mijn 3 sluierstaartvisjes!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Re: mijn 3 sluierstaartvisjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 17:23

Dat van die loodjes wist ik eerst ook niet. Toen ik mijn oude bak ging uitruimen van mijn goudvis kwamen de loodjes er helemaal verroest uit oeps. Nu in de nieuwe bak had ik garen gedaan om de plantjes bij elkaar te houden maar dat werkt niet echt. Die potjes die hierboven genoemd worden hoe werkt dat en waar kun je die kopen?

Sluiers horen iets warmer te zitten dan goudvissen heb ik altijd begrepen. Zit er in de bovenstaande bak van TS ook verwarming oid?

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:40

Wat een gezeur zeg over die bak. TS: je hebt mooie vissen hoor en een prima bak.

Ik had ook een bak zonder deksel en had voor mijn shubunkins (2) fijn grind op de bodem. Zand is helemaal niet nodig.
Het lood haalde ik van de plantjes af en verving dat door witte kiezelstenen die ik aan de plantjes vastbond met een elastiekje zodat ze op de bodem bleven.
Ik had maar een kleine bak dus moest ik het grind regelmatig wassen. Ik zette de dag ervoor al 2 emmers water klaar om op temperatuur te komen. Het grind wassen deed ik nadat ik de binnenwanden van de bak had schoongemaakt, op een gegeven moment krijg je wat bruinige aanslag. dan spoelde ik het grind door te schommelen met een lopende kraan, de vissen waren natuurlijk tijdelijk verplaatst.

Als ze dan in een schoon aquarium kwamen met soms nieuwe plantjes, een mineralenschelp of blokje dan waren ze heel blij, alles moest weer ontdekt en aangeraakt worden.

@Horse_: haha, verwarming, nee hoor, is helemaal niet nodig. En plantjes in postjes hebben ze gewoon bij de goede dierenzaken en zeker bij Intratuin e.d.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:41

@ Flicka: Ik denk dat je jezelf beter eerst in kunt lezen in hoe je (goud)vissen moeten houden voor je iemand anders tips gaat geven.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:47

Ik hoef me niet in te lezen _Tara_ , ik heb zelf lange tijd vissen gehouden.
Met 3 visjes hoef je het niet allemaal te overdrijven hè. Er zijn goudvissen die oud worden in een kom en nooit een plantje zien.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:49

Ik ken maar weinig verhalen van goudvissen die oud geworden zijn in een kom. Plus dat ik dat totaal geen reden vind om je eigen goudvis dan ook maar te mishandelen. Of 't er nou 1 (wat sowieso al zielig is, goudvis is een groepsvis) of 100 zijn. Beetje rare gedachtegang naar mijn mening.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:17

Jij mist nog wat levenservaring denk ik. Bent ook te jong om veel verhalen te weten van oudere goudvissen in een komt. Vindt alles al snel sieluggggg. Eet je wel vis? Of is dat ook zielig? Zo'n lekkere nieuwe haring, die overigens uit een grote groep komt en met zijn grote groep onthoofd wordt.

Maar alle gekheid op een stokje, niet één dier moet alleen gehouden worden. Maar daar gaat het in dit topic ook niet om. Ik vind dat TS zich goed voorbereid.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:37

Daarover verschillen we dan van mening.

Daarnaast vind ik je opmerking over dat ik alles sielug zou vinden en levenservaring mis wat ongepast. Ik eet vis, vlees, eigen kippen geen probleem. Denk niet dat je wat dat betreft over mij kunt oordelen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:02

flicka, ik ben bang dat je nog een aantal jaren achterloopt met je gedachten. Tegenwoordig worden er (gelukkig) betere richtlijnen aangegeven mbt het houden van (goud)vissen. Ik weet niet of je het al wist, maar in de helft van Europa is de zogenaamde viskom al verboden om te gebruiken als leefomgeving voor goudvissen. Ik hoop dat dit in Nederland ook niet lang meer zal duren.

Ik ken wel goudvissen die in een kom oud zijn geworden (de mijne is er 24 in geworden). Ik wist toen niet beter (had hem gekregen toen ik kleuter was), maar je kunt mij niet vertellen dat een goudvis gelukkig kan zijn in zo'n kom, waarin hij alleen maar de bocht om kan zwemmen en nooit een sprintje kan trekken enz. Natuurlijk niet.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:30

Jullie gaan wel erg off topic zeg. Over richtlijnen e.d. en vissenkommen. Ik ben totaal geen voorstander van kommen maar ze worden nog volop verkocht want dat mag. En toch wel heel triest dat je een goudvis 24 jaar in een kom hebt gehouden, Leorah, toen was je toch geen kleuter meer.....

Ik hou erg van vis maar dan voornamelijk gebakken of gegrild. Of een nieuwe haring dus.
Voor mij geen vissen meer in een aquarium.
:evaw:

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:34

eet smakelijk.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 21:37

Moderatoropmerking:
Ts geeft zelf aan open te staan voor tips over het houden van deze vissen. Elkaar afvallen (helemaal als het gebaseerd is op basis van leeftijd) is hierin totaal niet nodig. Daarom het vriendelijke doch dringende verzoek om ontopic te blijven. Sommigen zullen nog individueel worden aangesproken. Mijn dank ;)

femkesofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:41

Leuke vissen, ik heb zelf ook 2 sluierstaart vissen, een oranje met wit en een wit oranje rode!

Maar ik heb ook gewoon in mijn bak een loodje en mijn vissen heb ik al 4 jaar en zijn nog nooit ziek geweest.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:52

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:56

femkesofie schreef:
Leuke vissen, ik heb zelf ook 2 sluierstaart vissen, een oranje met wit en een wit oranje rode!

Maar ik heb ook gewoon in mijn bak een loodje en mijn vissen heb ik al 4 jaar en zijn nog nooit ziek geweest.

Een goudvis of sluierstaart al 4 jaar hebben is zoiets als zeggen dat je je paard al 4 jaar hebt. Leuk, maar ze worden 30... En hoewel paarden in Nederland dat steeds vaker wel halen, halen vissen dat nog steeds niet...

En dan zit er nog een verschil tussen 'niet ziek zijn', 'je lekker voelen' en 'gezond zijn'... Dat je niet aan je vis ziet dat ze ziek zijn wil niet zeggen dat ze het niet zijn.