, maar je moet even wat beter gaan nadenken!!!!

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:27

ik heb een vizsla, hyperjachthond :P die ik 's ochtends om 7 uur een kwartier uitlaat dan om 9 uur/half 10 drie kwartier daarna om 2 uur 1,5 uur en dan om 8 uur 20 minuten tot een half uur en rond half 12 nog eens 20 minuten. dat is dus 5x en in totaal bijna 3,5 uur. en dat is op een winterdag. en hij haat regen en koude temperaturen.

in de zomer ligt hij altijd en de tuin en wordt er nog meer mee gelopen. hij gaat mee op onze vakantie's en 1x per jaar een weekje naar het pension. en als je een weekendje weg moet moet je het goed regelen. of naar vrienden/familie of naar het pension.

en als je een labrador, amerikaanse cocker spaniel en zo zijn er nog een aantal rassen die regelmatig afwijkingen hebben. dan moet je dus naar een goede fokker en betaal je een hoop geld. daar moet je je ook goed in verdiepen. dus ik zeg: koop een encyclopedie (ik heb er zelf 4 naast me liggen, alleen al van honden) en als je een ras tegen komt wat je wel aanstaat ga naar de rasverenigings website. en staat dat je aan ga een kijken of je iemand kent met zo'n hond die je bijvoorbeeld een weekje kan lenen als zij op vakantie zijn. dan kom je vaak een hoop te weten. al is elke hond anders, de een hyper en de ander juist rustig, vaak komen ze binnen een ras wel een beetje met elkaar overeen.

en met alleen puppycurcus ben je er niet. de opvoeding gaat het hele leven door!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:10

Tooske schreef:
griebels schreef:
Ik heb een hond gehad maar die heb ik weg moeten doen omdat ik 11u per dag van huis af was. Hij zit nu bij een vriend van me dus ik zie hem nog steeds.
Ik liet mijn hond ook 3x per dag uit, maar dan wel minstens 30min per keer. Smorgens om half 7 en dan als ik thuis was weer om half 6, en dan 's avonds laat nog een keer...
Dat is hartstikke goed te doen hoor :j
Tuurlijk is het voor de hond fijner als je vaker gaat, maar het hoeft niet. Een volwassen hond kun je best afbouwen naar 3 a 4 x per dag. Een jonge hond moet je vaker uitlaten :j

Nou sorry hoor maar s'morgens om half 7 en s'avonds om half zes pas weer vind ik echt niet kunnen!

Dat kon die makkelijk...
Ik vond wel dat hij te weinig aandacht kreeg en daarom heb ik er voor gekozen om een nieuw baasje te zoeken...

Wendy_Komen

Re: kan ik hond kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:14

Tussen kunnen, en acceptabel zijn zit een groot verschil ;-)
(je KAN een paard 24 uur p/d 7 d/pw in een stal van 1,5 bij 1,5 zetten. je KAN een hond 20 p.d. alleen laten. Het kan...)

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:21

Biondaa schreef:
Ik meende dat je aan het twijfelen was tussen een golden retriever en een labrador vergeet dan niet dat ook een golden retriever naar een trimsalon moet om de haren goed uit te kammen zeker als deze in de rui zijn. .

Meen je dat, ga je met je golden retriever naar de trimsalon om hem te laten uitkammen...?
Hondeneigenaren in NL zijn blijkbaar een stuk snobistischer, of hulpelozer geworden sinds ik ben geemigreerd....

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:24

Kuggur schreef:
Biondaa schreef:
Ik meende dat je aan het twijfelen was tussen een golden retriever en een labrador vergeet dan niet dat ook een golden retriever naar een trimsalon moet om de haren goed uit te kammen zeker als deze in de rui zijn. .

Meen je dat, ga je met je golden retriever naar de trimsalon om hem te laten uitkammen...?
Hondeneigenaren in NL zijn blijkbaar een stuk snobistischer, of hulpelozer geworden sinds ik ben geemigreerd....

:') Het is blijkbaar teveel moeite om dat zelf te doen. Of misschien laat diegene ook elke ochtend zijn haar borstelen bij de kapper?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:42

Wendy_Komen schreef:
Tussen kunnen, en acceptabel zijn zit een groot verschil ;-)
(je KAN een paard 24 uur p/d 7 d/pw in een stal van 1,5 bij 1,5 zetten. je KAN een hond 20 p.d. alleen laten. Het kan...)

Dat is dan jouw mening...
Deze hond was dit gewend en had er geen problemen mee...
Anders had ik hem destijds ook niet overgenomen. Daarbij had hij genoeg beweging, na zijn behoeftes ging ik altijd spelen met de bal tot hij doodop was... En toen hij nog mee naar stal kon, ging hij ook mee met buitenritten... Ik woonde aan de bossen, en soms nam het buurmeisje (had sleutel gekregen) mijn hond mee om te gaan wandelen. Dus standaard was 3x per dag, maar soms ook wel meer, maar vooral altijd langer dan 1u30 per dag.
Het was jammer toen ik van stal wisselde, daar geen honden mochten komen, want toen had ik écht te weinig tijd voor hem...

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:51

Onze hond gaat ook 3x per dag uit.
Oké, als jong hondje natuurlijk vaker, maar het is nu een lobbes van 10 die niet meer van lange wandelingen houdt.
Hij gaat meestal rond half 8, half 3 en 7 uur uit.
Hij doet het prima :D.

Ik zou als ik jou was wel even bedenken of je het doet of niet.
Neem een ras dat niet zoveel beweging nodig heeft, hoewel ik je verhaal niet erg geloofwaardig vind...

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:00

weinig hoor 3X per dag uit.
mijn hond gaat min. 5X uit en wij hebben een ruime tuin waar hij in kan.
vaak staat hij tussendoor voor de deur te roepen dat hij naar buiten wil om even te plassen.

het is tevens niet goed voor een hond (ook niet voor ander dier of mens) om zijn plas op te houden.
met een hond van een ander even uit gaan is ook leuk en dan zal je inderdaad lang weg blijven,
maar wanneer je zelf een hond heb ben je verplicht te gaan op bepaalde tijden en dan zal je merken dat je toch minder zin hebt.
waarom probeer je niet eens de hond van een ander 2 weken uit te laten op vaste tijden, weer of geen weer.
dan kan je zien hoe het is.
over dierenarts kosten vind ik dat je erg gemakkelijk denkt, deze kunnen flink oplopen.
je had het over €20,- hiervoor maar dat zal wel meer worden! enten word ook niet goedkoper en dan heb je op z'n tijd nog vlooien/teken pipets en het ontwormen.
voor een grote hond €60,- voer vind ik weinig, mijn labrador eet voor meer geld weg. maargoed je kan ook goedkoop voer halen natuurlijk.
en heb je ook aan de hondenbelasting gedacht? dit word weer duurder.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:05

Onze honden worden 3 x per dag uitgelaten, de rest lopen ze buiten in een hele grote tuin.

maar 80 euro voor een grote hond per maand? dat eet mijn DH reu in de maand alleen aan eten al op.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:12

Snap eigenlijk waarom jij moet betalen? Zou zeker geen Labradoor oid nemen als er kinderen mee moeten lopen. Alleen een hond nemen als de verantwoording bij je ouder ligt. Als ouders vinden dat de kinderen er voor moeten zorgen...niet doen.

tinkergirl89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:30

grote honden grote kosten....

bezint eer je begint....

Denk daar maar eens aan.... Heb alles wat ik wilde noemen al voorbij zien komen...

Natasja__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:44

Onze hond komt aan de 50 euro per maand.. (voor het eten :) )

Maar.......... de ene keer heeft hij wat aan ze poot, de andere keer aan ze oog, hij moest op gedragscursus en ja.. het gaat niet alleen om het eten. Er kan zomaar iets 'fout' gaan. Waardoor je hond naar de dierenarts moet. Dit is helaas geen 80 euro. :n

Trouwens ik wil wel even mijn complimenten kwijt dat je het zelf wilt betalen. Je ouders hoeven niet voor al jou willetjes op te draaien. Dus ik vind het goed dat je je hier in verdiept. Succes.

En hopelijk binnenkort een hond. :)

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:49

2x per dag maar uitlaten? Ik kijk altijd naar mezelf. Hoe vaak ga ik/gaat een gemiddeld mens per dag plassen? Nou, zo vaak krijgen mijn honden ook de kans.
Ik hou aan minimaal (ja, minimaal!) 2 uur per dag lopen en minimaal 5x naar buiten. Kan zijn dat ik 's ochtends even aan overkant laat poepen/plassen en later in de ochtend 1 uur ga lopen. Dan half de middag even poepen/plassen (op grasveld dichtbij even los lopen en als ze klaar zijn komen ze weer naar me toe). Einde middag weer een uur lopen en 's avonds laat nog eens poepen/plassen.
Maar met het weer zoals nu kan het ook zijn dat ze elke 3 á 4 uur even mogen poepen en plassen en dan lopen we max. 10 minuten omdat het anders teveel is.

Daarnaast zijn er maanden dat ik die 80 euro echt niet nodig heb voor 2 honden (lab x rottie en boxer) maar er zijn ook maanden dat die 80 euro helemaal niets is.
Mijn labrador kruising ging steeds mank lopen. Na onderzoek bleek hij een erfelijke afwijking te hebben in de ellebogen. Dat moest verholpen worden (LPC). Kosten 1000 euro van alleen puur de operatie en geen voor en nazorg en alle ellende en medicatie erbij.

Hou dus altijd rekening mee dat dit kan gebeuren. Mijn eerste hond had schildklier afwijking, mijn 2de HD dat waren dus blijvende kosten qua medicatie en dan red je het gewoon niet met 80 euro.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:51

overigens, kleine honden en kinderen ook niet de straat op sturen.

Je kind van bijv. 10 jaar loopt lekker met je lieve makke shih tzu op straat. Een hond van een voorbijganger staat niet onder appel valt uit en de lijn schiet los, breekt of erger de hond zat niet aangelijnd.
Dit is een grote sterke hond en die klapt bovenop de shih tzu.

Wat kan het kind doen? Toekijken of toekijken? Ingrijpen in geen geval want hoe moet een kind in grijpen?

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:42

dierenfan schreef:
overigens, kleine honden en kinderen ook niet de straat op sturen.

Je kind van bijv. 10 jaar loopt lekker met je lieve makke shih tzu op straat. Een hond van een voorbijganger staat niet onder appel valt uit en de lijn schiet los, breekt of erger de hond zat niet aangelijnd.
Dit is een grote sterke hond en die klapt bovenop de shih tzu.

Wat kan het kind doen? Toekijken of toekijken? Ingrijpen in geen geval want hoe moet een kind in grijpen?

Dat is hier gebeurt. Buurkindjes gingen de hond uitlaten en hadden nog een hond gehaald.
Twee mannetjes bij elkaar *\o/* Wisten wij helemaal niks van.
Komen ze aan de deur dat onze hond weg gerend is. Ja die ander viel hem aan en dan is die van ons dus echt weg, heel bang.
Het meisje wat hem vast had had een wondje omdat hij dus opeens trok en haar velletje vast kwam te zitten.
Toen hadden wij dus een hondje die weggelopen was en zijn wandeling aan het voortzetten was en tegelijk erg nerveus was.
Sindsdien is hij nooit meer uitgelaten door die buurtkindjes.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 20:45

Citaat:
Voor 80 euro inde maand kom ik niet eens rond met mijn opvreters!

Serieus?? Ik ben denk ik 20 a 25 euro per maand kwijt voor mijn hond. That's it.