Twee (geholpen) teefjes samen, gaat dat?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thirty

Re: Twee (geholpen) teefjes samen, gaat dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 19:59

Prima - helaas zeggen mijn ervaringen anders. Zelfs bij hele ervaren hondenmensen gaat het bij teven onderling wel eens fout. Nee, zo simpel is het niet. Niet elke teef past bij elke teef. En bij pittige rassen zou ik het helemaal vermijden.

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:08

oh ja wel hoor!

Sommige mogen elkaar ECHT niet!

Ik heb een Heidewachtel van 10 en een Mechelaar van 16: beide op leeftijd....en dat gunt elkaar het licht in de ogen niet! Het is dat ik hier de baas ben dat ze een way of living met elkaar hebben gevonden...met zo nu en dan een fiks explosie.

In de natuur hadden ze elkaar gekild.

Bij Cesar zal het precies hetzelfde gaan....onder zijn leiding en begeleiding gaat het goed.

Andere mensen hier in huis is geheid gedonder. En dan zit het in echte hele kleine dingen.... De een loopt volgens de ander te blij, of komt te dicht bij het bezoek etc. etc.

Probleem hier is dat de oudste Mechelaar, eigenlijk geen echte goede Alfa is. Dat is een veel te zwakke leider, waardoor de Heidewachtel steeds maar opnieuw naar de macht probeert te grijpen.

Ik heb ook nog twee reuen.............Geen centje pijn, naar elkaar niet...en naar de teefjes niet.

Een reu zit niet zo permanent te azen op een andere plek binnen de roedel....vaak hoeven ze maar met een lelijke blik naar elkaar te kijken en dan is het weer duidelijk!

Bij een Jack zou ik voor een reutje gaan (persoonlijk)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:08

We hadden ook 2 teven (Bouviers) bij elkaar en dat ging helaas niet goed, ook al zijn ze verschillend in de leeftijd, ze staan elkaar naar het leven, vechten door tot 1 van de 2 dood is, dus heel snel uit elkaar gehaald en apart gezet, en om de beurten in de huiskamer en op de gang en dat ging jarenlang goed tot 1 van de 2 doodging van de ouderdom. De eerste teef was al volwassen toen we er een 2e bijnamen als puppy.

Het uitlaten ging gewoon prima/perfect met deze 2 en met het spelen in parken, maar in huis nee........................

En ik ken nog meer mensen waarbij het ook niet goed ging tussen 2 teven, maar reu en een teef juist weer wel.

Reuen is ook net zo erfvast als een teef hoor. Onze huidige hond is een reu en die is zooooo vast aan de eigenaars en erf en zal noooit weglopen, maar ja we hebben er dan ook een hele goede band mee en dat was dan een hond dat we op zijn anderhalf jarige leeftijd uit het asiel haalden.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:22

Ja maar TS geeft aan dat haar huidige oudere hond al een onderdaantje is.. Ik denk dan niet dat het problemen zou opleveren..

Tuurlijk kan het soms fout gaan.. maarjah als ik aan het autorijden ben bestaat de kans ook dat ik een aanrijding krijg ;)..

Moiryn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:28

Kan wel, maar ligt er maar echt aan hoe je honden zijn.

Ik heb hier thuis nu twee honden, een van 8 en een van 3, dat was in de 1e week al raak toen de oudere de (toen nog) puppy greep. Toen dachten we ''Joh dat lossen ze zelf wel op'', totdat we er achter kwamen dat puppy zwaar onderdanig was en die oudere gewoon doorging. Zaten we daar bij de DA omdat ze gehecht moest worden :\ Maar is sindsdien goed gegaan, komt vooral omdat de jongere hond echt vreselijk lief is en totaal niet dominant is. Alleen hyperactief terwijl de Schotse Collie graag lui ligt te zijn.

Je moet maar net geluk hebben met het karakter van je hondjes, denk ik.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:32

Susyb schreef:
Ja maar TS geeft aan dat haar huidige oudere hond al een onderdaantje is.. Ik denk dan niet dat het problemen zou opleveren..

Tuurlijk kan het soms fout gaan.. maarjah als ik aan het autorijden ben bestaat de kans ook dat ik een aanrijding krijg ;)..

De Dober die wij het eerst hadden, was de onderdanigheid zelf. Maar dat veranderde compleet toen de tweede teef erbij kwam. Naar de mensen nog steeds even onderdanig, maar de twee teven stonden elkaar naar het leven.

Dat zal bij Cesar overigens niet anders gaan hoor, ik denk alleen dat wij dat niet te zien krijgen. In het wild zullen zulke teven inderdaad elkaar afmaken, denk ik, of gewoon elkaar niet opzoeken, maar bij de mensen hebben we die mogelijhkeid vaak niet.

En ook bij ons waren wij de baas, maar zodra je even de andere kant op keek, of twee tellen de kamer uit was, konden ze zomaar in gevecht raken en dat was dan niet een simpel akkefietje, zeg maar.

Ik denk wel dat het ook aan het ras ligt. Dobers zijn niet de makkelijkste honden en ik denk dat twee teven bij Jacks ook niet slimste keus is.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:33

Hier ook 2 teven en niet de meest sociale rassen en tadaa: geen enkel probleem.
Het is gewoon een kwestie van goed in de gaten houden en nooit denken laat ze het zelf maar uitzoeken als er eens wat gekibbel is.
Hier in huis wordt niet gegromd naar elkaar, ik wil niet hebben dat ze elkaar fixeren (aanstaren) en we gaan al helemaal niks bewaken of toe-eigenen.
En echt, als je ziet hoe zorgzaam mijn meiden voor elkaar zijn, elke avond wassen ze elkaar de oren en de ogen. Elke dag spelen ze met elkaar, ze drinken samen uit 1 bak.

Theoretisch gezien zou het als het ergens met 2 teven mis zou gaan , hier moeten gebeuren. Ik heb een Bullmastiff (niet bepaald bekend om sociaal zijn met soortgenoten) en een kruising windhond- akita? .
Maar dat gaat dus uitstekend samen.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:34

Tja en soms kan het zelfs heel goed uitpakken.. Ik heb 2 australian sheppies.. 2 poedersuiker van teven.. maar naar elkaar 2 handen op 1 buik ;) dus ik denk dat het ook gewoon aan de hond onderling ligt ;)

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:36

Mijn Lab teefje kan met elke hond...mijn kruising teefje kan met geen enkele hond. Reutjes accepteerd ze, teven moet ze echt niets van hebben. Die leven dus ook gescheiden.
Je kan het dus proberen maar zeker met een pittig ras als de JR is de kans gewoon een stuk groter dat het fout gaat. Neem een leuk reutje erbij is mijn advies.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:36

Ragebol, dat kan een kweste van geluk zijn en jij hebt een hoop ervaring met honden toch?

Het gebeurt gewoon te vaak dat twee teven absoluut niet met elkaar kunnen. Die van mij duldden elkaar (maar elkaar de oren likken en zorgaam zijn, no way!), onder constant toeziend oog van ons, maar dat is toch niet prettig. Voor de hond niet, maar voor de baas ook niet. Was voor ons ook geen doen, met drie (toen nog kleine) kinderen er ook nog bij, dat hou je gewoon niet altijd 100% in de gaten. En waarom het risico lopen als het zo makkelijk ook anders kan?

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:43

Tja, ik ben zelf ook geen reuenmens. Ik kan me heel goed voorstellen dat TS voor een teef kiest.
Haar andere hondje is al sociaal dus daar verwacht ik geen problemen mee.
Dan rest nu nog een goede fokker zoeken die kennis van zaken heeft over de karaktertjes in haar of zijn nest.
Ik zou bij een onderdanig ouder hondje dus niet voor een hele drukke pup gaan, maar een wat rustiger exemplaar uitzoeken.
En verder het gewoon niet tolereren dat de oudere hond gestalked wordt door de pup. Op die manier hoeft de oudere hond zelf niet in te grijpen en weten ze allebei meteen waar ze aan toe zijn.

Zorry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:44

Hier hebben we nu 2 teven en 1 reu (voorheen 3 teven) en dit gaat nu goed.
In het begin is het echt een drama geweest, de oudste teef moest niks van de jongste hebben
en vloog haar echt aan.
Nu gaat het heel goed en hebben ze soms alleen wat gekibbel onderling.
Maar aangezien je aangeeft dat er niet altijd toezicht is zou ik toch voor de combi reu-teef gaan.
Hier mogen de teven echt niet zonder toezicht samen blijven, dat risico is mij gewoon te groot.

nuka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:55

ik heb ook 2 teefjes, parson russelltjes.
nu 12 en 8 jaar maar die hebben in het verleden ook elkaar nog wel eens het leven zuur gemaakt (en die van mij en mijn bankrekening ook0

ze zijn beide vrij dominant en pittig en ook beide geholpen, werd me toendertijd verteld dat dat beter zou zijn, nou niet dus, later hoorde ik doordat ze geholpen zijn ze meer mannelijke hormonen hebben en dus feller worden, dit bij een al wat dominante teef krijg je pitbull.

nu moet ik zeggen het is echt een paar x goed fout gegaan, maar dan was er altijd wel een 'reden' samen dezelfde mol willen vangen, of dezelfde bal, of als er veel opwinding is, willen ze nog wel eens uithalen naar elkaar en dat pikken ze geen van beide en dan is het echt vechten en moet ik ze om ze los te krijgen met de kop onder water houden.

daarnaast slapen ze samen op bed, eten ze vlak naast elkaar en kunnen ze eigenlijk ook niet zonder elkaar, dus moeilijke beslissing.
en nu ze ouder worden gaat het helemaal beter al snouwen ze nog wel eens naar elkaar, maar tot vechten is het gelukkig al een tijd niet gekomen.
en ze kunnen gelukkig heel goed samen blijven, het vechten gebeurde alleen als ik of iemand ander er bij waren, waarschijnlijk omdat ze als ze alleen zijn voornamelijk slapen en niks aan opwinding hebben.

ik ben ook echt een teefjes liefhebber maar met pittige hondjes zoals jackies is het toch een risico

Mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:51

Wij hebben 4 teven in huis waarvan er 3 geholpen zijn. Het zijn verschillende rassen en verschillende leeftijden. De oudste is bijna 15 jr en de jongste 2 jr.
Ze hebben bij mij nog nooit gevochten. Ook kan er makkelijk iemand op bezoek komen met een teef, gebeurt regelmatig en is nog nooit fout gegaan.

baretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:18

Iorrr schreef:
De situatie hier is dat ze 2,5 hectare de ruimte hebben. De hele dag door. Ze zijn alleen 's avonds en 's nachts binnen (en dan 's avonds ook nog ruim de tijd om weer naar buiten te gaan). Ze zitten dus niet op elkaars lip om maar zo te zeggen. Echter er is ook niet altijd toezicht. IK vind het heel riskant en ben nu voorzichtig toch een reu aan het overwegen.... (WAT MOEILIJK DIT!)

Daar heb je een heel goed punt van overwegen, je kunt wel "de baas" zijn, maar als de dames, elke dag zelf mogen bepalen, hoe en wanneer ze "op onderzoek" gaan en zich aan toezicht/overwicht/controle kunnen onttrekken, dan moet je niet raar opkijken als er een keer een flink rangordeprobleem ontstaat. Je huidige teefje is onderdanig en rustig naar andere honden, begreep ik en geholpen toen ze 5 maanden was (wat IK wel vroeg vindt). Als je daar een nieuw teefje bijzet, kan het meerdere kanten opgaan. Zoals gezegd, kan je huidige teefje de hogere rang nemen en aanvaard de nieuwe dat. Maar kan ze die positie houden of maakt haar dat erg onzeker en laat ze zich liever domineren en is ze beter af en happy in een lagere positie. Of heeft de nieuwe in de gaten dat haar roedelgenoot het niet aankan en NEEMT ze de hogere positie (met evt. geweld ??)
Als jij op dat moment, de oudste verplicht om hoger in rangorde te staan, door (vroegtijdig) ingrijpen, manouvreer je de oudste mss wel in een positie die ze niet wil. En loop je het risico dat de nieuwe zijn kans een keer grijpt als jij niet in KUNT grijpen, met alle risico's. En van 2 vechtende Russel's wordt je niet blij, zeker niet als het om de dominante, dus voortplantingspositie gaat.
Echter het kan ook zeker goed gaan, maar de nieuwe zal het altijd proberen, hoe vaak hangt van haar karakter en intelligentie af.
Er wordt zoveel Russell genoemd tegenwoordig, maar heb je een "Parson Russell", een "Jack Russell", of "iets wat er op lijkt". Alledrie voor mij niets minder, maar bij de eerste 2, kun je aan de hand van de stamboom iig een beetje zien/ontdekken wat er in de voorgeschiedenis zit.
Bij "kruisingen" kom je, door het ongecontroleerd fokken, nog wel eens vreemde karaktertrekken en excessen tegen. Zeker bij terriërkruisingen, zorgt excessieve dominantie en " de rode waas" nog wel eens voor veel problemen bij zo'n "lief klein hondje".
Ik zou, om evt problemen te voorkomen, gaan voor een gemiddeld dominant reutje uit het nest. Als je die keuze hebt. NIET voor een teefje, zeker niet voor de minst dominante, dan loop je de kans op 2 dames die elkaar constant in een positie willen zetten, omdat ze die zelf niet willen. Dan heb je 2 ongelukkige honden, zonder duidelijkheid.
Maar voor het zelfde geld lost het zich straks snel en duidelijk op, zonder veel problemen en zijn de dames, vriendinnen voor het leven, alleen IK denk, dat de kans op problemen even groot (zo niet groter) is, met een extra teef erbij. Vooral omdat je niet de hele dag toezicht hebt en een hele grote tuin.
Veel wijsheid.

Grtz.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:31

Je kan als baas altijd ingrijpen als je iets niet bevalt. Je bent immers roedelleider.
Het gaat erom dat de situatie zoals ie op dat moment is stopt. Voorbeeld: de honden fixeren elkaar, dat kan je rustig doorbreken door ze allebei naar een eigen plek te sturen. Hiermee verander je zelf niets aan de rangorde. Pas wanneer je een van de twee bij je roept bijvoorbeeld, plaats je die hond hoger in rang.

Als je graag een teefje wilt zou ik voor een rustig type gaan. Stabiel van karakter, dan maakt het op zich niet uit of ze dominant is of niet.
Dominant is niet perse onhandelbaar, haantjesgedrag of een vechtersbaas. Dominant is vaker een rustig type hond dat niets hoeft te doen om die dominante positie te bewerkstelligen. Geboren leiderschap.

Twee onzekere honden, teef x teef, reu x teef, reu x reu, levert problemen op als je jezelf niet heel duidelijk als alfa opstelt. En ja, dan zijn teven qua gevechten meer vasthoudend en minder vergevingsgezind. Maar als 1 van de 2 gewoon een rustig zelfverzekerd typje is dan zal de ander daar op vertrouwen en komt het allemaal goed.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:32

Dat gaat dus niet, aangezien de honden de hele dag zonder toezicht zijn. En het zal dan maar net fout gaan! Dan ben je er niet om in te grijpen, met alle mogelijke gevolgen van dien.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:34

Als het karakter past dan hoeft ze niet in te grijpen. Met een minder zelfverzekerde reu zal ze exact hetzelfde probleem krijgen. Die laat zich misschien 10 keer door de teef corrigeren en wordt dan ook zo onzeker dat hij terug vecht.
Reu of teef, het hangt allemaal af van karakter. Het is gewoon een kwestie van de passende pup vinden.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:39

Punt is dat twee teefjes vechten totdat er een niet meer is. Reuen stoppen veel sneller.

Ze kan geluk hebben, maar als ze dat niet heeft heeft ze er aan het einde van de dag bij thuiskomst nog maar 1. En dat zal niet de eerste zijn die dit overkomt.

Reden dat mijn honden ook altijd in twee groepen zitten, want ik heb ook een mogelijk toekomstig tijdbommetje (een pit reu van 6/7 mnd) in huis, waarmee ik geen risico wil nemen. Maar ik ben wel altijd thuis. 's Nachts en als ik weg ben zit ie in de bench. En de teven zitten gescheiden.

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:41

Sancha schreef:
Punt is dat twee teefjes vechten totdat er een niet meer is. Reuen stoppen veel sneller.

Ze kan geluk hebben, maar als ze dat niet heeft heeft ze er aan het einde van de dag bij thuiskomst nog maar 1. En dat zal niet de eerste zijn die dit overkomt.

Reden dat mijn honden ook altijd in twee groepen zitten, want ik heb ook een mogelijk toekomstig tijdbommetje (een pit reu van 6/7 mnd) in huis, waarmee ik geen risico wil nemen. Maar ik ben wel altijd thuis. 's Nachts en als ik weg ben zit ie in de bench. En de teven zitten gescheiden.

Tja dus het kan net zo goed met een reu gebeuren als een teef.. Als ze de vekeerde reu mee naar huis neemt kan het ook gebeuren.. jongens toch.. Ik denk dat het niet zoveel uit maakt welk geslacht ze nou neemt.. zolang de pup bij haar andere hond past ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:41

Hier zitten 4 teven samen, 3 jacks en een labrador. De rollen zijn verdeeld en geeft geen problemen meer. Zou niet weten waarom het niet zou kunnen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:44

Susyb schreef:
Sancha schreef:

Tja dus het kan net zo goed met een reu gebeuren als een teef.. Als ze de vekeerde reu mee naar huis neemt kan het ook gebeuren.. jongens toch.. Ik denk dat het niet zoveel uit maakt welk geslacht ze nou neemt.. zolang de pup bij haar andere hond past ;)

Kan, maar als je leest ;) Twee teven knokken over het algemeen totdat er eentje bij neervalt, letterlijk. Wil je dat risico nemen?
Mij best, maar kom dan niet over een tijd klagen als het fout is gegaan :) Het scheelt dat ik hele dagen thuis ben, en ze altijd in de gaten heb.

Twee teven kan prima, maar als het fout gaat gaat het verschrikkelijk fout. En dat is banketstaaf als je er niet bij bent.
Is het enige punt dat ik wil maken ;)

Susyb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:46

Sancha schreef:
Kan, maar als je leest ;) Twee teven knokken over het algemeen totdat er eentje bij neervalt, letterlijk. Wil je dat risico nemen?
Mij best, maar kom dan niet over een tijd klagen als het fout is gegaan :) Het scheelt dat ik hele dagen thuis ben, en ze altijd in de gaten heb.

Twee teven kan prima, maar als het fout gaat gaat het verschrikkelijk fout. En dat is banketstaaf als je er niet bij bent.

Ja dat snap ik wel maar ik heb 2 teven en dat gaat super samen Daar komt bij dat ik kennissen heb die 2 reuen hebben die elkaar letterlijk afslachten.. Mijn punt is dus dat het altijd kan gebeuren.. ongeacht welk geslacht.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:47

Ja, ik vrees met grote vrezen dat ons pitje straks niet meer met de andere honden (reu en teven) kan. Maar daar zijn we op voorbereid, misschien valt het mee, maar het blijft oppassen, zeker nu hij wat ouder wordt.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:47

Sancha schreef:

Al zo lang ik leef hebben wij hier meerdere teven bij elkaar en het is nog nooit zou fout gegaan als jij zegt. Misschien is het toch een stukje (gebrek aan) opvoeding? :)