Hond vegetarisch voeden, asociaal?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: Hond vegetarisch voeden, asociaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:31

Wat een onzin. Staat geen bronvermelding bij dus is slechts een mening.

Een hond is een carnivoor. Punt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:34

Een hond is een gedeeltelijke carnivoor. Het eet net te weinig plantaardig voedsel van nature om het een omnivoor te noemen maar zowel aan het gebit als aan de maag-darmstelsel is te zien dat het een dier is dat prima kan overleven op plantaardig voedsel (i.t.t. de kat). De verschillen zijn in mijn practica bij mijn opleiding aangewezen.

Mitchall

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:34

De oudste hond ooit was een vegetariër, slecht is het dus niet ;)
Ik zie een hond trouwens liever vegetarisch eten dan brokken, je wilt niet weten wat daar
allemaal wordt ingepropt.. Nee, mijn mening is dat honden gewoon rauw vlees moeten.
Allemaal barfen dus :) Het is misschien veel werk maar zeker goed voor je hond.

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:36

Ik heb iemand in mijn familie die haar hond vanaf pup af aan vegetarische brokken voert. Ze heeft eerst een DA gebelt om te vragen of het dat kon. Zij hebben toen de faculteit Utrecht gebelt en navraag gedaan. Daar werd gezegd dat een hond vegetarisch kan leven en een kat niet.
Nu krijgt de hond al jaren vegetarische brokken, de kat krijgt wel vlees :)
Hond is altijd kerngezond, heeft een mooi gewicht, volop energie en een mooie vacht.

Ik vind dat sommigen hier wel erg snel oordelen zonder zich eerst te verdiepen.

Inwonderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:40

Mitchall schreef:
De oudste hond ooit was een vegetariër, slecht is het dus niet ;)

Sommige mensen worden 100 en roken als een schoorsteen.....

Ik heb voor mijn hond brokken gezocht met een hoog percentage vlees, ik zou best vers willen voeren, wel ook met groente als aanvulling, maar ik woon te klein om dat allemaal te kunnen bewaren. Ik vind wel dat je je bewust moet zijn van wat je voert.. er over na moet hebben gedacht.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:01

heel af en toe heb je honden met enorme allergie voor vlees (het schijnt te kunnen gelukkig geen ervaring) en dan snap ik het. In alle andere gevallen vind ik het niets maar daarom voer ik ook vers.
HOnden horen vlees te eten (overwegend) en in eigenlijk alle brok zit veel te weinig vlees.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 22:08

Ik vind er niks ergs aan
ik heb vd week ook overwogen om mn hond vegetarische honden brokken te gaan voeren omdat ze ontzettend gauw loopt te krabbelen bij gewone brokken ik heb al heel veel geprobeert en vind dit dus een optie die mij wel de moeite waard lijkt.
Ik heb nu brokken gekocht waar vis in zit en heel weinig granen van eukanuba speciaal voor honden die huid problemen hebben enzo ik hoop dat het aanslaat .

Ik heb er alles voor over om mijn hond jeukvrij te krijgen :j

Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 00:17

shilady schreef:
Ik vind er niks ergs aan
ik heb vd week ook overwogen om mn hond vegetarische honden brokken te gaan voeren omdat ze ontzettend gauw loopt te krabbelen bij gewone brokken ik heb al heel veel geprobeert en vind dit dus een optie die mij wel de moeite waard lijkt.
Ik heb nu brokken gekocht waar vis in zit en heel weinig granen van eukanuba speciaal voor honden die huid problemen hebben enzo ik hoop dat het aanslaat .

Ik heb er alles voor over om mijn hond jeukvrij te krijgen :j

Alles voor over? Gooi dan die brokken in de prullenbak en ga rauw vlees voeren.

Even ontopic verder, maar iemand die van zijn hond een vegetariër maakt is in mijn ogen écht niet wijs. Neem dan geen hond maar een konijn ofzo. Een hond heeft het gebit én het maag-darm stelsel van een carnivoor en hoort dus te leven van prooidieren. En ja, natuurlijk beweren vegetariërs dat honden prima gezond kunnen leven op een vegetarisch dieet. Maar ja, de hondenbrokken fabrikant beweert immers hetzelfde...

En ja, ik ben zelf vegetarisch. Maar ik heb honden omdat ík het een verrijking vind van mijn leven, dus zal ik het moeten accepteren dat ik 2 vleeseters in huis heb. Ja, ik zou biologisch vlees kunnen voeren, maar dat vind ik te duur.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 08:25

Marloes__ schreef:
Een hond heeft het gebit én het maag-darm stelsel van een carnivoor

Van een beperkte carnivoor. Hij kan op prima gezond leven op een vegetarisch dieet. Het scheelde weinig of het was gewoon een omnivoor.
Een kat is een echte carnivoor, niet een hond. Een kat op vegetarisch zetten is dan ook vrijwel onmogelijk (kan bijv. ook geen taurine aanmaken).

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:47

Het valt me op dat er veel mensen het raar vinden dat een vegetariër een hond of kat rauw vlees geeft.
Dat geeft toch juist aan dat iemand zowel bij zichzelf als bij het huisdier bewust bezig is?

Honden eten wel pens en zijn wel beter bestand tegen plantaardig voedsel dan een obligate carnivoor.
Persoonlijk weet ik (nog) te weinig van rauw voeren van een hond, maar ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor een hond om alleen plantaardig te eten.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:37

Sancha schreef:
Wat een onzin. Of wil je zeggen dat een hond een omnivoor is? Dan hadden ze wel een ander gebit gehad.
Een hond is een carnivoor, hoe je het ook went of keert.

Als je het beste met je hond voorhebt voer je vers vlees.

Wat een onzin. Staat geen bronvermelding bij dus is slechts een mening.

Een hond is een carnivoor. Punt.

Een hond ís een omnivoor ;)
En jeetje wat denk jij zwart wit, met 'als je het beste met je hond voor hebt, voer je vers vlees' :roll:
En omdat iets geen bronverelding heeft, is het maar direct een mening :+ kom jij maar eens met goede bronvermeldingen dat het beste voor de hond vers vlees is. En om het nog maar even over meningen te hebben, JIJ vind het onzin, dát is ook weer een mening. Het IS geen onzin :)

Maar zal je nog even helpen hoor :) Wat is een omnivoor? Een alleseter oftewel een dier dat zowel plantaardig als dierlijk voedsel kan eten om te overleven.
En weet je wat....? Een hond kan overleven zonder dierlijk voedsel.
En dan is er nog een feitje: Een overwegend carnivoor dier dat ten minste 5% plantaardig voedsel eet of een overwegend herbivoor dier dat ten minste 5% dierlijk voedsel eet noemt men omnivoor.
En tada, ook dat geld voor de hond :)

Ik vraag me serieus af he, wat jij doet als je hond niet goed zou functioneren op vers vlees. Want (ja, écht waar), er zijn honden die niet tegen vers vlees kunnen. Zou jij hem alsnog op vers vlees houden? Omdat je 'het beste met je hond voor hebt'? :+

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:12

Als een hond een omnivoor had, had ie een ander gebit gehad. Zo simpel is het.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:19

Als honden in het wild leefde gingen ze natuurlijk ook naar een moestuin om alle worteltjes eruit op te eten. :S

Als een hond zo goed op groen kan leven zouden ze dan ook niet een ander gebit hebben? Ik vind het heel vreemd. Ik kan ook leven op taart maar of dat gezond is...
Een hond hoort vlees te eten en geen rare dingen die mensen weer verzinnen. Wanneer stoppen mensen met alles naar hun hand te zetten? De natuur is wel snugger genoeg hoor.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:22

wist niet eens dat er ook vegetarische hondenbrokken waren :=

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:10

Sancha schreef:

Feiten vertellen anders ;) Misschien die eens doorlezen, ipv onzin te roepen, die je zelf niet kan onderbouwen met feiten, simpelweg omdat de feiten anders zeggen :)

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:10

Jessicajoann schreef:
Als honden in het wild leefde gingen ze natuurlijk ook naar een moestuin om alle worteltjes eruit op te eten. :S

Als een hond zo goed op groen kan leven zouden ze dan ook niet een ander gebit hebben? Ik vind het heel vreemd. Ik kan ook leven op taart maar of dat gezond is...
Een hond hoort vlees te eten en geen rare dingen die mensen weer verzinnen. Wanneer stoppen mensen met alles naar hun hand te zetten? De natuur is wel snugger genoeg hoor.

ook in de 'natuur' eten honden fruit en groente hoor :)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:12

Nikki__ schreef:
Sancha schreef:

Feiten vertellen anders ;) Misschien die eens doorlezen, ipv onzin te roepen, die je zelf niet kan onderbouwen met feiten, simpelweg omdat de feiten anders zeggen :)

Dat zijn de feiten, lieve schat ;)

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:14

Ik eet vegetarisch en ik ben een groot dierenliefhebber. Maar alleen de konijnen eten hier vegetarisch mee. De overige dieren die wel dierlijk voedsel nodig hebben, krijgen dit ook! Hebben ze het niet nodig, dan niet nee. Ik zou het wel egoïstisch vinden om een slang een krop sla te voeren, maar een hond wat gezonde groentes voorschotelen, waarom niet? Al ben ik wel van mening dat honden ook zo nu en dan vlees moeten hebben.

Zelf ben ik van mening dat je dieren zo gezond mogelijk moet voeren, en dat is dus kijken naar de voedingsstoffen die ze nodig hebben en ze hiervan ook voorzien.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:32

Nikki__ schreef:
Jessicajoann schreef:

Ja daar leven ze ook echt op :')

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:33

Je hond vegetarisch voeren omdat jezelf vegetarier zou zijn is wel echt misselijk.
Uit ontwetendheid is het gewoon dom.

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:43

Als je wil dat je huisdier geen vlees eet.......dan moet je een konijn nemen :roll:

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:50

Mensen die hun honden vegetarisch voeden zijn onverantwoord bezig. Het hondenspijsverteringsstelsel is op vlees ingesteld, een hond stamt niet voor niets van een wolf af. Door een hond alleen groenten e.d. te voeren ontzeg je een hond heel vitaminen e.d. die niet uit groenten zijn te halen. Als je er tegen bent om je dier vlees te voeren, dan moet je het maar doen met een konijn of cavia.

Ankie2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:52

Nikki__ schreef:
Jessicajoann schreef:

Dat klopt, maar daar leven ze echt niet puur op. Heb je het gebit van een hond wel eens met dat een mens vergeleken, dan zie je dat een hond toch echt tanden heeft om vlees goed te kauwen.

Nikki__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:42

Sancha schreef:
Nikki__ schreef:

Dat zijn de feiten, lieve schat ;)

Feiten zijn er genoeg om aan te tonen dat een hond een omnivoor is. Geen carnivoor. Dat het gebit afwijkt wil niet zeggen dat het maar direct geen omnivoor is.

@Ankie2011: Hij zal er uiteindelijk wel op kunnen overleven, maar denk niet dat dat écht heel gezond is. Een hond/wolf zal inderdaad niet puur op groente overstappen, zou een raar gezicht zijn :D
Maar ik zeg trouwens ook niet dat ze daar puur op leven, maar ze eten er genoeg van om een omnivoor te worden genoemd :)

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:03

Is het niet gewoon:

Waar de hond het goed op doet, is goed voor hem?
en bij de 1 zal dat leven op vers vlees zijn, en bij de ander biologisch of vegetarisch.

Niet alle honden zijn hetzelfde, dus wat voor de een baat, kan voor de ander schaden.

(Ik vraag me trouwens af hoeveel van de hondeneigenaren hun hond vers vlees voert, denk dat brokken toch het meest gangbare is??)